Viettekö isommat lapset hoitoon, kun vauva tulee taloon?
Miksi? En raaskisi kyllä itse millään, meillä on 4 lasta ja on ainutkertaista ja ihanaa saada olla heidän kanssaan nämä vuodet kotona.
Kommentit (46)
... niin hoitopaikkoja ei suinkaan yhtä äkkiä olisi enemmän töissä käyvien lapsille siinä lähipäiväkodissa. Kas kun hoidon tarpeen vähentyessä myös hoitopaikkoja vähennettäisiin samassa suhteessa!
Ainakin täällä meilläpäin ongelmana on nimen omaan se, että uusille asutusalueille, joissa lapsiperheitä paljon on, ei ole rakennettu tarpeeksi päiväkoteja. Siksi joudutaan viemään kauemmas hoitoon. Päiväkodit on niillä alueilla, joilla 20v. sitten oli paljon lapsia. Nyt tähän aletaan kuitenkin herätä ja rakentaa uusia päiväkoteja sinne, missä lapsiperheet asuu.
Niin ja meillä lapsen hoitomatka on 6km, en siis kärrää tuohon 200m päässä olevaan lähipäiväkotiin. Isä vie autolla, hoitopaikka on hänen työmatkansa varrella.
Yritän nyt olla kovasti provosoitumatta, mutta ei kyl ole helppoa. Mut ei mua kyl haittaa, jos ap ja näköjään taas niin moni muukin tarvitsee itsetunnon pönkitystä muiden arvostelulla. Onneksi on meitä erilaisia äitejä ja perheitä siihen tarkoitukseen.
Meille on sopinut mainiosti, että esikoinen (kohta 3 v.) parina päivänä viikossa hoidossa n. 6 h/päivä. Tämän ajan olen käyttänyt suurimmaksi osaksi seurustelemalla vauvan kanssa ja lepäämällä itse. Esikoinen kun on sellainen vauhtiveikko, että eipä siinä paljoa voi vauvan kanssa leperrellä hänen läsnä olleessaan. Musta on hienoa, että voin tarjota vauvallani sellaista läsnäoloa, jota myös esikoinen sai nauttia vauvana. Toki myös kauppareissut ja kotihommat on mukava hoitaa rauhassa ja tehdä sitten lapsen kanssa kotona/pihalla ihan jotain muuta. Ehdimme kyllä viikon viitenämuuna päivänä aivan riittävästi käydä kaupassa ja touhuta kotona koko konkkaronkka.
Niin ja esikoinen on myös viihtynyt päiväkodissa, jossa on käynyt 1 v 3 kk alkaen. Hyvä, että muistaa äidilleen vilkuttaa, kun on jo niin menossa toihuihin kavereiden kanssa. Olen myös ollut erittäin tyytyväinen päiväkodissa saatuihin oppeihin (syödään erilaisia ruokia, sosiaaliset taidot kavereiden kanssa karttuvat, laulut ja leikit erilaisia kuin kotona jne). Tunnen myös itseni, enkä väitäkään olevani mikään kodinhengetär tai superäiti ja kun lapsi viihtyy päiväkodissa, niin ei tule tunnon tuskia häntä sinne viedä.
Jotta kaikki kunnon äidit voivat vielä kiillottaa kilpiään kerron vielä avoimesti, että meidän poika (siis tämä kohta 3 v) katsoo telkkaria ja dvd-filmejä joskus parikin tuntia päivässä, syö karkkia ja kaupan maustettuja jugurtteja ja käyttää tietokonetta. Vauvani syö tuttia, käytän enimmäkseen kertakäyttövaippoja ja, mikä pahinta, tyttövauvallani on usein sinisiä vaatteita, joitakin " syntejäni" luetellakseni.
No tuli sittenkin provosoiduttua, sorry vaan. :=)
Minun mielestäni päivähoito on yhteiskunnalle kallista ja päivähoidon tarkoitus on mahdollistaa vanhempien työssäkäynti ja opiskelu. Päivähoidon tarkoitus ei siis ole helpottaa vanhempien elämää, jotta vanhemmat saavat hoitaa kotona rauhassa vauvaa, tehdä kotitöitä, levätä tai shoppailla.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on keikauttanut systeemin lähes päälaelleen: koska jokaisella vanhemmalla on oikeus viedä lapsi hoitoon, niin tuota mahdollisuutta myös helposti käytetään ja vedotaan siihen oikeuteen. Oikeus toki on, asiassa ei ole mitään väärää eikä oikeuden käyttäminen tee kenestäkään huonoa vanhempaa (ainakaan minun mielestäni), mutta kyse onkin siitä, onko tuo oikeus ihan viisas asia. Ennaltaehkäisevänä lastensuojelutoimenpiteenä tietenkin on, mutta noin muuten (esim. virikkeiden tarjoana) en olisi niinkään varma.
Enkä minä ainakaan koe nyt valittavani mistään tai syyllistäväni ketään, vaan koen esittäväni oman mielipiteeni asiasta. Enkä tietenkään yritä tällä tavalla muuttaa lakia tai maailmaa, kyllä se lainmuuttaminen on todellakin ihan toisten ihmisten tehtävä.
" Minun mielestäni päivähoito on yhteiskunnalle kallista ja päivähoidon tarkoitus on mahdollistaa vanhempien työssäkäynti ja opiskelu. Päivähoidon tarkoitus ei siis ole helpottaa vanhempien elämää, jotta vanhemmat saavat hoitaa kotona rauhassa vauvaa, tehdä kotitöitä, levätä tai shoppailla. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on keikauttanut systeemin lähes päälaelleen: koska jokaisella vanhemmalla on oikeus viedä lapsi hoitoon, niin tuota mahdollisuutta myös helposti käytetään ja vedotaan siihen oikeuteen. Oikeus toki on, asiassa ei ole mitään väärää eikä oikeuden käyttäminen tee kenestäkään huonoa vanhempaa (ainakaan minun mielestäni), mutta kyse onkin siitä, onko tuo oikeus ihan viisas asia. Ennaltaehkäisevänä lastensuojelutoimenpiteenä tietenkin on, mutta noin muuten (esim. virikkeiden tarjoana) en olisi niinkään varma."
Tama on minusta ihan selkea mielipide ja varmaan monet jakavat sen. Olemassaolevaa systeemiakin voi " justeerata" tallaiseen suuntaan jos tahtoa loytyy paattajilta ja tarpeeksi vastakaikua kansalaisilta.
" Enkä minä ainakaan koe nyt valittavani mistään tai syyllistäväni ketään, vaan koen esittäväni oman mielipiteeni asiasta. Enkä tietenkään yritä tällä tavalla muuttaa lakia tai maailmaa, kyllä se lainmuuttaminen on todellakin ihan toisten ihmisten tehtävä."
Keiden toisten ihmisten? Tietenkin lainsaatajat paattavat viime kadessa, mutta _sina_ paatat (muiden aanestajien kanssa yhdessa tietty) aanestamalla kenesta tulee lainsaatajia. Ma en nyt jaksa laittaa tahan mitaan kansalaistaidon oppituntia jos taa asia ei ole jo valmiiksi selva mutta ihan oikeasti demokratiassa, niinkuin Suomi on, kansalaiset paattavat viime kadessa yhteiskunnallisista kysymyksista juuri lahinna aanestamalla.
Tuohon täytyy vain todeta, että sitten me vain olemme eri mieltä. Ei siinä mitään. Mun mielestäni _lapsella_ on oikeus muiden lasten seuraan ja hyväntasoiseen varhaiskasvatukseen vanhempien tilanteesta riippumatta. Jos vanhemmat sitten käyttävät lapsen hoidossaoloajan kaupassa käyntiin tai kotitöihin, sillä ei ole väliä.
Tietysti toivon, että perheissä ratkaisuja tehtäessä mietittäisiin ensisijaisesti lapsen etua. Selvennän vielä, että meidän kohdallamme ratkaisu oli esikoisen ottaminen kotiin vauvan synnyttyä. Jollain muulla on toisenlainen tilanne, ja päädytään toisenlaiseen ratkaisuun.
191105:
Minun mielestäni päivähoito on yhteiskunnalle kallista ja päivähoidon tarkoitus on mahdollistaa vanhempien työssäkäynti ja opiskelu. Päivähoidon tarkoitus ei siis ole helpottaa vanhempien elämää, jotta vanhemmat saavat hoitaa kotona rauhassa vauvaa, tehdä kotitöitä, levätä tai shoppailla.
Komppaan ElsaAlicea ja toistan aiemman mielipiteeni: päivähoito on Suomessa oikeus, osa varhaiskasvatusta eikä vain töissäkäyvien vanhempien lapsille tarkoitettu. Tai tämä oli ainakin ennen ideana.
Monilla paikkakunnilla ei ole muita vaihtoehtoja saada lapselle seuraa kuin päivähoito. Tietenkään sen ei tartte olla kokopäiväistä. Mielestäni lapselle on tärkeää myös ikäistensä seura, ja sitä ei joka perheessä ole.
Hoitopaikoista on pulaa, joo, mutta ei ole yksilön syy, jos yhteiskunnassa mitoitetaan palvelu väärin. Meilläkin on ollut vaikeuksia saada hoitopaikkaa lapselle, kun palasin töihin, mutta ei tullut mieleenkään syyttää siitä vanhempia, joilla on toinen lapsi kotona ja toinen päiväkodissa. Mä en henk. koht. usko, että paikkojen saatavuus yhtään helpottuisi, vaikka kaikki kotona syystä tai toisesta olevat vanhemmat pistettäisiin hoitamaan lapsensa kotonaan. Niin tiukalle paikat on vedetty, aina pyritään taloudellisesti mahdollisimman optimaaliseen suhteeseen lasten ja hoitajien määrien välillä.
Hoitopaikkojen pulaan auttaisi sekin, että toinen vanhemmista jäisi kokonaan kotiin, kunnes lapset menevät kouluun. Eipähän tarvittaisi päiväkoteja. Kukahan kehtaa ehdottaa?