Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalla asumisessa mua vituttelee yksi asia

Vierailija
13.08.2024 |

Nimittäin se, kun jotkut ihmiset polttavat tontillaan risuja, rakennusjätettä tai esim. riihen, ja sitten se palopaikka jätetään kytemään ja savuttamaan. Tuo mainittu riihi kyti pari kuukautta.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun vielä ajelin pitkiä matkoja kaupunkien välillä, kyllä meni äkkiä ikkunat kiinni ja hengitys myös, kun oli lietettä lannoitteeksi levitetty pelloille. Ja sekö ei haise pahalta, hyi.

Kävin yhdessä landepaikassa itä-Suomessa, niin siellä oli paskat pitkin kylätietä, kun oli lannoitetta ajettu pelloille. Ei täällä etelä-suomessa onneksi. Itä-Suomessa ne kärrää jollain kärryillä raktorin perässä niin, että ne paskat lentää tielle. Haju oli aivan kamala omakotitaloalueella, jonka tie oli lehmänpaskassa. 

No voi että. Oli varmasti traumaattista. Millä muuten ajattelet, että Etelä-Suomessa se paska sinne pellolle kärrätään? Teslan takapenkilläkö?

Ap

Vierailija
22/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän kylillä mitään poltella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän kylillä mitään poltella

Onnea. Tuo on vähän niin kuin lottovoitto! Tuo riihi veti kyllä pohjat. Piti omistajille useamman kerran soitella, ja lopulta se piti sitten kaivaa hajalle kaivinkoneella, että kyteminen loppui.

Ap

Vierailija
24/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltetaan just tuolleen ku tykätään savunhajusta. Toisinaan heitetään märkää heinää mukaan, että savuaa enemmän

Vierailija
25/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun vielä ajelin pitkiä matkoja kaupunkien välillä, kyllä meni äkkiä ikkunat kiinni ja hengitys myös, kun oli lietettä lannoitteeksi levitetty pelloille. Ja sekö ei haise pahalta, hyi.

Kävin yhdessä landepaikassa itä-Suomessa, niin siellä oli paskat pitkin kylätietä, kun oli lannoitetta ajettu pelloille. Ei täällä etelä-suomessa onneksi. Itä-Suomessa ne kärrää jollain kärryillä raktorin perässä niin, että ne paskat lentää tielle. Haju oli aivan kamala omakotitaloalueella, jonka tie oli lehmänpaskassa. 

No voi että. Oli varmasti traumaattista. Millä muuten ajattelet, että Etelä-Suomessa se paska sinne pellolle kärrätään? Teslan takapenkilläkö?

Ap

No etelämmässä saatetaan ajatella, että naapuria haittaa. Osataan hoitaa maataloustyöt siististi nykypäivänä. 

Vierailija
26/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei haise edes puolta vuorokautta. Sen lisäksi se on vain haju. Ei esim. aiheuta astmaoireita.

Ap

Kuivuviin pyykkeihin imeytyy kyllä aika tehokkaasti. Monta kertaa kesän aikana sain pestä hajustuneet pyykit, ennen kuin lemu hävisi. Sittemmin olen oppinut sen, että lietelannan levityksen aikaan ei kannata viedä ulos kuivumaan.

Vierailija
27/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No etelämmässä saatetaan ajatella, että naapu

Kerro nyt vielä käytännössä, miten he toimivat eri lailla. (Pakko muuten sen verran aikoinaan Uudellamaalla moottoripyörällä maaseudulla ajelleena, että ihan samoin siellä on paskaa tiellä kuin Itä-Suomessakin. Ei ne sitä tahallaan sinne levitä, mutta sitä kulkeutuu, kun monta kertaa ajetaan.)

Ap

Vierailija
28/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan oli lapsuudesta tuttu paikka. Sama meinikin näytti jatkuneen. Mitä syvempää maaseutua, mikään ei ikinä muutu. Samalla tavalla ne lehmänpaskat on pitkin kylätietä kuin 40 vuotta sitten. Sukulainen tiesi kyllä kertoa, että samanlaista se oli jo melkein sata vuotta sitten ja vissiin ennen sitäkin, kun on hevosilla kuljetettu. 

Vierailija
29/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuivuviin pyykkeihin imeytyy kyllä aika tehokkaasti. Monta kertaa kesän aikana sain pestä hajustuneet pyykit, ennen kuin lemu hävisi. Sittemmin olen oppinut sen, että lietelannan levityksen aikaan ei kannata viedä ulos kuivumaan."

Mä oon taas ihmetellyt, miten harvoin se haju imeytyy. Joskus on niin käynyt, mutta ei montaa kertaa. Oon jättänyt pyykit pitemmäksi aikaa tuulettumaan, niin yleensä haju on lähtenyt.

Ap

Vierailija
30/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vain vituttelee, eikä vituta oikeasti? Huomaa näiden termien aste-ero, jos yleensä ymmärrät. Tilanne ei siis ole edes paha.

Mun mielestä otsikko, jossa sanotaan, että jokin asia vituttaa, menee poistoon. Mutta vitutus ja vituttelu eivät ole termejä. Termit ovat erikoisalojen käsitteitä, ammattisanastoa.

Ap

Et siis ymmärrä koko asiaa. Olisit toki voinut käyttää jotakin muuta kuin v-alkuista sanaa, riittäähän tässä kielessä sanoja. Termi ei ole pelkästään erikoisalan ammattisana, vaan sitä käytetään erittäin paljon yleisemminkin.

Vierailija
31/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan oli lapsuudesta tuttu paikka. Sama meinikin

Miten tuo asia pitäis sun mielestä korjata? Täytyy nyt täällä maalla asuvana sanoa, ettei kyllä haittaa satunnaiset paskat tiellä palan pätkää.

Ap

Vierailija
32/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Maaseutu ja kylätiet näyttää sekä haisee eri tavalla. Just valitit ap savunhajusta, mutta itä-suomessa haisee lehmänpaska eikä savu. 

Vierailija
33/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vain vituttelee, eikä vituta oikeasti? Huomaa näiden termien aste-ero, jos yleensä ymmärrät. Tilanne ei siis ole edes paha.

Mun mielestä otsikko, jossa sanotaan, että jokin asia vituttaa, menee poistoon. Mutta vitutus ja vituttelu eivät ole termejä. Termit ovat erikoisalojen käsitteitä, ammattisanastoa.

Ap

Et siis ymmärrä koko asiaa. Olisit toki voinut käyttää jotakin muuta kuin v-alkuista sanaa, riittäähän tässä kielessä sanoja. Termi ei ole pelkästään erikoisalan ammattisana, vaan sitä käytetään erittäin paljon yleisemminkin.

Joo, en tosiaan mitenkään pysty ymmärtämään eri verbijohtimien merkityseroja. Mikä se semmoinen frekventatiivijohdinkin oikein mahtaa olla? Olisin voinut käyttää vaikka mitä sanaa, mutta käytin nyt tuota. Termi on nimenomaan erikoisalan käsite tai ammattisana. Katsopa ihmeessä, mitä sanakirja kertoo sanasta termi.

Ap

Vierailija
34/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asunut 70 v, eikä kukaan ole koskaan mitään roskia polttanut, palava kerätään juhannus- ja pääsiäiskokkoon ja se siinä. 

Vierailija
35/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maaseutu ja kylätiet näyttää sekä haisee eri tavalla. Just valitit ap savunhajusta, mutta itä-suomessa haisee lehmänpaska eikä savu. "

Mä en valita savunhajusta, vaan savusta, joka ihan oikeasti aiheuttaa monille ihmisille, esim. astmaatikoille, oireita (mun mies kuuluu tähän ryhmään, joka kärsii tosi paljon kytöpoltosta). Kun ne roskat voi polttaa muutenkin kuin kituuttamalla, ja sen tulen voi sammuttaa sitten, kun se enää savuttaa. Se lehmänpaskan haju ja pellolle ajaminen taas vähän niin kuin pitää meidän kaikki elossa.

Ap

Vierailija
36/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asunut 70 v, eikä kukaan ole koskaan mitään roskia polttanut, palava kerätään juhannus- ja pääsiäiskokkoon ja se siinä. 

Olet onnekas henkilö. Taajamassahan tästä asiasta voi viranomaisille valittaa, mutta haja-asutusalueella saa käryttää.

Ap

Vierailija
37/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa pidettiin tulia ja nuotiot/kokot sekä grillit tai kulotukset sammutettiin aina. Muuten olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että nykypäivänä kaikissa paikoissa todellakaan ei. Syy vissiin sama kuin se, etteivät osaa käyttää raivaussahaa. Ovat kaupungeista muuttaneita ja ehkä eläneet muun kuin maalaislapsuuden. Olen nähnyt tiiviisti rakennetulla asuinalueella valtavan risu/roskakokon pihalla savuamassa, kun ei viitsitty sammuttaa. Ohikulkiessa mietin, aikooko se ihminen aiheuttaa metsäpalon tai polttaa naapuruston, kun oli melko kuiva keli. 

Vierailija
38/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asia, mikä ap.tä häiritsee on kyllä ihan varteenotettava ongelma, ihan jo turvallisuudenkin takia, koska tuli voi aina jäädä kytemään ja levitä läheisiin asutuksiin tai metsiin.

Mutta itseäni häiritsee  eniten se, että maalla jostain syystä muut tietää sun asiat peremmin, kuin sinä itse. Tähän en ole törmännyt kaupungissa asuessani. Kerron esimerkin.

Olen pikkutytöstä ollut sitä mieltä, että en halua vaihtaa sukunimeäni, kun/jos menen  naimisiin, ja tämä ihan riippumatta siitä, minkä niminen se mies sattuisi olemaan. Niin kaunista/hienoa sukunimeä ei olekaan, että olisin suostuntu nimeni vaihtamaan. No, kun sukunimilaki sitten muuttui, menin naimisiin,(noin 30 vuotta sitten) koska sain pitää oman nimeni. Tänään kuitenkin kuulin naapurilta, että olen kuulema pitänyt oman nimeni sen takia, että olen sanonut, että miehelläni on niin ruma sukunimi :D Oli kertonut tämän jollekin toiselle naapurille, kun tuo naapuri oli ihmetellyt, olaanko me miehen kanssa naimisissa, kun meillä on eri sukunimet. Olin niin äimistynyt, etten osannut edes suuttua. Pyysin kyllä naapuria korjaamaan tuon asian sillt toiselle, jolle oli kertonut väärän syyn sukunimiasiaan. Miehelläni ei edes ole ruma sukunimi vaan ihan tavallinen , kuten minulla itsellänikin. 

Ärsyttää, kun tuollaisia valheita levitellään. Ja olen ihan sata varma, etten ole tuollaista  koskaan sanonut, että miehellä on ruma nimi ja sen takia sitä en ottanut, koska mielestäni hänellä ei ole ruma nimi. Tuo oli vaan sellainen asia, johka olin jo lapsena päättänyt. En ollut koskaan ymmärtänyt, miksi minun pitäisi vaihtaa nimi, kun menen naimisiin. Se on ainoa syy siihen, että molemmilla on oma nimi vaikka naimisissa ollaankin.

Vierailija
39/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo ei kyllä ole maalla asumisen huonoja puolia nähnytkään. Mua enemmän tyhmii lehmän lannoitteen tai jätteen haju, mikä tulee kesähelteillä, kun ovi on auki. Mutta kauheimpia ovat persulaiset ihmiset ja muut parempina itseään pitävät maalaistollot. 

Tarkoitatko lehmän lantaa? Lanta ja lannoite ovat kaksi eri asiaa. Mua ei haittaa lehmän lannan haju. Lannoitteet taas eivät haise. Jätteitä ei täällä myöskään ole haisemassa. Mutta siis miksi asut maalla, jos et halua siellä asua? Varmasti tuollaiselle ennakkoluulottomalle ja kivalle ihmiselle kaupunki sopisi paremmin.

Ap

No jotain lehmänpaskaa tuonne pellolle levitetään niin, että kun sataa se on lehmän paskan haju, mikä sieltä loppukesästä ja alkusyksystä tulee. Kaupassakin haisee. Lisäksi haisee yleinen jätekeräyspiste. Joutu

Sulla on siis mökki yleisellä jätteiden keruu pisteellä 

Sermmoinen roska-reetta siellä sitten natisee 

Vierailija
40/88 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuivuviin pyykkeihin imeytyy kyllä aika tehokkaasti. Monta kertaa kesän aikana sain pestä hajustuneet pyykit, ennen kuin lemu hävisi. Sittemmin olen oppinut sen, että lietelannan levityksen aikaan ei kannata viedä ulos kuivumaan."

Mä oon taas ihmetellyt, miten harvoin se haju imeytyy. Joskus on niin käynyt, mutta ei montaa kertaa. Oon jättänyt pyykit pitemmäksi aikaa tuulettumaan, niin yleensä haju on lähtenyt.

Ap

Meillä on kuivausrumpu, vaikka maalla asutaankin. Talosta löytyy myös ihan täysautomaattinen pesukone ja tiskikone 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi