Yrityksiä menee nyt konkurssiin kovalla tahdilla. Pienet ja keskisuuret yritykset yrittävät sinnitellä pinnalla tekemällä maksusuunnitelmia
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueella, ei huolta. Kollegaa koittavat saada parhaillaan taas rekryttyä.
Sinänsä taloustilannehan ei häävi ole, mutta oma ja tiimin tilanne on se, että tekijöistä on pula. Hva:n on tarkoitus perata toimipisteitä, mutta meille sekin on lähinnä mahdollisuus koska ollaan vanhimmassa kiinteistössä eikä muualla ole vastaavaa toimintoa. Joko siis jatkuu nykyisessä paikassa tai uudemmassa.
Hyvinvointialue lopettaa terveyskeskuksia ja vanhusten ympärivuorokautista hoivaa vähennetään, tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishoitajamitoitusta.
Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan.
Hallituksen säästötoimet kantavat hedelmää.
Moni varoitteli etukäteen, että hallituksen säästöt heikentävät kulutusta ja johtavat konkursseihin ja valtion verotulojen romahtamisen.
Tästä nyt varmaan yllätytään yhtä paljon kuin siitä, että valtion verotulot ovat pienentyneet.
Alv:n korotus tulee pahentamaan tätä kehitystä.
Syksyllä tulee ansiosidonnaisen porrastus eli pitää vähentää ostoksista 200 euroa kuukaudessa.
Ostetaan pelkkää ruokaa ja saippuaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä tulee ansiosidonnaisen porrastus eli pitää vähentää ostoksista 200 euroa kuukaudessa.
Hiukset leikataan itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle myös töissä ollessa, koska ansiosidonnaista ei välttämättä saa kerättyä.
Keräysaika pidentyi 12 kuukauteen ja lisäksi tulee porrastus.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ressukat.
Ja ensi vuonna leikataan sairaspäivärahoja kaikilla.
Ekaa kertaa elämässäni lomautettuna ja nautin täysin siemauksin. Ihanaa, kun on aikaa tehdä kaikenlaista. Kotona odottaa muuta perhettä aina ruoka valmiina, kun tulevat koulusta/töistä.
Olen nyt töissä, mutta ostan pelkkää halpaa ruokaa kaupasta ja saippuaa.
Säästän työttömyysajan ruokaan, koska ansiosidonnaista leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh vieläkö ihannoitte Sanna Marinia ja edellistä hallitusta kun ne ajoi meidät taantumaan ja talouskurjimukseen?
Juu... Marin aloitti kansainvälisen inflaation ja laman, koronan sekä Ukrainan sodan... onneksi Urpo-Pörrön hallitus on tehnyt kaikkensa nostaakseen meidät pous lamasta eiku... 😁😆😅
Vaikka Marinin hallitus otti paljon (myös opposition siunaamana!) velkaa oli sen hallituksen aikana silti runsaasti töitä tarjolla. Jos hain muutamaan paikkaan sain heti useampaan paikkaan haastattelun ja töitä. Nyt en pääse mihinkään paitsi viime vuoden lopulla hommaan jossa työt ketjutettiin kuukauden sopimuksilla ja ta huijasi kaikessa minkä kerkesi.
Samaa on aika lailla kaikilla joilla ei ole juuri näinä vuosina ollut vakkarisopimusta. On todella surkeaa ja pirstaleista. No, olen jo äitiyslomalla niin en joudu hetkeen osallistumaan työmarkkinoihin.
Hallituksen pitäisi kannustaa kulutukseen( suomalaisiin yrityksiin), Lisätä kulutuksen mahdollisuutta köyhillä. Ottaa
esimerkiski tietty aikaväli - ja katsoa( ja luvata kansalle lisää rahaa) jos kulutus on ohjautunut oikein (kulutuksen varat kansalle hallitukselta). Kun kansan saa kuluttamaan oikein kaikki hyötyvät.
Tämä hallitus vain ottaa ja ottaa. Eli juuri väärinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Heh vieläkö ihannoitte Sanna Marinia ja edellistä hallitusta kun ne ajoi meidät taantumaan ja talouskurjimukseen?
Kaikki syyttää tai kiittää aina sillä hetkellä vallassa olevaa hallitusta, vaikka Suomen talous on kurjistunut jo yli 20 vuotta.
Täytyy jatkossa entistä enemmän keskittää ruokaostoksetkin alelappuihin ja Ruotsiin.
On luvassa vähennyksiä. Tulevat näkymään kasvavina julkisina menoina. Todella suurina.
Onneksi ehdin säästää vuodesta 2003 alkaen pahan päivän varalle. Osakkeissa ja rahastoissa lepää kuusinumeroinen summa. Olen nyt 55v, eli jos potkut tulee, niin tuskin saan enää töitä. Ainakaan mitään pätkähommia enempää. Sitten pitäisi kitkutella reilut kymmen vuotta työttömyyskorvauksen ja säästöjen avulla eläkkeeseen asti.
Tiedän, että työpaikkani tuloskunto ei ole juuri nyt hyvä, joten syksyllä saattaa tulla ikäviä uutisia. On sen verran iso työantaja, että mahdolliset irtisanomiset nousee kyllä valtakunnan uutisten kärkiaiheiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea muutakin, kuin seiskaa
Olen laittanut joka kk extraa asunnonlyhennykseen. Asun miestäväni luona, asunnossa vuokralaiset. Ei kauaa mennyt ostamisen jälkeen , kun tajusin lyhennys on liikaa, jos korot nousee. Ja en muutenkaan käytä rahaa liikaa.
Käymme viikonloppuisin keskustassa, käydään mm museossa, näyttelyssä, kahvilla ja syömässä. Paluussa käydään ruokakaupassa.
Ensi vuonna taloyhtiössä on kattoremontti. Tämä on minun osuuteni. Vuokratuloista menee iso osa valtiolle veroja.
Olen logistiikka-alalla ja ainakaan vielä nämä vaikeudet ei meillä suoraan näy. Tottakai pieni pelko itsellänikin on siitä, että mitähän esimerkiksi ensi vuosi tuo tullessaan?
Tiedän, että jos jää työttömäksi, niin uuden työpaikan löytäminen on lähes mahdotonta. Kaikki työpaikat käytännössä liikkuu niiden kesken, jotka ovat työelämässä. Jos jää työttömäksi, niin sieltä töihin takaisin pääseminen on sata kertaa vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Yritysmyönteinen hallitus tukee yrityksiä.
Onkohan ne näiden yrityksiä, jotka houkuteltiin pois nauttimasta ansiosidonnaista alkamalla kevytyrittäjäksi. Siinä jäi tyhjänpäälle.
Luojan kiitos kyllä on. Ihan hykerryttävän ihanaa katsoa vierestä kun mulkku pomo on laskujen kanssa vaikeuksissa isot velat niskassa. Mielellään oon itekkin hetken aikaa työttömänä kunhan pääsen näkemään (ex) pomoni epätoivoisena viereisellä kelan luukulla
Koronaan ja Ukrainaan osallistuminen oli täysin vapaaehtoista.
vrt. Ruotsi ja Unkari.
Vieläkö on koronakiima ja sotakiima päällä, kun on laskun aika?