Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein teillä syödään lammasta?

Vierailija
07.08.2024 |

Meillä ei käytännössä koskaan

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani.

Ei ketään kiinnosta että olet ruoka vammainen.

Mitä se sinua jäytää, jos joku on vegaani? Hänen asia, ei sinun. 

Vierailija
42/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisenä. Syötäis useamminkin, jos sais kotimaista.

Suomalainen lammas on villalammasta, ei hyvää lihalammasta. Kotimainen on huonoa ja pahan makuista ja sitkeää. Uudessa-Seelannissa ja Australiassa kasvatetaan hyvää lammasta, joka on paremman makuista ja mureampaa.

Ja noissa maissa on jatkuva väkivaltaongelma eläimiä kohtaan hyhhyi, en tue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan puolison kanssa vegaaneja, eli ei tule syötyä koskaan. 

Vierailija
44/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin hyvin harvoin olen syönyt, nuorena käytiin kerran vuoteen työporukalla Lemin särällä ja kerran ostettiin lammas pilkottuna, minä sain lampaan viulun. Pari kertaa olen tehnyt lammaskaalikeiton. Näistä jo kauan aikaan.

Vierailija
45/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän oli kuinka usein teillä syödään lammasta, ei syöttekö lammasta.

Vierailija
46/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähintään kerran kuussa tehdään. Herkullista. Te jotka vingutte että villasukalle maistuu niin ette osaa tehdä sitä oikein.

Miten oppii tekemään oikein? 

Lammasta ei saa päästää kuivumaan eikä paistaa liian kypsäksi. 

Kokeile vaikka näin:

Marinoi mieleiselläsi tavalla, esim öljy, runsaasti tuoreita yrttejä (minttu, rosmariini, tinjamiini) sekä reilusti valkosipulia. Anna maistua ja mureutua yön yli. 

Kuumenna paistinpannu. Lisää KUUMALLE pannulle rypsiöljyä ja paista fileisiin kaunis pinta. Tarkoitus ei ole kypsentää vaan paistaa nopeasti pinta joka tuo myös makua.

Laita ulkofileet uunin kestävään astiaan ja kypsennä loppuun 150 - 175 C asteisessa uunissa. Käytä sisälämpömittaria ja tähtää sisälämpöön 54 C astetta. Aikaa tähän menee noin 10 minuuttia. Muista että lämpö nousee noin asteen tai kaksi vielä uunista ottamisen jälkeenkin. Ota fileet pois uunista ja laita folioon vetäytymään 5-10 minuutiksi.

Ennen tarjoilua siivuta ulkofileet ja mausta sormisuolalla.Suolaa saa olla reilusti. 

Nauti esim punaviinikastikkeen ja mieleisesi lisukkeen kanssa. Sopii hyvin myös lämpimiin lammasleipiin. Juomaksi australialainen Shiraz -punaviini.

Lampaan sisäfile taas kypsennetään voissa kuumalla pannulla erittäin nopeasti. 

Vierailija
47/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei, maistuu villasukalle!!

Ei kun kuulemma se maistuu lapaselle. Siis sellaiselle, johon liiskautunut lunta ja se imeskellään pois:) Itse kyllä tykkäisin ja osaan tehdä niin, että villa ei maistu, mutta toisella syöjällä on ennakkoluulot tiukassa. Ei sen puoleen, ei välttis ole varaakaan kunnolliseen lampaanlihaan, joten teen muunlaisia ruokia.

Vierailija
48/48 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti meillä syödään lammasta joka toinen sunnuntai. Karitsankaretta tavallisesti. Kuukauden kolmantena keskiviikkona on kuitenkin myös lammaspäivä, joko lammaspyöryköitä tai lammaskeittoa. Kesäkuukausina tämä keskiviikkoateria kuitenkin korvataan frettipaistilla.

Pääsiäiseksi meille ostetaan lisäksi aina savustettu lampaanviulu, jota syödään paistettujen perunoiden ja vaapukkahillon kera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän