Sterilisaatio vei naisen psykiatriselle osastolle "Luulin pääseväni verikokeisiin, mutta sainkin tukun psykiatrisia diagnooseja"
Sterilisaatio vei naisen psykiatriselle osastolle "Luulin pääseväni verikokeisiin, mutta sainkin tukun psykiatrisia diagnooseja"
Sanna Pohjaniemi poistatti Essure-implanttinsa jo vuonna 2015. Sitä ennen oireet veivät hänet psykiatriseen hoitoon.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin kohtaa oireet olivat alkaneet käytännössä heti Essuren asentamisen jälkeen. Ei kyllä kerro mitään muuta kuin kovaa tahtoa nähdä kaikki naiset hysteerisinä mt-tapauksina, kun on loogisempi passittaa osastolle ja keksiä kaikenmaailman sopeutumishäiriö-diagnooseja, kuin edes alkaa selvittämään sitä ilmeisintä.
Voi kuule 😂 Mä olen 2 vuotta kärsinyt esivaihdevuosista ja vasta nyt otti lääkäri tosissaan. Yhden reseptin kirjoittamisen sijasta minua on hyppyytetty tk:ssa 4 kertaa, gynekologisella polilla kahdesti, koko vartalo tt:ssä, sisätautien polilla, ja onkologiapolilla vain jotta on voitu todeta että terve nainen se on 😂 Oireet estävät edelleen normaalielämän sekä mm työnteon, mutta vasta nyt yli 2v myöhemmin sain reseptin hormonivalmisteeseen, jota nyt jonkin aikaa käytettyäni olen voinut mm palata töihin.
Ei naisia viitsi
Minulla on todellinen mielenterveyshistoria, mutta nyt vuosikausien jälkeen olen alkanut vihdoin selvittää fyysisiä vaivojani, kun ne eivät ole kadonneet yhtään mihinkään mielenterveyden parantuessa.
Ensi viikolla on aika psykiatrille. Tulee varmaan olemaan ilahtunut, kun kerron, että olen vastaanotolla, koska epäilevät, että fyysiset oireet johtuvat mielenterveydestä, vaikka oireita on ollut ennen ongelmia, ongelmien aikana ja ongelmien jälkeen. Osan ajattelin olevan yhteydessä mielenterveyteen ainakin jossain määrin, mutta nyt on mennyt niin monia vuosia niin hyvinvoivana, että jotain on pielessä fyysisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihinkään vastuuseen eivät lääkärit ikinä joudu ylimielisestä vatuloinnistaan. Jutun naisella on ne mt-diagnoosit nyt sitten loppuelämänsä kannassa, ei niitä sieltä millään pois saa.
Eikä myöskään saa tuota viittä vuotta takaisin mitkä menivät sairastaessa.
Itse halusi implantit, sitten meni valittamaan erinäisistä oireista, ne tutkittiin, tehtiin diagnoosit niiden mukaisesti, mitä valittamista tuossa on? Hoitohenkilöstöön projisoidaan kaikki turhautumiset ja pettymykset.
Sellainen vinkki tuohon trollailuusi että edes pikkuisen enemmän voisit yrittää käyttää älyäsi. No, tyhjästä taitaa olla paha nyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin kohtaa oireet olivat alkaneet käytännössä heti Essuren asentamisen jälkeen. Ei kyllä kerro mitään muuta kuin kovaa tahtoa nähdä kaikki naiset hysteerisinä mt-tapauksina, kun on loogisempi passittaa osastolle ja keksiä kaikenmaailman sopeutumishäiriö-diagnooseja, kuin edes alkaa selvittämään sitä ilmeisintä.
Voi kuule 😂 Mä olen 2 vuotta kärsinyt esivaihdevuosista ja vasta nyt otti lääkäri tosissaan. Yhden reseptin kirjoittamisen sijasta minua on hyppyytetty tk:ssa 4 kertaa, gynekologisella polilla kahdesti, koko vartalo tt:ssä, sisätautien polilla, ja onkologiapolilla vain jotta on voitu todeta että terve nainen se on 😂 Oireet estävät edelleen normaalielämän sekä mm työnteon, mutta vasta nyt yli 2v myöhemmin sain reseptin hormonivalmisteeseen, jota nyt jonkin aikaa käytettyäni olen voinut mm palata töihin.
Ei naisia viitsi
Mulla sama, mutta ongelmana runsaista kuukautisista johtuva anemia. Hormonaalinen lääkitys on poissa laskuista kohenneiden geneettisten riskitekijöiden vuoksi. Kierukka asennettiin hoitamaan anemiaa, kun ferritiini oli 15. Kierukka tuli 2 kertaa ulos itsekseen ja vuosin 2,5 vuoden aikana niin hirvittävästi, kamalien tuskien saattelemana, että ferritiini tipahti 15:sta 9:ään. Rautalisä ei sovi, koska minulla on IBS.
Ongelma ratkeisi kohdun poistolla ja kertarautalisätankkauksella, koska syynä on tosiaan kuukautiset ja nämä tiedot löytyvät omista tiedoistani. Mutta mitä tekee lääkäri? Juoksuttaa minua Naisten polilla eri kokeissa ja testeissä, määrää syömään rautalisää (jota en voi syödä), tutkii maksan, munuaiset, kilpirauhasen, suoliston, määrää verikokeita toisten perään sillä innolla että olen antanut kohta litran verta pelkästään verikokeisiin. Tässä kohta 4 vuoden jälkeen syynätään edelleen asiaa, että mitenhän tämän voisi nyt hoitaa ja kävisitkö vielä tuossa ja tässä testissä. Jos se nyt onkin jotain muuta kuin kuukautiset, ehkäpä se edellinen lääkäri ja gynekologi 4 vuotta sitten ovatkin erehtyneet.
Minua ei tietenkään kuunnella eikä uskota. Eikä näemmä uskota niitä tietoja siellä Oma kannassakaan, että päästäisiin jatkamaan hoitoa ja hoitamaan asia.
Myös minä olen käytännössä työlyvytön tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvulla gynekologi oli sitä mieltä, että voimakkaat mielialavaihtelut eivät voi johtua e-pillereistä, joiden aloituksen jälkeen oireet mystisesti tulivat. Kokeilin kahta eri merkkiä ja lopulta lopetin niiden käytön kokonaan. Oireet katsosivat ja olin taas normaali itseni.
Käytin nuorena pitkään e-pillereitä ihan ongelmitta, sitten pidin vuosien tauon, ja aloitin uudestaan (eri merkkiset pillerit). Tän uudestaan aloittamisen jälkeen parissa päivässä olin vuorotellen masentunut ja vuorotellen ihan hysteerinen, purskahtelin itkuun ihan pienimmistä asioista, ja sitten taas todella synkkä ja jopa vähän vainoharhainen. Ihan kuin paha PMS mutta satakertaisena. Käytin pillereitä vain muutaman viikon. Kun lopetin, nämä masennus/hysteriaoireet loppuivat samantien.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava otti nuo samoihin aikoihin. En muista millaisia oireet oli mutta rajuja, tuttava vaatimalla vaati päästä poisto leikkaukseen ja lopulta pääsi. Kunnallinen puoli ei olisi halunnut tehdä poistoa mutta hänellä ei ollut varaa yksityiseen.
Minulla on ollut essuret reilusti yli 10 vuotta. Ei mitään ongelmia, mutta minulla ei ole ollut nikkeliallergiaa. Nämä ovat vähemmistössä joille ongelmia tulee, siksi lääkärien on niin vaikea uskoa heitä. Näitähän alettiin sitten poistaa myös julkisella puolella.
Kaivoit jutun vuodelta 2017, koska?