Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen kateus on loputon suo. Olin pitkään työttömänä ja kaverit kadehti. Nyt sain vihdoin töitä ja sitäkin kadehditaan.

Vierailija
04.08.2024 |

Samoin kadehditaan harrastuksia, luonteenpiirteitä ja sporttista olemusta. 

Mikä tätä kansaa oikeesti vaivaa, siis tuon loppumattoman kateuden lisäksi?  🤔

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista oudointa on, että jotkut ovat kateellisia jopa sairaille ihmisille. Eilen oli joku aloittanut ketjun, kuinka paljon sokea tulee maksamaan yhteiskunnalle. Tuota tyyliä sekin on.

Ei kaikki harmitukset ole kateutta. 

Aika moni sokea tekee kyllä ihan töitäkin. 

Heillä on 100% invalidi eläke eli saavat tehdä eläkkeen lisäksi tehdä vaikka kuinka paljon töitä. Ei ole rajoituksia kuten työkyvyttömyyseläkeläisillä.

Vierailija
42/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika paljon kiinni tuttavapiiristä. Yleensä ihmisten, joilla on tietty älykkyys ja menee itsellä hyvin, ei tarvitse kadehtia toisia. Täytyy ensin ymmärtää mitä tarkoittaa sanonta, että älä kadehdi niiden iloja, joiden suruja et tunne.

Kuten joku jo sanoikin, että tosiasioiden tunnustaminen ei ole kateutta, kuten työttömät ja vammaiset rasittavat taloutta. Sehän on ihan totta. Monissa maissa ollaan suvun ja vapaaehtoistyöntekijöiden varassa, ei veronmaksajien. 

No se kateushan usein verhotaan juuri tuollaiseen rasittaa taloutta väittämään. Kaikki muu kuin veronmaksu rasittaa taloutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika paljon kiinni tuttavapiiristä. Yleensä ihmisten, joilla on tietty älykkyys ja menee itsellä hyvin, ei tarvitse kadehtia toisia. Täytyy ensin ymmärtää mitä tarkoittaa sanonta, että älä kadehdi niiden iloja, joiden suruja et tunne.

Kuten joku jo sanoikin, että tosiasioiden tunnustaminen ei ole kateutta, kuten työttömät ja vammaiset rasittavat taloutta. Sehän on ihan totta. Monissa maissa ollaan suvun ja vapaaehtoistyöntekijöiden varassa, ei veronmaksajien. 

No se kateushan usein verhotaan juuri tuollaiseen rasittaa taloutta väittämään. Kaikki muu kuin veronmaksu rasittaa taloutta.

En pysty käsittämään miksi joku olisi kateellinen työttömällä, olettaen että tämä työtön elää pelkästään tukien varassa. Eivät ne tuet kuitenkaan niin suuria ole, että niillä pystyisi huolettomasti elämään ja tekemään muutakin kuin makaamaan kotona. Pitkään työttömyyteen liittyy usein myös jonkin tason mielenterveysongelmia. Yhteiskunnallisella tasolla työttömät ovat rasite, sitä ei voi kukaan kieltää.

Vierailija
44/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kateellisiakin varmaan on, mutta osa ihmisistä tuntuu leimaavan kaikki eri mieltä olevat automaattisesti kateellisiksi. Anoppini mm. on tällainen ihminen, aina jos joku uskaltaa kritisoida tai kyseenalaistaa häntä se johtuu siitä että tämä kritisoija on kateellinen. Puolisolla oli alkuun myös samantyyppisiä kommentteja mutta on onneksi myöhemmin päässyt tuosta eroon.

Itseäni saa kritisoida vaikka kuinka, mutta henkilön pitää osata keskustelka normaalisti. Saa korottaa ääntäkin kovassa keskustelussa, mutta mikään ei ole inhottavampaa kun, että hokee vaan huutaen samaa mantraa, eikä kuuntele toista tai vastaa siihen,  mitä on kysytty. 

Voin kehaista että itse en ole tuollainen ollenkaan, vaikka kaikenlaisessa on valheelliset väitetty olevan, koska olen kova väitelemäön enkä voi olla vastaamatta,jos tiedän toisen olevan väärässä ja kai nyt keskustelussa on kummallakin oikeus sanoa mielipiteensä. 

Mitä tapahtuu jos et anna toisten väittää jotain, mikä ei ole totta? Sastcä leiman, että haluat aina olla oikeassa. No eihön se sitä ole, hos sanoo vaan mielipiteensä. Ei se sen kummallisempaa oikeassa olemista ole kun se toinenkin sanoo oman mielipiteensä. 

Monesti ei edes haluta sellaiselle antaa puheenvuoroa, joka osaa ihan oikeasti väitellä ilman jotain älytöntä jankkaamista ja  aggressiivista huutamista.

En ikknä ragee toisen mirlipiteistä vaikka kuinka ärsyttäisi. Melko epäreilua tuollainen käytös. 

No mutta itselläni on ollut eräs sairas paskajengi kmpussa vuosikausia valehtelemalla kaikenlaista luonteenpiirteistä. 

Hullut ihmiset. 

Vierailija
45/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty käsittämään miksi joku olisi kateellinen työttömällä, olettaen että tämä työtön elää pelkästään tukien varassa. Eivät ne tuet kuitenkaan niin suuria ole, että niillä pystyi

Sitähän tässä ihmetellään juuri, että miten jotkut on heillekin kateellisia. Ei kykene ymmärtämään.

Vierailija
46/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkomaalainen mies ja hän kyllä puhuu suomalaisista vain hyvää. On kuitenkin asunut eri puolilla Eurooppaa ja myös Afrikassa. Tykkää asua täällä, kun me ollaan rehellisiä eikä haeta draamaa joka asiasta. Olen itsekin sellainen rauhallinen ja inhoan draamaa ja pskanpuhumista. Täällä saa olla rauhassa, ei tarvitse esimerkiksi illanvietossa olla kokoajan äänessä ja juoruilla. Tottakai kateellisia ihmisiä on, tosin aika vähän itse sellaisiin törmännyt. 

Vierailija
47/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pian 30 vuotta ulkomailla, ja tuo kateus kyllä on tullut tutuksi.

Vaikuttaa sille että suomalaiset itse eivät sitä edes tajua ja huomaa, se on niin selkärangassa.  

Olen itsekin miettinyt mistä se johtuu?  Kateushan on tunnetta siitä että  jää jotain paitsi, joku toinen saa minulle kuuluvaa.  Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on.  

Yksilöiden väliseen kateuteen liittyvät kohteet, joita toisella koetaan olevan enemmän tai paremmin kuin itsellä. Kateellinen vertaa itseään ja havaitsee huonommuutta, joka häiritsee hänen omaa sosiaalista elämäänsä.

Kateus on epämiellyttäviin ajatuksiin liittyvää oloa, joka voi ilmetä inhona, panetteluna ja vastoinkäymisistä iloitsemisena. Kateellinen ihminen ahdistuu muiden menestyksestä ja saattaa vaipua itsesääliin. Kateellinen kadehtii, vaikkei toisen onni olekaan itseltä pois ja rakastaa sitä, mitä muilla on.

Se miksi sitten kateutta on niin valtavan paljon, sitä en ymmärrä.  Minua on kadehdittu aikoinaan ulkomaille muutosta; vuoden päästä se on takaisin. Ei se siellä pärjää. Ja ivaalisia virneitä jotka sitten on muuttuneet vihamielisiksi kun vuodet on kuluneet ja vuosikymmenet enkä ole palannut maitojunalla kotiin kuten toivottiin. Jopa minulle läheisissä ihmisissä on näitä!

Kun sitten tulen käymään Suomessa, en halaistua sanaa saisi sanoa olostani elostani, se tulkitaan heti ylpeilyksi ja porukka hiljenee ja naamat vääntyvät.  Heidän olostaan ja elostaan kyllä saa puhua ja puhutaan, ei minun. 

Kateuden kohteena on raskas olla.  Ilman omaa syytään joutuu inhon ja panettelun kohteeksi.  Lukekaapa esim. tätä palstaa....

Vierailija
48/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kaveerata perskokkareiden kanssa.

Vierailija
49/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin piireistä missä on. Omassa suvussa ja kotiseudulla on paljon tuollaista kateutta ja nuivuutta mutta mieheni suvussa en ole havainnut samanlaista. Ovat vähän eri puolilta Suomea. Voi se liittyä sosiaaliluokkiinkin. Tai siis aika varmasti liittyykin jotenkin.

Vierailija
50/53 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen esitys kateuden syistä löytyi netistä:

"Kateus johtuu yleensä itsetunto-ongelmista ja riittämättömyyden tunteesta. Kateuteen taipuva henkilö syyttää usein muita omasta huonosta olostaan. Syvintä kateutta aiheuttaa erityisesti muiden henkinen hyvinvointi eli onnellisuus, suosio ja laaja ystäväpiiri. Kateus voi olla raskasta kokijalleen"

Että kun Suomessa on vuosikymmeniä kasvatettu lapsia metodilla "lasta ei saa kehua, koska se siitä ylpistyy," niin suurin osa kansaa on itsetuntovammaisia ja sieltä se kateuskin sitten kumpuaa.

Vierailija
51/53 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuva spekuloiminen ja  oman yhteöisön yllä pitäminen vie kalatkin vedestä.

ei ole menty oikeaan suuntaan. olisi herätys liikkeellä paljon työtä edustus työssä

valiokunnallakin.

Vierailija
52/53 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda Ap kaveripiiriäsi.

Vierailija
53/53 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sporttinen olemus = kalsarit ja tennarit jalassa joka päivä kuin ostarin jaskalla.

kolme viikkoa sitten pestyt kolitsihousut ja kiristävä  t-paita. Mutta se on sentää Niken paita!