Hautausmaksut tulee nousemaan 400 eurolla koska Purra halusi leikata Kirkon menoja
Hautajaisten järjestäminen maksaa kokonaisuudessaan tyypillisesti useita tuhansia euroja.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että kun minusta aika jättää, minut tuhkataan. Eikä sitten mitään hautakiveä, kiitos!
Turhaa se onkin. Hautapaikatkaan eivät ole ikuisia. Tai siis ensi alkuun ne olivat sitä, mutta sitten ne muuttuivat määräaikaisiksi. Aika petollista toimintaa kirkolta.
Vierailija kirjoitti:
Hautaa ei ole pakko ostaa. Arkun voi väsätä itse ja saattoväki voi juoda sumpit kotona. Tämä on mua miellyttävä sabluuna.
Se on ongelma, että krematorioihin on ruuhkaa.
Arkun pitää olla krematorion standardit täyttävä. Krematorio veloittaa tuhkaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Pakanat voisi hävittää yhdyskuntajätteen mukana.
Miten?
ORTODOKSI kirkoolla on omat hautausmaat samoin on synagogalla omansa ja eri uskonnoissa omat systeemit sekä helluntailaiset tietysti varastaa muilta niin vaatteet rahat kuin hautapaikat ja syytä olisi pysyä niissä omissa tiloissa eikä varastaa muiden.Ortodoksikaan eikä hellarivaparit kuulu luterilaiseen kirkkoon.Syö vaan omaa leipääsi niinkuin apostolit opettaa.
Sepä ei vainajaa enää kiinnosta. Voisikohan tuhkaamisenkin hoitaa itse, niin säästyisi ne loputkin varat. Tai ainakin kuskaamiset krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että kun minusta aika jättää, minut tuhkataan. Eikä sitten mitään hautakiveä, kiitos!
Tuhkausta varten halvin arkku on vähintään 300-400e. Itse tuhkausmaksu muistaakseni jotain 200e.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnilla on kyllä rahaa, mutta ne pihtailevat sen kanssa.
Ainakin meidän paikallinen seurakuntamme teki viime tilikaudella voitollisen tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Kompostiin.
Eiköhän noilla rahoilla jokainen hautaan saada. Omaiset joutuu maksamaan monta sataa haudan avauksesta ja peitosta tälläkin hetkellä sekä hautapaikasta. Taitaa tuosta rahasta valua aika moneen muuhun kohteeseen kuin hautaukseen.
https://evl.fi/plus/wp-content/uploads/sites/3/2023/06/Valtionrahoitus-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkausta varten halvin arkku on vähintään 300-400e. Itse tuhkausmaksu muistaakseni jotain 200e.
Suhteellisen edukasta.
Ei voi vaan haudassa maata. Täytyy ottaa vähän vastuuta kuolemastaan - ei valtio voi kaikkea tukea. Esim. jo Viikingit järjestivät omat polttohautajaiset ja Intiassa omaiset hautaavat itse omaisensa. Sosialistien velttous on tehnyt kuolemastakin liian helppoa - mitään ei tarvitse itse tehdä. Meidänkin mummo teki itse kuolinsiivouksen etukäteen, teki perunkirjan valmiiksi ja käveli rollilla krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan maksa monia tuhansia, jos ei itse halua järjestää maksavia.
No jos on pahviarkku, eikä muistotilaisuutta, niin voi selvitä alle parilla tonnilla.
En kuulu kirkkoon, mutta hautausmaat ovat seurakuntien (Helsingissä seurakuntayhtymän) omistuksessa, joten hautapaikka maksaa. Ja krematorio veloittaa tuhkauksesta. Hautaustoimisto arvioi suoran tuhkauksen (siis ei saattotilaisuutta eikä muistotilaisuutta, ei myöskään kuolinilmoitusta eikä kukkia) budjetiksi pari tonnia + perunkirjoitus. Oleellista on arkun ja ruumiin kuljetus kuolinpaikasta krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Kompostiin.
Kenen kompostiin, sinunko? Hautaustoimilaki.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi ostaa venäläisiltä sotilailta Ukrainan sodassa käytettyjä krematoriorekkoja ja hävittää pakanoiden ruumiit halvalla niissä. Tuhkat voi sekoittaa vaikka teiden asfaltiin.
Pakanat maksavat kuule hautaamisestaan enemmän kuin kirkkoon kuuluvat, joten shut up.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joista iso osa menee hautaustoimistolle, haudankaivajan palkkioon jne. Todella pieni osa jää "kirkon" käyttöön
Haudankaivajat ovat seurakuntien työntekijöitä.
Ei ole. Suurin osa haudankaivuusta tehdään ostopalveluna. Eli kaivaja on itsenäinen yrittäjä.
Terveisin 20v seurakunnalla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa se onkin. Hautapaikatkaan eivät ole ikuisia. Tai siis ensi alkuun ne olivat sitä, mutta sitten ne muuttuivat määräaikaisiksi. Aika petollista toimintaa kirkolta.
Minä olin aikoinaan toista mieltä mutta nyt olen samaa mieltä kuin kommentoija. Mitä järkeä on jossain hautakivessä kun ei sen alla ole ketään. Miksi kenenkään tarvitsisi tulla käymään haudallani. Jos haluaa ajatella minua muistelee minua mielessään. Sen voi tehdä aivan hyvin kotonakin. Ja kun kuluu muutama sukupolvi ei kukaan edes muista saatikka tunsi minua.
Voidaan siis olettaa että EDUSKUNNASSA on venäjän kansalaisia krematorioineen ja synagogalla huudetaan pakanuudesta sekä helluntaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli 1977. Hän sai ns. ikuisen hautapaikan. Ehkä se johtui siitä, että isäni oli sotaveteraani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hietaniemen hautausmaalla on runsaasti ainaishautoja, mutta niistä maksetut korvaukset olivat kirkolle huonoa sijoitustoimintaa. Ainaishautoja ei kuitenkaan saa ottaa uuteen käyttöön.
Köyhät menettävät vanhempiensa haudat, ellei joku sukulainen maksa ne, tuskinpa maksaa. Monumentti muualle kivestä?