Kuluttaako ylipainoinen liikkuessa enemmän kaloreita kuin hoikka?
Tietääkö joku? Jos on reilusti ylipainoa, vaikka 30 kg, niin onko esim kävelylenkillä kulutus silti sama kuin hoikalla?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kävelyn energiankulutuksen saa laskukaavalla 0,8 kertaa kävelijän paino kilogrammoina kertaa kävelty matka kilometreissä.Esim
60 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 60 * 5 kcal = 240 kcal
90 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 90 * 5 kcal = 380 kcal
120 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 120 * 5 kcal = 480 kcal
Kävelynopeus ei vaikuta kulutukseen, vaan kävelymatkan pituus. ( eli ihan sama käveletko 5km nopeasti vai hitaasti.)
Mä olen nähnyt taulukon jossain aikanaan lukemassani oppaassa, että nopeus kyllä vaikuttaa, mutta ei radikaalisti, reilusti kovempaa menijä saattoi kuluttaa kolmanneksen enemmän tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelyn energiankulutuksen saa laskukaavalla 0,8 kertaa kävelijän paino kilogrammoina kertaa kävelty matka kilometreissä.Esim
60 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 60 * 5 kcal = 240 kcal
90 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 90 * 5 kcal = 380 kcal
120 kg painava henkilö kävelee 5 km: 0,8 * 120 * 5 kcal = 480 kcal
Kävelynopeus ei vaikuta kulutukseen, vaan kävelymatkan pituus. ( eli ihan sama käveletko 5km nopeasti vai hitaasti.)Mä olen nähnyt taulukon jossain aikanaan lukemassani oppaassa, että nopeus kyllä vaikuttaa, mutta ei radikaalisti, reilusti kovempaa menijä saattoi kuluttaa kolmanneksen enemmän tms.
Aikoinaan Kuopion yliopiston sivuilla oli laskuri, jolla saattoi arvioida hyvin monen eri liikuntalajin energiankulutusta. Kävelyn energiankulutus noudatti kommentoidun viestin kaavoja vielä nopeuteen 7 km/h asti. Sitten, kun kävelynopeus oli 8 km/h, energiankulutus suhteessa matkaan ja painoon kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos painan 90 kg ja kävelen joka päivä puoli tuntia eli noin 2,5 km, paljonko kaloreita viikossa kulutan tuolla? Ap
7 (päivien määrä) * 0,8 * 90 * 2,5 = 1260 kcal.
Jos nouset jyrkkää mäkeä sen repun kanssa tai ilman niin ihan samanlaiseltako se tuntuu?