Pakkomyyntiä ja tyrkytystä apteekissa?!
Olenko ainoa joka kokee apteekissa asioinnin välillä kiusalliseksi? Vaikka olen selvästi ostamassa vain tiettyä tuotetta tai hakemassa reseptilääkettä, niin helposti farmaseutit alkavat tyrkyttää muita tuotteita. Välillä ihan käsittämättömiäkin. Tulee vähän ahdistava olo, kun olen aina pitänyt apteekkia paikkana jossa saa asioida rauhassa ja jossa henkilökunta on siellä minun opastamistani varten, ei tyrkyttämistä varten. Enkä koe olevani mitenkään yliherkkä tässä asiassa. Ja samaa on tapahtunut jo useammassa apteekissa.
Olenko ainut joka on kokenut näin?
Kommentit (41)
Eiköhän se ole ihan luonnollinen kysymys paikassa, jossa on myynnissä paljon tuotteita. Ei se kysymys tarkoita, että sun _täytyy_ vielä jotain ostaa, vaan on pieni " herätys" , että asiakas vielä miettii, onko kaikki nyt varmasti otettu, jotka pitikin.
Toki kysytään tarvitsenko jotain muuta, mutta jos sanon ei kiitos niin ei sitten intetä. Ihan ihme paikka missä käyt.
kyllä hyörii välillä vähän liikaakin. Onhan se tietysti kiva palveluttaa Panadolit itselleen, vaikka löytyisi ne ominkin voimin sieltä hyllystä ; ))
mutta jos haen insuliineja niin sitten aletaan oikeasti TYRKYTTÄÄ jotain shampoota joka on " tosi hyvä ja toimiva uutuus" . SEllainen häiritsee, häiritsisi muuallakin mutta jotenkin vielä apteekissa korostuu se miten ärsyttävää tyrkytys on.
ap
Sen takia en hirveesti tykkää apteekissa käydäkään. Inhoan sitä tyrkyttämistä.
Sama on nykyään esim. postissa. Kävin ostamassa postimerkkejä niin virkailija sanoi: katso, meille on tullut myyntiin tuollaista uutta suklaata. Ostaisitko?
Ei hyvää päivää, en mene postiin ostamaan suklaata!! Saan sen kyllä muualtakin.
kun apteekissa on kysytty että tuleeko vielä muuta ja vastaan ei, on usein näytetty et täs olis nyt tällanen huulirasva tähän hintaan tai sit tyrkytetään sitä apteekin lehteä joka on jokaisella saatanan tiskillä et sen kyllä itse saa otettua jos haluaa!
livahdan farmaseuttien ohi, (parhaassa tapauksessa heitä ei edes ole vapaana), nappaan tarvitsemani lääkkeet ja äkkiä kassalle.
Aina, kun katselee esim. särkylääkkeitä, että minkäs näistä nyt ottaisinkaan tällä kertaa, niin joku farmaseutti hyökkii sieltä tunkeilemaan. Osaan kyllä kysyä ja pyytää apua jos sitä tarvitsen! Haluaisin katsella rauhassa ja tehdä ostopäätöksen.
Tuskin kukaan mitään on tyrkyttämässä, ainakaan minulle ei ole kertaakaan niin käynyt. Tykkään kyllä jos he esittelevät ilman tenttimistä vastaavia tuotteita tai muuta hoitotapaa.
ei kaikissa tyrkytetä. mulle ei ole milloinkaan tyrkytetty shamppoota!
mutta olenkin tosi jämäkkää tyyppiä, mun ei tartte kuin pikkasen vilakasta nenänvartta pitkin, niin farmaseutit yms hiljenee..
Siksi " tyrkytys" ... sielläkin kun nykyään vaaditaan tulosta, kun pörssiyhtiö on kyseessä.
Heti on joku hyökkäämässä kimppuun. Olisi joskus ihan vaan kiva katsella, mitä kaikkea sieltä hyllyistä löytyykään.
Kun hiukset on värjätty ja leikattu niin sitten alkaa puheet siitä, millä tuotteilla saan " kestävän lopputuloksen" yms.
Vaikka sanon, että kiitos minulla on jo tuota violettia shampoota, joka poistaa keltaisuutta niin tyrkytys vaan jatkuu. Tiedustellaan, minkä merkkistä minulla on ja tietysti se on juuri se " laimeampi versio" .
Monissa apteekeissa henkilökunta PAKOTETAAN kysymään " voinko auttaa jotenkin?" . Tiedän tämän koska olen ollut neljässä eri apteekissa farmaseuttina. Välillä asiakkaista näkee että haluavat vain katsella rauhassa hyllyjä, mutta PAKKO mennä kysymään koska muuten alkaa kamala supina työkavereiden joukossa että olen laiska jne. Ja joskus esimiehet puuttuu asiaan jos näkevät etten hyökkää jokaisen asiakkaan kimppuun kysymään voinko auttaa. Mielestäni näen aika hyvin kuka haluaa apua ja kuka ei. Mutta välillä sitä taitoa ei tosiaan voi käyttää hyväksi koska työnantaja vaatii toisin.
Itse olen ratkaissut ongelman menemällä töihin pieneen apteekkiin. Niissä on monesti vähän eri käytäntö kuin suuremmissa apteekeissa, eikä henkilökunnan tekemisiä vahdata.
ulkokuoren perusteella kuka haluaa apua ja kuka ei. Niinpä yleensä tervehdin, kysyin iloisesti voinko auttaa ja jos vastaus on kielteinen, menen kauemmas. Minusta on hyvää palvelua tarjota apuaan, ja varsinkin joku vanhempi ihminen on joskus tokaissut että " eikös täällä saa palvelua" jos ei alle puolen minuutin mene kysymään tarvitaanko apua. Mulle ei ole kyllä tullut mieleenkään että tuosta tervetimisestä ja kysymisestä voisi joku pahastua, varsinkin kun itse ainakin uskon heti jos sanotaan ettei apua tarvita.
paljon esillä, mutta siellä taas ei saa olla rauhassa. Mieluummin käytän pikkuapteekkia ja jonotan tiskille kysymään neuvoa.
vastaan vain reilusti, että katselen vain, tai että löydän kyllä hakemani. Apua kun ei asiakas aina tarvitse, itse kyllä tietää mitä hakee. Ja välillä vaan nolottaa kun pitäis selitellä intiimivaivoja, tai muuta kun ihmisiä on tungokseksi asti vieri vieressä...
ei ole nähtävillä (esim. jääkaappitavarat tai sellaiset, mitä väärinkäyttäjät varastaa eniten) ja siksikin on tapana kysyä pitkään etsivän näköiseltä asiakkaalta, jos voisi auttaa...
kaiken maailman säästösoppareita ja vakuutuksia. Ärsyttää, kun oikein soittelevat perään ja jos et nyt ota, niin soittavat puolen vuoden päästä uudelleen. Kiva kiva. Varsinaista lehtimyynti-meininkiä.