Saako radiotoimittajan / podcastin vetäjän äänestä olla pitämättä?
Selvää lienee, että ammattitaitoa ei saisi ihmisen ulkoisien ominaisuuksien mukaan arvioida. Miten kuitenkin on, jos ei voi sietää radiotoimittajan / podcastin vetäjän ääntä? Onko se ulkoinen ominaisuus vai osa ammattitaitoa / soveltuvuutta ammattiin?
Tällaisia tässä mietin, kun vietän lomapäivää ja kuuntelin radiosta (ärsyyntyneenä) erään toimittajan suhisevaa puhetapaa.
Kommentit (9)
Mulla jää kaikki Ruben Stillerin ohjelmat kuuntelematta, ja ikävän moni ei-Ylen podcasti, jossa puhuja ei vaan osaa puhua. Lisäksi usein kielioppi ei ole natiivipuhujalla hallussa, mikä on ihan käsittämätöntä.
Toisaalta saa olla selkeä puhevikakin, jos ääni on miellyttävä ja kielioppi hallussa.
Lisäkysymyksenä vielä, että onko se naisvihaa, kun inhoaa kuunnella korkeaa naisääntä radiossa? Ns. luonnossa se ei häiritse, mutta jotenkin radion tai television kaiuttimien kautta korkealta ja kovaa puhuvat äänet repii korvia.
Olen siis itse nainen, mutta välillä mietin, että miksi kyseiset henkilöt eivät ole opetelleet äänenkäyttöä ammattilaisten ohjauksessa, mikäli luontainen ääni on hyvin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla pitämättä. Monella tuntuu nykyään olen L-vika. Vai onko se jokin stadilaisuuden erikoispiirre? Laulajat Behm ja Mirelle esimerkkeinä.
Tämä on totta. Todella monella toimittajalla on nykyään puhevika. Laulajia ei kenekään tarvitse pakosti kuunnella, mutta esim. uutistoimittajien osalta tilanne on eri.
Todellakin saa. Podcastien ja radio-ohjelmien juontajat ovat puhetyöläisiä, joten ääni on työväline; sen tulee täyttää tietyt kriteerit, mm. puheen selkeys (mikä ei täyty jopa joidenkin Ylen uutistoimittajien puheessa). Monilla on myös todella epäammattimaisia puheen maneereita, änkytystä, ihmeellistä äwäwäwää- ja nnöööö-ääntelyä jne. Tämä on tyypillisempää Ylellä kuin esim Maikkarilla tai kaupallisissa medioissa. Tulee väkisinkin mieleen, että Ylellä on jotain suojatyöpaikkoja luusereille.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin saa. Podcastien ja radio-ohjelmien juontajat ovat puhetyöläisiä, joten ääni on työväline; sen tulee täyttää tietyt kriteerit, mm. puheen selkeys (mikä ei täyty jopa joidenkin Ylen uutistoimittajien puheessa). Monilla on myös todella epäammattimaisia puheen maneereita, änkytystä, ihmeellistä äwäwäwää- ja nnöööö-ääntelyä jne. Tämä on tyypillisempää Ylellä kuin esim Maikkarilla tai kaupallisissa medioissa. Tulee väkisinkin mieleen, että Ylellä on jotain suojatyöpaikkoja luusereille.
Aivan! Yleä vuosikymmeniä kuunnelleena ei voi muuta todeta kun, että toimittajien äänenkäyttö ja puhetapa on kuin kenen tahansa matti meikäläisen mumisijan. Aikaisemmin radioon pääsi vain todella ammattimaiset puhujat ja äänenkäyttäjät myös Ylellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla pitämättä. Monella tuntuu nykyään olen L-vika. Vai onko se jokin stadilaisuuden erikoispiirre? Laulajat Behm ja Mirelle esimerkkeinä.
Tämä on totta. Todella monella toimittajalla on nykyään puhevika. Laulajia ei kenekään tarvitse pakosti kuunnella, mutta esim. uutistoimittajien osalta tilanne on eri.
Juu. Ei se noilla laulajilla häiritse, kauniisti laulavat. Eero Ritolalla sama ja tekee radiomainoksiakin. Eikä tarvitse sanoa että haukun. Mietin onko kielen ääntäminen muuttumassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää kaikki Ruben Stillerin ohjelmat kuuntelematta, ja ikävän moni ei-Ylen podcasti, jossa puhuja ei vaan osaa puhua. Lisäksi usein kielioppi ei ole natiivipuhujalla hallussa, mikä on ihan käsittämätöntä.
Toisaalta saa olla selkeä puhevikakin, jos ääni on miellyttävä ja kielioppi hallussa.
Stiller on minun suosikkitoimittaja, vaikka välillä hänen mielipiteensä ovat kyllä melkoisia. Minusta hänen hieman honottava nasaaliäänensä on jotenkin todella sympaattinen. :)