Miten te muut kestätte kaupungin ääniä?
Mopot päristelee öisin ohi, naapurit leikkaa nurmikkoa aamukuudelta tai iltakymmeneltä, koko ajan joku kiljuu, kiroilee jne. Naapurit kailottaa niin lujaa, että puhetta kuuluu vielä 01 tienoilla yöllä, joku popittaa jne Itseäni kuormittaa, ikinä en ole tosin valittanut mistään kenellekään ja normaalit elämisen äänet kaikki nyt tietää.
Rakastan maaseudun hiljaisuutta, haluan asua keskellä metsää.
Kommentit (37)
Kuulostaa joltain maaseututaajamalta. Ei täällä kaupungissa mitään kuulu ei varsinkaan mopoja tai ruohonleikkureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten herkkäunisia (tai heikkohermoisia) ihmiset ovat. Olen asunut lapsuudesta lähtien Suomen suur- kaupungeissa, lomaillut Euroopan paljon suuremmissa kaupungeissa ja nukkunut hyvin. Pikku pärinät tai hälytysajoneuvojen äänet eivät häiritse.
Lisäksi on muuta hajua, savua, tunkkaisuutta, kärpäsiä, valoa ja ääntä. Liikaa massaa yhdessä nipussa.
Maalla hajutonta, ei kärpäsiä eikä valoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten herkkäunisia (tai heikkohermoisia) ihmiset ovat. Olen asunut lapsuudesta lähtien Suomen suur- kaupungeissa, lomaillut Euroopan paljon suuremmissa kaupungeissa ja nukkunut hyvin. Pikku pärinät tai hälytysajoneuvojen äänet eivät häiritse.
Ehkä sulle on osunut harmoninen alue tai talo. Joissakin paikoissa jyrisee, tykyttää, jyskii ja pärisee useammin. Ja maailma on muuttunut aiemmasta. Lisäksi on muuta hajua, savua, tunkkaisuutta, kärpäsiä, valoa ja ääntä. Liikaa massaa yhdessä nipussa.
Ehkä toisia ei vain häiritse, kuten minua. Liikenteen äänet, ihmisten äänet, kolahdukset, ne kuuluvat elämiseen kaupungissa. Toiset ymmärtävät, että siellä missä on ihmisiä on myös ääniä.
Niin minäkin ja joka helvetin paikassa vitutti tuo melu,nyt asun metsänkeskellä pienessä kämpässä mahtava rauha ja hiljaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jotkut ovat vähän turvenuijia eivätkä ymmärrä mitään muuta kuin omaa kokemustaan. Näin moneen junaan meitä on.
Puhut ilmeisesti ap:sta (= turvenuija). Hän se tämän aloituksen teki, kun ei käsitä, että kaikkia muita ei kaupungin äänet häiritse.
Halutaan kaupungin palvelut, mutta muiden pitäisi olla hiljaa. Nih.
Kai se on tottumuskysymys. Olen koko ikäni asunut kaupungissa ja ei äänet häiritse. Edelllisessä asunossa yläkerran huonokuuloiset vanhukset kommunikoivat huutamalla, bussipysäkillä lapset melusivat ja talvisin öisin oli aura-autot ikkunan alla kräämässä lumia, eikä mikään näistä erityisemmin häirinnyt. Nykyasunnon vieressä on baati ja känniörinää ja muuta melua kuuluu kun ihmiset tulevat ja menevät, paloautot ajavat aina tästä ohi kun ovat hälytysajossa, yksi lapsiperhe paiskoo ovia ja huutaa mennessä ja tullessa, eikä edelleenkään häiritse.
Äiti kertoi että joskus kun olin vauva ja hän oli juuri kävelemässä paloaseman ohi kaikki autot yllättäen lähtivät pillit soiden ja äiti oli saada slaagin, minä nukuin ihan rauhallisena vaunuissa. Joillain vain on hyvät unenlahjat ja sietokykyä äänille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmiset herkkiä. Kaupungissa kuuluu ääniä, mikä pakko siellä on asua. Suomessa riittää korpea missä saa olla rauhassa. Helsingistäkään ei tarvitse puoltakaan tuntia ajaa kun saisi asua jo maaseudun rauhassa. Mutta ei, ei voi muuttaa, kun mistäs sitä sitten valittais? Hiljaisuudesta? Voi hyvä sylvi näitä valituksen aiheita taas.
Joo huomattiin että triggeröidyit, tsemppiä :')
Joo, sori, ärsyttää nämä valittajat vaan niin paljon.
Maalla kuului traktorien ääntä yölläkin, paska haisi ja kärpäsiä oli joka paikassa niin prkleesti.
Ei häiritse nyt keskustassa mikään.
En kyllä mitenkään erityisesti nauti pääkaupunkiseudun isojen väylien melusta ja saasteista. Todella vaikea päästä karkuun, jos ei ole varaa asua jossain Ulllanlinnassa tai Eirassa. Ja sitten jos onnistut pääsemään eroon väylien äänestä, alat olla lentomelun alueella.
Töiden perässä muutin, olisi varmaan pitänyt jäädä työttömäksi maakuntiin... Jos haluaa puolessa tunnissa töihin Helsinkiin, voi varautua autoilun kustannuksiin tai käyttämään yli tunnin päivässä suuntaansa työmatkoihin.
On mukavaa, että jotkut kokevat vaihtoehdot hyviksi. Itse harmittelen, etten kouluttautunut johonkin ammattiin, jolla työllistyisi helposti myös periferiaan. Lapsuudenystävillä on kotiseudullani paljon pienempi palkka, mutta isommat asunnot ja parempi elintaso. Jos voisin valita uusiksi, en valitsisi tätä.
Asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, en kuitenkaan Helsingissä. Keskustaan on matkaa 7 km. Tämä on rauhallista omakotitaloaluetta, jossa toki on ääniä, kuten kaikkialla, missä on ihmisiä. Joku leikkaa nurmikkoa, lapset leikkivät, koira haukkuu... Silti on suurimman osan aikaa hiljaista ja rauhallista.
Jos on noin herkkä äänille, kyllä ongelma on AP.ssä itsessään. Ja siitähän tulee itseään ruokkiva kierre, äänet häiritsevät -niitä kuuntelee -häiritsevät enemmän.
Kerrostalossa toki naapureista kuuluu ääniä, on kolinaa ja muuta. Ehkä AP.lle olisi rivitalo tai jokin muu parempi asuinpaikka, ei niin kuulu yöllä ne naapurin äänet.
Yleensä myös "omiin" ääniin tottuu, eli kun muuttaa, niin uusi äänimaailma häiritsee muutaman viikon, sitten sitä ei huomaakaan, ja saa esim nukuttua
Kevyesti nukkuvana häiritsevät kyllä kaikenlaiset äänet. Nukun yleensä ne ensimmäiset 3-4 tuntia sikeästi mutta kun siitä herään, niin olenkin kuvaillut sitä sillä tavalla että korvat heräävät. Ei vain enää pääse siihen samaan sikeään uneen ja kaikki rapinat ja kolinat pitävät hereillä.
Täällä pärisevät mopot ja lentokoneet menevät just tästä yli aika matalalla.
Vaihtelee, mitkä äänet ärsyttävät ja mitkä ei. Millä volyymilla ja millä äänikorkeuksilla. Jopa äänen rytmi. Niinpä tavarajunan tasainen, samalla äänialueella oleva ääni on mukava, kun taas moottoritiellä eri ääniset autot tai niiden renkaat asfalttia tai soraa vastan kuulostavat kakofoniselta. Lentokoneiden nousu- ja laskeutumisäänet ovat lähes samanlaisia, joten siedän niitäkin.Ihmisten äänet ovat hyvin erilaisia eri ääniaaloilla, joten niihin voi herkästi herätä. Jonkinlainen primitiivinen varautuminen "viholliseen", ehkä.
En olisi tajunnut tätä asiaa, mutta ääniäkin ja niiden vaikutusta on tutkittu.
Toisilla ovat myös ääniherkkiä, joten se on kai jo vaikeampi elää ilman vastamelukuulokkeita.
Tiedän säveltäjiä, joiden on pitänyt rakennuttaa äänieristettyjä huoneita säveltääkseen. Yksikin pihaus ja homma keskeytyy,
Kuulostaa ihan just oikein kaupungin ytimeltä, kaikilla omakotitalot, ruohonleikkurit ja lapsilla mopot ja mopoautot.
Ei sitä välttämättä kestäkään. Itse olin jonkinlaisessa jatkuvassa stressitilassa melkein 10 vuotta, ennen kuin pääsin muuttamaan maalle ja sielläkin tarkoituksella valittuun eristyneeseen ja rauhallisempaan ympäristöön. Mitkään korvatulpat eivät sitä äänimaisemaa blokanneet riittävästi.
Kaupungin liikenteen melu, työkoneet jyskävät ja mopot kaasuttelevat jne...
Sekä ihmismäärä ! Ihmisvilinä on stressaavaa, jopa enemmän kuin melu.
Minua ahdistaa tuo jatkuva ihmisvirta , kukaan ei tunne toistaan .... suurten kaupunkien ihmis vilinää en kestä. Se on luonnotonta. Ja stressaavaa.
En toki mikään tiettömän taipaleen erakkokaan halua olla.
Viihdyn hyvin jo pikku kaupungissa. Täällä liikenne on maltillista, arkiöisin ihan hiljaista. Ihmisiä ei ole vilinäksi asti ja on mukavaa, kun joskus tulee tuttujakin vastaan kadulla, mitä ei tapahdu suurkaupungissa. Se luo turvallisuuden tunteen , täällä on tuttuja ihmisiä .
En pystyisi asumaan muutamaa päivää pitempään mm. Helsingissä, Tampereella tai Turussa tai vastaavan kokoisissa kaupungeissa.
Joo huomattiin että triggeröidyit, tsemppiä :')