Lasten lisääntyneet mielenterveysongelmat. Syyt vuoroviikkoasumiset, koulujen resurssit vai mitkä syyt ja seuraukset?
Minusta lapset joutuvat kantamaan aikuisten tunnetaidottomuuden hedelmät eli aikuisten omat vastuut työnnetään lasten maksettaviksi js vastuulle.
Aikuiset tahtovat vain vapautta.
Kommentit (33)
1980- ja 1990-luku pilasivat suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan. Ei pidä! Se johtaa harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi suuri syy ongelmiin on internet, tarkemmin ottaen sisältö, joka saa lapset kasvamaan ahdistuneiksi ja kieroon. Ulkonäköpaineet ja muu pinnallisuus, ja siitä koituvat ongelmat ovat vain yksi osa sitä, mikä on mennyt mönkään. Ei lasten pitäisi altistua sellaiselle sisällölle, mitä he nyt ahmivat urakalla, ja sitten perustavat käsityksensä itsestään tuolle saastalle.
Siis vanhempien vähenevät voimavarat altistavat lasten pääsyn nettimaailman kierouksiin, maailmaan missä kaikki on mahdollista...Jopa tuhoutuminen.
Ja mikä aikuisia niin väsyttää? Tunnetaidottomuus ja kohtuuttomat arjen vaatimukset suhteineen ja soppineen?
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksen puute. Ja lapsella pitääkin olla joskus tylsää, kännykät ja pelit pois. Vanhemmat mukaan touhuamaan lasten kanssa ja kasvattamaan heitä. Ja joukossa tyhmyys tiivistyy, tämän on saanut useampaan kertaan tänä kesänä uimarannalla todeta. Viimeksi eilen lapset huusivat v:n h*oraa alakouluikäiselle tytölle. Omalta lapselta yrittivät varastaa lelun. Jos vanhemmat tämän todistaisivat niin mitähän seuraisi? Ei varmaan mitään.
Toivottavasti puutuit tilanteeseen ja autoit lapsia ymmärtämään toiminnan, joka on kiusaamista.
Lastemme kavereilla on monilla vanhemmat eronneet, suurimmalla osalla vuoroviikkovanhemmuus. Kaikki nämä lapset ovat iloisia fiksuja, hyvätapaisia ja reippaita. Voin kuvitella, että näin ei olisi, jos olisivat joutuneet kasvamaan keskellä riitaista tai tunnekylmää ympäristöä. Tästä olen päätellyt, että jos joskus avioliittomme muuttuu kylmäksi, ei tarvitse pelätä eroa lasten takia.
Vierailija kirjoitti:
Leikin ja vertaissuhteiden puute. Nykyajan lasten elämä on joko ruudun tuijottamista tai vaihtoehtoisesti lukuisissa harrastuksissa ramppaamista. Harva pääsee elämään sellaista lapsuutta jota esim. 80-90-luvuilla elettiin, kun lapsiporukalla juostiin metsissä ja tehtiin majoja. Sillon leikki ja kaverit toimivat suojaavana vastapainona, jos kotiolot sattuivat olemaan kehnot. Oli ikään kuin lasten maailma johon pystyi pakenemaan. Olen huomannut, että nykyajan lapsilla ei tunnu olevan enää sitä "syvän leikin" maailmaa. On some ja youtube, jonne ehkä paetaan, mutta siellä ei voi olla samalla tavoin aktiivinen toimija, eikä saa samalla tavoin sosiaalista tukea kavereilta.
"Syvä leikki" tunnetaan nykyään dissosiaationa ja psykoosina. Lapsen pitää olla ensin 6kk äidin kansaa, sitten 6kk isän kanssa, sitten mennä päiväkotiin opettelemaan orjatyötaitoja, sitten harrastuksion, päikkyyn, kouluun, jne. Jos ei suju niin mt-diagnoosi kouraan ja kemikaalit naamaan. Jos tämäkään ei auta niin tuhotaan psyyke kokonaan, jotta saadaan "hankala" perimä pudotettua poolista, jotta ihmisfarmarit saavat voittonsa
Vierailija kirjoitti:
Surullista miten täällä ollaan valmiit uhraamaan kauan kaivatut, odotetutkin lapset toisten kasvatettavaksi...
Kun aikuisilla on oikeudet,vapaudetkin. Vastuut lapsille, armotta.
Toisten kasvatettavaksi? Siis sen toisen vanhemman?
Jännä kun en hirveästi näihin ole törmännyt, en peruskoulussa, enkä varhaiskasvatuksessa
Nepsyt asia erikseen...
Älypuhelin ja sosiaalinen media. Kaikki nämä ongelmat eskaloituivat vuoden 2010 jälkeen, jolloin nuo em. asiat yleistyivät lasten ja nuorten keskuudessa. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin ja sosiaalinen media. Kaikki nämä ongelmat eskaloituivat vuoden 2010 jälkeen, jolloin nuo em. asiat yleistyivät lasten ja nuorten keskuudessa. Ei mulla muuta.
Mulla on kouluikäinen jolla kasa diagnooseja, mutta ensimmäistäkään älypuhelinta tai muuta medialaitetta ei lapsella vielä ollut, kun oireet alkoi ja tutkimuksiin lähdettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kouluikäinen jolla kasa diagnooseja, mutta ensimmäistäkään älypuhelinta tai muuta medialaitetta ei lapsella vielä ollut, kun oireet alkoi ja tutkimuksiin lähdettiin.
Oletko kännykkävanhempi, otet paikalla et läsnä.
Kilpailuyhteiskunnan aikaansaama pirullinen omanedun tavoittelu, jossa jokainen etsii omaa parastaan.
Yhteisen hyvän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ymmärräthän että tuo yksittäistapaus ei todista mitään tai suuntaan tai toiseen? Näytöt älypuhelinten haitallisuudesta lasten ja nuorten kehitykseen ja mielenterveyteen ovat kiistattomat.
Elämme harhassa, että mielenterveysongelmien määrä on kasvanut. Siitä ei ole pienintäkään todistetta. Voimme kyllä päästä tutkimaan ennen eläneiden ihmisten kroppaa, mutta emme sitä, mitä mielessä liikkui.