Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi täällä ei saa kritisoida senioireiden olemattomia tunne- ja ihmissuhdetaitoja?

Vierailija
03.08.2024 |

Tai sitä miten väheksyen monet vanhemmat ihmiset kohtelevat aikuisia lapsiaan?

Kommentit (311)

Vierailija
261/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vanhempien ikäluokka jauhaa somessa miten nykyvanhemmat ei osaa lapsiaan kasvattaa. Eli jatkavat sitä samaa mitätöimistä. 

Heitä ei saa syyttää huonosta käytöksestä koska "he eivät voi sille mitään aka ovat tietyn aikakauden lapsia", mutta sitten he saavat kyllä syytellä muita huonosta vanhemmuudesta.

Lempiaihe somessa on älypuhelin. Miten kaikki vanhemmat kaikkialla koko ajan ovat vain puhelimella. Eivätkä läsnä ja hyviä vanhempia, toisin kuin he itse.

Mutta sitten kun kysyy, kuka antoi esim milleniaaleille vanhemmuuden mallin, sirkat vaan sirittää ja risupallot pyörii aavikolla. Tämäkin asia olisi vain pitänyt osata vaikka kukaan ei opettanut. 

Vierailija
262/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun ovat näemmä pesiytyneet ne joilla, ainakin omasta mielestään, on/oli paskat vanhemmat. Omani eivät olleet paskoja vaan tosi ihania, autoimme toisiamme kun tarvis oli, sääli kun kuolivat 65v. molemmat :(

Oletko kuullut koskaan vertaistuesta? Miksi keskusteluun edes jatkuvasti osallistuu muita? Sinähän et tiedä minkä helvetin joku toinen on voinut joutua kokea ja vielä pitäisi vaieta ja olla hiljaa? Miksi tällaiset ihmiset eivät saisi keskustella yhdessä? Todella outoa ja ahdistavaa!

Olihan se helvettiä kun ei saanut edes alushousuja kuivattaa näkyvästi.

t. 70-luvulla syntynyt

Oletko romani vai kuulutko johonkin uskonlahkoon? Kyllä kalsarit, rintsikat ja villahousut liehuivat Suomessa iloisesti narulla mu

Sivusta toteaisin, että ei meillä ainakaan liehunut. Vanhemmat veivät ulos vain vähemmän intiimin pyykin. Alusvaatteet kuivatettiin kotona sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ihmiset vaativat itseltään kypsyyttä, kehittymistä, rehellisyyttä, aikuismaisuutta, itsereflektiota ja rakentavaa vuorovaikutusta, ja miksi toiset eivät koskaan edes yritä kehittyä kypsiksi?

Mitä tekijöitä siinä on taustalla?

Miksi niin moni kokee, että tietyn ikäiset vanhempansa ja sukulaiset ovat merkittävän usein tuollaisia kypsymättömiä, mikä siitä ikäluokasta tekee tuollaisen (ei jokainen ei jokainen ei jokainen ole ei ei ei).

Elämä oli niin erilaista. Kaikki aika ja energia meni arjesta selviytymiseen. Monta vuotta meni sodassa ja sen jälkeen jälleenrakentamisessa. Ei ollut psykologista tietoa, eikä taitoa. Ajateltiin, että kun ikävistä asioista ei puhuta, ne laimenevat. Ei ennen harrastettu itsereflektiota. Ei sellaiseen ollut läheskään kaikilla keinoja. Lukemista ei arvostettu, vaan tekemistä. Toki poikkeuksia on, on aina ollut.&nbsp

Juuri näin. Sodan julmuudet ja kauheudet siirtyvät vähintään kolmanteen ja neljänteen  sukupolveen ja se näkyy arjessa ja lasten kasvatuksessa. Ja siksi sota on niin tuhoisa ja järjetön. 

Suomessa on vasta nyt kasvamassa sukupolvi, jota ei enää pitäisi sodan traumat koskettaa, jos maailman tilanne ei muutu. 

Vierailija
264/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vanhempien ikäluokka jauhaa somessa miten nykyvanhemmat ei osaa lapsiaan kasvattaa. Eli jatkavat sitä samaa mitätöimistä. 

Heitä ei saa syyttää huonosta käytöksestä koska "he eivät voi sille mitään aka ovat tietyn aikakauden lapsia", mutta sitten he saavat kyllä syytellä muita huonosta vanhemmuudesta.

Lempiaihe somessa on älypuhelin. Miten kaikki vanhemmat kaikkialla koko ajan ovat vain puhelimella. Eivätkä läsnä ja hyviä vanhempia, toisin kuin he itse.

Mutta sitten kun kysyy, kuka antoi esim milleniaaleille vanhemmuuden mallin, sirkat vaan

sirittää ja risupallot pyörii aavikolla. Tämäkin asia olisi vain pitänyt osata vaikka kukaan ei opettanut. 

Jokainen sukupolvi kun kuvittelee itse olevan jotenkin parempi ja osaavampi, kuin edellinen tai seuraava sukupolvi. Vaikka näin ei suinkaan ole, eikä ole tämän päivän vanhusten ilmiö, vaan samaa keskustelua käytiin jo heidän lapsuudessa ja näin on ollut ihmiskunnan elinajan. 

Ja mitä syyllistäminen tai katkeruus ketään auttaa tai parantaa maailmaa? Eikö se ole energian tuhlausta?

Eikö parempi olla hyväksyä tosiasiat, jokaisella meistä on omat vahvuudet ja heikkoudet, joiden kanssa vain pitäisi elää ja rakentaa tulevaisuutta. 

Vierailija
265/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun koko kylä valvoo:

Meidän kolme-neljäkymppisten on opeteltava tunnetaidot yksin itse ja opetettava niitä lapsille. 

Meidän on kätkettävä viha ja katkeruus ja tultava itse sen kanssa toimeen ja opittava itse siitä yksin pois (vertaistuki somessa täyttyy ilkkuvista ikäluokista, ja terapiaan menolle nauretaan).

Meidän on maksettava veroja ennennäkemätön määrä samalla, kun palvelut hupenee silmissä. 

Suomessa on 1,4 miljoonaa eläkeläistä ja yhtä paljon lapsettomia, jotka haluavat sulkea lapsemme pois kaikesta ja kaikkialta. 

Mutta hys hys. Ei tästä puhuta, koska kukaan ei ole syyllinen paitsi boomereiden omat lapset ja lapsenlapset kun ne ei suostu olemaan hiljaa. 

Vierailija
266/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kolme-neljäkymppisten on opeteltava tunnetaidot yksin itse ja opetettava niitä lapsille. 

Meidän on kätkettävä viha ja katkeruus ja tultava itse sen kanssa toimeen ja opittava itse siitä yksin pois (vertaistuki somessa täyttyy ilkkuvista ikäluokista, ja terapiaan menolle nauretaan).

Meidän on maksettava veroja ennennäkemätön määrä samalla, kun palvelut hupenee silmissä. 

Suomessa on 1,4 miljoonaa eläkeläistä ja yhtä paljon lapsettomia, jotka haluavat sulkea lapsemme pois kaikesta ja kaikkialta. 

Mutta hys hys. Ei tästä puhuta, koska kukaan ei ole syyllinen paitsi boomereiden omat lapset ja lapsenlapset kun ne ei suostu olemaan hiljaa. 

Oletko nyt tosissasi? Todella kypsymätöntä.

Vierailija
267/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pässi on pässi vaikka voissa paistaisi. Siis jos ei ole tottunut itsereflektioon seniori ikään tultaessa,ei hän sitä paljon tee sen jälkeenkään. Vanhat ihmiset tuppaa olemaan tosi urautuneita ajatusmalleiltaan. 

Jos noin. Eikö tuokin hoida aika   itsestään? 

70-luvulla syntyneet ovat jo keski-iän ehtoopuolella eli vanhemmat jo 54v ja itsekin pian vanhuksia.

Ja kun huomioi elinikäennusteen, suurin osa suurista ikäluokista on jo kuollut, seuraavaksi tulevat 50-60-luvulla syntyneet. Eli viimeistään 10-20v vanhuksia ovat juuri 70-syntyneet, joiden lapset ja lastenlapset saavat sitten heitä arvostella. Ja sitä arvosteltavaa heistäkin löytyy, kun kuuntelee tämän päivän teinien ajatusmaailmaa.

Jo nyt suurin ikäluokka on v. 1984 syntyneet. 

Vierailija
268/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt tosissasi? Todella kypsymätöntä.

Voisitko perustella, mikä viestissä oli kypsymätöntä? 

Vierailija
269/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kauan hyssytellä. Tällä hetkellä Suomessa suurin ikäluokka on v. 1984 syntyneet eli n. 40v. Ja juuri heillä on tällä hetkellä kaikki poliittinen valta, samoin hakeutuvat eri luottamustehtäviin ja päättäviin tehtäviin jne. 

Ja juuri tällä hetkellä jo istuva hallitus ja eduskunta toteuttaa unelmiasi maailmaa. Vanhusten ja sairaiden eutanasiasta keskustellaan, juuri uutisoitiin, onko järkevää antaa julkisella sektorialla enää syöpähoitoja yli 65v. Yhä useampi heikkokuntoiset ja kuoleman sairaat ovat kotona, eläkeläisten asumistuki poistetaan, vanhuspalveluja heikennetään, lääkekattoa nostetaan ja lääkkeiden omavastuuta nostetaan, jolloin varaa ei ole käyttää lääkkeitä ja kuollaan pois jne. Eli eläkeläisväestö pian kuolemassa  sukupuuttoon ja ollaan jo pitkällä 5-10 päästä. 

Vierailija
270/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se kun nämä seniorit haluavat kontrolloida näitä keskusteluitakin. Kaikkea pitäisi saada kontrolloida ja vain heidän totuus se oikea. 

Vierailija
271/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän täällä olette saaneet kritisoida vuosikaudet ja näköjään jatkaa edelleen. Miksi valehtelet, ettei muka saa?

Vierailija
272/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi on todella vaikea ja keskenkasvuinen ihminen ja hienotunteisen ihmisen vastakohta. Kohtelee lapsiaan ja lapsenlapsiaan tosi väärin välillä, on ilkeä, henkisesti väkivaltainen. Mutta mitään, ei siis mitään, ikinä pyydä anteeksi. Se on ihan käsittämätöntä. Vaikka miten pahasti olisi loukannut ja satuttanut, niin se loukattu osapuoli on se hankala koska hänellä ylipäänsä tunteet ja koki tulleensa loukatuksi (ei mitään pikkuasioita). 

Vierailija
273/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helpotti kun pistin välit kokonaan poikki. Siellähän nyt sitten kiehuu omassa liemessään. Suurin huoli tuntuu olevan, että mitä nyt naapurit ja tutut ajattelee. :) Ai että.

Vierailija
274/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla helpotti kun pistin välit kokonaan poikki. Siellähän nyt sitten kiehuu omassa liemessään. Suurin huoli tuntuu olevan, että mitä nyt naapurit ja tutut ajattelee. :) Ai että.

Mistä sinä heidän suueimman huolensa tiedät, kun välit kerran on kokonaan poikki?

ja suurin huoli minkä suhteen? Sinun suhteesi?

Vierailija
275/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1950-luvulla ja jälkikasvu on syntynyt 1970-luvulla ja järkevästi pystytään puhumaan asioista, ja olemme jopa samaa mieltä lähes kaikesta. Emme ole koskaan riidelleet, ei edes silloin kun oli teini-ikä. Tunteista ei sen kummemmin jauheta, mutta osataan sanoa ääneen jos on jokin ongelma. Miespuolisille tosin tunteiden ilmaisu sanallisesti voi olla hankalampaa. 

Vierailija
276/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen suomalainen häpeä kasvatus, umpimielisyys, tunnekasvatuksen puute 

Miten osais mitään tunnekasvatusta jos tunteisiin ei ole itsellä ollut aikaa eikä voimia?

Me ollaan sentään sinnitelty maanviljelyskulttuurista hitech-tietoyhteiskunnaksi vain 75 vuodessa. Se on alle yhden sukupolven elinikä.

Nyt tuntuu monen aika menevän lähinnä omien fiilisten märehtimiseen. Eikä sekään ole tervettä.

Mennyttä ei voi muuttaa mutta tämän hetken voi. Keskitytään siihen ja parempaan tulevaisuuteen.

Olet just sellainen tunnevammainen ääliö kuin mistä tässä puhutaan. Älyllistät (yksi alkeellinen defenssimekanismi) lasten kaltoinkohtelun joksikin "hitech-yhteiskunnaksi 75 vuodessa!" - löpinäksi. 

Mitä tässä pitäisi ajatella? Vastaaja on olevinaan tunne-elämältään muiden yläpuolella mutta haukkuu samalla toista ääliöksi.

Vierailija
277/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin perus. Meillä jätti 70v juhlat järjestetämättä kun olisi ollut liian noloa että yksi lapsi perheineen ei halunnut tulla. Sitten syyllistetään ja ollaan marttyyrejä. Katsos kun ei vaan ole pakko!  Nuorempien toiveet ja tarpeet täysin yhdentekeviä, mut auta armias jos jotain heidän tarpeita ei olla heti täyttämässä.

Vierailija
278/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten kun kysyy, kuka antoi esim milleniaaleille vanhemmuuden mallin, sirkat vaan sirittää ja risupallot pyörii aavikolla. Tämäkin asia olisi vain pitänyt osata vaikka kukaan ei opettanut. 

Joo läsnäolon puutteesta muita syytetään, vaikka itse jätettiin lapset täysin heitteille ja keskenään uimaan, kaupungille, metsiin, kylille, kotiin ja namusetien armoille. Ja itse ollaan puhelin kädessä koko ajan, mutta muut ei saa olla.

Vierailija
279/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun epäkypsillä vanhemmilla oli ainakin molemmilla sotavammaiset epäkypsät vanhemmat. Mutta ei ne kyllä ole tehneet itsekään mitään ollakseen toisenlaisia kuin vanhempansa, vaikka ulkoiset olosuhteet olisi sen mahdollistaneet (ei työttömyyttä, hyvät urat, tai isoja taloushuolia esim. Alkoholismia, sadismia, uhkailua, pilkkaamista ym silti koko meidän lasten lapsuus ja nuoruus). 

Koska heillä oli sotavammaiset vanhemmat. Samoin suurimmalla osaa heidän ikäisistään. Ei osattu kasvaa muunlaisessa ympäristössä eikä osattu korjata käytöstä erilaiseksi kuin mitä on opittu. Jossain oli tutkimus, että sodan jäljet näkyvät kolmeen sukupolveen.

Eli isäni, joka oli sodassa ja äitini, joka oli evakko, sössivät minun kasvatukseni omien traumojensa vuoksi. Minä taas sössin omien lasteni kasvatuksen. Lapsenlapsillani on siis edes jonkinlainen mahdollisuus. 

Ei se ole noin yksioikoista. Nyt laitan tässä mutkat suoriksi tarkoituksella, koska en tunne sinua tai tiedä mitä olet kokenut. Sinun vanhempasi kasvattivat sinut "tunteettomasti". Sinulle jäi kasvatuksesta jotain tunnelukkoja. Vaikka kasvatit omat lapsesi paremmin, niin silti siellä taustalla vielä on vanhempiesi opit. Omat lapsesi saivat hyvän kasvatuksen, mutta heillä on ollut kuitenkin lapsena puhumaton ilmapiiri jos vertaa sitä nykylasten arkeen. Lapsesi kasvattavat sitten omat lapsensa nykyisen avoimen ilmapiirin mukaan. En tiedä ymmärretäänkö kirjoitustani. Yksinkertaistaen, kestää kolme sukupolvea jotta sodan karaisemien vanhempien tunteettomuuden ilmapiiri saadaan lopullisesti pois.

Vierailija
280/311 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten kun kysyy, kuka antoi esim milleniaaleille vanhemmuuden mallin, sirkat vaan

sirittää ja risupallot pyörii aavikolla. Tämäkin asia olisi vain pitänyt osata vaikka kukaan ei opettanut. 

Jokainen sukupolvi kun kuvittelee itse olevan jotenkin parempi ja osaavampi, kuin edellinen tai seuraava sukupolvi. Vaikka näin ei suinkaan ole,

Jokainen sukupolvi on edellistä kehittyneempi. Jotkut vaan väittävät sen olevan toisin päin, että juuri he ovat viimeinen kunnon sukupolvi. Onneksi ihmiset kehittyy ja entiset kuolee pois. Myös minä.