Hautausmaksut tulee nousemaan 400 eurolla koska Purra halusi leikata Kirkon menoja
Hautajaisten järjestäminen maksaa kokonaisuudessaan tyypillisesti useita tuhansia euroja.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vaan haudassa maata. Täytyy ottaa vähän vastuuta kuolemastaan - ei valtio voi kaikkea tukea. Esim. jo Viikingit järjestivät omat polttohautajaiset ja Intiassa omaiset hautaavat itse omaisensa. Sosialistien velttous on tehnyt kuolemastakin liian helppoa - mitään ei tarvitse itse tehdä. Meidänkin mummo teki itse kuolinsiivouksen etukäteen, teki perunkirjan valmiiksi ja käveli rollilla krematorioon.
Melkoinen mummeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joista iso osa menee hautaustoimistolle, haudankaivajan palkkioon jne. Todella pieni osa jää "kirkon" käyttöön
Haudankaivajat ovat seurakuntien työntekijöitä.
Ei ole. Suurin osa haudankaivuusta tehdään ostopalveluna. Eli kaivaja on itsenäinen yrittäjä.
Terveisin 20v seurakunnalla töissä
Helsingissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vaan haudassa maata. Täytyy ottaa vähän vastuuta kuolemastaan - ei valtio voi kaikkea tukea. Esim. jo Viikingit järjestivät omat polttohautajaiset ja Intiassa omaiset hautaavat itse omaisensa. Sosialistien velttous on tehnyt kuolemastakin liian helppoa - mitään ei tarvitse itse tehdä. Meidänkin mummo teki itse kuolinsiivouksen etukäteen, teki perunkirjan valmiiksi ja käveli rollilla krematorioon.
Melkoinen mummeli.
Nostin kesähatun päästä.
Jeesus toimi tiettävästi ilman valtiontukia. Kirkolla on tilaisuus palata juurilleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan maksa monia tuhansia, jos ei itse halua järjestää maksavia.
No jos on pahviarkku, eikä muistotilaisuutta, niin voi selvitä alle parilla tonnilla.
En kuulu kirkkoon, mutta hautausmaat ovat seurakuntien (Helsingissä seurakuntayhtymän) omistuksessa, joten hautapaikka maksaa. Ja krematorio veloittaa tuhkauksesta. Hautaustoimisto arvioi suoran tuhkauksen (siis ei saattotilaisuutta eikä muistotilaisuutta, ei myöskään kuolinilmoitusta eikä kukkia) budjetiksi pari tonnia + perunkirjoitus. Oleellista on arkun ja ruumiin kuljetus kuolinpaikasta krematorioon.
Eikös 500-600 € riitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että kun minusta aika jättää, minut tuhkataan. Eikä sitten mitään hautakiveä, kiitos!
Turhaa se onkin. Hautapaikatkaan eivät ole ikuisia. Tai siis ensi alkuun ne olivat sitä, mutta sitten ne muuttuivat määräaikaisiksi. Aika petollista toimintaa kirkolta.
Minä olin aikoinaan toista mieltä mutta nyt olen samaa mieltä kuin kommentoija. Mitä järkeä on jossain hautakivessä kun ei sen alla ole ketään. Miksi kenenkään tarvitsisi tulla käymään haudallani. Jos haluaa ajatella minua muistelee minua mielessään. Sen voi tehdä aivan hyvin kotonakin. Ja kun kuluu muutama sukupolvi ei kukaan edes muista saatikka tunsi minua.
Niin, samalla, kun käy pikkulassa tarpeilla.
Ymmärrän että kirkoista leikataan. Mutta luulen että hautamaan hoitoon olisi varmaan jotain niksejä, ettei se vie satasia ihmisiltä. Pitäisikö olla helppohoitoisempia maita vai miten se toimisi kaikille paremmin. Entä voisiko perustulo riittävänä korvata sen, etteivät köyhät joudu esittämään kirkon diakonille papereitaan ja juoksemaan siellä tai sossulla.
Vierailija kirjoitti:
Joista iso osa menee hautaustoimistolle, haudankaivajan palkkioon jne. Todella pieni osa jää "kirkon" käyttöön
Pösilö.
Kirkko on valtiollinen. Hautaustoimistot ovat yksityisten omistuksessa
Hintojen nousulla ei ole mitään tekemistä hautaustoimistojrn kanssa.
Vaan kirkko nostaa kaikkien palveluidensa hintoja, hautapaikkojen hintoja, haudan kaivamisen hintoja, kirkollisveroa ja niin edelleen.
Kuka on noin hullu, että luulee kirkojen maksujen korottamisen tsrkoittavan, että korotykset menee jotenkin yksityisille haitaustoimistoille.
Helkkari mitä typeryyksiä täällä kirjoitteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että kun minusta aika jättää, minut tuhkataan. Eikä sitten mitään hautakiveä, kiitos!
Turhaa se onkin. Hautapaikatkaan eivät ole ikuisia. Tai siis ensi alkuun ne olivat sitä, mutta sitten ne muuttuivat määräaikaisiksi. Aika petollista toimintaa kirkolta.
Minä olin aikoinaan toista mieltä mutta nyt olen samaa mieltä kuin kommentoija. Mitä järkeä on jossain hautakivessä kun ei sen alla ole ketään. Miksi kenenkään tarvitsisi tulla käymään haudallani. Jos haluaa ajatella minua muistelee minua mielessään. Sen voi tehdä aivan hyvin kotonakin. Ja kun kuluu muutama sukupolvi ei kukaan edes muista saatikka tunsi minua.
Niin, samalla, kun käy pikkulassa tarpeilla.
Esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään kirkkoa tarvita.
Niin no, sikäli tarvii, että seurakunta omistaa hautausmaat ja muistolehdot.
Mutta jos on joku, joka levitää tuhkat muualle kuin kirkon muistolehtoon, silloin ei kirkkoa tarvi.
Tuhkauskaan ei kyllä maksuton ole. Senhän suorittaa krematorio. Ei kirkko.
Tuhkaaminen maksaa kaupungista riippuen 500-600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, sikäli tarvii, että seurakunta omistaa hautausmaat ja muistolehdot.Mutta jos on joku, joka levitää tuhkat muualle kuin kirkon muistolehtoon, silloin ei kirkkoa tarvi.
Tuhkauskaan ei kyllä maksuton ole. Senhän suorittaa krematorio. Ei kirkko.
Tuhkaaminen maksaa kaupungista riippuen 500-600 euroa.
Missä tuhkattava vainaja säilytetään tuhkaamiseen asti?
Jos hän ei kuulu kirkkoon, niin eihän häntä voi säilyttää kirkon kylmäkellarissa, kirkon ruumishuoneella.
Tietääkö joku tästä?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kirkko muka maksaa hautaustoimistolle?
Ei mitään.
Omaiset maksavat kaiken. Kaiken se palvelun jonka hautaustoimistoilta ostavat.
Äidin hautauskulut olivat vajaa 2000€ , suurin summa meni arkkuun, koska semmoinen pitää olla vaikka tuhkataan, tuli maksu tuhkauksesta ja kuljetuksesta, seurakunan lasku oli alle 150€, 60€ oli se varsinainen loppusijoituspaikka ja 90€ muistolaatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakanat voisi hävittää yhdyskuntajätteen mukana.
Miten?
Kompostiin.
Kannattaa tutustua -recompose-
JUUTALAISELLA SYNAGOGALLA TAAS LEIKATAAN KAIKKI TUET !
Se on ruvettava sitten itse polttohautaamaam läheiset ja rakkaat tuolla metsien syvyyksissä. Paluu juurille. Omalla tapaa ihan hienoa.
Moskeijasta leikataan tuet loppuu väärien oppien levitys.
Helluntailaiset on lypsänyt valtion rahoja miljoonia palauttakoon ne ensin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät menettävät vanhempiensa haudat, ellei joku sukulainen maksa ne, tuskinpa maksaa. Monumentti muualle kivestä?
Yleensä se hauta ostetaan aina 25 vuodeksi.
Sen aika kun täyttyy, pitää maksaa taas 25 vuotta lisää.
Lapset kyllä maksavat vanhempiensa haudan, niin kauan kuin elävät.
Ja vanhemmat yleensä jättävät jälkeensä hautausmaksu varat
Ennen haudan sai ostaa 50 vuodeksi kerraallaan. Enää ei saa.
Nyt pisin aika hautapaikalle on 25 vuotta.