Hoikkana pysyminen vaatii suurimmalta osalta kieltäytymistä herkuttelun ja ylen syönnin antamasta nautinnosta. Siksi vaikeaa.
Etenkin nykyihmiselle. Nautintoa on saatava jostain. Edes ruoasta. Eikä kyse ole suurella osalla mistään "niin pahasta olosta, että edes ruoasta on saatava hetken helpotusta" vaan ihan ikiaikaisesta nautinnonhalusta.
Siksi mikään nälän ja kalorintarpeen poistava ruokavalio ei ole menestys. Liian tylsää ja tasaista, ei kicksejä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi proteiinia. Aloitin ruokaremontin n 5 v sitten. Pt suunnitteli ruokavalion ja sitten sitä on muutettu. Liikun päivitttäin, syön säännöllisesti. Makean himo on jäänyt pois. Voin syödä makeaa pari krt kk, siinä se.
168/57
Pt:llä ei ole mitään koulutusta ruokavalioiden suunnitteluun tai tietoa ravitsemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut ikäni hoikka, paksuimmillani normaalipainoinen, nyt laiha.
En rajoita yhtään mitään. Syön karkkia jos siltä tuntuu, mutta vain muutaman, en ylensyö. Pullaa ja kakkuja yms en syö koska ne eivät maistu mutta jäätelöä kyllä. Liikun kohtuudella mutta kylläkin joka päivä jos en ole sairas tai muuta estetttä etten ulos pääse.
Minulla ei ole tarvetta mässätä, tulen pahoinvoivaksi jos yritän mättää enemmän kuin vatsa ottaisi vastaan.
En tee mitään pysyäkseni tämän kokoisena, se tulee luonnostaan. En tunne puutetta mistään, en mene näläisenä nukkumaan.
"Sopivin ja tervein paino on se paino, johon keho pakottamatta hakeutuu. Sitä painoa voidaan kutsua nimellä
biologinen paino
(tunnetaan myös ainakin nimillä: biologinen normaalipaino, hyvinvointipaino, set point)<
Kas kun ei miehistä puhuta siemennestettä ejakuloivina ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyllyvän löllyvän hytkyvän ihraista keskiviikkoa kaikille kehopositiivisille ihralöllyköille ja pyyleville pullapojille : )
Syökää, juokaa, ahmikaa, ryypätkää ja mässätkää itsenne turpeiksi ja sitten maatkaa sohvillanne suoratoistopalveluiden äärellä huonovointisina hikoillen, röyhtäillen ja piereskellen : D
Voisin kyllä. Vielä reilu kuukausi on laskettuun aikaan ja alan olla siinä kunnossa etten enää jaksa tavanomaisia kävelylenkkejäni edes tehdä.
Pullukat taas keksii tekosyitä ettei voisi syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Aina pitäisi saada masu täyteen karkkia ja suklaata.
Keho pyrkii aina siihen suurimpaan saavutettuun painoon eli jos olet joskus painanut korkeimmillaan 75 kg, kehosi pyrkii saavuttamaan tuon painon. Sen takia laihduttaminen on hankalaa, jos on kerran päässyt lihomaan. Aikuisena olen kyllä huomannut senkin, että joillakin on ruokailutottumukset aika epäterveellisiä jo lapsesta asti. Monet aikuiset ei esim ikinä osta hedelmiä tai syö kasviksia, ja valikoivat työpaikan lounasbuffetissa herkästi pitsaa jonkun tavallisen kotiruuan sijasta.
Itse olen epäsäännöllisellä liikunnalla ja "ihan mitä sattuu"-ruokavaliolla kestänyt olen laihana, lähes alipainon rajalla. Ainut miten "rajoitan" syömistäni on se, että otan välipalana leivän sijasta ennemmin hedelmiä tai jos ruuan jälkeen jää nälkä, syön mahan täyteen salaattia. En syö mitään herkkuruokaa kuten pitsaa tai hampurilaista kuin maksimissaan kerran viikossa ja viikottainkin mässyttely on mielestäni aika paljon. En tykkää ähkyn tunteesta tai rasvaisesta ruuasta ylipäätään. Painoa ei kerry ylimääräistä, jos joskus sitten syökin useimmin epäterveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa urheilla niin voi syödä vapaammin ja pysyy silti hoikkana.
Tämä. 5/5. Nämä "nykyihmiset" eivät tiedä mitään siitä kun on itseasiassa vaikeaa syödä tarpeeksi. Se on sitä normaalia ja ihmiskeholle tarkoitettua elämää. Toki kun ikää tulee niin aineenvaihduntakin hidastuu, mutta lihominen ennen neljääkymppiä ja ilman terveysongelmia on vain huonoja elintapoja.
Olet yksinkertainen.
Mä saan sokerin mässäilystä mahan kuralle ja aivan järkyttävät peräpukamat.
Vähä aikaa muistan, sitten unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa urheilla niin voi syödä vapaammin ja pysyy silti hoikkana.
Lihasten kasvattaminen on ylensyöntiä yhtä lailla. Se ylimäärä konvertoituu vaan turhiksi lihaksiksi eikä rasvaksi. Urheilija on siis tuplahedonisti syömäriin verrattuuna
Ei lihaksia kasvateta ylensyömällä. Liikunta/urheilu kasvattaa lihaksia, ei ylensyönti. Toki voi valita esim. proteiinirikkaan ruokavalion jos haluaa enemmänkin lihaksia, mutta lihasmassaa kannattaa omata, se auttaa pysymään terveenä ja liikkuvana vanhallakin iällä
En osaa selittää tarpeeksi hyvin, aloin gluteenittomalle ruokavaliolle, sen jälkeen ei tehnyt mieli ylensyödä. Ylipainoinen en ole ikinä ollut, suhteeni ruokaan muuttui jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyllyvän löllyvän hytkyvän ihraista keskiviikkoa kaikille kehopositiivisille ihralöllyköille ja pyyleville pullapojille : )
Syökää, juokaa, ahmikaa, ryypätkää ja mässätkää itsenne turpeiksi ja sitten maatkaa sohvillanne suoratoistopalveluiden äärellä huonovointisina hikoillen, röyhtäillen ja piereskellen : D
Uuh ääh roiskis! Kerro vielä, paljonko sinun verorahojasi kuluu lihavien ihmisten sairauksien hoitoon. Haukkuisitko välillä vaikka työttömiä eläkeläisiä.
Juu, järki päähän syömisasioissa. Googlatkaa Välimeren ruokavalio.