Onko täällä kukaan katsonut Kids elokuvaa vuodelta 1995? Millainen leffa?
Tykätään puhua työkavereiden kaa välillä leffoista ja nyt oli puhetta leffoista, jotka jää mieleen pyörimään pitemmäksi aikaa. Puhuttiin mm. Saw leffoista, Unelmien Sielunmessusta ja Kolmetoista leffasta ja n. 40v työkaveri sanoi, että Kids elokuva on ollut silti ehkä ahdistavin elokuva, jonka hän on koskaan nähnyt. En ole koskaan sitä nähnyt ja mitä nyt vähän googlettelin, niin vaikuttaa olevan perus teinien dokaus- ja huumeleffa. Onko ahdistava ja kannattaako katsoa? -m25v
Kommentit (13)
Kannattaa katsoa, se kuuluu ehkä leffamaailman yleissivistykseen. Kids tuli niihin aikoihin, kun olin itse parikymppinen, ja se oli silloin hiukan sellainen valistusleffa huumeiden ja seksin vaaroista.
No onhan se ihan riittävän ahdistava. Mun muistikuvat on kuitenkin tuolta vuodelta 1995, eli eivät ihan tuoreemmasta päästä. Vähemmän ahdistava kuin Sodoman 120 päivää, mutta ehkä enemmän ahdistava kuin Unelmien siulunmessu tai Kolmetoista.
Kyllä mä vähän järkytyin kun sen aikoinaan näin, että tuollastako menoa oikeasti on nuorten keskuudessa USA:ssa. Okei, fiktiotahan se, mutta vahvasti tuli dokkarifiilikset. Huumeita ja seksuaalista hyväksikäyttöä - ei kovin kivaa katsottavaa. Oli kuitenkin mieleenjäävä, joten voin suositella.
Grave of the Fireflies on surullinen elokuva
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vähän järkytyin kun sen aikoinaan näin, että tuollastako menoa oikeasti on nuorten keskuudessa USA:ssa. Okei, fiktiotahan se, mutta vahvasti tuli dokkarifiilikset. Huumeita ja seksuaalista hyväksikäyttöä - ei kovin kivaa katsottavaa. Oli kuitenkin mieleenjäävä, joten voin suositella.
Ei ole täysin fiktiota. Leffan nuorilla ei ollut mitään kokemusta näyttelemisestä. Ohjaajalla oli idea leffasta ja sen juonesta ja vietti aikaa noiden huumeita käyttävien skeittarinuorien kanssa. Luin joskus, että loppukohtauksen biletys huumeidenkäyttöineen ja ryyppäämisiin oli autenttista ja kuvattiin yhdessä illassa ja yössä. Leffan jälkeen mm. Chloe Sevigny ja Rosario Dawson onnistuivat luomaan uran näyttelijöinä Hollywoodissa. Muutama henkilö leffan nuorista kuoli huumeisiin tai itsemurhiin. Todella ahdistava leffa, varsinkin se HIV-teema siinä. Suosittelen ja en suosittele katsomaan. Itselle todellakin aiheutti ahdistusta jälkeenpäin.
Onhan se vähän sellaista yliampuvaa AIDS-pelottelua, jota on tehostettu sillä, että näyttelijät esittävät yläkouluikäisiä seksielämään tutustuvia nuoria. Elokuvassa on siis sellainen pukki-poika joka kyntää useampaa tyttöä, joista yksi saa häneltä HIV:n. Lopussa on sitten kohtaus, jossa tämä HIV-tyttö todistaa, kuinka pukki-poika pökkii taas uutta tyttöä paljaalla. Jos HIV-tyttö olisi keskeyttänyt toiminnan, olisi tartunnan todennäköisyys pienempi, mutta hän jää odottelemaan, että he saavat hoidettua homman loppuun, mikä oli typerää.
Tällaiset muistikuvat itsellä.
Tämä tosiaan oli vuodelta 1995, joka on myös niitä aikoja, kun ensimmäinen kunnollinen HIV-lääkitys kehitettiin. Oli paljon ennakkoluuloja ja väärää tietoa vielä liikkeellä, ja ihmiset pelkäsivät HIV:iä aika kovasti.
En minä ahdistunut elokuvasta, vaikka itse päihteetön nuori olinkin. Ei kuulu elämäni merkkiteoksiin tuo leffa. En olisi edes muistanut kyseistä elokuvaa ilman ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole täysin fiktiota. Leffan nuorilla ei ollut mitään kokemusta näyttelemisestä. Ohjaajalla oli idea leffasta ja sen juonesta ja vietti aikaa noiden huumeita käyttävien skeittarinuorien kanssa. Luin joskus, että loppukohtauksen biletys huumeidenkäyttöineen ja ryyppäämisiin oli autenttista ja kuvattiin yhdessä illassa ja yössä. Leffan jälkeen mm. Chloe Sevigny ja Rosario Dawson onnistuivat luomaan uran näyttelijöinä Hollywoodissa. Muutama henkilö leffan nuorista kuoli huumeisiin tai itsemurhiin. Todella ahdistava leffa, varsinkin se HIV-teema siinä. Suosittelen ja en suosittele katso
Ai, no ilmankos tuntuikin aidolta, ja se tekee siitä tietysti entistä järkyttävämpää.
"Kids" on hyvä, mutta enemmän tykkäsin ohjaajaan elokuvasta "Bully" (2001). "Kids"-elokuvan kirjoittajalta taas kannattaa tsekata "Gummo" (1997).
Näin joskus telkkarista. Muistan, että pidin Chloe Sevignyn tukasta.
Todella ahdistava elokuva. Yksi päähenkilö on n. 15-17v nuori, jonka kantaa HIV virusta tietämättään ja jonka elämän tarkoitus on panna neitsyttyttöjä paljaalla. Toinen päähenkilö on tyttö, joka on saanut kuulla saaneensa HIV:n ensimmäisellä kerrallaan tältä tyypiltä. Elokuvan aikana sama tyyppi altistaa/tartuttaa 12 ja 13 vuotiaat tytöt ja ne seksikohtaukset on yhtä kuin r*iskaus. Heihin sattuu ja pyytävät lopettaa, mutta tyyppi painaa vaan. Elokuvan lopussa tän tyypin paras kaveri huumepöhnissään r*iskaa päähenkilötytön, jolla on HIV.
Maailman ehkä ahdistavin elokuva mielestäni. Kannattaa muistaa, että vaikka nykyaikana HIV-ihminen voi lääkkeillä elää vaikka 80 vuotiaaksi normaalia elämää, niin 80- ja 90-luvuilla HIV-epidemian aikaan ei ollut kunnon lääkkeitä hoitaa sitä. Monelle HIV tartunta oli yhtä kuin kuolemantuomio. Itse flippailin pitkään ja paljon just sille ajatukselle, että 12 tai 13v tyttö r*iskataan ensimmäisellä kerralla ja he kaiken päälle saavat siitä ehkä vielä HIV tartunnan. Eivät välttämättä tule näkemään 20v synttäreitään. Ällöttävä, kauhea mutta silti melko hyvin ja realistisesti tehty leffa. Jättää pahan maun suuhun.
Kai se kannattaa katsoa siinä kuin moni muukin leffa. Nussimista ja sellaista "elämä on paskaa ja sitten kuolet" -meininkiä.