Olen itse se hankala kumppani, pelkään, että mies haluaa erota
Olen nainen ja minulla on adhd ja mahdollisesti myös autismin kirjolla. Pärjään pääasiassa ihan hyvin, minulla on koulutus enkä ole koskaan ollut työttömänä. Arjen juoksevat asiat tuottavat joskus hankaluuksia, en saa aikaiseksi siivota niin usein kuin pitäisi. Meillä on lapsia ja heistä huolehtiminen on tietysti ykkösprioriteettini. Mies tuntuu olevan todella kyllästynyt minuun ja siihen, että saan aikaan asioita niin epätasaisesti. Voi mennä pitkäänkin, että en muista, että kotia pitäisi mitenkään hoitaa ja kerran vuodessa saan tarmonpuuskan ja siivoan koko asunnon tyyliin hammasharjalla. Miehellä on vaativa työ ja hän tekee pitkää päivää. Hän on selvästi ärtynyt siitä, että hänen pitäisi sen lisäksi vielä jaksaa hoitaa kotia tai huolehtia lasten asioista. Itsekin käyn täyspäivätöissä ja se jo vie valtaosan keskittymiskyvystäni. Miten parisuhdetta saisi parannettua vai onko tämä toivoton tapaus?
Kommentit (19)
Hienoa että tiedostat mahdollisen ongelman.
Mitä jos keskustelet miehesi kanssa asiasta, etkä kysy täältä katkerilta ja eronneilta YH-mammoilta neuvoa?
Lapset kasvavat ja tarvitsevat yhä vähemmän jatkuvaa huomiota ja huolenpitoa. Kodin siivoamiseen saa apua rahalla - ja niiden lasten kasvaessa myös lapsilta. Jos parisuhteenne on ollut hyvä ennen sitä kaikista kiireisintä aikaa, kun on pieniä lapsia ja molemmat vanhemmat käyvät kokopäivätöissä, niin luultavasti se siitä paranee taas kun kiire helpottaa.
Mutta toki kannattaa puhua puolisosi kanssa, jos sinulla on huolia. Ja muutenkin tietysti kannattaa puhua ja osoittaa rakkautta, välittämistä ja hellyyttä.
Kun molemmat on kokopäivätöissä, kodin hoito on 50-50. Vaikka kuinka ärsyttäisi. Mutta jos teillä on mahdollista, tehkää arjestanne helpompaa: ostakaa siivouspalvelut (sisältäen esim pyykkihuollon ja vaikka muutaman ruuan valmistuksen jääkaappiin), tehkää toistuvaistilaus johonkin kauppaan ruuat kotiinkuljetuksella (ainakin ne, mitä nyt koko ajan teillä on muutenkin jääkaapissa). Nuo kaksi asiaa auttaa jo pitkälle ja vapauttaa niitä arki-iltoja vain niiden lasten kanssa olemiseen. Se kun lapset on pieniä on lyhyt aika, muutama vuosi, siihen kannataa panostaa myös taloudellisesti. Terkuin kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Jos käytte molemmat töissä, niin sitten 50/50 työnjako myös kotona. Jos on varaa niin palkkaatte siivoojan vaikka kerran 2 viikossa ettei kummankaan tarvitse käyttää aikaa niihin turhiin hommiin jotka aiheuttaa harmitusta.
Jos taas mies haluaa vaimokseen kodinhoitajan niin sitten on selkeästi ollut epärealistiset odotukset parinvalinnassa. Se ei ole sinun ongelmasi.
Siivousta oli ehdotettu, mutta se siivousta edeltävä järjestely on se jossa on eniten haasteita. Asumme ahtaasti ja kaappitilaa ei vain ole riittävästi. Lapset ovat sen verran pieniä, ettei heiltä onnistu täysi siisteys, mutta he onnistuvat kuitenkin levittämään leluja käytännössä joka paikkaan. Mieskin inhoaa tavaroiden järjestelyä. Asunnon vaihto isompaan ei ole taloudellisesti mahdollista. Ruuanlaitto ei ole ongelma, tilaan kaikki ruokatarvikkeet kotiin ja pidän kokkaamisesta.
Mies ehkä kokee, että joutui ottamaan enemmän vastuuta kodista, kun lapset olivat ihan pieniä. Silloin, kun olin äitiyslomalla ja töihinpaluun jälkeen. Olin silloin todella väsynyt ja oli synnytyksen jälkeistä masennusta. Nyt olisi minun vuoroni tehdä enemmän. Tämä argumentti toistuu aina, kun asiasta keskustellaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siivousta oli ehdotettu, mutta se siivousta edeltävä järjestely on se jossa on eniten haasteita. Asumme ahtaasti ja kaappitilaa ei vain ole riittävästi. Lapset ovat sen verran pieniä, ettei heiltä onnistu täysi siisteys, mutta he onnistuvat kuitenkin levittämään leluja käytännössä joka paikkaan. Mieskin inhoaa tavaroiden järjestelyä. Asunnon vaihto isompaan ei ole taloudellisesti mahdollista. Ruuanlaitto ei ole ongelma, tilaan kaikki ruokatarvikkeet kotiin ja pidän kokkaamisesta.
Mies ehkä kokee, että joutui ottamaan enemmän vastuuta kodista, kun lapset olivat ihan pieniä. Silloin, kun olin äitiyslomalla ja töihinpaluun jälkeen. Olin silloin todella väsynyt ja oli synnytyksen jälkeistä masennusta. Nyt olisi minun vuoroni tehdä enemmän. Tämä argumentti toistuu aina, kun asiasta keskustellaan.
Ap
Lapset voi opettaa keräämään omat lelunsa?
Hommatkaa firma jota ei haittaa sotkut ennen siivousta? Jos on siis varaa ostaa siivousta.
En tiedä olisiko jostain ADHD/ADD-oppaasta apua, että miten saisi järjestystä. Vai harkitsisitko lääkitystä siihen?
Ei kuulu tämän palstan linjaan tulla kertomaan, että on itsessä vikaa. Koitas nyt keksiä syitä muista vaan.
Avain helppoon siivoikseen on vähäinen tavaroiden määrä. Karsikaa tavaroita ja katsokaa jäljelle jääville paikat, niin ylläpito helpottuu kummasti.
Menkää pariterapiaan. Todellinen syy miehen tyytymättömyyteen ei ole siivous, vaan jokin muu asia. Suhteessanne on ongelmia, joista kannattaa keskustella, sitten tilanne helpottaa.
Onko sinulla tavaroiden hamstrausta? Eli et haluaisi laittaa mitään roskiin ja ostat paljon uutta tavaraa? Ellei ole, niin turhien tavaroiden raivaaminen pois auttaa siisteyden ylläpitämistä. Lapsiperheessä ei tosin tarvitsekaan olla aina siistiä. Hamstraus, jos sitä on, puolestaan vaatii pitkäaikaista psykoterapiaa.
Aina kun on jotakin ongelmia ilmenee ettei rahaa ole järjestellä mitenkään asioita toisella tavalla. Kyllä se äijä kävelemään lähtee jollei ole tyytyväinen. Et voi muuttaa kuin omaa käytöstäsi, et toisen.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun on jotakin ongelmia ilmenee ettei rahaa ole järjestellä mitenkään asioita toisella tavalla. Kyllä se äijä kävelemään lähtee jollei ole tyytyväinen. Et voi muuttaa kuin omaa käytöstäsi, et toisen.
Onko siis todellinen ongelma parisuhdeongelmiin köyhyys? Surullista.
Täällä tullut hyviä neuvoja! Kannattaa ottaa jatkuvaan käyttöön. Myös pariterapia voisi olla hyvä. Huolestuttavaa, että mies on jatkuvasti kiukkuinen. Mielestäni mieheltä HÖLMÖÄ sanoa, että hän teki silloin aikaisemmin enemmän kotitöitä, joten nyt sinun pitäisi tehdä enemmän.
Tsemppiä sinulle!
Miten on mahdollista, että mies tekee vaatiivaa työtä ja pitkää päivää, ja sinäkin käyt täysipäiväisesti töissä, ja silti ei ole varaa sopivan kokoiseen asuntoon?
Taitaa olla jotenkin katkera siitä sinun masennuskaudesta. Haluaa nyt jotain vastapalveluksia. Mutta eihän se parisuhde silleen toimi, vaan juuri noin, että jos toinen sairastuu tai ei muuten kykene huolehtimaan perheestä, niin toisen on sitten otettava enemmän vastuulleen.
Jos teillä alkaisi käymään siivooja?