Kaveri tunkee mukaan kaikkialle, enkä tiedä miten kieltäisin
Mulla on kaveripiirissä ihminen, josta olen kuluneen vuoden aikana kyllä erkaantunut monestakin eri syystä. En pidä siitä, että hän uhriutuvana auttelee kaikenlaisia ongelmissa olevia puolituttuja, mutta sitten juoruaa heidän kaikki henkilökohtaiset asiat ja ongelmat eteenpäin esim. minulle. Aikatauluista sopiminen hänen kanssaan on vaikeaa, on kaikkialta myöhässä, sopii päällekkäisiä menoja. Omaa ylipäätään huonot käytöstavat aikuiseksi ihmiseksi. Ehkä viimeinen pisara oli, kun viime talvena läheisen kuolemantapauksen takia olisin tarvinnut kovasti kuuntelijaa, eikä hän ottanut minuun kuukausiin mitään yhteyttä. Ei siis reagoinut _millään tavalla_ suruaikaani ja se korostui, kun muut ystävät ihanasti ottivat osaa, toivat kukkia, kyselivät jaksamista, tarjoutuivat auttamaan jne.
No, joka tapauksessa samassa tuttavapiirissä edelleen pyöritään. Ja aina, kun yritän muiden kavereiden kanssa tehdä jotakin, tämä yksi tunkee mukaan kuultuaan jotakin kautta asiasta. Olen muun muassa parin tuttavan kanssa aloittamassa uutta harrastusta ja kuultuaan asiasta, tämä yksi juorukello ilmoitti haluavansa myös mukaan harrastukseen. Samoin kaikki päiväreissut, ulkonasyömiset tms, mitä sitä nyt onkaan - aina hän jonkun yhteisen tutun kautta kuulee suunnitelmista ja ilmoittaa itsensä mukaan! Ja on sitten suoraan sanottuna aika rasittavaa seuraa.
En ymmärrä, miten hoitaisin tilanteen ystävällisesti. Ei aikuiselle oikein voi sanoa, että sori, mutta mä en nyt halua sinua mukaan. Olemme kumminkin samaa kaveripiiriä ja asummekin melkein naapureina. Huomaan, että olen ruvennut järjestämään tiettyjä juttuja jo niin, että tiedän hänen olevan töissä tai mökillä, ettei hän ainakaan pääsisi mukaan - on niin kiva nähdä ihmisiä välillä ilman tätä yhtä säätäjää.
First world problems, tiedän. Mutta onko hyviä keinoja asian ratkaisemiseksi?
Kommentit (30)
Entäs jos Ap on päällepäsmäri ja muut haluaa että tämä yksi tulee mukaan? Eli ongelma onkin Ap eikä se toinen.
Ilmeisesti joku haluaa hänet mukaan, kun kerta kertoo hänelle suunnitelmista.
Mitä ilmeisemmin muut haluavat hänet mukaan, joten joko jättäydyt itse ryhmästänne hetkeksi pois tai sitten nielet uhriutumisesi itse ja kestät hänet kuin aikuinen ja olet häntä kohtaan ystävällinen.
Ymmärrän, itselläkin tuollainen tuttu, joka joka paikassa perässä. Jos jotain mainitsee, niin monen kuukauden mykkäkoulu ja taas uudestaan yhtotto.
Mulla oli sama tilanne, mut kaikki muut pitää tästä juorukellosta. Jättäydyin itse pois yhteisistä menoista, menen vaan jos 100% varmasti ko. henkilö ei tule. Laitoin somessa niin, etten blokannut/poistanut häntä, mutta estin omien postausten näkymisen hänelle. Kun tyyppi pyyteli kahville, keksin tekosyyn ettei voi mennä. Enkä ota mitään yhteyttä itse. Pikkuhiljaa pääsee eroon.
Odotat hänen lupaansa että hän jättäisi sinut rauhaan? Tuollaisten kanssa vain no-contact toimii.
Eikä ne muutkaan kovin syvällisiä ystäviä ole jos tieto vuotaa. Tai voi tietysti olla että sinulla on korkeat odotukset ihmisistä. Esim somemaailmassa on paljon pinnallisuutta joten ei pidä sitä muuksi luulla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ongelman ratkaisu onnistuu. Varmaan voi loukkaantua, mutta ehkä jonkun pitää kertoa hänelle. Olisi ikävää jos ei sano mitään koskaan ja luulee että kaikki on ok. Ehkä tosiaan vahingossa tunkee mukaan.
Minusta voisi puhua siitä juoruamisesta.
Se on ikävää. Menee luotto.
Turvattomuuttaan hän tuolla lailla käytyäytyy.
Epävarma olo.
Ei luota. Ei uskalla.
Kannattaa puhua.
se vaan tuntuu niin väärältä, että sitten, kun joku puhuu, ja siihen samaan syssyyn hylkää, niin ei sekään ole hyvä. Ei kenellekään. Entä jos hän uskaltaa sinulle myöntää sen turvattomuuteentensa ja sen, että tarvitsee tukea? Mitä sitten?
Ilmeisesti muut kaverit eivät pane pahakseen hänen seuraansa. Miksi yrität yksin määräillä kuka teidän porukassa saa olla?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, itselläkin tuollainen tuttu, joka joka paikassa perässä. Jos jotain mainitsee, niin monen kuukauden mykkäkoulu ja taas uudestaan yhtotto.
Jos vaikka löytyisi puhe.
Totta.