Eikö Sirviön perheessä puhuta kotona suomea?
Kun kuuntelin hänen suomenkielistä haastattelua niin ei kuulostanut siltä, että käyttäisi suomea päivittäin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin Suomeen 7-vuotiaana. Vaikka vanhempani olivat koko ikäni puhuneet kotona suomea ja lomailimme kesäisin Suomessa, minulla oli aivan lievä aksentti ja tiettyjä puutteita sanavarastossa. Molemmat asiat korjaantuivat noin vuodessa Suomeen muuton jälkeen.
Aivan. Tämä asia ei ole musta-valkoinen ja riipuu lapsesta sekä siitä miten paljon altistuu suomen kielelle ulkomailla asuessaan. Lisäksi suomea puhuvan vanhemman pitää olla todella tarkka siinä että ei ala oikomaan ja puhumaan lapselle satunnaisesti asuinmaan kieltä.
Minä asuin lasteni kanssa englanninkielisessä maassa ja muutimme Suomeen kun lapset aloittivat koulun. Olen puhunut heille aina suomea. Kun asuimme ulkomailla, lapset ymmärsivät suomea mutta vastasivat 90% englanniksi. He kokivat englannin vahvemmaksi kieleksi. Ja se on ihan normaalia, koska he olivat englanninkielisessä päivähoidossa, ympärisön kieli oli englanti. He kuulivat minulta suomea pari tuntia päivässä. Silloin kun puhuivat suomea, siinä oli kielioppivirheitä ja lisäksi käänsivät sanoja enkusta suomeen mikä oli väärin. Eli sanoivat esimerkiksi että "lentokone ajaa juoksutiellä".Juoksutie tuli sanasta runway kun eivät tienneet että se on suomeksi kiitorata.
Heillä meni kaksi vuotta Suomeen muuton jälkeen että aksentti oli kadonnut ja kieli kunnolla hallussa. Välillä huomaan vieläkin että kääntävät enkusta kun puhuvat suomea eli sanajärjestys tai kielioppi jotenkin hassu suomeksi. Lapset sanovat että he näkevät unet vieläkin enkuksi eli kovin se kieli dominoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristön kieli tutkitusti on todella suuri tekijä. Tuo lapsi on kasvanut suurimman osan elämästä englannin kielisessä ympistössä.
Ulkomailla lapseni kasvattaneena, en ole samaa mielta. Meilla ihan normaalielamasta kotona kehittynyt taysin normaali suomen kielitaito.
Toinen kieli taipuu myos.
Ehkä et vaan huomaa, että lastesi suomen kieli ei ole yhtä hyvää kuin saman ikäisten Suomessa asuvien. Esimerkiksi ajankohtainan puhekieli tarttuu lapsiin koulussa. Ainakin oma kokemukseni kaikista ulkomailla asuvista suomalaisista perheistä on, että lapset puhuvat paljon köyhempää suomea, mutta toki se korjaantuu kun palaavat Suomeen jos saavat suomenkielisiä kavereita. Ja tämä on varmasti sama kaikissa kielissä, paitsi ehjkä englannissa jota kuulee jatkuvasti ympäri maailmaa.
Lapseni puhuu taydellista suomea, vanhasta nuorimpaan. Ainoa ero on koulukieli, eli jotkut tieteelliset sanat ovat tutumpia koulukielella.
Itse ketjussa on kuitenkin kyse Heilista, jonka kielitaito ei ole edes sujuva, sanavarastosta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös tuo jo uhannut vaihtaa Australian joukkueeseen?
Kiristyksen makua. Sekä rahastuksen. Kuinka suurella todennäköisyydellä 13-vuotias on vielä 4 vuoden kuluttua olympiatasolla, kun lajin kultamitalit jaetaan 14-vuotiaille?
4 vuotta on tuon ikäiselle muutenkin valtavan pitkä aika, siinä ehtii kiinnostuksen kohteet ja tulevaisuuden suunnitelmat moneen kertaan vaihtua.
Eikä ole, vaan on aivan normaalia suunnitelmallisuutta, jollaista huippu-urheilu vaatii. Ei niitä treenimatkoja pyhällä hengellä järjestetä. Tuolla on nyt koko päättävä kerma paikalla tai vähintään kuulolla, niin mikä olisi luonnollisempi hetki nostaa kissa pöydälle.
13-vuotias on vielä murrosiässä tai sen kynnyksellä oleva lapsi, eli nuo 4 tulevaa vuotta on tosiaan tuossa iässä valtavan pitkä aika, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
Kysyä sopii, että miksi jopa 11-vuotiaiden lasten ylipäätään annetaan kilpailla olympialaisissa, mutta ellei tilanne muutu, niin ikävä totuus on se, että seuraavissa olympialaisissa Heili 17-vuotiaana on jo aivan liian vanha lajin kärkeen.
Mun Ruotsissa syntyneet ja ikänsä eläneet sukulaiset puhuu täydellistä suomea.
Vierailija kirjoitti:
Mun Ruotsissa syntyneet ja ikänsä eläneet sukulaiset puhuu täydellistä suomea.
Monta kertaa tavannut moisia ulkosuomalaisia, ihan tavallista. Joku urbaani legenda, ettei onnistuisi.
Kontulassa asuva lapseni osaa vain somaliaa, kaverien vaikutus on todella suuri.
Taas niin haista pas.... aloitus.