Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

testamentti

Vierailija
15.08.2024 |

Miten menettelisit jos tahdot estää perintökaaren mukaan perimisen mutta et ehdi enää tehdä virallista testamenttia juristilla?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juristi tulee kyllä luoksesi, kunhan maksat tarpeeksi. Testamentin voi kirjoittaa myös itse, mutta silloin pitää olla tosi tarkka muotomääräysten kanssa. Jos esim. todistajat eivät ole olleet paikalla yhtä aikaa silloin, kun olet allekirjoittanut testamentin, perintökaaren mukaiset perillisesi voivat kiistää testamentin ja suurella todennäköisyydellä kiisto menee oikeudessa läpi.

Eihän testamentista näe milloin se on allekirjoitettu.

Ei näe, mutta siihen tulee sekä päiväys että todistajien allekirjoitukset. Tarvittaessa todistajat haastetaan käräjäoikeuteen kertomaan, milloin se allekirjoitettiin.

Vierailija
22/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Miksiköhän ei?

Miten asia ratkesi?+

Todistajat eivät muistaneet asioita tarpeeksi selvästi kun niitä jålkeenpåion kyseltiin. Ajatus oli ollut, että isä olisi testamentannut kaiken äidilleni, mutta niin kävi, että jouduttiin jakamaan kuolinpesä kaikkien perillisten kesken perintökaaren mukaan. No säästettiin puolet perintöveroosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetaan käsite hätätilatestamentti. Jos olet uppoavassa laivassa tai henkihieverissä onnettomuuden jälkeen, voit todistajien läsnäollessa tehdä testamentin tyyliin "kaikki asuinkumppanilleni Maijalle". Tämä kannattaa lausua sellaisille henkilöille, jotka todennäköisesti muistavat sen ja ovat hengissä kertomassa eteen päin.

Ei lain mukaan tarvita juristia testamentin tekoon. Se voi kirjoittaa vaikka naapurin Paavo, jos et itse kykene. Kirjoita kuitenkin allekirjoitus itse! Jos nyt olet saattohoidossa, voit kahden esteettömän todistajan (henkilökunnan jäsenen) läsnäollessa kirjoittaa omin käsin testamentin, kunhan se on riittävän selväsanainen.

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinmoista todistusta, kun hoitelee perunkirjoitusasioita. Esim. auton omistussuhteet voi muodostua kinkkisiksi. 

Kyllä pätee, jos on lain mukainen ja molemmat todistajat olivat samaan aikaan paikalla. Ei testamenttiin mitään todistuksia tarvita. Auton ja varsinkin kuolinpesäosuuksien omistusssuhteitten selvittäminen jäävät perunkirjoituksen tekijän ongelmaksi varsinkin silloin, kun testamentti on tyyliä "kaikki vuonna 1990 syntyneelle kummilapselleni Matti Korhoselle."

Vierailija
24/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juristi tulee kyllä luoksesi, kunhan maksat tarpeeksi. Testamentin voi kirjoittaa myös itse, mutta silloin pitää olla tosi tarkka muotomääräysten kanssa. Jos esim. todistajat eivät ole olleet paikalla yhtä aikaa silloin, kun olet allekirjoittanut testamentin, perintökaaren mukaiset perillisesi voivat kiistää testamentin ja suurella todennäköisyydellä kiisto menee oikeudessa läpi.

Eihän testamentista näe milloin se on allekirjoitettu.

Tottakai näkee, allekirjoitushan pitää päivätä.

Vierailija
25/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetaan käsite hätätilatestamentti. Jos olet uppoavassa laivassa tai henkihieverissä onnettomuuden jälkeen, voit todistajien läsnäollessa tehdä testamentin tyyliin "kaikki asuinkumppanilleni Maijalle". Tämä kannattaa lausua sellaisille henkilöille, jotka todennäköisesti muistavat sen ja ovat hengissä kertomassa eteen päin.

Ei lain mukaan tarvita juristia testamentin tekoon. Se voi kirjoittaa vaikka naapurin Paavo, jos et itse kykene. Kirjoita kuitenkin allekirjoitus itse! Jos nyt olet saattohoidossa, voit kahden esteettömän todistajan (henkilökunnan jäsenen) läsnäollessa kirjoittaa omin käsin testamentin, kunhan se on riittävän selväsanainen.

Juu, näin voi tehdä. Päteekö se sitten kuoleman jälkeenkin kun perintöä oikeasti jaetaan, onkin vähän sattumanvaraisempi juttu. Usein ei, koska testamentilla on aika isot muotovaatimukset. (Nimimerkillä isälläni oli täl

Verottajan päätöksestä oletettavasti valitettiin, missä oikeusasteessa tuli tuo päätös, että ei kelvannut?

Vierailija
26/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, näin voi tehdä. Päteekö se sitten kuoleman jälkeenkin kun perintöä oikeasti jaetaan, onkin vähän sattumanvaraisempi juttu. Usein ei, koska testamentilla on aika isot

Verottajan päätöksestä oletettavasti valitettiin, missä oikeusasteessa tuli tuo päätös, että ei kelvannut?

Valituksen menestymismahdollisuudet ovat heikot, jos todistajat eivät enää muista selvästi, mitä sanottiin.

Eri

Vierailija
27/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinmoista todistusta, kun hoitelee perunkirjoitusasioita. Esim. auton omistussuhteet voi muodostua kinkkisik

Kyllä pätee, jos on lain mukainen ja molemmat todistajat olivat samaan aikaan paikalla. Ei testamenttiin mitään todistuksia tarvita. Auton ja varsinkin kuolinpesäosuuksien omistusssuhteitten selvittäminen jäävät perunkirjoituksen tekijän ongelmaksi varsinkin silloin, kun testamentti on tyyliä "kaikki vuonna 1990 syntyneelle kummilapselleni Matti Korhoselle."

Höpönlöpön sun juttujasi. 

Mitä virkaa sillä testamentilla sitten on, jos kaikki omistussuhteet selvittää se pesänjakaja. :D Siinä jaossahan se ongelma tuleekin. On aivan sama, jos sanotaan, että "Iivari lupasi omaisuutensa Almalle", sitten omaisuus jaetaankin Irmelin ja Toivon kesken. :D

Vierailija
28/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikein itekään usko ett kun menee Trafin toimistoon autoo ottaan nimiinsä, että riittäs kun sanoo, että joo tässä on kaks todistajaa, ett tää Viljo lupas autonsa ja muun omaisuutensa mulle. :D

Vierailija
29/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinmoista todistusta, kun hoitelee perunkirjoitusasioita

Miksi sinä kirjoitat ketjuun, josta et mitään ymmärrä? Etkä edes lukemaasi.

Kun testamentissa lukee "kaikki", siinä ei erikseen selvitetä , mitä testamentin tekijä omistaa. Sama homma perunkirjoituksen pesänilmoittajalla aina on silloinkin, kun testamenttia ei ole. Nimenomaan PERUNKIRJOITUKSEEN niitä todistuksia tarivitaan, olipa testamenttia tai ei.

"Iivari lupasi" ei ole testamentti, koska ei ole kirjallisesti kahden todistajan samaan aikaan läsnäollessa allekirjoittama, paitsi jos on Iivarin viimeisellä henkäyksellä ilmoittama hätätilatestamentti. 

Perintökaaren 10. luku, olkaa hyvät.

Vierailija
30/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentin voi tehdä itse. Kaksi asiaa on syytä muistaa, sen on oltava oikeassa muodossa (päiväykset, todistajat, allekirjoitukset) ja se ei saa sisältää lainvastaisia kohtia.

Vierailija
31/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä oikein itekään usko ett kun menee Trafin toimistoon autoo ottaan nimiinsä, että riittäs kun sanoo, että joo tässä on kaks todistajaa, ett tää Viljo lupas autonsa ja muun omaisuutensa mulle. :D

Ei tietenkään riitä. Pitää olla 1. perukirja ja 2. jakokirja. Ensin mainitussa luetellaan vainajan omaisuus ja perilliset, myös mahdollinen testamentin saaja. Jakokirja on sitten se, jonka perusteella omaisuus jaetaan ja auton omistus siirtyy kuolinpesältä uudelle omistajalle.

Vierailija
32/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinmoista todistusta, kun hoitelee perunkirjoitusasioita. Esim. auton omistussuhteet voi muodostua kinkkisiksi. 

Miksi auton omistussuhteet olisi kinkkisiä?

Vierailija
33/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

netissä?

Tee videotestamentti. Se on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Laita yksi yksityisenä YouTubeen ja osoite tärkeiden asioiden mappiin, yksi versio muistitikulle ja kopio se myös omille laitteillesi.

Vierailija
34/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

netissä?

Tee videotestamentti. Se on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Laita yksi yksityisenä YouTubeen ja osoite tärkeiden asioiden mappiin, yksi versio muistitikulle ja kopio se myös omille laitteillesi.

Älä unohda em. perintökaaren 10. luvun  mukaisia todistajien allekirjoituksia, jotta olisi pätevä..

Vierailija
35/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamentin voi tehdä itse. Kaksi asiaa on syytä muistaa, sen on oltava oikeassa muodossa (päiväykset, todistajat, allekirjoitukset) ja se ei saa sisältää lainvastaisia kohtia.

Divarista voi löytyä vieläkin kirja Kodin lakitieto. Siinä neuvotaan juridisissa asioissa. Itse tein perunkirjoituksen, koska puoliso oli ainoan vanhempansa kuolemasta syvästi järkyttynyt ja pesässä ei edes ollut mitään rikkauksia. Itse asiassa hirvitti se, ettei puolison vanhempi ollut kertonut avoimesti meille toimeentulovsikeuksistaan. Oli myös liian ylpeä hakeakseen apua yhteiskunnalta.

Vierailija
36/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

netissä?

IS on tehnyt videotestamentista ihan konkreettisen ohjeenkin. Kannattaa edes katsoa tuota vaihtoehtoa.

Vaikkei omistaisi kuin hopeisen rippiristin niin kai senkin haluaa pysyvän suvussa eikä menevän avioerossa perillisensä exälle? Kaverini isä ei ollut määritellyt mitään testamentissaan ja sinne menivät exälle isoisän taskukellon ja muut vaikka suurempaa rahallista arvoa olevat perintöesineet. Samoin mummovainaan alpakkalusikat.

Vierailija
37/40 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuolemassa tunnin sisällä?

No, ei sitä koskaan tiedä. Syöpä.

Jonka ennuste päivissä? Muutenhan olisit tuossa ajassa ehtinyt kontaktoimaan juristia, kun aloituksen olet laittanut. 

Vierailija
38/40 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinm

Tämä yksi kirjoittelee, että "kun testamentissa lukee", vaikka alunperin kirjoitti, ettei tarvitse kuin LAUSUA. Teksti ja lausuminen on eri asia. Miten sinä todistat jossain Trafin asioinnissa, että joku on lausunut, että saat auton itsellesi. Ei siinä riitä, että kaksi todistajaa kiikutetaan paikalle. 

Vierailija
39/40 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taid

Tämä on selitetty jo useampaan kertaan: auto on kuolinpesän nimissä vaikka iankaikkisuuteen saakka, kunnes joku esittää jakokirjan ja kuolinpesä lakkautetaan. Pelkillä lausumilla ei ole mitään merkitystä, paperia siellä tarvitaan. Tai ainakin sähköinen vahvistettu asiakirja. 

Vierailija
40/40 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä. Joka hiton paikassa kaivataan jos jonkinmoista todistusta, kun hoitelee perunkirjoitusasioita

Testamentti ratkaisee sen, kenelle perintö menee.