Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs kirurginen operaatio...

Vierailija
15.08.2024 |

Siskoni kävi kirurgisessa operaatiossa, jossa käytettiin selkäydinpuudutetta. Sehän on normi-toimenpide. Hän käveli aamulla keskussairaalaan, vaihtoi vaatteet jne. Sitten hoitaja antoi jonkin esilääkkeen ja n 20 minuutin päästä toinen hoitaja tuli ja kävelytti siskoni leikkaussaliin.

Leikkaussalissa on paljon ihmisiä, sisko ei osannut nimetä niitä, mutta ilmeisesti anestesialääkäri ja pari opiskelijaa, lisäksi sänky johon hänen piti käydä, sen vieressä oli hoitaja joka laittoi käden selkämykseen neulan ja siinä oli kolme? liitintä, en tiedä onko noita mutta niin sisko sanoi.

Sisko oli komennettu kyljelleen ja selkä paljastettiin. ensimmäinen pistos ei onnistunut, teki kipeää ja sisko parahti. neula vedettiin pois. Sitten yritettiin uudelleen, mutta ei onnistunut. Manailua oli kuulunut selän takaa. Kolmannella kerralla pistos meni jotenkin ohi, sekin neula vedettiin pois ja joku pyysi soittamaan ensiavusta toisen pistäjän.

Saliin oli tullut kaksi miestä, molemmilla maskit kasvoilla, toinen oli siskon kanssa aiemmin jutellut kirurgi ja toinen ilmeisesti anestesialääkäri, joka meni selän taakse ja pisti nyt nikamaa ylemmäs. Siskon vieressä ollut hoitaja katsoi siskon yli ja nyökkäsi, mitä lienee näytetty, tämä hoitaja kuitenkin pisti isolla ruiskulla ainetta kämmenselkään ja siskolta meni taju, heräsi vasta heräämössä operaation jälkeen, vaikka hänen olisi pitänyt olla hereillä koko operaation ajan.

Heräämössä ei käynyt yhtään lääkäriä eikä hoitajat sanoneet mitään, miten operaatio oli mennyt, sanoivat vain että lepäile muutama tunti niin lääkejäämät eivät aiheuta ongelmia. Olivat huolissaan siitä että sisko menee omalla autolla kotiinsa jossa ei ole muita ihmisiä. Lopulta suosittelivat vuodeosastoa ensimmäiseksi yöksi. No, sisko sanoi että hän soittaa minulle että tulen hänen luokseen yöksi.

Sisko kotiutettiin, sisko ei soittanut minulle, ihan yksin oli ollut kotona. Kävin hänen luonaan seuraavana päivänä ja yhdessä katsoimme omakannan kirjoitusta jossa ei mainittu mitään ongelmista. No itse alkuperäinen ongelma oli kyllä poistunut, mutta joku kauhun tunne siskolle tuosta leikkaussalista jäi.

Ja jälkikaneettina että kyllä, minä olin se joka oli operaatiossa ja siskoni tuli seuraavana päivänä. Tuo oli vain helpompi kertoa tähän asettumalla minä-ajatuksen yläpuolelle.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pistoksia laittoi anestesialääkäri-opiskelija anestesilääkärin ollessa mukana. Leikkauksen jälkeen ei tietenkään saa ajaa autolla eikä olla yksin. Minusta tarinasi kuulostaa normaalilta. Mikä sinua tässä mietityttää?

Vierailija
2/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normimeininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pistoksia laittoi anestesialääkäri-opiskelija anestesilääkärin ollessa mukana. Leikkauksen jälkeen ei tietenkään saa ajaa autolla eikä olla yksin. Minusta tarinasi kuulostaa normaalilta. Mikä sinua tässä mietityttää?

Aivan. Joskus on vaikeampi saada pistosta osumaan.

Vierailija
4/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä potilaalle olisi voitu selittää mitä tapahtuu jne. Lääkäreille ja hoitajille rutiinitoimenpide on potilaalle yleensä ainutkertainen ja jopa pelottava kokemus. 

Vierailija
5/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva satu. Nukutuksen jälkeen ei todellakaan päästetä ketään auton rattiin ja yksin kotiin.

Vierailija
6/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kiva satu. Nukutuksen jälkeen ei todellakaan päästetä ketään auton rattiin ja yksin kotiin.

Luitkos aloitusta? Siinähän ei nukutettu vaan käytettiin selkäydinpuudutetta (oletettavasti spinaali). 

Vierailija
7/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä potilaalle olisi voitu selittää mitä tapahtuu jne. Lääkäreille ja hoitajille rutiinitoimenpide on potilaalle yleensä ainutkertainen ja jopa pelottava kokemus. 

Se on toki totta, että empatiaa monesti kaipaa lisää. Ehkä lääkärit unohtaa kertoa, kun kyseessä on rutiinitoimenpiteet ja esim. kotiutukseen saa ihan kirjalliset ohjeet.

Vierailija
8/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksityisellä leikattavana, joskin en nukutettuna, mutta eipä sielläkään kukaan valvonut onko minulla saattajaa, vaikka ohjeistuksessa oli, että pitää poistua saattajan kanssa tai he soittavat kela-taksin hakemaan. Ihan ovesta omin voimin lähdin, kun olin saanut tiedot jatkosta ja olin kysynyt, että nytkö voi poistua. Olisin ihan hyvin voinut hypätä autonrattiin ja kukaan ei olisi tiennyt yhtään mitään. 

Vierailija
9/9 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitkos aloitusta? Siinähän ei nukutettu vaan käytettiin selkäydinpuudutetta (oletettavasti spinaali). 

Sinä et joko lukenut tai ymmärtänyt lukemaasi.

"Siskon vieressä ollut hoitaja katsoi siskon yli ja nyökkäsi, mitä lienee näytetty, tämä hoitaja kuitenkin pisti isolla ruiskulla ainetta kämmenselkään ja siskolta meni taju, heräsi vasta heräämössä operaation jälkeen, vaikka hänen olisi pitänyt olla hereillä koko operaation ajan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan