Kuuluuko mielestäsi työssäkäyvällä olla enemmän rahaa kuin se mikä menee pakollisiin kuluihin?
Minulla ei ainakaan riitä rahat esim. ulkomaanmatkoihin ja tuntuu jotenkin absurdilta, että joku käy useammankin kerran vuodessa matkoilla, ravintoloissa, kylpylöissä, kampaajalla, hierojalla jne. Itse olen koko ajan pa. vaikka käyn töissä enkä saa mitään ihan huonointa palkkaakaan.
Kommentit (183)
Tämä olisi kätevää, jos ei otettaisi huomion ihmisen omia päätöksiä. Totta kai palkat nousisivat vain samaa tahtia, kun asumisen ja auton taso sekä ajetut kilometrit, "sillä kyllä ihmiselle nyt vain pitää jäädä matkoihin rahaa."
Elämä on myös valintoja.
Kuuluu jäädä. Se että palkka riittää johonkin kivaan ekstraan on ainoa syy, miksi käydä töissä. Peruselämisen turvaa yhteiskunta.
Ei. Ei raamatussakaan luvata ylellisyyksiä kaikille. Nykyään vaan pitää olla kaikkea vesijettiä ja muuta killutinta pihat täynnä. Jotain tyhjiötä täyttävät kun eivät saa mitää kiksejä normaaleista jutuista. Pitää myös esittää naapurille, onnettomia ovat silti kaikesta huolimatta. Kannattaa tulla uskoon. Mikään killutin ei täytä sielun tyhjiötä. Sama kuin kusisi housuun lämmitelläkseen talvipakkasella. Hetken uudet jutut viehättää ja sen jälkeen ollaan taas onnettomia.
Tottakai kuuluu. Siksi siellä töissä käydään, eikä siksi että saisi maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat menee ap? Onko velkoja, osamaksuja, luottoja maksettavana?
Vuokraan, autolainaan, opintolainaan, luottokorttilainaan, vakuutuksiin, sähkölaskuun ja muihin laskuihin. Bensaan ja ruokaan sitten loput.
Ap
Miksi sinulla on luottokorttilainaa? Olet selvästi ostanut jotain mihin rahasi eivät periaatteessa riitä. Mikä se oli?
Mä nyt ohiksena sanon,et mulla lähinäkö menee. Ja laseja ei tullu ennen silmälääkäriä. Sinne meni pari sataa, että humpsis. Luottokortilla. Ja kaksteholinssit. No sain mä sangoista pienen alen sentään. Pakko oli jos haluan nähdä,siivoojan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka Suomessa on yli 3700 €. Huonosti saa asiansa hoitaa jossei ikinä ulkomaanmatkaa ole varaa tehdä.
Eliitin keskipalkka on tuo,ei muiden. Ota tonni pois tuosta summasta. Sanokoot tilastot ja virastot mitä vaan.
Jep. Suurin osa ei saa tuota. Sen palkkojen keskiarvon nostaa tuohon erilaiset superrikkaat. Mediaanitulot on 3000e/kk ja tuosta verot imaisee jo sen verran, että käteen jää n. 2200e. Siitä asuminen, sähkö, vesi, vakuutus, auto ja bussikortti ym pakollinen, niin ei siitä oikein ekstraa jää. Vähän toki, mutta ei suuria summia. Ei sellaisia että kaupassa voisi ostaa mitä haluaa tai että lapset voisi harrastaa ihan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuuluu. Siksi siellä töissä käydään, eikä siksi että saisi maksaa veroja.
siinähän se tuli.mut vassuilla vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka Suomessa on yli 3700 €. Huonosti saa asiansa hoitaa jossei ikinä ulkomaanmatkaa ole varaa tehdä.
Eliitin keskipalkka on tuo,ei muiden. Ota tonni pois tuosta summasta. Sanokoot tilastot ja virastot mitä vaan.
Mikä "eliitin keskipalkka"!?
Tuo on ihan rehellinen keskiarvo kaikkien kokoaikaista työtä tekevien palkansaajien kesken.
Tuossa googlen ensimmäinen hakutulos aiheesta.
Periaatteessa kuuluisi, mutta väittämä ei ota huomioon sitä, että monella on aivan liian isot velat/ menot omaan palkkaansa nähden. Kaikkea ei voi saada.
EI! FAKTA on, että me olemme tottuneet liian hyvälle. On aika nöyrtyä ja hyväksyä että prosenttieliitillevkuuluu vielä enemmän. Meille ei kuulu mitään muuta kuin soluasunto, ruokakuponki. KAIKKI muu on turhaa ja ahneutta!
"Työn hinta on ikuisuuskysymys" kirjoitti aikoinaan ammattiliiton lakimies.
On taas muuten 150 thaipoimijaa Suomessa,ehkä nyt sujuu paremmin kuin sillä käräjillä olevalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Suurin osa ei saa tuota. Sen palkkojen keskiarvon nostaa tuohon erilaiset superrikkaat. Mediaanitulot on 3000e/kk ja tuosta verot imaisee jo sen verran, että käteen jää n. 2200e. Siitä asuminen, sähkö, vesi, vakuutus, auto ja bussikortti ym pakollinen, niin ei siitä oikein ekstraa jää. Vähän toki, mutta ei suuria summia. Ei sellaisia että kaupassa voisi ostaa mitä haluaa tai että lapset voisi harrastaa ihan mitä vain.
Valtaosalla jää verojen jälkeen käteen yli 2000 € kuukaudessa. Ihan kuten itse sanot.
Miksei sillä pärjäisi? Se on 24 000 € vuodessa. Kyllä silloin on varaa joskus ulkomailla käydä, syödä ravintolassa tai hemmotella itseään kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan rehellinen keskiarvo kaikkien kokoaikaista työtä tekevien palkansaajien kesken.
Vatun urpo! Keskiarvo EI kerro mitään siitä mitä suurin osa tienaa! Jos 5 tienaa 2000€ ja 1000000€ niin kyllähän siitä tulee hyvä keskiarvo, muuta se ei kerro mitään siitä mitä SUURIN OSA TIENAA VATUN URPO.
Aha, lainoja makselet joka kk.
Eli olet aiemmin elänyt yli varojesi ja nyt sitten maksat siitä sitä hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihmisen ei pitäisi saada matkustella kuin hyvin harvoin. Ylikulutus on huono asia. Kohtuullisuus on hyvä. Mutta yksi juttu minun mielestä on pielessä. Minun mielestä kaikilla ihmisillä pitäisi olla oma koti. Ellei sitten ihan vartavasten halua nimenomaan asua vuokralaisena.
Muutenkaan en tykkää siitä mitä johtajat tavoittelevat, ettei kukaan omistaisi mitään. Tietysti järkeä siinäkin voi käyttää, eli jos tarvitset iskuporakonetta kerran elämässäsi, niin onko järkevää tehtaassa valmistaa porakone jota käytetään sitten yhden kerran vain.
Tänä päivänä, jos ajatellaan että vaikka nuori lähtee kotoa, opiskelee vuosia, ottaa lainaa, menee sitten töihin, kituuttaa palkalla jolla ehkä juuri pärjää jos on onnekas. Kuinka moni saa lainan omaan asuntoon ja kuinka kauan sitä maksaa kunnes se on oma? Kun se on oma, on se jo isojen remonttien tarpeessa kenties.
No porakone. Miltä kuulostaisi jos seudun asukkaat, jotka haluavat porakonetta käyttää, ostaisivat yhdessä porakoneen. Sama muiden vastaavien vempeleiden kanssa. Nämä vempeleet olisi kirjaston tapaisessa lainaamossa, jossa olisi laitteille lainausaika. Lainata saisi esim yhteensä viikon vuodessa. Jos lainaa enempi, menee pieni lisämaksu. Eihän tällaisesta yhteiskäytöstä tarvitse vetää sellaisia päätelmiä ettei ihmisen pidä omistaa yhtään mitään. Kyllä minä ainakin kaipaan itsenäisyyttä, ilman että isoveli valvoo jokaista liikettäni, sanaani, tekemistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti aikanaan opetti että kannattaa hankkiutua töihin, joista maksetaan yli miesten keskipalkan. Ei tule hätä käteen ekana erotessa eikä yhteiskunnan myllerryksissä.
No nyt en käsitä, mihin rahasi oikein kuluvat? Vaikka olen työtön, pystyn silti käymään kampaajalla säännöllisesti, kuntosalilla, shoppailemassa. Ulkomaanmatkoista en nykyään enää välitä. Ruokaakin ostan katsomatta edes hintoja.
Miltä kuulostaisi jos seudun asukkaat, jotka haluavat porakonetta käyttää, ostaisivat yhdessä porakoneen. Sama muiden vastaavien vempeleiden kanssa. Nämä vempeleet olisi kirjaston tapaisessa lainaamossa, jossa olisi laitteille lainausaika
Toimii siihen asti, että kylään muuttaa joku mulkero joka joko pöllii koneen, rikkoo sen tai jättää vain palauttamatta.
Riippuu työstä. Jokaisen pitää (pitäisi) tehdä työtä vastineeksi edes siitä välttämättömyydestä. Hyvä palkka ja elintaso vaatii opiskelua ja kehittymistä. Itse olin nuorena mm Mäkkärissä vakavissa työssä mutta asuin Helsingissä solussa koska palkka oli pennosia. Ymmärsin miten homma hoidetaan ja opiskelin. Lainarahaa ja lisää Mäkkäriä ja hiljalleen se lähti kehittymään. Opiskelin 25-40-vuotiaana kolme tutkintoa ja nyt on palkka 6500€/kk. Kätee ei toki tule kuin reilu kolme. En kuitenkaan koe, että Mäkkärin työntekijät olisivat pelkkien työtuntien perusteella oikeutettuja siihen, mihin minä. Elän ihan hyvin mutta olen kyllä laittanut itseni likoon sen eteen ja uhrannut äitiyslomat ja paljon muutakin.