Huomenna viimeistä päivää aspaduunissa ja aion todellakin haistatattaa monella ikävällä asiakkaalla
Erityisesti kolmekymppisille itseään täynnä oleville naisille.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 vuotta olin aspahommissa. En kyllä noin katkeraksi muuttunut siinä hommassa. Tuo nyt kuuluu asiakaspalveluun, että sitä valitusta täytyy kestää päivittäin. Tilanteessa täytyy olla kohtelias, sen jälkeen jatkaa töitänsä. Turha noihin on energiaansa kuluttaa.
Olet selvästi päästänyt asiakkaat ihon alle ja jakanut työyhteisössä katkeruuttasi ja tartuttanut muut. Teitä on nähty työyhteisössä niin monia. Joku mainitsi tuon Lady Luvilin, kuinka lapsellista käytöstä tuokin on työntekijöiltä.
Miksi asiakaspalveluun pitäisi kuulua toisen ihmisen huonon ja rajattoman käytöksen sietäminen? Etenkään kun se valituksen aihe harvoin on edes kiinni siitä valituksen vastaanottajasta. Ei minulla ole pienintäkään ongelmaa reklamoida asiallisesti, henkilöön kiinni käymättä. Tämän pitäisi olla ihan jokaisen aikuisen arkitaito.
Se on just sitä ammattitaitoa, että pääsee yli noista tilanteista katkeroitumatta. Sitä huonoa käytöstä vaan pitää sietää ja hoitaa tilanne kunnialla. Aivan absurdi ajatus, että kaikki asiakkaat olisivat ihania. Se ei tule ikinä toteutumaan. Juuri tätä katkeruutta täällä ihmettelen ja asioiden jauhamista ilkeällä tavalla työyhteisössä. Toisaalta aspahommissa ei juuri ole työnohjausta, mikä voisi olla hyvä keino purkaa noita juttuja asiallisesti.
Kiinnikäyminen on sitten oma lukunsa, tai aseella uhkaaminen (sekin on koettu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, anna todellakin täyslaidallinen meidän muidenkin aspojen puolesta! Äläkä unohda niitä 55+ rouvia, meillä ne on ne pahimmat asiakkaat.
Mikä meistä tekee pahoja? Haluan toimia oikein.
Kannattaa perehtyä Kareneihin. Jos käyttäydyt kuin normaali ihminen, ongelmaa ei ole.
Siis täh? Kareneihin?
Jos et tunnista n. 50v huonokäytöksistä vaativaa ja nalkuttavaa minäminä- naisasiakastyyppiä, olet todennäköisesti yksi heistä. Tulee Amerikasta tämä "karen" mutta sama asiakastyyppi löytyy joka maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 vuotta olin aspahommissa. En kyllä noin katkeraksi muuttunut siinä hommassa. Tuo nyt kuuluu asiakaspalveluun, että sitä valitusta täytyy kestää päivittäin. Tilanteessa täytyy olla kohtelias, sen jälkeen jatkaa töitänsä. Turha noihin on energiaansa kuluttaa.
Olet selvästi päästänyt asiakkaat ihon alle ja jakanut työyhteisössä katkeruuttasi ja tartuttanut muut. Teitä on nähty työyhteisössä niin monia. Joku mainitsi tuon Lady Luvilin, kuinka lapsellista käytöstä tuokin on työntekijöiltä.
Tuo on ihan normaali tapa käsitellä vaikeita tyyppejä. Ihan ihmisluonnolle tyypillistä. Siksi oudoille naapureillekin on yleensä jotain nimiä, jolla kaikki heidät tuntee.
Olet ilmeisesti jo eläköitynyt, joten kävikö mielessä että asiakkaat saattaa olla hankalampia nyt kuin ennen? Ei ole mitään syytä miksi aspoja pitää haukkua eikä ole mitään
Olen aspahommissa ollut aina viime vuoteen asti, joten suht tuore kokemus on. En ole eläkeiässäkään. Ehkä sitten en vain jaksa stressata, kuten nuorempi polvi. Kokemus on ilmeisesti karaistanut ja jossain määrin kylmettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, anna todellakin täyslaidallinen meidän muidenkin aspojen puolesta! Äläkä unohda niitä 55+ rouvia, meillä ne on ne pahimmat asiakkaat.
Kannattaa perehtyä Kareneihin. Jos käyttäydyt kuin normaali ihminen, ongelmaa ei ole.
Siis täh? Kareneihin?
Jos et tunnista n. 50v huonokäytöksistä vaativaa ja nalkuttavaa minäminä- naisasiakastyyppiä, olet todennäköisesti yksi heistä. Tulee Amerikasta tämä "karen" mutta sama asiakastyyppi löytyy joka maasta.
En ole tuollainen, luojan kiitos. Ja yleensä puolustan esim kaupan myyjiä, kos edellä oleva asiakas niuhoo ilkeästi. Etenkin alkukesästä ottaa päähän, kun hitaudesta vingutaan. Huomautan yleensä tästä ssiakkaalle ja kehun myyjää hyvästä työstä. Että ei kai mun tarvi nyt tutustua tuohon Kareniin 😁.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku syy miksi pitää sylki roiskuen alkaa riehua jostain pesuainealesta? Miksei voi ystävällisesti kysyä miksei alea huomioitu ja rauhassa selvitellä tilannetta.
Lisäksi nämä jotka sylki roiskuen huutaa yleensä myös haukkuu sitä aspaa esim ulkonäöstä ja/tai älynlahjoista ja uhkailee. Ei sellaista tarvitse sietää. Varsinkaan kun aspat on usein aika nuoria ja kokemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun itse tajusit, että et sovellu asiakaspalveluun ja älysit itse lähteä. Ei tarvinnut työnantajan irtisanoa huonon palautteen perusteella.
Moni omasta mielestään jossain hyvin matalantason aspakohtaamisissa (kaupankassa jne.) huonoa palvelua omasta mielestään kokenut asiakas ei ymmärrä, että hänen valituksensa on työntekijöille pääsääntöisesti pelkkä naurunaihe. Myymäläpäällikkö tekee itse täysin samaa aspatyötä ja kaikki myyjät kyllä tunnistavat ne veemäisiksi tiedetyt, valittavat asiakkaat. Heille on lempinimet ja heidän palautteelleen nauretaan yhdessä, vaikka tietenkin palautteen vastaanottaja valittajalle näennäisesti pahoittelee.
Isoissa ketjuissakaan ylemmälle taholle valittaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei sieltä koskaan tule mitään suoraa työntekijälle tai edes siihen myymälään josta valitus on tehty. Jossain kuukausitiedotteessa o
On kyllä valitettavan totta, että rakentavakin palaute käsitellään niin kuin se olisi vain valitus. Ei anna erityisen hyvää esimerkkiä alaisille, jos kaupan pomo ei puutu oikeisiin virheisiin ja vain naureskelee niille.
Onpa hyvä, että olet viimeistä päivää, kun et selvästikään sovi tehtävään. Ja muistathan, että työntekijän huono maine kiirii kauas.
Se on just sitä ammattitaitoa, että pääsee yli noista tilanteista katkeroitumatta. Sitä huonoa käytöstä vaan pitää sietää ja hoitaa tilanne kunnialla.
Aspa on hoitanut tilanteen asiallisesti siinä vaiheessa kun ei ole vajonnut asiakkaan kanssa samalle tasolle. Esimies on hoitanut tilanteen asiallisesti siinä vaiheessa kun lähettää pahoitteluviestin asiakkaalle joka on väärässä.
Työpaikkahuumori ei ole katkeroitumista ja se että jatkuva valituksen kuunteleminen v*tuttaa ei ole katkeroitumista. Se on normaalia.
Asiakkaat on nykyisin aivan karmeita. On toki mukaviakin, mutta ne karmeat on aivan hc-karmeita. Ne on sellaisia että jopa muut asiakkaat puolustaa aspoja noissa tilanteissa ja välillä on kassajonossa viittä vaille käsirysy kun muut asiakkaat ei jaksa noita itseään täynnä olevia riehujia. Sun aspa-ajoista on liikaa aikaa, jos et ole tähän ilmiöön törmännyt.
Siskoni on valtion virkamies ja hänkin sanoi että aivan eksponentiaalisesti on lisääntynyt törkeiden asiakkaiden määrä viimeisen 5v aikana.
Jännä, olen ollut vuosia aspassa, eikä ole koskaan ollut tuollaista fiilistaä.
Olen eläkeikään aspassa, kun ei keski-ikäisiä koskaan nosteta meidän organisaatiosta. Opiskelinkin YAMIN mutta vain omaksi ilokseni. Omaksi iloksihan se jäikin, pomo onnitteli muiden joukossa, mutta työnantaja ei reagoinut mitenkään. En siis juuri arvosta työnantajaani. Toisaalta 50 lähestyy, uutta paikkaa tuskin löytyy.
Asiakkaat on kuitenkin mukavia. Saan koko ajan kiittäviä arvosanoja sekä palvelun laadusta että suoritemäärästä. On kivaa pärjätä töissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Kareneihin?
En ole tuollainen, luojan kiitos. Ja yleensä puolustan esim kaupan myyjiä, kos edell
Ei, ellet halua pöyristellä millaista väkeä maa päällään kantaa. Itsekin puolustan aspoja näitä törppöjä vastaan. Vasta viimeksi joku oli ostamassa lidl itsepalvelukassalla olutta. (Meidän lidl ei myy alkoholia itsepalvelusta, jotkut kuulemma myy). Asiasta on isot laput kassojen lähellä kuvineen. Ei voi olla huomaamatta.
Kassa alkoi hälyttää ja ainoan aukiolevan kassan myyjä meni katsomaan tilannetta (mulla olis ollu vuoro, mutta sama se). Myyjä selitti tilanteen ja pyysi tulemaan kassajonoon. No tämä mies järjesti kunnon huutokonsertin ja myyjä alkoi melkein itkeä. Minä muiden asiakkaiden mukana ripitettiin miestä käytöksestä mm. Huomautettiin että siinä on ihan vieressä iso kyltti eikä tilanne ole myyjäparan vika, mutta eihän hän omasta mielestään tehnyt mitään väärin.
Mun miehen unelma. Hän on aina sanonut, että voittaisipa lotossa, niin voisi pitää pari päivää töissä hauskaa. Hänellä on oikein suunnitelma, mitä sanoo ihmisille. Tietysti suunnitelman ydin on siinä, että ensin joku ääliöhalpa tarjous ja sitten nauttimaan olutta aamuyöllä ja seuraamaan, kun porukka jonottaa oven takana. Ihan sama. Kuulemma muutaman kymppitonnin voisi käyttää ihan vaan siihen, että saa v****illa. Hänellä on siis oma yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku syy miksi pitää sylki roiskuen alkaa riehua jostain pesuainealesta? Miksei voi ystävällisesti kysyä miksei alea huomioitu ja rauhassa selvitellä tilannetta.
Lisäksi nämä jotka sylki roiskuen huutaa yleensä myös haukkuu sitä aspaa esim ulkonäöstä ja/tai älynlahjoista ja uhkailee. Ei sellaista tarvitse sietää. Varsinkaan kun aspat on use
Olen eri kuin se, jolle kommentoit, mutta ikäloppuna mummona on pakko sanoa, että vaikka hillitsisi itsensä mitään ei silloinkaan ala tapahtumaan. Nuorten kokemattomuuden ymmärtää, mutta se että heitä pitää asiakkaana neuvoa on joskus vähän tylsää ajanhukkaa. Asiakkaana pyrin antamaan palautteen niin hellävaroen kuin mahdollista, mutta nuoret eivät myöskään ole tottuneet saamaan negaksi kokemaansa palautetta. Minä en ikinä arvaa, milloin jokin on aspalle negaa, mutta jos näen tilanteen eskaloituvat aspan romahdukseen kiirehdin kehumaan miten tällainen mummo ei todellakaan tajua mistään mitään. Sitten jatketaan aspan mielenrauhan palautuessa asiaa, joka on edelleenkin epäselvää ja aspa ei kykene kääntymään pomonsa puoleen. Jos joku AV:lla osaa neuvoa, mikä olisi oikein tapa puhutella aspaa oppisin ilomielin sen taidon.
Maine kulkee edelläsi seuraaviin työpaikkoihin myös viimeisestä päivästä
Asiakaspalvelussa kyllä kohtaa kaikenlaista. Vaikka valtaosa ihmisistä on ok ja ärsyyntymisetkin asiasta, mutta kyllä kaikenlaisia vatipäitä tulee vastaan. Ryhmiä on mm.:
- tikusta ongelman keksivät, joiden tarkoitus on saada hyvitystä/alennusta/hyötyä itselleen valittamalla turhasta. Näitä ymmärtääkseni on monissa muissa maissa enemmän. Tuttu kertoi, että esim. USA:ssa on suoranainen perusvalittajien "ammattikunta" eli ihmiset, jotka tulee vaikka hotelliin, eikä välttämättä edes käy vielä huoneessa, kun syöksyvät jo huutamaan huoneesta. Tavoite tietysti saada upgrade, shampanjapullo yms. Koska periaate on, ettei kukaan saa olla tyytymätön.
- peruspahantuuliset, joille kaikki on aina huonosti
- itse virheitä tekevät, jotka haukkuvat aspan siitä. Esimerkiksi pahimmillaan varataan vaikka väärään kaupunkiin netin kautta Sokos-hotelli ja haukutaan aspa siitä. Tämä näin keksittynä esimerkkinä siitä, kuinka ihmiset itse munaa ja syyttää siitä aspaa
- mielenterveystapaukset, joilla on vainoharhoja. Tämä ryhmä on säälittävin ja samalla pelottavin. He saattavat selittää aspalle, että heitä salakuunnellaan seinien läpi yms. Sitten pyytävät aspaa vaikka tarkastamaan jonkun oman juttunsa. Kun sen tarkastaa ja kertoo, ettei ole mitään seurantajuttua löytynyt, niin hermostuvat, että aspakin on mukana jo salaliitossa. Näistä joskus miettii, että nämä on oikeasti vaarallisia harhojensa takia.
"On kyllä valitettavan totta, että rakentavakin palaute käsitellään niin kuin se olisi vain valitus. Ei anna erityisen hyvää esimerkkiä alaisille, jos kaupan pomo ei puutu oikeisiin virheisiin ja vain naureskelee niille."
Se asiakkaiden "rakentava palaute" on yleensä aivan utopistista hömppää ilman mitään järkevää pohjaa tai logiikkaa. Sori vaan, mutta asiakas on superharvoin oikeassa.
"mutta ikäloppuna mummona on pakko sanoa, että vaikka hillitsisi itsensä mitään ei silloinkaan ala tapahtumaan."
Oletettavasti asia ei ole silloin myyjän käsissä. Harva asia on. Kaikki myyjät haluaa palvella ne asiakkaat lähtökohtaisesti hyvin. Jos asian esittää ystävällisesti ja syyllistämättä yksikään kassa ei romahda. Ellei ole ihan p*ska päivä valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelussa kyllä kohtaa kaikenlaista. Vaikka valtaosa ihmisistä on ok ja ärsyyntymisetkin asiasta, mutta kyllä kaikenlaisia vatipäitä tulee vastaan. Ryhmiä on mm.:
- tikusta ongelman keksivät, joiden tarkoitus on saada hyvitystä/alennusta/hyötyä itselleen valittamalla turhasta. Näitä ymmärtääkseni on monissa muissa maissa enemmän. Tuttu kertoi, että esim. USA:ssa on suoranainen perusvalittajien "ammattikunta" eli ihmiset, jotka tulee vaikka hotelliin, eikä välttämättä edes käy vielä huoneessa, kun syöksyvät jo huutamaan huoneesta. Tavoite tietysti saada upgrade, shampanjapullo yms. Koska periaate on, ettei kukaan saa olla tyytymätön.
- peruspahantuuliset, joille kaikki on aina huonosti
- itse virheitä tekevät, jotka haukkuvat aspan siitä. Esimerkiksi pahimmillaan varataan vaikka väärään kaupunkiin netin kautta Sokos-hotelli ja haukutaan aspa siitä. Tämä näin keksittynä esimerkkinä siitä, kuinka ihmiset i
Ammattivalittajia on alkanut olla enemmän ja ovat todella kuluttava asiakasryhmä. Samoin noita itse mokailevia jotka syyttävät aspaa. Näissä on vielä raskasta se, että eivät halua itselleen myöntää mokanneensa, niin eivät sitten tyydy mihinkään mahdolliseen ratkaisuun. Eivät tosin kuuntele tai ymmärrä puhettakaan. Meuhkaavat vain menemään.
Aspassa oli ihan hauskaa vielä 5v sitten, mutta yhä vähemmän on niitä kivoja asiakaskohtaamisia. Enää ei jaksa.
Onkohan nimi asiakasPALVELIJA siksi ettei kunnon palkkaa tarvitse maksaa? Jos olisi tosiaan se asiakasneuvoja niin se olisi paljon fiksumpi titteli.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin aspa-työt jo yli kymmenen vuotta sitten, kun mulla tuli mitta niin täyteen kusipää asiakkaista, että joudun tekemään kaikkeni, etten töräytä jotain törkeää takaisin. Oli kyllä helpottava tunne, kun pääsin niistä hommista pois. Ihmiset osaa olla aivan käsittämättömän inhottavia aspoille.
Joskus vuosia sitten uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan liian pitkään jatkunut aspatyö tyhmentää. Syy oli valittavat ja vaativat aasit, joita asiakkaiksi kutsutaan. Liika altistus hankalille asiakkaille oli henkisesti niin raskasta, että aspa alkoi jossain vaiheessa vajota asiakkaiden tasolle.
Tuo on ihan normaali tapa käsitellä vaikeita tyyppejä. Ihan ihmisluonnolle tyypillistä. Siksi oudoille naapureillekin on yleensä jotain nimiä, jolla kaikki heidät tuntee.
Olet ilmeisesti jo eläköitynyt, joten kävikö mielessä että asiakkaat saattaa olla hankalampia nyt kuin ennen? Ei ole mitään syytä miksi aspoja pitää haukkua eikä ole mitään syytä miksi aspojen pitäisi sitä jatkuvaa haukkumista kuunnella. Suurin osa aspoista kun vielä on jotain nuoria opiskelijoita tai muuten vain ensimmäisessä työpaikassa.