Naiset rakennusalalla usein häirinnän kohteena
Naisten kokema häirintä ja syrjintä on yleistä rakennusalalla.
Rakennusliiton naispuolisille jäsenille tehdyn kyselyn mukaan reilu 60 prosenttia vastaajista kertoo fyysisen koskemattomuutensa olleen uhattuna. Vastaajista 44 prosenttia kertoi kokeneensa seksuaalista häirintää työpaikalla jossain kohtaa työuraansa.
Rakennusalan työntekijöistä naisia on noin joka kymmenes. Kyselystä käy ilmi, että monissa tapauksissa esihenkilö on sallinut häirinnän jatkumisen.
Kommentit (143)
En usko, koska kaikki pskahan on vain niillä naisvaltaisilla aloilla. Kuten aina hoette. Naiset pahoja, miehet reiluja 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on hyvä uhriutua naisena. Rakennusala on kova ala. Työ on raskasta ja paikat hajoaa. Sinne nyt vaan menee aika paskaa jengiä. Meinaatteko että nämä työmaat ovat sitten miehille jotain taivaita? Kaikki häirintä ei ole seksuaalista, vai onko?
Osa naisista on työmaalla siksi että kohottaa profiilia kun naisiakin näkyy haalareissa.
Meillä oli yks julkisuudessakin tunnettu mimmi töissä raksalla.
Kyllä nauratti se jeesustelu, kuinka muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen mainosti olevansa "vaativien kohteiden rautainen ammattilainen"...
T. Raksalla vuodesta 1995
Minä tiedän yhden, joka sai potkut kohdellessaan nuorta tyttöä ala-arvoisesti. Tuo raksamies ei tainnut tietää, että vastaavana työmaalla oli tytön isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on hyvä uhriutua naisena. Rakennusala on kova ala. Työ on raskasta ja paikat hajoaa. Sinne nyt vaan menee aika paskaa jengiä. Meinaatteko että nämä työmaat ovat sitten miehille jotain taivaita? Kaikki häirintä ei ole seksuaalista, vai onko?
No jos kysellään onko sulla miten tiukka pillu, niin kyllä se melkoisen häiritsevää on.
Ja jutusssa kerrottiin, että moni on jättänyt juuri siksi kertomatta häirinnästä, koska arveli siitä tulevan vain tuollaista kommettia mitä sanoit.
Onhan se työkavereiden hyvä tietää onko löysä vai tiukka pillu. No big deal
Varmaan poikain kesken testaattekin toistenne peräaukkoja ja imutaitoja?
Nuo raksaäijät eivät osaa käyttäytyä muutenkaan. Itse olen töissä ihan toisella alalla, mutta useamman kerran kun olen juoksulenkillä mennyt jonkin rakennustyömaan ohi, sieltä äijät huutelevat törkeyksiä. Enkä ole mikään fitnessmimmi enkä muutenkaan mitenkään erikoisen kaunis vaan ihan tavallinen. Voin vain kuvitella mitä paremman näköiset saavat kestää.
Kaikki huutelu ei ole edes tuollaista ulkonäköön liittyvää vaan puhdasta ilkeyttä. Yksi n. 5-kymppinen raksamies huusi perääni "v...n h...a!" kun hänen mielestään lenkkeilin kevyenliikenteen väylää liian läheltä rakennustyömaata (jossa ei siis ollut mitään aitaa eikä kylttejä).
Kerokaapa Missä - Naiset - Eivät - Joutuisi - Häirinnän -Kohteeksi.
Siksi minulla on aina mukana pippurisumutin ja käytän jos tarve vaatii. Ihan vain tiedoksi.
Osaan myös potkaista munille, olen tehnyt, tai käydä haaroihin kiinni ja vääntää kunnolla. Eräät eivät tule enää lähelle, sen verran kirpaisi. En ole avuton nukke, annana takaisin ja takuulla.
Ja en työskentele rakennusalalla eikä työpaikallani ole esiintynyt häirintää, sen verran hyvä työkuri ja ilmapiiri.
Minä aloitin it-alalla 1990-luvun lopussa. Silloin sielläkin oli jonkin verran tuollaista, ei noin pahaa tosin. Usein se oli sellaista hienovaraisempaa ja ovelampaa kuin selkeä kouriminen, sellaista mitä ei voinut helposti osoittaa tapahtuneen. Tosin eipä sellaisesta silloin kellekään kerrottukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on YLE:n uutisista kuultu jo 10 kertaa tämän aamun aikana. Alkaa jo riittää.
Mistähän mahtaa johtua, että eräät naiset kokevat niin kovasti häirintää, eräät toiset taas pärjäävät miesvaltaisilla aloilla aivan hyvin? Oma kokemus jälkimmäisestä.
Sama täällä. Ikinä kokenut mitään häirintää
Vierailija kirjoitti:
Nuo raksaäijät eivät osaa käyttäytyä muutenkaan. Itse olen töissä ihan toisella alalla, mutta useamman kerran kun olen juoksulenkillä mennyt jonkin rakennustyömaan ohi, sieltä äijät huutelevat törkeyksiä. Enkä ole mikään fitnessmimmi enkä muutenkaan mitenkään erikoisen kaunis vaan ihan tavallinen. Voin vain kuvitella mitä paremman näköiset saavat kestää.
Kaikki huutelu ei ole edes tuollaista ulkonäköön liittyvää vaan puhdasta ilkeyttä. Yksi n. 5-kymppinen raksamies huusi perääni "v...n h...a!" kun hänen mielestään lenkkeilin kevyenliikenteen väylää liian läheltä rakennustyömaata (jossa ei siis ollut mitään aitaa eikä kylttejä).
Eikä huutele
Ihme leimaamista taas. Raksaäijät on ihan tavallisia perheenisiä ja jututkin lähinnä ruuanlaittoa, lastenhoitoa ja jotain autojuttuja
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella rakennustyömaalla on aita ja kyltit, laki määrää ne
Joten osoitat valehtelevasi pelkästään väittämällä, ettei ollut
Tästä syystä en miesvaltaisille aloille hakeutuisi. En kyllä ämmäkerhojenkaan kyräiltäväksi. Parasta on, kun saa työskennellä omassa rauhassa 100% etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä huutele
Ihme leimaamista taas. Raksaäijät on ihan tavallisia perheenisiä ja jututkin lähinnä ruuanlaittoa, lastenhoitoa ja jotain autojuttuja
Sinä voit väittää ihan mitä haluat, mutta tämä on oma kokemukseni ja täysin totta. Samaa olen kuullut muiltakin naisilta. Etpä taida ymmärtää, että ne perheenisätkin saattavat käyttäytyä muualla törkeästi ja kotona olla vaimon tossun alla. Ehkä niiden täytyy siksi purkaa turhautumistaan muihin naisiin. Se että mies haukkuu h*raksi itselleen täysin tuntematonta ohikulkevaa naista, ei ole todellakaan mitään normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on YLE:n uutisista kuultu jo 10 kertaa tämän aamun aikana. Alkaa jo riittää.
Mistähän mahtaa johtua, että eräät naiset kokevat niin kovasti häirintää, eräät toiset taas pärjäävät miesvaltaisilla aloilla aivan hyvin? Oma kokemus jälkimmäisestä.
Ehkä olet sellainen "hyvä jätkä", jota ei nähä muuta kuin yhtenä "pojista. Ja ehkä itsekin ronski suustasi ?
Eli leukailevien miesten kanssa pärjää kun vittuilee vastaan? Tämäpä tuli yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella rakennustyömaalla on aita ja kyltit, laki määrää ne
Joten osoitat valehtelevasi pelkästään väittämällä, ettei ollut
Niin, aitoja ja kylttejä ei ollut, koska se ei ollut rakennustyömaata. Työmaa oli tien vieressä. Sitä tietä kulkeminen oli liikaa tuolle kaistapäämiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet sellainen "hyvä jätkä", jota ei nähä muuta kuin yhtenä "pojista. Ja ehkä itsekin ronski suustasi ?
Eli leukailevien miesten kanssa pärjää kun vittuilee vastaan? Tämäpä tuli yllätyksenä.
Ja nyt sitten lumihiutaleille opetus tyttöjen ja poikien eroista. Näin pojat sosialisoituvat, keskinäinen arvojärjestys selvitetään melkein leikkimielisellä naljailulla ja vinoilulla. Melkein leikkimielisellä siksi että väkivallan riski on aina olemassa jos menee liian henkilökohtaisuuksiin, tätäkään naiset eivät lainkaan käsitä.
Raksalla usein nuoria maalarinaisia. Tiukat työhousut ja lyhyt t-paita pingoittuu rintojen kohdalta. Hiukset kivasti ponnarilla ja hieman maaliroiskeita siellä täällä. Kyllä siinä silmä lepää 👍 Kyllähän katsoa saa 😙
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt sitten lumihiutaleille opetus tyttöjen ja poikien eroista. Näin pojat sosialisoituvat, keskinäinen arvojärjestys selvitetään melkein leikkimielisellä naljailulla ja vinoilulla. Melkein leikkimielisellä siksi että väkivallan riski on aina
Sitten kun miesvaltaiseen porukkaan saapuu nainen joka ei ymmärrä miehiä lainkaan niin lopputuloksena on itkua yhyy ne syrjii.
Vierailija kirjoitti:
Kerokaapa Missä - Naiset - Eivät - Joutuisi - Häirinnän -Kohteeksi.
Siksi minulla on aina mukana pippurisumutin ja käytän jos tarve vaatii. Ihan vain tiedoksi.
Osaan myös potkaista munille, olen tehnyt, tai käydä haaroihin kiinni ja vääntää kunnolla. Eräät eivät tule enää lähelle, sen verran kirpaisi. En ole avuton nukke, annana takaisin ja takuulla.
Ja en työskentele rakennusalalla eikä työpaikallani ole esiintynyt häirintää, sen verran hyvä työkuri ja ilmapiiri.
Ei kenenkään pitäisi joutua puolustamaan itseään tolla lailla työpaikalla! Itse en tommoseen ryhtyisi, vaikka mieli tekisi, koska tommosesta voi itse joutua vaikeuksiin ja oikeuteen syytettynä pahoinpitelystä. Tiedän kyllä, että valitus johdolle ei välttämättä paranna mitään, päinvastoin. Ehkä kuvaisin tapahtumat ja läpän heitot ja veisin sen johdolle. Jos mitään ei tapahdu, niin poliisille seuraavaksi. En kuulu liittoon.
Tämäkin YLEn propagandapläjäyksen nainen on selkeästi marssinut työmaalle valkoisen kypäränsä kanssa ja odottanut saavansa miesten kunnioituksen vain sen ansiosta, onhan hän johtotehtävissä. Ei se niin mene, se kunnioitus pitää ansaita.
Eivät naiset mitään osaa rakentaa.