Mustasukkaisuus
Millaisessa parisuhteessa ei ole lainkaan mustasukkaisuutta tai kontrolloinnin tarvetta?
Kommentit (13)
Vähäinen mustasukkaisuus on haitta, josta useimmat joutuvat kärsimään, voimakas mustasukkaisuus sietämätön haitta, josta useat joutuvat kärsimään. Mustasukkaisuus on evoluution tuoma ja geneettinen piirre, joten sitä ei voi poistaa, mutta se esiintyy eri tasoisena. Vain hyvin harvalla sitä ei ole ollenkaan.
Sellaisissa parisuhteissa, joissa kummallakaan ei ole mustasukkaisuutta ollenkaan, menee todella hyvin, mutta sellaisia suhteita on harvemmassa kuin suuressa päässä korvia.
Biologisesti ajatellen mustasukkaisuus on onnistunut vähentämään kumppanin resurssien jakautumista myös toiselle. Siksi se on evoluutiossa voimistunut aina siihen asti, kunnes on populaatiossa saavuttanut maksimin, jonka ylittäessään se olisi jo omaa hyötyä haittaava. Eli se on onnistunut vähentämään kumppanin sivusuhteiden määrää.
Mustasukkaisuus on sairaus. Terveisin polyamoriset seksuaaliterapeuttitädit
Jos ei suhteessa ole yhtään mustasukkaisuutta ei ole rakkauttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mustasukkaisuus on sairaus. Terveisin polyamoriset seksuaaliterapeuttitädit
Geneettinen sairaus. Ei tunneta parannusmenetelmää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suhteessa ole yhtään mustasukkaisuutta ei ole rakkauttakaan.
Tällaista pötyä voi puhua vain sellainen, joka ei itse ole joutunut kokemaan kamaloittavaa mustasukkaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Biologisesti ajatellen mustasukkaisuus on onnistunut vähentämään kumppanin resurssien jakautumista myös toiselle. Siksi se on evoluutiossa voimistunut aina siihen asti, kunnes on populaatiossa saavuttanut maksimin, jonka ylittäessään se olisi jo omaa hyötyä haittaava. Eli se on onnistunut vähentämään kumppanin sivusuhteiden määrää.
Hölynpölyä koko evoluutio !
Olin aiemmin hiukan mustasukkainen. Yhdessä vaiheessa aloin epäillä, että vaimoni pettää ja elämäni meni pilalle voimakkaan mustasukkaisuuden takia. Sitten kävi ilmi, että vaimoni pettää minua. Päätettiin avata suhde ja en enää ollut kovinkaan mustasukkainen. Vaimoni on myös jonkun verran.
Tosi ikävä tunne se on. Mielestäni pitäisi tehdä parhaansa ettei anna aihetta toisen joutuvan sen tunteen valtaan.
Yksi juttu on että tuntee partneristaan mustasukkaisuutta ja toinen juttu on sitten se että tunnetta ei hillitse vaan ryhtyy johonkin toimiin sen tiimoilta. Jos ryhtyy tekemään jotain koska tuntee mustasukkaisuutta niin voi mielestäni olla kaksi eri tilannetta:
1) päällä on oikea tilanne eli että partneri esimerkiksi lähtee pettämään
*Mitä olette ruvenneet tekemään mustasukkaisuuden tunteen vallitessa kun näette että partnerinne oikeasti pettää teitä?
2) itse kuvittelee jotakin partnerista ja tämän tekemisistä mitkä eivät ole todellisuutta vaan oman mielikuvituksen tuotetta
*Mitä olette ryhtyneet hääräämään pelkän mustasukkaisuuden tunteen vallassa ilman että partnerinne on konkreettisesti tehnyt mitään suhdettanne haittaavaa?
3) Onko joku joka tuntee hallinneensa ja hillinneensä mustasukkaisuuden tunteensa niin että ei niiden tiimoilta ole tehnyt yhtään mitään oli partneri tehnyt jotain tai ollut tekemättä?
Iranilaiset ovat koittaneet kuvata sitä naisen raivoa, joka syntyy silloin, kun mies ottaa itselleen vielä toisen vaimon talouteen. Katselin YouTubesta. Varmaan tuskallista on.
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu on että tuntee partneristaan mustasukkaisuutta ja toinen juttu on sitten se että tunnetta ei hillitse vaan ryhtyy johonkin toimiin sen tiimoilta. Jos ryhtyy tekemään jotain koska tuntee mustasukkaisuutta niin voi mielestäni olla kaksi eri tilannetta:
1) päällä on oikea tilanne eli että partneri esimerkiksi lähtee pettämään
*Mitä olette ruvenneet tekemään mustasukkaisuuden tunteen vallitessa kun näette että partnerinne oikeasti pettää teitä?
2) itse kuvittelee jotakin partnerista ja tämän tekemisistä mitkä eivät ole todellisuutta vaan oman mielikuvituksen tuotetta
*Mitä olette ryhtyneet hääräämään pelkän mustasukkaisuuden tunteen vallassa ilman että partnerinne on konkreettisesti tehnyt mitään suhdettanne haittaavaa?
3) Onko joku joka tuntee hallinneensa ja hillinneensä mustasukkaisuuden tunteensa niin että ei niiden tiimoilta ole tehnyt yhtään mitään oli partneri tehnyt jotain tai
Olen kirjoittaja 9. Kun tajusin, että vaimo pettää, ajattelin, että voidaan joko erota heti tai sitten voidaan katsoa, saadaanko jotenkin liitto ja perhe pysymään kasassa. Toistaiseksi on voitu ylläpitää sivusuhteita ilman valtavia ongelmia. Etukäteen olisin luullut olevani valtavan mustasukkainen tällaisesta, mutta kun sain aika nopeasti itsellenikin tyydyttävän suhteen aikaiseksi, en yllätyksekseni ollutkaan mustasukkainen enkä oikeastaan toivo meidän palaavan suljettuun liittoon ainakaan heti. Välillä herää voimakas vitutus siitä ajasta, kun vaimo petti. Tuottaa tyydytystä nähdä ne kerrat, kun vaimo on minun suhteestani mustasukkainen. Uskoisin oma suhteeni olevan parempi kuin hänen. Mutta jos vaimon homma leviää jatkuvaksi reissaamiseksi miesten luo eikä meillä ole enää seksisuhdetta, sitten haluan erota. En myöskään hyväksy irtosuhteita.
Sellaisessa, missä ei ole ollut uskottomuutta ja molemmilla on turvallinen olo.