Ovulaatiosta ja ovulaatiovuodosta
Olen yli 35v yhden lapsen äiti. Synnytyksestä on reilu vuosi ja kuukautiset ovat olleet takaisin säännöllisin kierroin noin 8kk. Raskauden jälkeen uutena oireena on tullut ovulaation aikaan ovulaatiovuoto, joka on hyvin hennosti verensekaista. Tätä on esiintynyt kuukautisten palattua joka kierrossa, muuta tiputtelu tai välivuotoa ei ole. Lääkärit eivät tunnu asiaa noteeraavan ollenkaan. Onko tämä normaalia raskauden/iän tuomaa muutosta vai pitääkö olla huolissaan?
Kommentit (6)
Kohdunsuulta tulee pientä veristä vuotoa ovulaation aikana se hiukan aukeaa? Kokeile vaikka, niin saatat huomata että kohdunsuu on auki ovulaation aikana, muuten kiinni + menkkojen aikana auki myös.
Itselläni on vain väritöntä ja kirkasta venyvää liisterimäistä limaa. Omalla kohdallani tuo on muuttunut vanhetessa runsaammaksi ja selkeämmäksi eli ovulaation tunnistaa nykyään paremmin. Limaa erittyy parisen vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vain väritöntä ja kirkasta venyvää liisterimäistä limaa. Omalla kohdallani tuo on muuttunut vanhetessa runsaammaksi ja selkeämmäksi eli ovulaation tunnistaa nykyään paremmin. Limaa erittyy parisen vuorokautta.
Tällaista ollut itsellänikin, nyt uutena ilmiönä että tämän vuodon seassa on ihan vähän verta. Tämä vuoto tapahtuu vain ovulaation aikaan ja useimmiten vain yhdellä kerralla kun virtsaamisen jälkeen pyyhkii.
ap
Estrogeenitaso laskee himppasen kun munasolu on kypsä ja irtoaa, jolloin kohdun limakalvoa saattaa vähän irrota (hyvin vähän). Siitä se veri.
Olen kuullut että iän myötä tavallisempaa.
Riippuu lääkäristä noteeraako ne. Joku voi haluta tarkistaa ultralla ettei ole muita syitä.
Minulla oletettu ovulaatiovuoto johtui mitä luultavimmin polyypista: Kun polyyppi poistettiin, katosi myös välivuoto
On ihan normaalia, että tulee hivenen verta ovulaation jälkeen.