Onko muita, joilla yhtä ahdas lantio? =)
Takana kaksi synnytystä sektiolla, vauvat pienikokoisia.(Alle 3kg ja alle 3,5kg) Minusta ei siis mahdu ulos luonnollista reittiä edes alle 3kg vauva, yritetty on. Onko muita samanlaisia " luonnonoikkuja" ? :D
Joskus ärsyttää kuulla kommentteja siitä, että eikö sinusta mahdu ulos edes niin pientä tms. Toki olen ne jättänyt omaan arvoonsa
Molempien raskauksien ajan olen elänyt todella terveellisesti, syönyt terveellisesti, liikkunut paljon, painonnousu sopivaa, ei sokereita koholla eikä ylipainoa ennen raskauksia. Silti ovat vaan vauvat liian isoiksi minulle kasvaneet. Mistähän tällainen mahtaa johtua? Onko joku muu saanut vastausta joskus joltakin?
Montako lasta sinulla on suunnitteilla/olet sektiolla saanut?
Kommentit (12)
TODELLINEN ahdas lantio!! eli tehtiin lantiokuvaus, ja kooksi saatiin surkeat 26cm:( Eli ei täältäkään mahdu ulos kuin pikkuinen, pikkuinen keskonen!! Minulle sanottiin, että ei ole tullut vielä yhtään niin ahdasta lantiota heidän sairaalassa vastaan!
ja minä TIEDÄN, että naisen pituudella ei ole mitään merkitystä, mutta minä satun olemaan vaivaiset 150senttiä pitkä:)
Niin, siis minulle tehtiin tuon esikoisen sektion vuoksi synnytystapa-arvio Naistenklinikalla ja siellä kaksi lääkäriä (Brummer ja Lähelmä) sekä yksityislääkäri Kari Teramo sanoivat nimenomaan, että lantion mitat varmasti riittävät, koska olen pitkä ihminen! Eli siis en ole näitä juttuja lukenut mistään netistä tms. vaan kuullut ihan ammatti-ihmisiltä. Lantiotani ei pituuteni vuoksi edes kuvattu. Kari Teramo totesi minut hyväksi synnyttäjäksi myös pitkien sormieni perusteella ... Ymmärsin, että nyrkkisääntönä olisi, että pitkä ja pitkäluinen ihminen olisi hyvä synnyttämään, mutta kaipa siitä säännöstä on poikkeuksia kumpaankin suuntaan. Toki synnytyksen kulkuun vaikuttaa muutkin asiat kuin vain mitat.
Olen tuon ekan viestini jälkeen jo synnyttänytkin, lapsi oli 4,5 kg painava ja mahtui tulemaan, vaikka ponnistusvaihe olikin pitkä ja uuvuttava. Ja repesin :(
Moikka vain!
Lapset on meidän perheessä tehty. Kuusi lapsukaista olen maailmaan saattanut, sektiolla kaikki kun ei mahdu lantiosta. Painot 3340g, 3300g, 3210g, 2170g (keskonen, ei tullut tämäkään ulos vaikka supisti voimakkaasti kolme viikkoa :)), 3165g ja 3090g. Esikoista yritettiin alakautta ja päädyttiin sektioon. Muut on sitten leikattu enemmän tai vähemmän suunnitellusti. Ikäero meillä on pienimmillään 1v5kk (kahden nuorimman) ja pisimmillään 5v3kk (toinen ja kolmas).
MandiK ja kuuden katras 92,94,99,02,04,06
Mistäköhän AZ10 on kuullut noita juttuja? Synnytyksen kulku ei liity millään tapaa synnyttäjän pituuteen. Vielä vähemmän synnyttäjän raajojen pituuteen. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä täältä luette. Kyse on kuitenkin lantion luiden liikkuvuudesta, siksi synnytystapa-arviot tehdään vasta ihan loppuraskaudesta. Mutta luiden liikkuvuus ja pituus ei kyllä liity mitenkään yhteen. Tai lantion malli siihen pituuteen...
Äidin lantion malli voi suosia vääränlaista(esim.otsa) tarjontaa, mutta se on ERITTÄIN harvinaista. Yleensä vääränlaisen tarjonnan takia leikkaukseen joutuneet synnyttävät alakautta seuraavan (75%), jos lantio ei ole ahdas. Ja mä en usko tuota d-vitamiinin yhteyttäkään lantion malliin. Jos on yhteydessä, niin missä olisi siitä tutkimustulos?
terveisin kriittinen topsitus
AZ10:
Tuosta lantiojutusta olen kuullut sen verran, että jos lapsena ei ole saanut riittävästi d-vitamiinia, lantio saattaa jäädä littanaksi, mikä haittaa synnytyksessä. Lantion tilavuutta ei lääkäreiden mukaan voi arvioida päältäpäin, mutta hyvällä synnyttäjällä on kuulemma pitkät raajat ja sormet ja lisäksi hänen olisi hyvä olla itsekin pitkä. Minulla nämä kriteerit täyttyvät, mutta saapa nähdä, miten tässä käy. Eli ymmärtääkseni kyse on luiden liikkuvuudesta ja pituudesta, joka pitkillä ja pitkäraajaisilla ihmisillä on kai sitten parempi kuin lyhyemmillä.Lisäksi synnytyksen kulkuun vaikuttaa noiden äidin mittojen ohella tietysti se, kuinka isopäinen lapsi on, miten roteva/hoikka hän on, onko lantio ahdas esim. ylimääräisen rasvan vuoksi, supistusten voimakkuus ja kesto, lapsen tarjonta jne. Ymmärtääkseni äidin lantion malli voi myös olla sellainen, että se " suosii" vääränlaista tarjontaa, eli mitat olisivat periaatteessa ihan normaalit, mutta lapsi kääntyy synnytyskanavassa virheelliseen tarjontaan eikä siksi mahdu tulemaan. Jätä tosiaan nuo ihmisten kommentit omaan arvoonsa, joidenkin ihmisten maailmankuvaan ei vain tunnu mahtuvan se, että jotkut lapset synnytetään sektiolla.
topsitus:
Mistäköhän AZ10 on kuullut noita juttuja? Synnytyksen kulku ei liity millään tapaa synnyttäjän pituuteen. Vielä vähemmän synnyttäjän raajojen pituuteen. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä täältä luette. Kyse on kuitenkin lantion luiden liikkuvuudesta, siksi synnytystapa-arviot tehdään vasta ihan loppuraskaudesta. Mutta luiden liikkuvuus ja pituus ei kyllä liity mitenkään yhteen. Tai lantion malli siihen pituuteen...
Ihan totta tämä. Itse olen lyhyehkö, 156 cm ja alunperin 46 kg kun esikoistani aloin odottamaan. Minulta ei ole koskaan lantioröntgeniä otettu, mutta eräs Naistenklinikan gyne on sanonut, että harvoin tulee vastaan niin selvästi kliinisellä tutkimuksella todettavissa oleva ahdas lantio kuin minulla. (meriitti sekin *hahhah*)
Siskoni on 157cm, 46 kg ja on synnyttänyt 3 lasta alateitse nopeasti. Äitini on 157cm, ja alle 50kg nuorena. Synnytti 3 lasta alakautta.
Mandi ja kuusi sektiota
Hei kaikki,
olisiko jollakin tallessa noita mittoja esim. lantioröntgenistä tai muusta tutkimuksesta, jolla lantionne on todettu ahtaaksi? Kaipaisin vertailukohtaa, sillä nyt kolmatta odottaessani käyn läpi kahdesta edellisestä synnytyksestä jääneitä traumoja ja pohdin synnytystapaa. Olen todella huonosti saanut sairaalasta mitään tietoja mistään, ja haluaisin tietää kuinka ahdas on lantio jolla ei enää turvallisesti synnytetä.
Molemmat lapseni ovat syntyneet viimein alakautta imukupin kanssa, mutta lantiossani on ahtauma joka pysäyttää synnytyksen jossain vaiheessa ja toisella kerralla ohjasi vauvan ulos väärässä asennossa. Kestän kyllä ylim. kivut ja synnytksen pitkittymisen, mutten sitä jos lapsen terveys vaarantuu.
Ja kiitos kaikille vastanneille. Pituus ei aina välttämättä vaikuta lantion kokoon, tosin tosi lyhyt olen itsekin 150/48 ennen raskauksiani. Eikä paino ollut kuin 59-60kg kun olin viimeisilläni ;) Itselläni myös sukulaisissa muita lähes yhtä pieniä ja reippaasti ovat saaneet mahtumaan lähes 5kg vauvat alakautta, kun taas tiedän monia isoja ts. pitkiä ihmisiä, jotka ovat synnyttäneet lapsensa sektiolla. Ilmeisesti kuitenkin pienikokoisilla saattaa olla tällaisia ongelmia ja toinen on sitten hyvin ylipainoisilla...
Itselläni lantio on ahdas niin, ettei vauva mahdu edes laskeutumaan synnytyskanavaan laisinkaan.
Mandi: Olet kyllä onnenpekka, kun olet noita lapsia saanut noin monta sektioista huolimatta. =)
Lottis: Minulle on myös sanottu, että kohtuni ohentunut, tästä syystä lisäraskauksia ei viellä kielletty, mutta ei oikein voida suositellakaan. Ilmeisesti siihen liittyy sitten se kohdunrepeämisriski.
Onkohan tämä ihminen, joka kertoi ettei käytä ehkäisyä saanut sterilisaation viimeisimmän raskautensa jälkeen...
Lantion mitoista sinänsä ei välttämättä sellaisenaan ole hyötyä, kun niitä aina verrataan siihen vauvan kokoon ja sen arvion tekee vain erikoistunut lääkäri. Tosin onhan niitä joitakin suosituksiakin olemassa.
vaikka painoarvio oli vain 3kg (painoi syntyessään 3070g). Kuvista sitten todettiin ettei mitään mahdollisuuksia synnyttää alakautta. Totesivat että jos olisi ollut oikeinpäin olisi ehkä voinut just ja just mahtua. Toinen oli 3,4 kg ja sain itse päättää yritänkö synnyttää alakautta vai leikataanko suoraan. Valitsin jälkimmäisen. Leikannut lääkäri totesikin että viisas päätös sillä erittäin tod.näk. olisi synnytys pysähtynyt ja vauva jäänyt kiinni ja olisi ollut jopa hätäsektio todennäköinen. Kolmas sitten leikattiin kun oli kaksi sektiota jo tehty. Mun lantiomitoillani sektion olisin siis saanut muutenkin. Mulla siis alalantion ahtauma, ylhäällä on tilaa kyllä. Kolmas sitten olikin selvästi isoin lapsista 3,8kg joten ei olisi mitenkään mahtunut muulla tavalla maailmaan tulemaan.
Äitini on pienempi kuin minä ja hänen molemmat lapsensa eivät ole olleet aivan pieniä (reilu 3.8kg ja 4.1 kg), silti ovat mahtuneet syntymään " normaalisti" . Eli ei se tosiaankaan päällepäin näy mitkä ovat lantion sisämitat ! Mä olen meidän lähisuvusta ainut joka on saanut kaikki lapsen suunnitellusti sektiolla... (lisäksi vain yhdellä serkullani hätäsektio)
Vastaus kysymykseesi: 3 lasta olen saanut suunnitellulla sektiolla ahtaiden lantiomittojeni vuoksi. Tosin nyt on lapsiluku täynnä joten enempää ei tule ;)
Itselläni tuota lantio-ongelmaa ei pitäisi olla. Esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja tätä toista nyt yritetään alakautta. Lääkärit uskovat lapsen mahtuvan, kun itse olen 174 cm pitkä. Esikoinen painoi reilusti yli neljä kiloa ja tätä toista on arvioitu ainakin samankokoiseksi. Jostain syystä minulla lapset kasvavat järkäleiksi, vaikka itse olen hoikka ihminen ja raskauskiloja kertynyt 12-13. Esikoisen kohdalla palauduin normaalipainooni 10 päivässä lapsen syntymästä, joten ylikiloja ei tainnut olla (kiitos varmaan alkuajan pahoinvoinnin ja loppuajan närästyksen). Lapsi oli siis silti hyvin kookas. Käsittääkseni lapsen iso koko on jotenkin yhteydessä siihen, että istukka toimii hyvin. Esikoisen kanssa istukkani olikin erittäin suuri. Tästä toisesta en osaa vielä sanoa mitään.
Tuosta lantiojutusta olen kuullut sen verran, että jos lapsena ei ole saanut riittävästi d-vitamiinia, lantio saattaa jäädä littanaksi, mikä haittaa synnytyksessä. Lantion tilavuutta ei lääkäreiden mukaan voi arvioida päältäpäin, mutta hyvällä synnyttäjällä on kuulemma pitkät raajat ja sormet ja lisäksi hänen olisi hyvä olla itsekin pitkä. Minulla nämä kriteerit täyttyvät, mutta saapa nähdä, miten tässä käy. Eli ymmärtääkseni kyse on luiden liikkuvuudesta ja pituudesta, joka pitkillä ja pitkäraajaisilla ihmisillä on kai sitten parempi kuin lyhyemmillä.
Lisäksi synnytyksen kulkuun vaikuttaa noiden äidin mittojen ohella tietysti se, kuinka isopäinen lapsi on, miten roteva/hoikka hän on, onko lantio ahdas esim. ylimääräisen rasvan vuoksi, supistusten voimakkuus ja kesto, lapsen tarjonta jne. Ymmärtääkseni äidin lantion malli voi myös olla sellainen, että se " suosii" vääränlaista tarjontaa, eli mitat olisivat periaatteessa ihan normaalit, mutta lapsi kääntyy synnytyskanavassa virheelliseen tarjontaan eikä siksi mahdu tulemaan. Jätä tosiaan nuo ihmisten kommentit omaan arvoonsa, joidenkin ihmisten maailmankuvaan ei vain tunnu mahtuvan se, että jotkut lapset synnytetään sektiolla.
Multa esikoisen kohdalla tutkittiin lantionluut, pienen kokoni, hoikkuuden (ja iänkin takia 15v). Lääkärin sanoin: " Mun lantio on tehty synnyttämään" . Ja pituutta tosiaan 155cm, lantio on myös tosi hoikka (xs vaatteet, farkkujen tuuma koko 24-25!). Tyttökään ei kyllä ollut iso 3370g/49cm.
Eli ei varmaan täysin ole yhteydessä pituuteen ainakaan.
Toivottavasti tämän toisenkin kohdalla edelleen voin synnyttää alateitse. Synnytystapa-arvio tulevaisuudessa tulossa imukuppisynnytyksen takia. Ymmärsin ettei lantiollani ollut tekemistä imukuppiin päätymisellä, vaan vauvan ei laskeutunut kunnolla ja sydänäänet heikkeni niin rajusti.. En sitten tiiä, mietityttää vähän.
dumle rv 10 (ja kuusi vuotta vanhempi kuin esikoisen synnytyksessä)
Mulla kanssa tota lantionahtautta.
Ensimmäinen raskaus päätyi kiireelliseen sektioon. Yritin ensin alakautta ja kahden tunnin ponnistamisen jälkeen lääkäri päätti että leikataan...ja hyvä niin koska myöhemmin lantiomittakuvauksissa selvis että lapsi ei olisi mahtunut tulemaan (tyttö painoi syntyessä 3315g).
Toisella kertaa päädyttiin suoraan suunniteltuun sektioon (poika painoin 3460g). Joten ei hänkään olis mahtunut tulemaan.
Meillä on vielä haaveissa ainakin yksi lapsi. Tosin nyt tarvii pitää pientä taukoa kun kohtuun on sen verran arpi kudosta kasvanut että siinä on sitten jo omat riskinsä.
Lapsilla on ikäeroa 1v11kk.
Ja sitten joskus hamassa tulevaisuudessa (siis toivottavasti parin vuoden päästä) kolmas leikataan ni sillo sitten leikkaava lääkäri kattoo taas kohdun tilanteen ja kertoo että suositteleeko enää lapsia.
t.lottis
ja kohdun ohentumisesta vielä...
Mrs_Nobody; olemme kovin onnellisia siitä, että olemme saaneet haluamamme ison perheen vaikka minulla ahdas lantio onkin.
Viimeinen raskaus oli yllätys,ehkäisystä huolimatta alkunsa saanut. Kohtuni oli todettu ohentuneeksi viidennen sektion jälkeen, mutta aborttiin en kyennyt koska mitään ehdotonta ei:tä ei oltu sanottu. Raskaus oli vaikea, arpialue kipuili ja jouduin olemaan extravarovainen ettei supistaisi - suoritus sinänsä kahden nuorimmaisen ollessa 1 ja 3 v. Sektio tehtiin rv 38+4 varmuuden vuoksi ja kaikki sujui onnellisesti. Kohtu oli niin ohut arven kohdalta, ettei olisi kovinkaan paljon synnytyssupistuksia kestänyt. (minulla on käynnistynyt jotkut synnytyksistä ennen sovittua sektiota) Tehtiin sterilisaatio.
Meidän perhe on tässä ja hyvä näin :)Onnea kaikille sektioon menijöille!
Mandi ja lapset 92,94,99,02,04,06