Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

testamentti

Vierailija
15.08.2024 |

Miten menettelisit jos tahdot estää perintökaaren mukaan perimisen mutta et ehdi enää tehdä virallista testamenttia juristilla?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuolemassa tunnin sisällä?

Vierailija
2/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

netissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuolemassa tunnin sisällä?

No, ei sitä koskaan tiedä. Syöpä.

Vierailija
4/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentin voi tehdä ihan ilman juristia

Vierailija
5/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään tehtävissä.  Voisit ajatella lahjoittavasi omaisuuden halutulle henkiölle ennen kuolemaasi, mutta yhtä kauan sen lahjakirjan tekemiseen menee kuin testamentinkin. Sinänsä se ei juristilla vie kauan.

Vierailija
6/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia lähteä juristille ei ole.

Vierailija
7/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Vierailija
8/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota netistä malli ja kirjoita itse. Tarvitset kaksi todistajaa, jotka todistavat testamentin oikeaksi ja tekijän täysissä järjissä olevaksi samalla kuin allekirjoitat testamentin. Perustestamentti ei ole vaikea tehdä.

Vierailija
9/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia lähteä juristille ei ole.

Juristi tulee sun luo, kun maksat.

Vierailija
10/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetaan käsite hätätilatestamentti. Jos olet uppoavassa laivassa tai henkihieverissä onnettomuuden jälkeen, voit todistajien läsnäollessa tehdä testamentin tyyliin "kaikki asuinkumppanilleni Maijalle". Tämä kannattaa lausua sellaisille henkilöille, jotka todennäköisesti muistavat sen ja ovat hengissä kertomassa eteen päin.

Ei lain mukaan tarvita juristia testamentin tekoon. Se voi kirjoittaa vaikka naapurin Paavo, jos et itse kykene. Kirjoita kuitenkin allekirjoitus itse! Jos nyt olet saattohoidossa, voit kahden esteettömän todistajan (henkilökunnan jäsenen) läsnäollessa kirjoittaa omin käsin testamentin, kunhan se on riittävän selväsanainen.

Vierailija
11/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetaan käsite hätätilatestamentti. Jos olet uppoavassa laivassa tai henkihieverissä onnettomuuden jälkeen, voit todistajien läsnäollessa tehdä testamentin tyyliin "kaikki asuinkumppanilleni Maijalle". Tämä kannattaa lausua sellaisille henkilöille, jotka todennäköisesti muistavat sen ja ovat hengissä kertomassa eteen päin.

Ei lain mukaan tarvita juristia testamentin tekoon. Se voi kirjoittaa vaikka naapurin Paavo, jos et itse kykene. Kirjoita kuitenkin allekirjoitus itse! Jos nyt olet saattohoidossa, voit kahden esteettömän todistajan (henkilökunnan jäsenen) läsnäollessa kirjoittaa omin käsin testamentin, kunhan se on riittävän selväsanainen.

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinmoista todistusta, kun hoitelee perunkirjoitusasioita. Esim. auton omistussuhteet voi muodostua kinkkisiksi. 

Vierailija
12/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, näin voi tehdä. Päteekö se sitten kuoleman jälkeenkin kun perintöä oikeasti jaetaan, onkin vähän sattumanvaraisempi juttu. Usein ei, koska testamentilla on aika isot muotovaatimukset. (Nimimerkillä isälläni oli tällainen testamentti ja koko kuolinpesä halusi sen toteutuvan kuoleman jälkeen, mutta verottajalle se ei kelvannut).

Vierailija
13/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia Aloittajalle ja niin hyvää oloa kuin mahdollista kun kamppailet sairautesi kanssa.🍀

Vierailija
14/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi tulee kyllä luoksesi, kunhan maksat tarpeeksi. Testamentin voi kirjoittaa myös itse, mutta silloin pitää olla tosi tarkka muotomääräysten kanssa. Jos esim. todistajat eivät ole olleet paikalla yhtä aikaa silloin, kun olet allekirjoittanut testamentin, perintökaaren mukaiset perillisesi voivat kiistää testamentin ja suurella todennäköisyydellä kiisto menee oikeudessa läpi.

Vierailija
15/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa... Jos omat taidot ei riitä, niin  maksamalla saat tehtyä asiantuntijan kanssa esim. täällä https://aatos.app/

Vierailija
16/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei "virallista" testamenttia tarvitse teettää juristilla. Riittää että sen omin käsin raapustaa.

Vierailija
17/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Vaikkapa kirjoittamalla kynällä paperille.

Vierailija
18/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, näin voi tehdä. Päteekö se sitten kuoleman jälkeenkin kun perintöä oikeasti jaetaan, onkin vähän sattumanvaraisempi juttu. Usein ei, koska testamentilla on aika isot muotovaatimukset. (Nimimerkillä isälläni oli täl

Miksiköhän ei?

Miten asia ratkesi?

Vierailija
19/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juristi tulee kyllä luoksesi, kunhan maksat tarpeeksi. Testamentin voi kirjoittaa myös itse, mutta silloin pitää olla tosi tarkka muotomääräysten kanssa. Jos esim. todistajat eivät ole olleet paikalla yhtä aikaa silloin, kun olet allekirjoittanut testamentin, perintökaaren mukaiset perillisesi voivat kiistää testamentin ja suurella todennäköisyydellä kiisto menee oikeudessa läpi.

Eihän testamentista näe milloin se on allekirjoitettu.

Vierailija
20/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ottamalla kynän käteen ja kirjoittamalla paperille otsikolla "Testamentti" viimeisen tahtosi ja kutsumalla paikalle kaksi esteetöntä todistajaa, vaikka saattohoito-osaston hoitajat siksi aikaa , kun kirjoitat allekirjoituksen.

Onko tosiaan paperille kirjoittaminen joillekin näin vierasta? Toki onnistuu tulostamalla, mutta allekirjoitus on oltava todistettu ja nykyään mahdollista sähköisestikin, mutta lain mukaan "samaan aikaan" läsnä ollessa.