Muotisanojen suomennoksia: aloitetaan itsereflektiosta
Mitä siis itsereflektio on? Olen ollut huomaavinani, että eri ihmisillä on asiasta eri käsitys.
OMAN toiminnan tarkastelua?
Kommentit (4)
Itse reflektiossa ihminen pystyy tarkastelemaan omaa toimintaa ja toiminnan juurisyitä. Esim. miettimään miksi toimi jossakin tilanteessa jollakin tavalla, mitä mieltä ovat siitä omasta käytöksestä ja olisko ehkä halua muuttaa sitä omaa käytöstä.
Pätevää olis ehkä sanoa, että ihminen on kyvykäs kommunikoimaan itsensä kanssa sisäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse reflektiossa ihminen pystyy tarkastelemaan omaa toimintaa ja toiminnan juurisyitä. Esim. miettimään miksi toimi jossakin tilanteessa jollakin tavalla, mitä mieltä ovat siitä omasta käytöksestä ja olisko ehkä halua muuttaa sitä omaa käytöstä.
Pätevää olis ehkä sanoa, että ihminen on kyvykäs kommunikoimaan itsensä kanssa sisäisesti.
Tässähän ei ole mitään uutta, tuota ihmiset ovat tehneet aina. Ja osa syntymävuodesta riippumatta ei kykene siihen koskaan.
Tosin tuo juurisyy: taitaa monesti jäädä löytymättä. Jos kyse on omasta negatiivisesta toiminnasta, helpompaa on varmaan nimetä syyllinen jostain ulkopuolelta.
^