Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin länsirannikolta Itä-Suomeen ja tuntuu oudolta kun täällä melkein kaikilla ikäisilläni on jo vanhemmat kuolleet

Vierailija
15.08.2024 |

Monella syy ollut sydänperäinen. On täällä kyllä väki silmämääräisestikin ylipainoisenpaa ja tupakoidaan + käytetään viinaa enemmän. 

Kommentit (307)

Vierailija
21/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minun geeniperimäni on idästä, vaikka muualla Suomessa asummekin. Molemmat vanhempani ovat elossa ja hyvinvoivia, ikää heillä 76 vuotta.

Entä elintavat, ruokavalio jne. Onko enemmän länsisuomalaiset (kalaa ja kasviksia) vai itäsuomalaiset (voita ja punaista lihaa)? 

Vierailija
22/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsirannikon kuntiin maksetaan tuhansia euroja kaksikielisyystukea per kansalainen. Sellaisella rahamäärällä saa tehtyä kansanterveydelle yhtä jos toistakin.

Siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tulin jossain kohtaa katsoneeksi ihan tilastoja. Täällä miesten keskimääräinen elinikä on vain n. 73 vuotta kun kotipaikkakunnallani se on lähes 82 v. Kun itse olen lähes 50 vuotta niin tuo osuu juuri minun ikäluokkani vanhempien ikiin. Monella juurikin isä on kuollut jo seitsenkymppisenä.

Ap

Itä-Suomessa ei ole ruotsinkielisiä, joten itäsuomalaisia kohdellaan huonommin. Totta kai se vaikuttaa myös elinikään. Jos joillekin uskotellaan vuosikymmenestä ja vuosisadasta toiseen, että te olette huonompia, te olette alamaisia, te olette vähemmän älykkäitä, te olette sivistymättömiä metsäsuomalaisia, niin ei ihme jos tilanne on edelleen tämä.

Vierailija
24/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/suomi/art-2000005928441.html

Itäsuomalaisten ja länsisuomalaisten perimässä on tosiaan melkoisen suuri ero. Asia on tiedetty jo aika pitkään.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006266502.html

////

Hei. Kertoisitko, kuinka suurelle osalle on tehty geenitestit? En usko että kovinkaan monelle. Ja nyt en tarkoita mitään netin lapsellisia testejä joita voi kuka tahansa tilata.

Vierailija
25/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun geeniperimäni on idästä, vaikka muualla Suomessa asummekin. Molemmat vanhempani ovat elossa ja hyvinvoivia, ikää heillä 76 vuotta.

Entä elintavat, ruokavalio jne. Onko enemmän länsisuomalaiset (kalaa ja kasviksia) vai itäsuomalaiset (voita ja punaista lihaa)? 

Aikamoinen yleistys ruokavalioista.

Vierailija
26/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsirannikon kuntiin maksetaan tuhansia euroja kaksikielisyystukea per kansalainen. Sellaisella rahamäärällä saa tehtyä kansanterveydelle yhtä jos toistakin.

Siksi.

Unohtui tuhansien eurojen eteen sana "vuosittain".

Vierailija
27/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeniperimä on aivan toisenlainen kuin lännessä. Se aiheuttaa jo yksinään alhaisemman eliniän.

----

Hei. Ei kannata enää länkyttä moista, jos ei tiedä asiasta enempää. Itä- Suomeen esim

Kainuuseen ensimmäinen asukas tuli 1600 - luvulla Pirkanmaalta mikä on lännessä. Koillismaa taasen on vahvasti ruotsalsusperäisten asuttama 1600 - luvulta saakka. Kuinka vanha ap itse on?

Itä - Suomessa asunut isoäitini eli 98- vuotiaaksi eikä se ole hänen suussaan poikkeus. He ovat vahvaa sukua. Eräs tuttu mummo kuoli muutama vuosi sitten 102 - vuotiaana ja vasta eräs tuttu mummo kuoli yli 90 - vuotiaana. 

Tietenkin jos AP on jo esim. 70 - 80 - vuotias, on luonnollista, ettei jokaisella vanhemmat enää ole elossa.

Miksi puhut jostain 1600-luvusta? Ei sillä ole juurikaan merkitystä nykypäivään. Esim. nälkävuodet kuritti etenkin idässä ja väestö kävi läpi pullonkaulavaiheita. Ja tietenkin on ihan fakta että länsirannikolla on vahvempi skandinaavinen perimä, idässä pääosin ihan muuta. 

Tilastot kertoo elinikä/terveyserot, ei yksi yksittäinen suku. 

Vierailija
28/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä Suomessa asuva sukulaiseni joka on sairaanhoitaja, meni tutkimukseen, siis lääketieteelliseen, koska arveli, että hän itäsuomalaisena omistaa sairausriskin.

Tutkimuksessa tuli vesiperä. Hänen geeninsä menivätkin länteen ja tämä henkilö asuu Koillismaalla. Kyse oli oikeasta tieteellisestä tutkimuksesta, ei netin pilipalitesteistä. 

Vierailija
29/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itäsuomalaisten ja länsisuomalaisten perimässä on tosiaan melkoisen suuri ero. Asia on tiedetty jo aika pitkään.

////

Hei. Kertoisitko, kuinka suurelle osalle on tehty geenitestit? En usko että kovinkaan monelle. Ja nyt en tarkoita mitään netin lapsellisia testejä joita voi kuka tahansa tilata.

Idän ja lännen geenierot on iät ja ajat olleet tutkimuskohteena mm. Helsingin yliopistossa. Tutkimusjulkaisuja löytyy paljonkin. 

Vierailija
30/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tulin jossain kohtaa katsoneeksi ihan tilastoja. Täällä miesten keskimääräinen elinikä on vain n. 73 vuotta kun kotipaikkakunnallani se on lähes 82 v. Kun itse olen lähes 50 vuotta niin tuo osuu juuri minun ikäluokkani vanhempien ikiin. Monella juurikin isä on kuollut jo seitsenkymppisenä.

Ap

Itä-Suomessa ei ole ruotsinkielisiä, joten itäsuomalaisia kohdellaan huonommin. Totta kai se vaikuttaa myös elinikään. Jos joillekin uskotellaan vuosikymmenestä ja vuosisadasta toiseen, että te olette huonompia, te olette alamaisia, te olette vähemmän älykkäitä, te olette sivistymättömiä metsäsuomalaisia, niin ei ihme jos tilanne on edelleen tämä.

Ja valtion rahoja laitetaan ensin ruotsinkielisten palveluihin, kuten päiväkoteihin, kouluihin, opiskelupaikkoihin, terveyspalveluihin ja autoteiden ja muiden suoraan turvallisuuteen vaikuttavien asioiden kunnostukseen. Sitten jos rahaa enää jää, itäsuomalaisten palveluihin. Voitte päätellä jääkö.

Vierailija
31/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos isä on kuollut, niin ei se tarkoita, että vanhemmat ovat kuolleet. Mutta joo, omat mummoni olivat Joensuusta ja molemmat elivät pitkälti yli 90-vuotiaiksi. 

Se yleistys! 

Vierailija
32/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeniperimä on aivan toisenlainen kuin lännessä. Se aiheuttaa jo yksinään alhaisemman eliniän.

----

Hei. Ei kannata enää länkyttä moista, jos ei tiedä asiasta enempää. Itä- Suomeen esim

Kainuuseen ensimmäinen asukas tuli 1600 - luvulla Pirkanmaalta mikä on lännessä. Koillismaa taasen on vahvasti ruotsalsusperäisten asuttama 1600 - luvulta saakka. Kuinka vanha ap itse on?

Itä - Suomessa asunut isoäitini eli 98- vuotiaaksi eikä se ole hänen suussaan poikkeus. He ovat vahvaa sukua. Eräs tuttu mummo kuoli muutama vuosi sitten 102 - vuotiaana ja vasta eräs tuttu mummo kuoli yli 90 - vuotiaana. 

Tietenkin jos AP on jo esim. 70 - 80 - vuotias, on luonnollista, ettei jokaisella vanhemmat enää ole elossa.

Miksi puhut jostain  ---

----

NÄYTTÄÄ olevan. Sukulaiseni Koillismaalla kävi lääketieteellisessä testissä. Kerroin edellä. Hänen geeninsä tulivat lännestä. Älä väitä sellaista mikä sinulla on mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
33/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh, no tietenkin on yleistys mutta noin se suuntaus menee, länsirannikolla on kalapainottesempaa ja idässä käytetään edelleen enemmän voita vs. kasvirasva etenkin iäkkäimpien ikäryhmissä, nuorilla ei ole niin suurta eroa. 

Vierailija
34/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

////

Idän ja lännen geenierot on iät ja ajat olleet tutkimuskohteena mm. Helsingin yliopistossa. Tutkimusjulkaisuja löytyy paljonkin. 

----

Se ei näytä koskevan kaikkia Itä Suomen asukkaita. 

Vierailija
35/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh, no tietenkin on yleistys mutta noin se suuntaus menee, länsirannikolla on kalapainottesempaa ja idässä käytetään edelleen enemmän voita vs. kasvirasva etenkin iäkkäimpien ikäryhmissä, nuorilla ei ole niin suurta eroa. 

Oma päätelmäsi ei välttämättä vastaa todellisuutta. Sitä paitsi voi voi olla terveellisempää kuin joku kasvimargariini.

Vierailija
36/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin minä syön aitoon voihin tehtyjä leivonnaisia, kuin jotain vegaanisesta kasvimargariinista tehtyä pullaa. Terve ja hyvinvoiva olen.

Vierailija
37/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, oma ukki oli kuollessaan 76 vuotias (sydäri) ja toinen ukki 88 vuotiaana (aivoverenvuoto). Mummoista toinen kuollessaan 70 vuotias (syöpä) ja toinen 87 vuotias (vanhuus). Mieheni isä kuoli kun oli 84 vuotias (Alzheimer) ja 88-vuotias äitinsä elää vieläkin. Ollaan Itä-Suomesta lähtöisin, suvut olleet täällä vuosisatoja. 

Vierailija
38/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä Suomessa asuva sukulaiseni joka on sairaanhoitaja, meni tutkimukseen, siis lääketieteelliseen, koska arveli, että hän itäsuomalaisena omistaa sairausriskin.

Tutkimuksessa tuli vesiperä. Hänen geeninsä menivätkin länteen ja tämä henkilö asuu Koillismaalla. Kyse oli oikeasta tieteellisestä tutkimuksesta, ei netin pilipalitesteistä. 

Itse asiassa yliopiston testit tehdään ihan samalla tavalla kuin "netin pilipalitestit", tosin en nyt tiedä mitä nimenomaisia testejä tarkoitat. Mutta ihan samat koulutukset ja tietotaidot on sekä yksityisten firmojen että ylipiston geneetikoilla. 

Vierailija
39/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikissa tilastoissa Itä-Suomi pärjää huonommin. Ylipainoa, sairauksia, viinan juontia, heikompi tulotaso, tupakointi  epäterveellinen ravinto, syrjäytyminen... Keskimäärin menee heikommin joka suhteessa. 

Vierailija
40/307 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska näissä Hesarin uutisissa ei kerrota kaikkea, on syytä epäillä, että uutiset ovat olleet tarkoitushaluisia poliittisesti. Olen melko varma, että tuo liittyi Suomen ulkopolitiikkaan suhteessa Neuvosto - Venäjään.

Miettikää sitä.

Ensinnäkin kaikkia ihmisiä ei takuulla ole testattu. On jätetty kertomatta, että lännestä on tullut tosi paljon asukkaita itään ja myös sekin on näkynyt testeissä.

Kyseessä oli lienee punaisten miesten ja naisten tekemä tutkimus, poliittiset syyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän