Kiinteän omaisuuden jako kuolinpesässä
Kuinka olette jakaneet, jos pidetään omistussuhteiden mukaan?
Jos esim. talo/asunto vuokralla, niin kuinka tulovero hoidettu?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mietippä tuota.
Tuosta oli varmaan paljon apua ap kysymykseen, mutta hyvä, että yritit.
Välittäjä arvioi talon arvon ns. perukirjan hintaan. Minä lunastin sen perikunnalta ja möin eteenpäin. Toiset perikunnan jäsenet saivat osuutensa rahana.
Juuri mietimme ystävän kanssa esim vainajan autoa, saako sitä myydä ennen perunkirjoitusta?
Kirjoitapa aloituksesi uudestaan niin, että tiedetään mistä puhut. Aloita opiskelemalla sanojen omistussuhde ja tulovero merkityksiä.
Auton omistussuhde ei voi muuttua ilman kopiota perunkirjasta tietääkseni (olen ostanut itse auton perikunnalta aikoinaan).
Laitatte vuokranantajaksi kuolinpesän ja teette veroilmoitukset kuolinpesän nimissä. Vuokratuloja voi sitten halutessaan jakaa kuolinpesän tililtä kun sille tuntuu.
Meillä ehti kertyä tonneja tilille ennen asunnon lopullista jakoa.
Mitä tuloverolla on tekemistä kuolinpesästä mahdollisesti tulevan tuoton kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri mietimme ystävän kanssa esim vainajan autoa, saako sitä myydä ennen perunkirjoitusta?
Ei saa myydä ennen !
Vierailija kirjoitti:
Perukirjasta katsotaan, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita. Kuolinpesän omistaman auton myyntiin tarvitaan kaikkien kuolinpesän osakkaiden suostumus. Autoa ei voi myydä ennen perunkirjoitusta, koska sitä ennen ei ole paperia, josta näkyisi, keiden kaikkien suostumus myyntiin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitatte vuokranantajaksi kuolinpesän ja teette veroilmoitukset kuolinpesän nimissä. Vuokratuloja voi sitten halutessaan jakaa kuolinpesän tililtä kun sille tuntuu.
Näin voi tehdä, mutta jos tilanne jatkuu tällaisena vuosikausia, tilanne vähitellen mutkistuu, jos joku kuolinpesän osakkaista esim. kuolee tai joutuu edunvalvontaan. Yli 30 vuotta vanhan jakamattoman kuolinpesän osakkaana suosittelen kyllä jakamaan perinnön kohtuullisen pian.
Mietippä tuota.