Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jorvin lääkäri määräsi antibiootin aikuisen annostuksella 2-v pojallemme...

05.02.2007 |

Pari päivää sitten menimme Jorvin päivystykseen tarkistuttamaan poikamme keuhkot, hänellä on tulehdusastma. Kaikki kuulosti hyvältä mutta oikea korva punotti ja hän sai antibiootti kuurin. Lääkäri sanoi että tätä lääkettä tulee sitten aika paljon koska annostus on tässä lääkkeessä suuri. Apteekissa sain sitten pullot mukaan ja illalla annoin ensimmäisen satsin, 7.5ml. Tunnin kuluttua annosta pojalla nousi korkea kuume ja hengitys oli melko nopeaa mutta normalisoitui. Aamulla aloin kuitenkin ennen lääkkeen antoa miettiä että on tämä annos kuitenkin melko suuri vaikka lääkäri huomautti minulle että kaksi pulloa antibioottia tulee koska lääkettä menee paljon. Soitin kuitenkin terveysneuvontaan jossa sanoivat että älä missään nimessä anna lääkettä enää aamulla koska oikea annostus pojallemme on 3.5ml, pojallemme oli määrätty reseptin mukaan aikuisten annos 7.5ml. Huolestuin toden teolla sillä yölliset oireen olivat yliannostuksen takia. Olin kauhusta kankea... Soitto Jorviin varmisti asian ja sain luvan antaa lääkettä vasta illalla ja nyt sillä oikealla määrällä. Kiitän Luojaa siitä että hän antoi minulle ajatuksen siitä että nyt ei kaikki täsmää! Olen tehnyt asiasta potilasasiamiehen lähettämien papereiden myötä ilmoituksen Jorviin ja myös apteekkiin jossa ns.tuplakollaus ei toiminut. Kuukauden kuluttua saan kirjallisen vastauksen miksi näin oli tapahtunut. Minua jäi vain ihmetyttämään sellainen asia että kun otin Jorviin yhteyttä niin siellä lääkäri sanoi minulle että " kaikki heidän päivystyslääkärit ovat joko ostopalvelun kautta tai sitten Espoon kaupungin muiden terveysasemien lääkäreitä" . Tämä ei kuitenkaan selitä milläänlailla sitä että pojallemme määrättiin aikuisten annos antibioottia ja toivon todella ettei tällaista satu enää kenellekään ja että meitä hoitanut lääkäri olisi tästä lähtien tarkempi. Kiitos että luit tämän viestini. Ystävällisin terveisin, Ann-Marie ja Oscar.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että nuori lääkäri määräsi päivystyksessä korvatulehdukseen 2,5ml 5 päivää. Apteekkari sitten ihmetteli, että ei tätä lääkettä ikinä määrätä näin: joko 2,5ml/3päivää tai 2,5ml/päivä ja 1,25ml/päivää. Apteekkari soitti lääkärille ja lääkäri sitten korjasi, että 2,5ml kolme päivää. Ihmettelin jo tätä toimintaa todella paljon, onneksi oli farmaseutti joka puuttui asiaan!

Onneksi itse hiffasit, että jotain on vialla!

Vierailija
2/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lääkettä joko 2,5ml/3päivää tai sitten 2,5 ml yhden kerran ja loput neljä päivää vain puolet eli 1,25ml.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi kamalaa, Ann_Marie.. tuli ihan kylmät väreet kun tässä on kuuri jos toinenkin noudettu viime aikoina korvatulehduksiin meidän talouteen. Noin voisi käydä kenelle vaan, olkaa tarkkoja!! Ja jos yhtään epäilyttää niin soittoa vaan perään, se voi parhaassa/pahimmassa tapauksessa pelastaa lapsen hengen.. ihan niinkuin Ann-Marie teki.

Työtähän lääkäritkin vain tekevät,mutta saisivat olla E R I T Y I S E N tarkkoja noissa lääkeannoksissa ja tarkastaa moneen kertaan ettei tule painovirhepaholaisia tai ihan vaan erehdystä.

Onneksi selvisitte " säikähdyksellä" !!

Helmi

Vierailija
4/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä lääke oli kyseessä ja minkäikäinen/kokoinen lapsi?

Vierailija
5/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisellemme määrättiin lääkärissä (yksityinen) yli 3-kertainen annos aikuisten yskänlääkettä, apteekki huomasi virheen ja hyvä niin, sillä yskänlääke voi pysäyttää hengityksen... Myös kuopukselle on määrätty terveyskeskuksesta antibioottia moninkertaisesti liian isona annoksena, apteekissa huomattiin sekin. Kaiken kaikkiaan lapset ovat saaneet 3-4 kertaa vääränlaisen reseptin, ja apteekissa sanoivat että lasten kohdalla he tarkistavat aina lapsen iän ja painon, sillä virheitä sattuu usein :/ Olen ostanut lääkkeet 3 eri apteekista, eli lienee ihan yleinen käytäntö täällä tuo annostuksen oikeellisuuden tarkistaminen.

Vierailija
6/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke oli zitromax (en muista miten kirjoitetaan, mutta lausutaan noin) ja lääkäri katsoi annostuksen 10kg mukaan, vaihtoehdot olivat 8kg tai 10kg. Ja poika painaa n. 9,5kg.

Vierailija
7/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eika noin sais kayda, mutta erehtyvaisia ovat laakaritkin. :-( Meilla meinasi kayda samalla tavalla kun 8 viikkoinen vauva oli pudonnut (kaaduin hanet sylissani) ja sairaalan ensiavussa haluttiin antaa kipuun parasetamolia. Kateeni lykattiin suppo jota en onneksi heti antanut lapselle, koska jotenkin mielestani nimi ei tasmannyt (nimessa oli enfant eika bebe eli siis tarkoitettu lapselle eika vauvalle, taalla yleensa eri laakkeet alle 1 v. kuin sita vanhemmille lapsille). Ajattelin etta annan sitten kotona jos annan, mutta kun kotona katsoin annostusta olisinkin antanut sen painoiselle lapselle _koko parasetamolin maksimivuorokausiannoksen kerralla_ jos olisin antanut supon. Olisihan siita voinut selvita pelkalla saikahdyksella koska oltiin viela maksimiannoksen sisalla, mutta mikaan ideaalitilanne se ei tosiaan ollut... :-( Itse olen laakkeista alyttoman tarkka varsinkin koska meilla on perheessa pahoja laakeaineallergioita, ja luen aina itse tuoteselosteet ja tarkistelen annokset seka yhteisvaikutukset (nehan lukee yleensa laakkeen tuoteselosteessa). Kerran olen nain kirjaimellisesti pelastanut oman henkenikin koska laakari oli maarannyt laaketta jolle erittain todennakoisesti olisin hengenvaarallisen allerginen (vaikka papereissani lukeekin etta minulle ei saa antaa mitaan taman ryhman laakkeita!). Suosittelen samaa kaikille muillekin, ja jos jokin ei tasmaa soittamaan laakarille tai apteekkiin.

Vierailija
8/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon Zithromax lääkkeen annostus vaihtelee ja tuollaista 7,5 millilitran kerta-annosta (!!!) voidaan käyttää 10 kg lapsella akuutin välikorvatulehduksen hoitoon. Kyseessä tosiaankin kerta-annos eikä sitä pidä toistaa kuten annostelua yleensä.

Muut vaihtoehdot on kolmen päivän hoito tai viiden päivän hoito matalammilla annoksilla ja nekin kerran päivässä annettuna.

Vierailija
9/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin on mahdollista laskea annos tarkalleen painon mukaan. Vaikka kirjasta katsottuna annokset on lueteltu 8 kg, 10 kg, 12 kg kohti jne. Lääkkeet annostellaan kuitenkin esimerkiksi mg/kg tyylillä. Eli täysin mahdollista on laskea tarkka annos 9,5 kg painoiselle lapselle.

Vierailija
10/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä kuitenkin etteivät apteekissa reagoineet..?

TOSIN apteekkiinkaan ei kannata luottaa sokeasti! Meillä kävi nimittäin äskettäin päinvastoin; lääkäri oli kirjoittanut yskänlääkereseptin ihan oikein, mutta apteekista annettiin mukaan väärä lääke! Kyseessä oli Redol comp. PEDIATRIC ja apteekki antoi pelkkää Redol Compia eli aikuisten yskänlääkettä (jota tosin sai antaa jo nelivuotiaalle-meidän tyttö 3,5v- mutta puolet pienempi määrä!).

Pahinta oli että me huomattiin asia vasta kolmen päivän kuluttua. Ei vain tullut mieleen katsoa pulloa tarkemmin :( Ihmeteltiin lapsen ylivilkkautta ja punoittavia poskia- ne oli juuri niitä yliannostusoireita! Onneksi mies hoksasi yhtenä päivänä asian laidan! Tuplasatsi lääkettä tuli kuitenkin annettua monta päivää :((

Että tosiaan kannattaa olla tarkkana aina, me opittiin kantapään kautta.. :/