Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain kirjallisen varoituksen koska saikutin

Vierailija
13.08.2024 |

Olen monet flunssat ja kroonisen sairaudenkin tänä vuonna kestänyt kuin mies, vaan nyt tuntui ettei voimat riittänyt. Teen kahta työtä aamuin ja illoin, ts. usein 70-tuntista työviikkoa. Kevensi paljon että olin ainoastaan toisesta työpaikasta pois, enkä menettänyt niin paljon rahaa. Toisen työnantajan saatua tietoonsa, että olin sairauslomallani käynyt töissä toisella työnantajalle, ilmoitti hän hallinnolle, jotka päättivät samalta seisomalta antaa minulle kirjallisen varoituksen. Seuraavaksi tulee varmaan se 'asiallinen syy'!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sairas, et voi tehdä töitä yhdelle työnantajalle ja olla sairauslomalla vain toisesta työpaikasta. Jos olosi parani siksi, että teit vain yhtä työtä, silloin varsinainen ongelma on se, että teet liikaa töitä, eikä terveytesi kestä sitä.

Ainoa järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa on yrittää pelastaa se, mitä pelastettavissa on ja selittää työnantajalle tilanne ja toivot, että työnantaja ymmärtää, että tarvitsit vapaata. Sitten palautat työnantajalta saamasi sairasajan palkan, koska et selvästikään ollut sairas, jos pystyit tekemään töitä toiselle työnantajalle. Sinun olisi pitänyt ottaa työstä palkatonta vapaata tai olla poissa molemmista työpaikoista, eikä väittää, että olet sairauden takia työkyvytön.

Hyvällä tuurilla työnantajasi ymmärtää tilanteen ja saat sovittua työjärjestelyt sellaisiksi, että voit tarvittaessa vähentää työtunteja toivuaksesi ylirasituksesta. Älä väitä olevasi sairas, kun syynä on liika työnteko. Ala miettiä vakavasti, kuinka paljon työtä terveytesi kestää, äläkä tee enempää töitä kuin oikeasti jaksat.

Sinuna alkaisin myös etsiä apua. Sinulla on jonkinlainen työnarkomania ja rasitat itseäsi työllä aivan liikaa. Siitä kertoo tuon "kestänyt flunssat kuin mies". Ilmeisesti tarkoitat tuolla sitä, että olet mennyt sairaana töihin. Kun vähennät työntekoa, työkykysi säilyy ja työsi tulokset ovat parempia. Kannattaa myös miettiä sitä, miksi raha on sinulle niin tärkeää, että olet valmis uhraamaan terveytesi rahan vuoksi.

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että jos olisin työnantajasi, olisit saanut potkut, etkä pelkkää varoitusta.

Vierailija
22/32 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen varoitus on kuitenkin parempi kuin potkut. Sairasloman väärinkäytöstä voisi myös pahimmassa tapauksessa tulla petos syyte. Etköhän tuota selviä, kun et jatkossa enää toimi noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkärikin kirjoittaa sairasloman tiettyyn työhön. Voin olla sairaslomalla fyysisestä työstä vaikkapa murtuneen jalan takia, jossa työnantajalla ei ole tarjota korvaavaa työtä, mutta kyetä silti tekemään toista työtäni puhelinmyyjänä. Selvittelisin siis perusteita varoituksesta jos tilanteesi on edellämainitun kaltainen etkä ole vain huviksesi saikutellut.

Vierailija
24/32 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä aika valikoiva ja outo kova miesflunssa, jos estää työskentelyn mutta silti ollaan töissä.

Vierailija
25/32 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi valikoida mitä työtä kipeänä teet. Varsinkin jos työt on samankaltaisia. Saikulla voi joissain tapauksissa tehdä toista työtä, mutta siihen vaaditaan yleensä lääkärin todistus. 

Esim ite olin mielenterveyden takia pitkällä sairaslomalla. Työskentelen hoitoalalla. Sain kuitenkin pari kertaa työtarjouksen tekemään esiintymiskeikkaa ja psykiatri näki tämän kuntouttavana kokeiluna ja kirjoitti mulle lausunnon siitä, että voin tehdä nämä keikat koska ne on kuntouttavia ja tukevat tulevaa töihin paluuta.

Vierailija
26/32 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5

Vierailija
27/32 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkut olisi olleet täysin oikeutetut.

Vierailija
28/32 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki epäonnistumiset ovat nykyisin aina oma vika, se on kapitalismin ydin- logiikkaa, muistakaa tämä, te kävelevät hintalaput. Eikö ole hienoa kun olemassa-olo on valunut laskuharjoitukseksi?

Vierailija
29/32 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairauslomalla on toisessa työpaikassa kuitenkin töissä, niin se on ainakin minun mielestäni selvä peruste katkaista työsuhde välittömästi. Kyseessähän on selvä huijaus tai petos!

Entä jos työt on erilaisia ja toista työtä voi tehdä sairaislomalla ja toista ei? Sairauslomalla saa tehdä töitä jos pystyy. Jos menee jalka poikki se ei estä tekemästä toimistotyötä ja siivoustyötä on hankala tehdä jalka kipsissä kun siinä työssä liikutaan

Vierailija
30/32 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairauslomalla on toisessa työpaikassa kuitenkin töissä, niin se on ainakin minun mielestäni selvä peruste katkaista työsuhde välittömästi. Kyseessähän on selvä huijaus tai petos!

Jalka kipsissä estää fyysisen työn, mutta toinen työnantaja voi olla antamatta sairaslomaa jos kyseessä on toimistotyö jota kipsi ei haittaa.

Vierailija
31/32 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihme jos on aina sairaana kun tekee kahden työt eikä koskaan ehdi levätä.

Vierailija
32/32 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää hoitaja kollegat jotka tekevät pitkiä vuoroja ja ylitöitä ja ovat sitten jatkuvasti väsyneitä, eivät hoida työtehtäviään kunnolla tämän takiaja saikuttavat säännöllisesti. Aloittaja on tyhmä kun edes ihmettelee työnantajan menettelyä. Minä olisin antanut potkut työnantajana.