Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsa ei kestä salaattia

Vierailija
03.08.2024 |

Onko muita? Menee ihan sekaisin tunti syömisen jälkeen ja kaikki tulee ihan sellaisenaan pihalle.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä. 

Minä koitan laihduttaa mutta ainoastaan epä terveellinen ruoka pysyy sisällä. 

Vierailija
22/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu joku entsyymi elimistöstä joka pilkkoo juuri lehtivihreitä.

Voi olla myös että suolen seinämissä olevat "karvat" antaa vääriä "sähkö signaaleja" eli suolisto toimii väärällä syklillä kun on tietyn mallista ruokaa. Tämä voi aiheuttaa myös kramppeja. (IBS)

Esim. minulla raskas kiinteä ruoka ei aiheuta mitään mutta hedelmät ja salatti aiheuttaa samaten jäätelö joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ibs. tähystetty on

Vierailija
24/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei IBS selviä tähystyksessä. Sekoitat sen ehkä IBD:n kanssa.

Vierailija
25/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukutin koska voin.

Vierailija
26/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei sovi salaatti. Eikä sienet. 

Muut vihannekset sopii kyllä, vihreätkin. Ja juuri tuo sama: tulee samantien vauhdilla ja kokonaisena. Lisäksi maha on täynnä ilmaa loppupäivän.

Onneksi salaatti on aika tylsä muutenkin, joten syön hyvillä mielin nykyisin salaatit ilman sitä salaattia. 😀 

Jos tykkäät sienistä, niin siedätä vatsaasi. Nehän on loistavaa ja hyvänmakuista ja terveellistä ravintoa. Sen vatsakiusan aiheuttaa trehaloosi = sienisokeri (vrt. laktoosi=maitosokeri). Itsellä aina vatsaa väänsi ihanat ekat kanttarellit ja suppilovahverot. Ihan sama missä ruokamuodossa. Se siedätys on vähän sesonkinoudatettuna kuin yliherkkyys hyttysille (hirveä kutina+paukamat). Loppukesästä hyttysille on siedättynyt, mutta se on niin lyhytaikaista, että ei kestä seuraavaan kesään. Sienisiedätys kestää, koska niitä voi syödä talvellakin. Säilöttynä ja kaupasta ostettavien tuoreiden muodossa. Ei enää kiukuttele vatsa, kun ympärivuotisesti huolehtii siitä, että syö sieniä silloin tällöin jossain muodossa. Vaikka kastikkeena.

Mutta jos et niin paljon tykkää, niin skippaat parit vatsavaivat vatsavaivattoman palkinnon sijaan, ja et sitten syö niitä lainkaan:)

t. herkkisvatsa

Vierailija
27/36 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla saman tekee myös kesäkurpitsa (joka pitäis olla ok IBS-potilaalle). Sen sijaan maitotuotteet tai kaali/lanttu sopivat hyvin.

Vierailija
28/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBS todetaan oireiden pohjalta. Se on niitä sairauksia mitä lääkärit kutsuu "emme-tiedä-mikä-sinua-vaivaa-emmekä-välitä-deal-with-it"

Vierailija
29/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suolistosi ei ole tottunut salaattiin, jos syöt sitä harvoin.

Vierailija
30/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sipsit ja siideri sopii paremmin sinulle

Väittäisin kyllä aloitukselle sopivan sipsit ja olut. Eiköhän tuo taas ole sellainen Miehet Ei Syö Vihreää-valitus.

Vierailija
31/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö sellaista kasvista mitä vatsa kestää.

Just näin. Iselläni on IBS joten olen joutunut karsimaan ruokavaliostani joitain asioita.  Syön salaattia joka ikinen päivä, sillä voin vyödä tuoretta pinaattia, tomaattia, maissia, paprikaa.  tuore kurkku polttaa vatsaa, se jäi pois samoin herneet.  Kikherne käy.  Raaka porkkana ei mutta keitetty kyllä.

Salaatin voi tehdä niistä aineksista joita elimistö sietää.

Vierailija
32/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia kannattaa syödä esim. koulussa ja työpaikalla. Kotona huomaa, ettei ole syönyt salaattia moneen viikkoonm. Jos chiliä ei lasketa salaatiksi. Salaatti piristää oloa silloin kun edellisestä syöntikerrasta on kuukausi.

Vierailija
33/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin jos tulee sellaisenaan ulos.

Ei lehti salaattia ole mikään pakko syödä. Terveellistä ruokaa on vaikka millä mitalla. Valitsee niistä sellaiset, jotka itselle sopivat.

Salaatti terveellistä?😂 Se on 96% vettä. Sitä saa syödä ihan helvetisti, että siitä saa jotain ravinteitakin. 

Vierailija
34/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama, lisäksi turpoan kuin pallo jos paljon vihanneksi/salaattia

Vierailija
35/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaatti on ravintoköyhä ja aiheuttaa vatsavaivoja.

Ja kuluttaa valtavan määrän arvokasta juomakelpoista vettä. Silti voi sisältää paljon nitriittejä, joten ainakaan lapsille ei pitäisi vihreitä lehtivihanneksia antaa.

Vierailija
36/36 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi ihan yhtäkkiä. Kesti kauan ennenkuin edes uskoin että vatsa ei siedä nimenomaan salaattia. Nyt saattaa selvitä miksi vatsa on aina löysällä, kun olen koettanut kuituja syödä kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi