Asuntoni myydään, voinko mennä Espanjaan työttömäksi työnhakijaksi ja jäädä sinne esim 6 kkdeksi?
pitääkö mulla olla Suomessa muuta kuin poste restante ja onko pakko rekisteröityä Espanjaan heti työnhakijaksi että saan KELA-korvaukset eli työkkärin Espanjaankin?
Kommentit (40)
Sitä kai harrastetaan, että laiteaan Suomen Kela-tukiasunto vuokralle airbnb:lle tai harmaille markkinoille (rakennus ja komennusmiehet ym) ja nostetaan työttömyys sekä muuta korvaukset Epsanjassa.
En minä vaan uskaltaisi.
Vierailija kirjoitti:
Espanja voipi sanoa että ei kiitos.
Euroopan unionin kansalainen saa vapaasti liikkua ja tehdä töitä unionin alueella.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä Espanjaan kenenkään tietämättä ja vastailet työkkärin puheluihin niin pitkään kuin mahdollista. Jossain vaiheessa varmaan työttömyyskorvaus loppuu ja joudut käymään jossain työllistymistoimissa.
Voi mennä vuosia tähän.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kai harrastetaan, että laiteaan Suomen Kela-tukiasunto vuokralle airbnb:lle tai harmaille markkinoille (rakennus ja komennusmiehet ym) ja nostetaan työttömyys sekä muuta korvaukset Epsanjassa.
En minä vaan uskaltaisi.
Jos ei ole mitään hävittävää, niin kyllä uskaltaa. Eihän tuossa mitää laitonta edes ole.
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan uskaltaisi.
Aika yleistä, kun verottajan AIRBNB- asuntojen ratsiassa joku vuosi sitten paljastui merkittävät verojen pimitykset. 15 miljoonaa euroa yhteensä. Joka kolmas jätti tulonsa kertomatta.
Espanjaan muutto Suomi-asuntobisneksen avulla siis vaikeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi oleskella ulkomailla menettämättä oikeutta työttömyysetuuteen, mikäli hän ilmoittautuu työnhakijaksi toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä tai
hän oleskelee ulkomailla tilapäisesti ja pitää oleskelun ajan työnhakunsa voimassa Suomessa. Hänen täytyy olla myös valmis vastaanottamaan Suomessa töitä tai TE-palveluiden työllistymistä edistäviä palveluita.
Nämä säännöt pätevät Kelan maksamaan peruspäivärahaan ja työttömyyskassojen maksamaan työttömyyspäivärahaan.
Työmarkkinatuen osalta tilanne on hieman toinen sitä ei makseta, ulkomailta töitä etsiville.
Työmarkkinatukea saava voi etsiä töitä ulkomailta, kunhan jää kirjoille Suomeen. Myös työnhakualueeksi voi merkitä esim. Espanjan ja siellä voi käydä sitten myös haastatteluissa ja saada tietyin ehdoin palkkatukeakin. Ainoastaan toiseen maahan työttömäksi rekisteröityminen ei työmarkkinatuella onnistu.
mitä eroa on työmarkkinatuella ja työttömyyspäivärahalla?
taidan saada työmarkkinatukea en mä edes tiedä m utta laitan osoitteen poste restante Suomi ja oon täällä hakijana niiin se on sama missä mä asun talvet vaikka Kiinassa, harmi ettei asuntotukea saa ulkomaille, se on väärin!
Vierailija kirjoitti:
Soitat tietenkin Kelaan nyt heti, selität tilanteen ja kysyt...
Tätä suosittelen minäkin. Maanantaina otat Kelaan yhteyttä...
TE-toimisto on viranomaisyhteistyössä tullin kanssa ja työttömät on samassa järjestelmässä kuin ehdonalaisvangit. Jos tullin tietoihin tulee matka lähtee välittömästi tieto TE-toimistolle joka lähettää kutsun kuulusteluun konttorille.
Tällä pyritään estämään suomalaisen työvoiman vapaa liikkuvuus euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanja voipi sanoa että ei kiitos.
Euroopan unionin kansalainen saa vapaasti liikkua ja tehdä töitä unionin alueella.
Mutta korvaus ei seuraa suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi oleskella ulkomailla menettämättä oikeutta työttömyysetuuteen, mikäli hän ilmoittautuu työnhakijaksi toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä tai
hän oleskelee ulkomailla tilapäisesti ja pitää oleskelun ajan työnhakunsa voimassa Suomessa. Hänen täytyy olla myös valmis vastaanottamaan Suomessa töitä tai TE-palveluiden työllistymistä edistäviä palveluita.
Nämä säännöt pätevät Kelan maksamaan peruspäivärahaan ja työttömyyskassojen maksamaan työttömyyspäivärahaan.
Työmarkkinatuen osalta tilanne on hieman toinen sitä ei makseta, ulkomailta töitä etsiville.
Työmarkkinatukea saava voi etsiä töitä ulkomailta, kunhan jää kirjoille Suomeen. Myös työnhakualueeksi voi merkitä esim. Espanjan ja siellä voi käydä sitten myö
Suomessa on eu:n huonoimmat tuet, kannattaa rehellisesti siirtää kirjat toiseen maahan ja sieltä nostaa korvaukset ja etsiä töitä.
Suomen työttömyysrkovausket 590 e kk on niin huono kansanedustajienkin mielestä, että maksaa puolen vuoden ajan suomeen työtä hakemaan tuleville ulkomaalaisille 700 euroa ulkomaalaislisää.
minusta on väärin se ettei Kela maksa asuntotukea ja toimeentuloa esim Espanjaan. olemmehan EU maa ja kaikki on yhteistä niin m a a h a n muuttajat kuin muutkin on yhteistä
Eipä ihme että huuto tukien ja korvausten kiristämisestä on niin kovaa Suomessa, kun lukee näiden preakaarien juttuja :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan uskaltaisi.
Aika yleistä, kun verottajan AIRBNB- asuntojen ratsiassa joku vuosi sitten paljastui merkittävät verojen pimitykset. 15 miljoonaa euroa yhteensä. Joka kolmas jätti tulonsa kertomatta.
Espanjaan muutto Suomi-asuntobisneksen avulla siis vaikeutunut
Lehdessä kerrottiin joku aika sitten, että jos antaa omistusasunnon airbnb-käyttöön, sitä ei sen jälkeen enää voi myydä verovapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Siinä meillä onkin oikea lusmujen lusmu. Juuri tuollaisia yhteiskunta tarvitseekin.
Suomesta kannattaa tällä hetkellä pyrkiä pois 🤗
Vierailija kirjoitti:
no mulla on alla 122 n asunto jolle olen vuokralla perikunnalle eli osittain itselleni. saan siihen tukia ja sossua mutta se on myytävä kai kun veli on ulosotossa. en halua vuokrata mitään 30 neliön surkeeta asuntoa tänne pohjolan junttilaan ja jäädä tänne enää sitten , otan osani ja meen Espanjaan tai Aasiaan....kunnes rahat on loppu, pari vuotta selviä Kelalla ja säästöillä
ap
Jotenkin hassua, että miehet ovat olleet ennen niitä, jotka omaisuutta perivät, kun käyttäytyvät näin. Yksi ulosotossa, toinen vie perinnön espanjaan ja tuhlaa siellä
Vierailija kirjoitti:
minusta on väärin se ettei Kela maksa asuntotukea ja toimeentuloa esim Espanjaan. olemmehan EU maa ja kaikki on yhteistä niin m a a h a n muuttajat kuin muutkin on yhteistä
Mikä ihmeen asuntotuki? Sen nimistä tukea ei ole olemassa.
Kannattaa mennä Espanjaan kenenkään tietämättä ja vastailet työkkärin puheluihin niin pitkään kuin mahdollista. Jossain vaiheessa varmaan työttömyyskorvaus loppuu ja joudut käymään jossain työllistymistoimissa.