Voiko pullea lapsi harrastaa rytmistä voimistelua?
Itse en ole erityisen hyvin perillä rytmisestä voimistelusta, mutta tyttö haluaa nyt alkaa sitä harrastaa. Tyttö on 10-vuotias, ja hänellä on noin kymmenisen kiloa ylipainoa. Hän aloittaa nyt useamman urheiluharrrastuksen, mutta tuo voimistelu vähän arveluttaa, että onkohan siellä kaikki tytöt kovin hoikkia ja pieniä, kuten esimerkiksi baletissa usein tyypillistä. Millaisia kokemuksia teillä on? Vai onko se nykyään ihan ok, jos ryhmään eksyy mukaan vähän isompi tyttö?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää on olla notkea. Jos ei ole pääse spagaatin niin ei pärjää. Kilot sulaa pois tuossa harrastuksessa että ei ne kauaa ole esteenä.
😅😅😅😅🥳🥳🥳🥳
asiijjaaantuuuntujjaaa!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaa samanaikaisesti useita urheiluharrastuksia? Tuossa iässä kasvu ja liikkuminen korjaavat pulleuden pois, jos herkuttelu pysyy kohtuullisena. Ei pulleus ole esteenä voimisteluharrastukselle, aloittavien ryhmästähän nyt on kyse kuitenkin.
Viime vuonna ei valitettavasti ollut mahdollisuutta urheiluharrastuksiin, mutta tänä vuonna on, joten siksi aloittaa nyt samalla kertaa useamman (kolme).
Miksi pakotat lapsesi harrastamaan, kun sinä olet se, jolla on asiasta pakkomielle?
Voi harrastaa mutta saa syömishäiriön kaupan päälle!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, pyöreää lasta voi käyttää pallona voimistelussa.
Sulla varmaan pullon korkki sihisee siellä jo aamusta.
Et pääse edes poterostasi pihalle kuin konttaamalla. Sen verran näköjään ittees hävettää.
Säälittävä olet. Pahoittelen.
Ei rytmistä aloiteta 10-vuotiaana. Se ikäiset treenanneet jo vuosia monta kertaa viikossa. Johonkin höntsäryhmään voi toki mennä ja siellä ei haittaa, vaikka on vähän pullea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaa samanaikaisesti useita urheiluharrastuksia? Tuossa iässä kasvu ja liikkuminen korjaavat pulleuden pois, jos herkuttelu pysyy kohtuullisena. Ei pulleus ole esteenä voimisteluharrastukselle, aloittavien ryhmästähän nyt on kyse kuitenkin.
Viime vuonna ei valitettavasti ollut mahdollisuutta urheiluharrastuksiin, mutta tänä vuonna on, joten siksi aloittaa nyt samalla kertaa useamman (kolme).
Juokseminen, kävely ja uinti etenkin kesällä eivät maksa mitään. Eikö lapset enää pelaa keskenään pesistä, futista jne?
Pullea lapsi sinä kuin pullea aikuinenkin voi harrastaa ihan mitä tahansa haluaa.
Kun liikutaan harrastustasolla, tavoitteena on liikunnan ilo ja ilo onnistumisesta ja mukavasta olosta. Se on pääasia. Liiian vaativaan ryhmään ei edes pääse jos tiettyjä taitoja ja edellytyksiä ole, joten sinne vaan mukaan. On todella hyvä antaa lapselle mahdollisuus löytää liikunnan ilo, mutta pitää muistaa että kaikki arvostelu pitää sitten jättää tekemättä.
Paras tapa lannistaa lapsi ja murskata itsetunto -kuten se Suomessa hyvin yleisesti tehdään- on arvostella, kritisoida, kyseenalaistaa.
Joten jos lapsi itse haluaa, ilman muuta mukaan! Kuten hyvin tunnettua on, tällä palstalla pyritään lyömään alas ja murskaamaan kaikki ja viemään ilo ja luomaan pahaa oloa. Siksi ei kannata lukea kommentteja eikä edes postata tänne mitään. Täällä roikkuu porukka jotka ovat elämässään pettyneet itseensä ja nyt pyrkivät kosktamaan sitä muille. Joten annetaan heidän muhia sonnassaan. Tsemppiä lapsellesi ja kivaoja harrastuhetkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, pyöreää lasta voi käyttää pallona voimistelussa.
Sulla varmaan pullon korkki sihisee siellä jo aamusta.
Et pääse edes poterostasi pihalle kuin konttaamalla. Sen verran näköjään ittees hävettää.
Säälittävä olet. Pahoittelen.Taidat itse sihistä kiukusta heti aamusta, aamu seksi voisi helpottaa oloasi.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Ehkä se paino alkaa tippumaan. Sinun olisi nyt tärkeintä laittaa lapsen ruokavalio kuntoon. Hyvä kun alkaa harrastamaan liikuntaa!
Kyllä olen tuosta ihan tietoinen, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty tilanteessa, jossa perheen toinen lapsi on ylipainoinen ja toinen alipainoinen...
Voi harrastaa! Senkun laitat vaan johonkin seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia pitää väkisin uuvuttaa ja pakottaa suorittamaan? Vieläpä useita harrastuksia?
Ihan itse lapsi haluaa aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Pullea lapsi sinä kuin pullea aikuinenkin voi harrastaa ihan mitä tahansa haluaa.
Kun liikutaan harrastustasolla, tavoitteena on liikunnan ilo ja ilo onnistumisesta ja mukavasta olosta. Se on pääasia. Liiian vaativaan ryhmään ei edes pääse jos tiettyjä taitoja ja edellytyksiä ole, joten sinne vaan mukaan. On todella hyvä antaa lapselle mahdollisuus löytää liikunnan ilo, mutta pitää muistaa että kaikki arvostelu pitää sitten jättää tekemättä.
Paras tapa lannistaa lapsi ja murskata itsetunto -kuten se Suomessa hyvin yleisesti tehdään- on arvostella, kritisoida, kyseenalaistaa.
Joten jos lapsi itse haluaa, ilman muuta mukaan! Kuten hyvin tunnettua on, tällä palstalla pyritään lyömään alas ja murskaamaan kaikki ja viemään ilo ja luomaan pahaa oloa. Siksi ei kannata lukea kommentteja eikä edes postata tänne mitään. Täällä roikkuu porukka jotka ovat elämäss
Hei, kiitos viestistä.
Kyse on todellakin ihan aloittelijoiden ryhmästä, eikä tähtäimessä ole mitkään kilpailut tai ammattitason voimistelut, vaan ihan vain kevyt harrastaminen ja ajanvietto.
Ei muuta kuin mukaan vaan. Oma mieluinen laji löytyy vain kokeilemalla.
Noille, jotka sanovat, ettei montaa harrastusta saa olla, niin miksi ihmeessä lapsi ei saa kokeilla useampaakin kerralla, jos kerran haluaa. Kyllä sieltä tippuu sitten niitä pois lapsen mielenkiinnon mukaan.
Itse olin just pullukka lapsi ja kyllä kiusaamista esiintyi. Koulussa. Ei ikinä harrastusten parissa. Minulla oli ihanat vanhemmat, jotka antoi kokeilla kaikkea, mitä keksin. Nämä kävin läpi: lentopallo, telinevoimistelu, karate, jalkapallo, ratsastus, juoksu, uinti, aerobic, squash, tennis. Noista sitten uinti nousi päälajiksi. Ja nyt aikuisena löytänyt ratsastuksen uudestaan.
Kannustan ehdottomasti kokeilemaan eri lajeja. Ei sitä muuten tiedä, mistä tykkää
Olin itse nuorena tai lapsena tuollaisessa rytmisessä mukana ja nämä muut lapset kommentoivat suhteellisen julmasti vartaloani vaikka olivat itsekin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen, kävely ja uinti etenkin kesällä eivät maksa mitään. Eikö lapset enää pelaa keskenään pesistä, futista jne?
Nyt olikin kyse siis ajoitetusta harrastustoiminnasta, eikä perusarjen liikkumisesta. Mutta emme asu Suomessa, eikä täällä tämänikäisillä lapsilla ole mitään asiaa keskenänsä ulos futista pelaamaan, vaan kaikki tapahtuu aikuisten valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein pulleista lapsista tulee hoikka teinejä. Kannustaisin voimistelun pariin!
Kyllä tulin siihen loppupäätökseen, että tyttö aloittaa voimistelun, ja katsotaan miten se menee. :)
Mutta miksi piti valita tuhansista lajeista se kaikkein heikoiten sopiva, joku puolipitkä juoksumatka ei aiheuttaisi lainkaan kuluja, siihen ei tarvita paikkaa eikä välineitä ja se on aika takuu varma laji, jossa paino putoaa, halusit tai et, jos tuota vain väkisin jatkaa ja jatkaa.
Ja onhan niitä muistakin lajeja, kuten jääkiekko, jossa pienestä painosta voi olla hyötyä ja siinä se paino muuttaa äkkiä voimaksi ja siinä varusteet peittävät hyvin pienet vartalovirheet, että joku tämän tyyppinen liikunta voisi myös toimia, että kyllähän näitä lajeja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein pulleista lapsista tulee hoikka teinejä. Kannustaisin voimistelun pariin!
Kyllä tulin siihen loppupäätökseen, että tyttö aloittaa voimistelun, ja katsotaan miten se menee. :)
Mutta miksi piti valita tuhansista lajeista se kaikkein heikoiten sopiva, joku puolipitkä juoksumatka ei aiheuttaisi lainkaan kuluja, siihen ei tarvita paikkaa eikä välineitä ja se on aika takuu varma laji, jossa paino putoaa, halusit tai et, jos tuota vain väkisin jatkaa ja jatkaa.
Ja onhan niitä muistakin lajeja, kuten jääkiekko, jossa pienestä painosta voi olla hyötyä ja siinä se paino muuttaa äkkiä voimaksi ja siinä varusteet peittävät hyvin pienet vartalovirheet, että joku tämän tyyppinen liikunta voisi myös toimia, että kyllähän näitä lajeja löytyy.
Lapsi itse valitsi lajin, enkä ole sitä vastaan. Eikö tässä tähdätä ammattimaiseen urheiluun, vaan ihan vain harrastamiseen. Harrastuksen hinta on symbolinen, joten ei esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää on olla notkea. Jos ei ole pääse spagaatin niin ei pärjää. Kilot sulaa pois tuossa harrastuksessa että ei ne kauaa ole esteenä.
😅😅😅😅🥳🥳🥳🥳
asiijjaaantuuuntujjaaa!!!!!
Kyllä. Harrastin nuorena rytmistä voimistelua. Se oli ihan tuskaa kun en ollut yhtä notkea kuin muut.
Vau!
Sinä kyllä pärjäisit aivopierujen olympialaisissa mainiosti.