Miksei Suomessa voi asua kimppakämpässä kuten Saksassa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingissä vaikka kuinka monessa kimppakämpässäopiskeluideni aikana. Esim Kruna on täynnä suuria asuntoja, josta jokaiselle oma huone.
Fiksut säännöt eli jokkainen siivoaa omat jälkensä ja kerran viikossa yhdellä siivousvuoro yleiset tilat. Omaa huonetta kunnioitetaan, sinne ei mennä ikinä ilman lupaa. Kavereita ei kauheesti tuoda että toisilla säilyy rauha esim ooiskeluun.
sain elinikäisiä yatäviä ja paljon uusia tuttuja. Nyt haluaisin vastaavan lapsiperheskeneen. Pitää löytää sopivat tyypot.
En halua ystäviä, en varsinkaan saksalaisista. Tanskalaiset taas polttavat kuin korsteenit. Yök. Sitäpaitsi olen jo liian vanha opiskelijaksi.
KUTEN SAKSASSA, ei Saksassa. Kuka tässä nyt puhuu Saksassa asumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingissä vaikka kuinka monessa kimppakämpässäopiskeluideni aikana. Esim Kruna on täynnä suuria asuntoja, josta jokaiselle oma huone.
Fiksut säännöt eli jokkainen siivoaa omat jälkensä ja kerran viikossa yhdellä siivousvuoro yleiset tilat. Omaa huonetta kunnioitetaan, sinne ei mennä ikinä ilman lupaa. Kavereita ei kauheesti tuoda että toisilla säilyy rauha esim ooiskeluun.
sain elinikäisiä yatäviä ja paljon uusia tuttuja. Nyt haluaisin vastaavan lapsiperheskeneen. Pitää löytää sopivat tyypot.
En halua ystäviä, en varsinkaan saksalaisista. Tanskalaiset taas polttavat kuin korsteenit. Yök. Sitäpaitsi olen jo liian vanha opiskelijaksi.
KUTEN SAKSASSA, ei Saksassa. Kuka tässä nyt puhuu Saksassa asumisesta?
Sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi asua, jo Tanskassa on yleisesti kimppakämppiä jopa työssäkäyvillä. Suomi on ainut maa ilmeisesti missä ei haluta.
Miksi pitäisikään haluta? Kai meillä saa olla jotain iloa harvaan asutusta maasta.
No kerropa sinä miksi pitäisi haluta ystävystyä saksalaisten kanssa, ei varmaan mitään taka-ajatuksia? Tuskin ovat oikeita ystäviä, tiedusteluporukkaa vain.
Mikä sua vaivaa? Tässä ei kukaan ole öuhunut mistään saksalaisista ystävistä, vaan kimppakämppä Saksan tyylisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan mielellään asuisi muttei niitä ole kuin opiskelijoille.
Mikä estää kokoamasta porukan?
Ai ihan itse? Miksei yhteiskunta tee sitä valmiiksi minulle?
Mielummin kokonaan ilman ystäviä kuin hunaja-ansojen ja teeskentelevien kanssa.
Voisin asua mutta sillä ehdolla että kukaan ei saa tuoda vieraita hässimään sinne. Eli ne jutut sitten siellä toisen asunnolla. Lisäksi oma vessa olisi aina kiva. Hyi aina mennä toisten jälkeen.
Suomen viranomaiset katsovat henkilöiden olevan parisuhteessa ja avopuolisoita. Kela ei maksa yksinäiselle silloin kaikkia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että yleinen keskustelukulttuuri on niin kamalaa, että nuoret säikkyy jo pelkkää moitakin. Tuleeko joku ja alkaa haukkumaan mua, siten kuin somepalstoilla jankataan ( tätä on ihan tutkittu, eivät esim. uskalla vastata puhelimiin)
Vielä jokunen vuosikymmenen sitten oli todella tavallista asua kimppakämpässä.
En halua olla saksalainen. Olen suomalainen. Venäläiseksi en halua tulla.
Oma lapseni on asunut viimeiset ( ihan täällä Suomessa) nyt viime vuosien aikana yhteensä 5 vuotta. Mutta maksoi kyllä silti todella paljon vuokraa pääkaupunkiseudulla. Enemmän kuin toinen lapseni pienestä kaksiosta Keski-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin asua mutta sillä ehdolla että kukaan ei saa tuoda vieraita hässimään sinne. Eli ne jutut sitten siellä toisen asunnolla. Lisäksi oma vessa olisi aina kiva. Hyi aina mennä toisten jälkeen.
En suostu asumaan. En edes maksusta. Tikullakaan en kosketa Saksan maaperää. Sama Venäjän ja Tanskan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut aikuisena kimppakämpissä. Yksi iso ongelma on vuokranantajat, kun he eivät aina suostu tekemään jokaiselle asukkaalle omaa vuokrasopimusta. Vuokrasopimuksessa on ollut laittomuuksia kuten esimerkiksi se, että muut vuokralaiset joutuvat maksamaan koko vuokran, jos joku muuttaa pois. Ammattiasuntosijoittajat osaavat tuonkin paremmin kuin perikunnan asuntoa vuokraava.
Jos alunperin ystäväporukalla vuokrataan asunto ja yhden muuttaessa pois jää uuden vuokralaisen etsintä vuokranantajalle, voi olla vaikea löytää tilalle uutta henkilöä. Sen sijaan, että jäljelle jäänyt porukka sen itse etsisi omista kavereistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostu asumaan. En edes maksusta. Tikullakaan en kosketa Saksan maaperää. Sama Venäjän ja Tanskan kanssa.
Toivottavasti et kosketa. Pysy poissa please :D
Vierailija kirjoitti:
Suomen viranomaiset katsovat henkilöiden olevan parisuhteessa ja avopuolisoita. Kela ei maksa yksinäiselle silloin kaikkia tukia.
Joo, mutta ei mitään suomensaksalaisia paritettuja hunaja-ansoja. Kiinnostus loppuu kun työtehtävät loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Kimppa--asuminen onnistuu ALIVUOKRASUHTEELLA. Eli päävuokralainen tekee vuokranantajan kanssa vuokrasopimuksen koko asunnosta ja on siis myös vastuussa vuokranantajaa kohtaan kaikesta (vuokranmaksu, vahingot). VUOkrasopimuksessa sovitaan, että hän saa ottaa alivuokralaisia tai ei ainakaan vastien kielletä asivuokralaisten ottamista. Sitten hän tekee alivuokrasopimuksia kimppakämmpäläistensä kanssa ja kerää näiltä vuokrat, joilla maksaa koko asunnon vuokran. Hän myös kärsii mahdolliset tapppiot, jos osa alivuokralaisista katoaa tai lakkaa maksamasta vuokriaan.
Tämä sopii vuokranantajille, koska se ei lisää vuokranantajan riskiä. Se sopii myös kelalle, koska kaikilla vuokralaisilla on omat (ali)vuokrasopimukset. Ainoa, jolle se voi osoittautua ongelmalliseksi, on se päävuokralainen, joka kantaa ylimääräisten vuokralaisten aiheuttamat riskit.
Se onkin yhtä sumplimista se alivuokralaisten kanssa sopiminen. Joidenkin kanssa voi vaan sanoa että "sovitaanko näin" ja jotkut liukenee paikalta kun tulee asumiskuluista puhe. Sopiminen on aina hirveää säätämistä.
Käytännöllisesti katsoen kukaan vuokranantaja ei suostu tekemään jokaiselle asukkaalle omaa vuokrasopimusta vaan vaatii että yksi asukas on päävuokralainen ja on yksin vastuussa koko asunnon vuokrasta. Liian iso riski päävuokralaiselle jos muut jättävät vuokransa maksamatta tai muuttavat pois.
Totta kai suomalaiset haluavat asua yksin mutta yksinasumisen tukeminen verovaroilla on luksusta johon meillä ei ole enää varaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytännöllisesti katsoen kukaan vuokranantaja ei suostu tekemään jokaiselle asukkaalle omaa vuokrasopimusta vaan vaatii että yksi asukas on päävuokralainen ja on yksin vastuussa koko asunnon vuokrasta. Liian iso riski päävuokralaiselle jos muut jättävät vuokransa maksamatta tai muuttavat pois.
Totta kai suomalaiset haluavat asua yksin mutta yksinasumisen tukeminen verovaroilla on luksusta johon meillä ei ole enää varaa.
Et sä saa mua muuttamaan kenenkään vakoojan kanssa kimppaan. Turha unelmoidakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut aikuisena kimppakämpissä. Yksi iso ongelma on vuokranantajat, kun he eivät aina suostu tekemään jokaiselle asukkaalle omaa vuokrasopimusta. Vuokrasopimuksessa on ollut laittomuuksia kuten esimerkiksi se, että muut vuokralaiset joutuvat maksamaan koko vuokran, jos joku muuttaa pois. Ammattiasuntosijoittajat osaavat tuonkin paremmin kuin perikunnan asuntoa vuokraava.
Jos alunperin ystäväporukalla vuokrataan asunto ja yhden muuttaessa pois jää uuden vuokralaisen etsintä vuokranantajalle, voi olla vaikea löytää tilalle uutta henkilöä. Sen sijaan, että jäljelle jäänyt porukka sen itse etsisi omista kavereistaan.
Vielä Saksaan palatakseni, niin niissä kimppakämpissä on ihan tavallista, että asunnon omistaja vuokraa huoneet, kukaan ei ole päävuokralainen. Eli moni sijoitusasunnon omistaja vuokraa asuntonsa huone kerrallaan kimppakämpiksi, yleistä isoissa yliopustokaupungeissa.
Kimpassa pystyisi työssä käyvätkin sinkut ja tai eläkeläisetkin vuokraamaan hulppeankin asunnon eivätkä kustannukset per henkilö olisi kovin paljon. Isossa kämpässä olisi varmasti mahdollisuus myös omaankin rauhaan. Kimppakämppäläiset voisivat tehdä yhdessä kaikkea kivaa, ei tarvitsisi olla yksin, ruokakulujakin voisi jakaa useamman kesken ja lähellä olisi aina joku kaveri jonka kanssa voisi käydä ulkona vaikka istumassa iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorista tullut nirppanokkia, kun vanhemmat ovat paaponeet ne pilalle.
Itse kasvoin isossa perheessä ja en muuttaisi kimppakämppään. Lapsuuden kodissa oli ahdasta, omaa huonetta ei ollut, eikä aina edes omaa sänkyäkään.
Vaikka siis totuin pienestä pitäen jakamaan kaiken ja olemaan jatkuvasti ihmisten ympäröimänä en jaksa tuollaista elämää enää aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Kimpassa pystyisi työssä käyvätkin sinkut ja tai eläkeläisetkin vuokraamaan hulppeankin asunnon eivätkä kustannukset per henkilö olisi kovin paljon. Isossa kämpässä olisi varmasti mahdollisuus myös omaankin rauhaan. Kimppakämppäläiset voisivat tehdä yhdessä kaikkea kivaa, ei tarvitsisi olla yksin, ruokakulujakin voisi jakaa useamman kesken ja lähellä olisi aina joku kaveri jonka kanssa voisi käydä ulkona vaikka istumassa iltaa.
Kuulostaa painajaismaiselta.