Onko oikeutettu päiväkotipaikkaan?
Heippa!
Kysymys voipi olla tyhmäkin, mutta kun en ole itse varma asiasta...
Eli onko olemassa kriteerejä, joilla ei saisi kunnallista päikkäripaikkaa esikoiselle? Meillä tilanne seuraava: paikkaa haetaan elokuun alusta ja minun piti palata töihin syyskuussa...nyt onkin sitten pikkukakkonen tulossa ja la syyskuun lopussa!
Tahtoisin esikoisen tarhaan ihan oppiakseen sosiaalisia taitoja (nytkin pelkää muita lapsia) ja kohtaamaan muita samanikäisiä!
Töihin olen ajatellut palata seuraavan äikkärin päätyttyä.
Eli jos siis maksamme normaalit maksut, ei kai ole mitään juttua, että äitiyslomalla oleva ei olisi oikeutettu saamaan esikoista päikkäriin?!
Kiitokset kommenteista viisaimmille!!!
Iloista pakkaspäivän pauketta :-)
Kommentit (7)
ainakin meidän paikkakunnalla (en tiedä onko valtakunnallinen) ei lapsia saa osa-aikahoitoon perhepäivähoitajalle. Eli esikoiseni ei saanut jäädä osapäivähoitoon pph:lle kun sain kakkoseni. Päiväkotiin olisi voitu siirtää ja siellä siis osapäivä hoidossa -en tiedä tarkkaan kuinka monta pv kuussa ja minkälaiset kellonajat - joka tapauksessa suppeammat hoitoajat kuin työssäkäyvien lapsilla.
Suosittelen kyllä osapäivä hoitoa, etenkin jos lapsi on arka - mutta pieneen päiväkotiin! Ja ainakin itse toivoisin, että hoitopäivät on peräkkäisiä päiviä, ettei lapsi hahmota hoitopäiviä/kotipäiviä. esim. ma-ke hoidossa to-su kotona. Tosin tähänkään ei aina pääse vaikuttamaan. Meidän päiväkodissa ymmärtääkseni kerrotaan vanhemmille viikkoa paria aikaisemmin, minä päivinä heidän osapäivälapset voi tulla hoitoon.
Kyllä me ainakin saadaan itse päättää, että mitkä päivät lapsonen siellä tarhassa on. Vien loppukuusta tarhaan lapun, jossa ilmoitan seuraavan kuun tarhapäivät. Tarvittaessan niihin voi sitten kesken kuukauden tehdä muutoksiakin (jos esim tarharyhmä on menossa jonnekin retkelle ja haluan lapseni sinne mukaan). Mutta ehkä eri kunnissa on erilaiset käytännöt ... meillä onneksi näin joustavaa!
Me päätämme itse hoitopäivät. Päiväkodista tulee aina edelliskuussa lappu, johon merkataan vapaapäivät. Pojallamme on 10 vapaa päivää/kk ja kun tässäkin kuussa pidän hiihtolomaviikon kotona niin muille viikoille jää vastaavasti vähemmän vapaapäiviä. Ei hoitopaikasta ilmoitella milloin sinne saa tulla... :-)
Kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka 4kk kuluttua hakemuksen jättämisestä, eikä siihen vaikuta hoidontarpeen syy. Tosin hoitopaikkaa ei välttämättä saa lähimmästä/toivomastaan päiväkodista, mutta eihän sitä aina saa vaikka palaisi töihin tms.
ei ole sen suppeampaa kuin työssäkäyvillä, mutten näe järkeväksi pitää lasta pitkää päivää hoidossa kun olen äitiyslomalla vauvan kanssa. Hoitomaksu määräytyy hoitoaikasopimuksen ja vapaapäivien sekä perheen tulojen mukaan.
Mutta ei välttämättä päiväkotipaikkaan, hoitopaikka voi olla myös perhepäivähoitajalta tai ryhmäperhepäiväkodista ja ei välttämättä se kotia lähimpänä olevia paikkoja. Pääsääntöisesti paikat pyritään antamaan oman päivähoitoalueen alueelta (mutta kunnasta riippuu minkä kokoisia nuo alueet ovat), mutta tässäkin voi olla poikkeuksia. Kiireellisyys ja muut syyt (esim. lasten terveydelliset) saattavat vaikuttaa tuohon jakoperusteeseen.
Noista miten hoitopäivät päätetään, on tietenkin periaate se että perhe hakee hoidon oman tarpeensa mukaan. Sitten kun näitä osapäiväisiä tai puolipäiväisiä tai siis ei kokoaikaisia lapsia on useampia, niin siinä on yhteensovittamista tai sitten heille pitäisi laskea kokopäivälapsen tarve. Tietyissä paikoissa, varsinkin sellaisissa missä ylityksiä lapsiluvussa ei sallita (kuntakohtaisia päätöksiä, esim. meillä on perhepäivähoitajilla tämä ettei edes väliaikaisia ylityksiä saa tulla ollenkaan), täytyy sovittaa lapset eri päiville tai sitten vaihtaa hoitopaikkaa. Päiväkodeissa lapset ovat usein ylipaikoilla ja niissä ei välttämättä ole ihan niin tiukkaa ettei ylityksiä sallittaisi, mutta saattavat yrittää tarjota hoitopäiviä ristiin niille vanhemmille joiden tietävät voivan joustaa, ettei kaikki ryhmän puolikkaista lapsista satu olemaan yhtä aikaa paikalla ja ryhmän maksimikoko ylity hurjasti, jos näitä ei kokoaikaisia lapsia on ryhmässä paljon. Jossain hoitopaikoissa näistä sovittamisista voi varmaan tulla enemmän sanelupolitiikan mukaisia, joissain keskusteluja/ehdotuksia ja joissain ei ole merkitystä milloin lapsi on hoidossa, eli eiköhän tässä ole eroja.
Hoitopaikkaa tulee hakea vähintään 4kk ennen hoidon tarpeen aloitusta (kun kyseessä ei ole kiireinen 2viikon tilanne työllistymisen tai opiskelun osalta). Hoitomaksu on tosiaan hoitosopimuksen ja perheen tulojen mukaan, sen saa usein esim. kunnan nettisivuilta selville tai soittelemalla kuntaan. Sitten erikseen on vielä yksityinen hoito, jossa palvelun tuottaja määrittää maksun ja erilaiset tuet (kuntakohtaisia eroja yksityisen hoidon tuessa) kattaa osan maksuista.
päivähoito-oikeus.
Mutta muistathan että on olemassa myös kerhoja ja puistoja joihin lapsen voi viedä " virikehoitoon" . Tai sitten päiväkodissa voi olla vaikka muutaman päivän viikossa puolipäiväisenä. Kuulostaa aika hurjalta jos lapsi aloittaa päiväkodissa ekaa kertaa (jos käsitin oikein) samoihin aikoihin kun vauva syntyy.... mutta toki kukin tekee omat ratkaisunsa.
eli sinulla on oikeus laittaa lapsesi päiväkotiin, vaikka olisitkin itse kotona syystä tai toisesta.
Eikä tarvitse maksaa edes normaalia maksua, jos tulonne ovat normaalia pienemmät sinun ollessasi äitiyslomalla, vaan maksu määräytyy tulojenne mukaan, ja sen mukaan millainen hoitosopimus lapsellenne tehdään (=montako tuntia päivässä tai montako hoitopäivää kuukaudessa). Meidän tyttö on hoidossa maksimissaan 16 päivää kuukaudessa, 4-7 h kerrallaan, minun ollessani pikkuveljen kanssa kotona.
Mutta mutta: jos hoidon tarve ei johdu työllistymisestä tai opintojen aloittamisesta, hakemus menee ns. passiiviseen jonoon, eli lapsenne saa hoitopaikan silloin kun tulee tilaa, eikä jonossa ole ketään jolla akuutimpi hoitopaikan tarve. Laki sanoo että 4 kuukaudessa pitäisi löytyä hoitopaikka, mutta se ei takaa sitä, että saat lapsesi siihen päiväkotiin johon haluat, tai edes sitä, että saat hänet päiväkotiin (myös perhepäivähoitoa voidaan tarjota). Meillä kävi vastaavassa tilanteessa niin hyvä tuuri, että esikoinen sai paikan lähipäiväkodista joka oli ykkösvaihtoehtomme (tosin hakemus oli jonossa noin vuoden päivät!), mutta jos tilaa ei ole, sitä ei vaan ole, ja lapsi voidaan sijoittaa kauemmaskin.