Pikkukylät on vastenmielisiä ukkoperiferioita, jotka itse pakottaa tytöt ja naiset muuttamaan pois
Ylen juttu tänään: "Riina Tanskanen sai tarpeekseen lapsuutensa ukkomeiningistä ja muutti pois" https://yle.fi/a/74-20101878?fbclid=IwY2xjawEXHBpleHRuA2FlbQIxMQABHcdP9…
Juttu on täyttä totta ja täysin ohitettu näkökulma tätä ennen. Ensin tytöt ajetaan pois ukkoperiferiasta ja sen jälkeen heidät/meidät nähdään vain "katoavina kohtuina", kuten jutussa sanotaan. Todella karseaa.
Riina Tanskasen kokemus on teollisuuskaupungista, mutta sama ongelma pätee myös maaseutupitäjissä. Mitä pienempi paikkakunta, sen ankeampi ja taantumuksellisempi ilmapiiri. Eli suomeksi: sitä ukkoutuneempi periferia.
Jännä näkökulma sekin, että alueen merkitys on ohitettu myös kotimaisessa feminismissä, mikä on ihan totta.
Olen itse Hämeestä pikkupaikkakunnalta, mistä kaikki ikäluokkani tytöt muutti pois. Ilmapiiri oli niin ahdistava, että en itse käy siellä koskaan eikä ole vähäisintäkään kotiseutukaipuuta saati -rakkautta. Vihaan sitä pitäjää. Miehillä on aina etuajo-oikeus kaikessa, kaikkea tyttömäistä halveksitaan avoimesti. Tyttöjen harrastuksille, ilonaiheille, tyttöydelle nauretaan räkäsesti. Tyttöjä huoritellaan ja herjataan alakouluikäisistä lähtien. Samalla kolmekymppiset ja sitä vanhemmat ukot jahtaa kuola valuen tyttöjä kouluiästä asti. Miehiä ei syyllistetä mistään. Kaikenlainen ahdistelu ja väkivalta tyttöjä kohtaan nähdään täysin normaalina, edelleen tyttöjen pitää sietää se "huumorina", mistään ei saisi suuttua tai puolustautua. Jos seksiin asti mennään, se on tytön syy ja "itsepä läksit", olipa tilanne ihan mikä tahansa - vaikka raiskaus. Poliisiahan näissä kolkissa ei ole nähty vuosikymmeniin, joten ainoa "laki" näissä paikoissa on yhteisön normit - jotka on juuri niin kieroutuneet kuin kerroin.
Pikkupaikkojen todellisuus naisille ja tytöille on äärimmäisen ruma ja vastenmielinen, ja se on näiden pitäjien sielussa niin vahvasti kiinni, että en oikeasti usko, että sitä voidaan koskaan korjata. Siitä päästään eroon vasta, kun nämä pikkupitäjät pikkuhiljaa kuolevat pystyyn. Odotan sitä innolla.
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua millaisissa paikoissa olette kasvaneet tai mimmoisessa perheessä. Mulla ei ole samoja kokemuksia pikkupaikkakunnasta vaikka semmoisesta olen kotoisin. Käväisin Stadissa opiskelemassa ja duunissa 15-vuotta ja sitten muutin pikkupaikalle (ei se missä kasvoin) kun kaupunkielämä ahdisti ja löysin sopivan työn jota voi tehdä pitkälti etänä ja toimistolle matkaan vain kun tarvitsee.
Oma isä ja äiti ei luoneet mulle mitään muottia, kannustivat monenlaiseen. Kotona piti tehdä töitä, niin koneilla tilalla kuin sisällä kotihommia, ja sama päti mun veljelle. Paikallisilla oli tietty mielipiteitä, mutta vanhemmat ja erityisesti isä opetti ettei niistä pidä välittää ja saa sanoa vastaan (isän sukutila). Ei niitä tarvitse erityisesti kuunnella eikä välittää. Ja tosi vähän kyllä vietettiin aikaa paikallisten kanssa, isällä ja äidillä oli opiskelukavereita ja tuttavia muualta.
En minäkään. Olen kotoisin pikkukaupungista, jos sitä sellaiseksi enää nykyisin oikein voi edes kutsua.. Ihan maalta, korvesta, keskeltä ei mitään. Ja minun ympäristöni oli kyllä hyvin monipuolista eikä miehissäkään ollut vikaa sen enempää. Toki, tietyt stereotypiat oli joissain henkilöissä nähtävillä mutta entä sitten? Niin olisi olleet isommassa kaupungissakin + enemmän muuta turvattomuutta. Oma lapsuuteni ja nuoruuteni oli aika turvallinen ja olen asunut isommassa kaupungissa sen jälkeen jne, mutta palasin maalle takaisin, lyhyen matkan päästä kaupunkiin. Koska rakastan luontoa ja voin tehdä työni 70% etänä. Koen että olen saanut ihan hyvän lapsuuden ja monipuolisen sellaisen, en tiedä mitä isommassa kaupungissa olisi ollut paremmin, muuta kuin harrastusmahdollisuudet?
Olen kotoisin Etelä- Hämeestä ja palasin tänne kymmenisen vuotta sitten. Kyllä meidän kotiseuduilla nuoria arvostetaan ja kannustetaan edelleen. Jotkut jopa jatkavat maanviljelystä. Suurin osa silloisista tiloista on enää kesäpaikkoina suvulla kuten meilläkin tai myyty pois. Ei meidän kotikylässä ainakaan ole ikinä mitään ongelmia ollut. Naapuria on autettu aina ja yhdessä tehty kaikenlaista. Se kun on se työ tärkeää varsinkin nuorille. Ei täällä ole töitä. Lapsia on vähän, kyläkoulujen lopettaminen ei lapsiperheitä houkuttele, kaupat on kadonneet, ymmärrettävästi. Kaupungissa joku harva avoin työpaikka varsinkin naiselle ja kymmeniä ellei satoja hakijoita paikkaan. Siksi on pakko hakea töitä pääkaupunkiseudulta ja monihan sinne muuttaakin. Ei kyse ole aina ilmapiiristä ollenkaan, päinvastoin moni haluaisi jäädä ja vielä useampi haluaisi että kylillä olisi elämää mutta se ei onnistu.
No joo, tätä ketjua lukiessa ihmettelen ihmisten (täälläkin muka monta akateemista) luetun ymmärtämistä. Vai oletteko edes lukeneet juttua? Ap arvatenkin on lukenut jutun ja reflektoitunut vahvasti oman kokemuksensa kautta ja tuhon tämä keskustelu taitaa perustua. Tulkinta artikkelista hieman värittynyt.
Ei saanut seksiä ja ihailua Imatralla, niin muutti Tampereelle ja töherteli miesvihasarjakuvan, josta femcelit innostui.
Jahas. Päivän haukkumistarina taas Yleltä. Ja yllättäen haukkujen kohteena heidän agendojensa ulkopuolella olevat ryhmät.
Täähän on hauska ketju!! Anteeksi, mut naurattaa.
Ei täällä ainakaan löydy naisille sopivaa, tai kelpaavaa työtä juurikaan. Kulttuuria kyllä löytyy ja sotepalvelut, mutta ei juurikaan naisia työllistäviä yrityksiä, paitsi jokunen Prisma jne.
Ei yliopistoa ja sen rinnalle kasvanutta ja tukeutunutta yritystoimintaa. Joten ei kun etelään taistelemaan asumisen kalleuden kanssa.
Ja naispako jatkuu juurikin töiden ja opiskelumahdollisuuksien puutteen takia.
Monipuolisille remppahenkilöille kyllä töitä löytyisi. Ja ne työt harvemmin naisia kiinnostaa, vaikka palkka olisi ihan kohtuullinen. Eli yleisesti ottaen duunariammatit työllistävät.
Ja asunnot on halpoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ystäväni meni heinäkuun alussa psykoosiin ja alkoi soitella kaikille. Tämän aiheen jutut on täsmälleen samanlaista mitä häneltä tuli n
Toivottavasti äitisi voi jo paremmin.
Äitini on kuollut ja paras ystäväni saattaisi myös olla ellen olisi vienyt häntä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungista saa pimsaa ilman että koko kylä tulee siitä kettuilemaan ja häitä suunnittelemaan.
Saako sillä myös mulkkua???
Millä?
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ainakaan löydy naisille sopivaa, tai kelpaavaa työtä juurikaan. Kulttuuria kyllä löytyy ja sotepalvelut, mutta ei juurikaan naisia työllistäviä yrityksiä, paitsi jokunen Prisma jne.
Ei yliopistoa ja sen rinnalle kasvanutta ja tukeutunutta yritystoimintaa. Joten ei kun etelään taistelemaan asumisen kalleuden kanssa.
Ja naispako jatkuu juurikin töiden ja opiskelumahdollisuuksien puutteen takia.
Monipuolisille remppahenkilöille kyllä töitä löytyisi. Ja ne työt harvemmin naisia kiinnostaa, vaikka palkka olisi ihan kohtuullinen. Eli yleisesti ottaen duunariammatit työllistävät.
Ja asunnot on halpoja!
Lähes kaikki nuoret lähtevät muualle opiskelemaan ainakin hetkeksi ellei kokonaan muuta pois, ei pelkästään tytöt. Ja nykyään on onneksi monia aloja joita voi tehdä etänä.
Missä esihistoriassa te akat elätte? Maalla tärkein asia on luonto ja hyvät nettiyhteydet, jonka avulla se todellinen lähipiiri on ympäri maailmaa, usein maaseudulla asuvia henkilöitä.
Ison kaupungin ja pienen kylän ero on siinä, että kaupungissa on helpompi kuplaantua omanlaistensa kanssa ja kylässä taas kaikki tuntee toisensa ja myös sellaiset joista ei itse pidäkkään kuuluu siihen kyläyhteisöön.
Hyvin täälä pärjää kun suvaitsee erilaisuutta ja hyväksyy että kaikki ei ole kanssasi samaa mieltä.
Minkäänlaista väkivaltaa tai kiusaamista en ole havainnut. Itseasiassa päinvastoin. Täällä jos joku rupeaa kiusaamaan vaikka lapset toisiaan niin siihen puuttuu koko kylä ja se loppuu.
Olen itsekin kotoisin taantuvalta pikkupaikkakunnalta, mutta olen keski.ikäinen heteromies. Siksi en pysty asettumaan täysin kirjoittajan asemaan. Ymmärrän kuitenkin sen maailman, josta nämä tunteet kumpuavat. Konservatiiviset, pienet piirit ovat helposti ahdistavat.
Entisen kotikuntani ympyrät ovat kovin taantumukselliset. Itse en tunnista siinä maailmassa niinkään suoraa naisvihamielisyyttä, vaan asioiden ja ihmisten roolittamista tiettyihin normeihin ylipäätään. Kaipuuta menneisyyteen, johonkin 50 -luvun maalaisutopiaan, jota ei koskaan oikeasti ollut edes olemassa. Se on Suomi -filmien romantiikkaa.
Ihmisen rooli tällaisessa ympäristössä on kovin kapea. Naisen rooli vielä kapeampi kuin miehen. En kestänyt niitä ympyröitä edes miehenä -avarakatseisena miehenä. En vähääkään ihmettele, miksi valtaosa nuorista naisista häipyy näiltä paikkakunnilta heti, kun tilaisuus siihen tulee.
Kylläpä nyt miehillä taas ottaa koville, kun naiset kertoo totuuden omista kokemuksistaan. Pikkukylillä on paha syytellä maahanmuuttajiakaan, kun ei niitä siellä ole.
Ne vanhat ukotko eivät ole tanssineet nuorten tyttöjen pillien mukaan, vaan ovat sanoneet omat sanottavansa suoraan? Kuinka ne niin ahdistavasti ovat pimujen kimpussa? Hyvin mielenkiintoista.
Ja että ajetaan pois pikkukyliltä! Vaikutelma on kuitenkin, että päin vastoin. Tytöt haluavat pois kun "siellä ei ole mitään!"
Tää on nyt taas ketju, jossa on yksi ainoa hyväksytty totuus eikä muuta saa sanoa tai et vaan ymmärrä tai suvaitse muiden mielipiteitä. Vauvan parviprovoa parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä esihistoriassa te akat elätte? Maalla tärkein asia on luonto ja hyvät nettiyhteydet, jonka avulla se todellinen lähipiiri on ympäri maailmaa, usein maaseudulla asuvia henkilöitä.
Hys hys, nyt vaan haukutaan haukkumisen ilosta. Maaseudun mimmit on kovia mimmejä, mutta nyt uhriudutaan muodikkaasti ajan hengen mukaan. Leiki sinäkin mukana. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä kenellekään, että nuo pikkupitäjien äijäilyt ja hameväen juoruilut on vain eräänlaista kilpailua ja sosiaalisen kompetenssin ts. VALLAN hakemista - pienemmissä piireissä tämä tuntuu tapahtuvan kuin itsestään. Hierarkian muodostus siis.
Samaa pskaa näkee kaupungeissakin monessa eri mittakaavassa, jos tarpeeksi katsoo ja vertaa kokemuspohjaansa näistä pikkupitäjien kuvioista - voihan olla niin, että pikkupitäjän kingit ja prinsessat ovat muuttaneet kaupunkiin.
"Hameväen juoruilut". Voiko enää alentavammin naisesta puhua. Juuri tälläistä kuulee siellä pikkukylällä miesten suusta, jotka toki itse ovat kaiken juoruilun yläpuolella. Todellisuudessa nuo ukot itse ovat niitä pahimpia juoruilijoita ja seläntakana haukkujia. Naisia arvostellaan ja haukutaan tullen mennen ja ollaan olevinaan niin paljon parempia ihmisiä, kuin naiset.
Olet aivan oikeassa, sillä lainaamassasi tekstissä oli tehokeino nimeltä stereotypia, joka nyt vaan sopii ikään kuin alleviivaamaan sitä olennaista, joka oli siis mutkat suoriksi sanottuna "valta ja miten sitä saadaan yhteisössä".
Valta on täysin sukupuoleton abstraktio an sich, mutta näissä keskusteluissa se polarisoituu vahvasti joko-tai -akseliin.
Maaseudun pitäjissä valta taitaa olla edelleen hieman patriarkaalinen...vai onko esim. joku Sysmä semmoinen kyläyhteisö, kuten ennen muinoin oli? Kaikista huolehditaan, kaikki tekevät oman osansa...ja 'toispuoleisia' kaitsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä kenellekään, että nuo pikkupitäjien äijäilyt ja hameväen juoruilut on vain eräänlaista kilpailua ja sosiaalisen kompetenssin ts. VALLAN hakemista - pienemmissä piireissä tämä tuntuu tapahtuvan kuin itsestään. Hierarkian muodostus siis.
Samaa pskaa näkee kaupungeissakin monessa eri mittakaavassa, jos tarpeeksi katsoo ja vertaa kokemuspohjaansa näistä pikkupitäjien kuvioista - voihan olla niin, että pikkupitäjän kingit ja prinsessat ovat muuttaneet kaupunkiin.
Kaupungissa voi etsiä sen toisen porukan tai useampia, jossa itseä arvostetaan. Ei tarvitse käyttää toksisia keinoja sosiaaliseen kilpailuun ainoassa yhteisössä, jossa kaikki on epävarmoja itsestään.
No työttömyyttä siellä tosiaan on. Nettomaksajia siellä ei taida olla. ja kyllä niitä miehiäkin työskentelee paljon julkisella. miten se pääsee sinulta aina unohtumaan. Kuten sekin, että naisia on paljon siellä yksityisellä puolella töissä. Toivoisin kyllä, että kun sairastus ja joudut sinne julkisenpuolen naisten käsiin, kukaan ei suostuisi sinua hoitamaan. Sen verran naisvihaa sinussa on , kun vihaat kaikkia sairaaloissa/päiväkodeissa ja kouluissa työskenteleviä naisia. Sinulle he edustavat kaiken pahan alkua ja juurta. Sinun mielestäsi juuri nuo naiset olvat alinta pohjasakkaa ja vievät Suomen perikatoon. Miesraukat joutuu sitten maksamaan veroja, että saadaan heillekin julkinen sairaanhoito, kun käteen tulee pipi :(