Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuluttaako ylipainoinen liikkuessa enemmän kaloreita kuin hoikka?

Vierailija
01.08.2024 |

Tietääkö joku? Jos on reilusti ylipainoa, vaikka 30 kg, niin onko esim kävelylenkillä kulutus silti sama kuin hoikalla?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan minä en kuluta enkä vaikka laittaisin painavan ostosrepun selkään. Sen sijaan nuorempana ja normipainoisena kun laittoi lisäpainoliivit lenkille niin kas, kulutus oli suurempaa kuin ilman niitä.

Ainoa missä muutos tuntuu ja näkyy on nilkat ja jalkaterät eli ne huutaa hoosiannaa ja turpoaa tuollaisen reppukävelyn jälkeen.

Jos nouset jyrkkää mäkeä sen repun kanssa tai ilman niin ihan samanlaiseltako se tuntuu?

Vierailija
22/24 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyn energiankulutuksen saa laskukaavalla 0,8 kertaa kävelijän paino kilogrammoina kertaa kävelty matka kilometreissä.Esim

60 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 60 * 5 kcal = 240 kcal

90 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 90 * 5 kcal = 380 kcal

120 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 120 * 5 kcal = 480 kcal

Kävelynopeus ei vaikuta kulutukseen, vaan kävelymatkan pituus. ( eli ihan sama käveletko 5km nopeasti vai hitaasti.)

Mä olen nähnyt taulukon jossain aikanaan lukemassani oppaassa, että nopeus kyllä vaikuttaa, mutta ei radikaalisti, reilusti kovempaa menijä saattoi kuluttaa kolmanneksen enemmän tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelyn energiankulutuksen saa laskukaavalla 0,8 kertaa kävelijän paino kilogrammoina kertaa kävelty matka kilometreissä.Esim

60 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 60 * 5 kcal = 240 kcal

90 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 90 * 5 kcal = 380 kcal

120 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 120 * 5 kcal = 480 kcal

Kävelynopeus ei vaikuta kulutukseen, vaan kävelymatkan pituus. ( eli ihan sama käveletko 5km nopeasti vai hitaasti.)

Mä olen nähnyt taulukon jossain aikanaan lukemassani oppaassa, että nopeus kyllä vaikuttaa, mutta ei radikaalisti, reilusti kovempaa menijä saattoi kuluttaa kolmanneksen enemmän tms.

Aikoinaan Kuopion yliopiston sivuilla oli laskuri, jolla saattoi arvioida hyvin monen eri liikuntalajin energiankulutusta. Kävelyn energiankulutus noudatti kommentoidun viestin kaavoja vielä nopeuteen 7 km/h asti. Sitten, kun kävelynopeus oli 8 km/h, energiankulutus suhteessa matkaan ja painoon kasvoi.

Vierailija
24/24 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos painan 90 kg ja kävelen joka päivä puoli tuntia eli noin 2,5 km, paljonko kaloreita viikossa kulutan tuolla? Ap

7 (päivien määrä) * 0,8 * 90 * 2,5 = 1260 kcal.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä