Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes 5-vuotias tyttöni alkoi eilen lukea

Vierailija
05.02.2007 |

Lyhyitä, 4-6 kirjaimen sanoja. On ollut 1,5-vuotiaasta lähtien kiinnostunut kirjaimista ja numeroista. Pieniä vähennys- ja yhteenlaskuja on osannut jo ainakin vuoden ja osaa luvut tuhanteen asti. En ole häntä aktiivisesti opettanut, ihan itse minulta kyselemällä oppinut. Vähänkö olen hänestä ylpeä :) Isänsä oppi lukemaan 4-vuotiaana, minä koulussa. Toivottavasti ei tylisisty ihan totaalisesti ekalla luokalla. Onko muita vastaavien lasten äitejä paikalla? Miten koulun aloitus on sujunut, jos lapsesi on jo koulussa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen oppi 6veenä ja toinen kun oli 5v ja 3 viikkoa.

Hyvin on koulussa mennyt, ope antoi omat luettavat ja aika äkkiä (½ vuotta) muut sai nämä kiinni.

Vierailija
2/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kirjoittaa myös jo lauseita. On kaksikielinen, joten ylpeitä ollaan myös opituista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ekalla ja hyvin mennyt, paljon ollut uutta opittavaa koulussa, vaikka osasikin sujuvasti lukea, kirjoittaa, laskea. Esim käsiala on nyt niitä asioita mihin panostaa. Ja lapsi on ollut hiukan ujo niin itsevarmuus lisääntyy kun saa vastailla koulussa ja eskarissa otettiin jo huomioon taidot ja rohkaistiin niiden kautta.

Vierailija
4/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskarilainen on osannut lukea pari vuotta. Matematiikassa hallitsee yhteen- ja vähennyslaskut, nyt opettelee kutosen kertotaulua. Tähtitiede kiinnostaa kovasti ja tälläkin hetkellä etsii tietoa saturnuksesta internetistä. Pojalla oma tietokone ja tietty sähköposti ja mese.

Vierailija
5/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin oppi 3-vuotiaana, seuraavat 4-, 5- ja 6-vuotiaana ja nyt 4,5-vuotias lukee nelikirjaimisia sanoja. Vanhimmat ovat koululaisia, vain nuorin on enää kotona. Yksikään lapsista ei pitkästynyt koulussa, sillä oppilaat jaettiin lukutaidon mukaan ryhmiin. Varmaan puolet lastemme luokkakavereista osasi lukea kouluun mennessä ja loputkin oppivat syyslukukauden aikana. Ja onhan koulussa paljon muutakin opiskeltavaa kuin lukutaito.

Vierailija
6/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kolme vuotiaani tavasi muutama viikko sitten ääneen nimensä ja osaa lähestulkoon kaikki aakkoset, taitaa kiinnostus kirjaimiin kulkea suvussa. Meillä opitaan myös suht nopeasti kävelemään 8 - 11 kuisena kaikki (minä ja sisarukseni sekä meidän kaikkien lapset) oppineet.

Tosin yksi tuttavani oppi lukemaan 1,5 vuotiaana, joten onhan noita lahjakkaita olemassa.

Vierailija
7/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari meni ok ja koulussa luokka jaettiin kahteen ryhmäät lukevat ja ne jotka ei lukeneet. Lapsi hoksasi tämän heti ja sanoi että meidän ryhmässä kaikki jo lukee.

Puolet luokasta luki jo kouluun mennessään, heistä suurin osa tyttöjä, ainoastaan kaksi tyttöä ei lukenut koulun aloittaessaan.

Koulu on mennyt helposti ja saivat enemmän lisätehtäviä ja nyt kolmannella asia ei ole enää merkittävä kun kaikki kuitenkin lukevat.

Toki uskon hyvän koulumenestyksen olevan sidonnainen lapsen lahjakkuuteen ja hyvään oppimiskykyyn.

Vierailija
8/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa taitaa osata nykyään lukea jo kouluun mennessä, joten siitä ei ole mitään haittaa, jos osaa lukea, laskea ja kirjoittaa.

Koulussa on niin paljon kaikkea muuta kivaa, että ei siellä pitkästymään pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi