Miten toimitte hankalien työkaverien kanssa?
Minulla on työkavereina pari aivan mahdotonta henkillöä, joiden kanssa välttämätönkin kommnikointi on haastavaa ja tuntuu, että onnistun pahoittamaan näiden mielen vaikka asiat ilmaisisi miten. Väärinymmärryksiä tuntuu tulevan jatkuvasti. Olen kysynyt muilta, onko kommunikointini epäselvää tai onko kanssani helppo/vaikea työskennellä ja vastaus on, että ei vika ole minussa vaan käyttäytyvät näin kaikille.
Ahdistaa jo pelkkä ajatus, että näiltä joutuu jotain kysymään, kun tuntuu että asiat eivät tule ymmärretyksi, hoidetuksi, niihin menee kohtuuttomasti aikaa (yksin hoitaisin paljon nopeammin, jos olisi mahdollista itsekseni tehdä) oikeastaan jopa niin, että välistä tuntuu että toinen tahallaan sabotoi työtäni esim. jättämällä kertomatta olennaisia asioita tai ei oma-aloitteisesti kerro edistämiään asioita, vaan kaikki täytyy kysyä jälkikäteen moneen kertaan ja silti välillä jää epäselväksi, onko joku sovittu asia hoidettu vai ei.
Esihenkilö ei tässä kohtaa ole valitettavasti ratkaisu asiaan.
Kommentit (56)
Kokevat sinut uhkaksi. Oletko koulutetumpi, fiksumpi, kauniimpi, tai jotain sinulla on mitä heiltä puuttuu ja siksi kadehtivat sinua.
Tällainen kiusaaminen on melko yleistä. Kunpa osaisit olla provosoitumatta.
Sakinhivutus saunan takana on katoavaa kansanperinnettä. Ikävä kyllä.
Kysyt vääriä kysymyksiä.
Minullakin on työkaveri, joka kysyy, että miten olen edistänyt projektia X. Vastaan, että olen tilannut materiaalit. Sitä en kerro, mitä töitä olen tehnyt projektissa X tai missä vaiheessa ollaan, koska hänhän ei kysy sitä.
Sinun ahdistumisesi kertoo sinusta, ei työkavereista. Miksi sinun on vaikea tulla toimeen sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät mielistele sinua? Tai ottavat puheesi ihan tosissaan ja vastaavat vain kysymyksiin ja niihinkin vain silloin, kun sinulla on työhön liittyvä syy niistä kysyä.
Työelämän ei kannata antaa mennä tunteisiin. Nuorempana otin herkästi itseeni ja jäin vänkäämään. Kunnes tajusin, että työelämässä ei kannata olla omalla persoonalla ja tunteilla mukana.
Nykyään suhtaudun olemalla teflonia. Pysyn faktoissa. Jos on epäselvää, katson silmiin ja kysyn jämäkästi, mitä tarkoitit.
Minua tosin auttaa, että työpaikkani hankalat tyypit ovat monen muunkin mielestä hankalia. Heistä voi avautua keskenään selän takana. Kyllä, selän takana. En mene sanomaan hankalalle tyypille päin naamaa mitään hänen käytöksestään. Säästän voimani henkilökohtaiseen elämääni. Nämä ongelmatyypit eivät muutu. Jos niiden kanssa lähtee tappelemaan, tai loukkaantuu niiden käytöksestä, ne saavat juuri mitä haluavat.
Onko teillä esim. Teamsin planner käytössä, missä projektien edistymistä voidaan seurata?
Jos ei pomo auta niin sitten pomon pomo tai työsuojeluvaltuutettu/luottari. Tai sitten vaan ihan yhteys ihan työsuojelupiiriin / AVI:in.
Itse hommasin kaikista hankalimmalle työkaverille luottarin avulla potkut, josta työkaverit ovat minua jälkikäteen kiitelleet. Tosin syynä ei ollut kommunikaatio-ongelmat vaan kaverin lusmuilu ja totaalinen alisuoriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pomo auta niin sitten pomon pomo tai työsuojeluvaltuutettu/luottari. Tai sitten vaan ihan yhteys ihan työsuojelupiiriin / AVI:in.
Itse hommasin kaikista hankalimmalle työkaverille luottarin avulla potkut, josta työkaverit ovat minua jälkikäteen kiitelleet. Tosin syynä ei ollut kommunikaatio-ongelmat vaan kaverin lusmuilu ja totaalinen alisuoriutuminen.
Kiva työpaikka teillä, kun työntekijät luottamusmiehen kanssa hommailee potkuja toisille työntekijöille...
Vierailija kirjoitti:
Meillä luottamusmies on työntekijöiden puolella! Jos hänelle menee kertomaan ahdistuneensa siitä, että työkaveri vastaa vain kysymyksiin, niin ei saa mitään paijaamista palkakseen.
Jos jatkuvasti pahoitat muiden mielen, niin olisiko mahdollista, että vika onkin sinussa?
Tuon tyyppiset ihmiset eivät muuta toimintatapojaan tai tunnista omaa toksisuuttaan, joten muutu sinä. Älä reagoi, kun yrittävät saada sinussa aikaan jotain mikä on tunneperäistä, tai osuu oikeuden tajuusi. Älä anna niille mitään. Mitä tulee siihen tiedonkulkuun ja tiedottamiseen, löydät kyllä tapoja selvittää tarvitsemasi tiedot. Ilkeitähän nuo tyypit on, mutta eivät kuitenkaan mitään järjen jättiläisiä. Toimivat vain hyvin kaavamaisesti, ja se kaava on larpata herkästi loukkaantuvaa ja pimittää tietoa eli ei mitään sellaista, mitä ei tyynen rauhallisesti voisi ohittaa. Jätät ne sinne jonnekin kiukuttelemaan ja polkemaan jalkaa keskenään.
Pyrin hoitamaan heidän kanssaan ainoastaan pakolliset asiat. Tervehdin ystävällisesti ja viipotan matkoihini.
Harmi kyllä yksikin pakkautui aina juttelemaan ja olisi halunnut jutella kaverillisesti yksityiselämän asioista, ehkä ajatuksena hänellä oli tutustua ja parantaa välejä. Mutta kun hän jopa katseesta veti omat johtopäätöksensä ja loukkaantui mennen pomolle kertomaan ettei tämä ja tämä ihminen hänestä pidä ja häntä syrjitään, niin alkoi koko työporukka olla varpaillaan hänen läsnäollessaan.
Vaihdoin lopulta muista syistä työpaikkaa, helpotti. Tosin näin vielä pitkän aikaa painajaisia tästä ihmisestä!
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääriä kysymyksiä.
Minullakin on työkaveri, joka kysyy, että miten olen edistänyt projektia X. Vastaan, että olen tilannut materiaalit. Sitä en kerro, mitä töitä olen tehnyt projektissa X tai missä vaiheessa ollaan, koska hänhän ei kysy sitä.
Sinun ahdistumisesi kertoo sinusta, ei työkavereista. Miksi sinun on vaikea tulla toimeen sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät mielistele sinua? Tai ottavat puheesi ihan tosissaan ja vastaavat vain kysymyksiin ja niihinkin vain silloin, kun sinulla on työhön liittyvä syy niistä kysyä.
Ap kuulostaa piilonarsistilta. Piilonarsisti haluaa miellyttää muita suojautuakseen heidän kielteisiltä tunteiltaan ja reaktioiltaan, ja hän voi muuttaa mielipidettään keskustelukumppanin mukaan.
Ongelmat alkavat siinä kohtaa kun jonkun hankalan henkilön muiden alentaminen alkaa menemään työasioiden sujumisen edelle. Lähdin edellisestä työpaikasta koska tiimin vetäjä (ei esimieheni) otti minut silmätikukseen, syynä eri mielipiteet eräiden tehtävien hoidosta. Sen sijaan että hän olisi perustellut mielipiteensä keskustellen, hän otti mielipiteeni loukkauksena ja alkoi lapsellinen henkilöön käyvä mitätöinti ja vittuilu.
Lähdin menemään parin kuukauden kuluttua tämän alkamisesta. Kerroin lähtökeskusteluissa sekä esimiehelleni että osaston vetäjälle yllämainitun syyn lähdälleni ja sen ettei minulla ole mitään työyhteisöä, tiimiä tai omaa esimiestäni vastaan, vaan kaikki ovat toimineet ammattimaisesti, poislukien tuo tiimin vetäjä.
Siellä olivat siitten muutosneuvottelut muutaman kuukauden päästä. En tiedä saiko tuo tyyppi kenkää, mutta munissa on varmana ollut puristelemista päätöstä odotellessa, kun hän ei muutenkaan ollut mikään varsinainen suorittajatyyppi ja melko uusi tehtävässään.
Usein kiusaamisen taustalla on kateus tai tunne uhasta, eli olet liian hyvä ja sinulle pitää näyttää paikkasi.
Jos esihenkilö ei ole ratkaisu:
1. Viet asian esihenkilön esihenkilölle
2. Ilmoitat asian työsuojelupiiriin
3. Vaihdat työpaikkaa
Mitään muita järkeviä ratkaisuja ei ole. Voit toki jatkaa pääsi hakkaamista seinään, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä tilanne vain pahenee.
Hankala tilanne, jos joudut noiden tyyppien kanssa jatkuvasti keskustelemaan ja työskentelemään. Ei ole helppoa ratkaisua tilanteeseen varmaan.