Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosia huimaa/sirinä päässä

kirsikka
30.07.2024 |

Lyhyt tiivistys: 2017 isän kuoleman jälkeen aloin tuntea sydämen välilyöntejä ja jossain vaiheessa välillä huimausta. Kävin verikokeissa, kardiologilla monta kertaa ( tehtiin rasituskoe, ultrattiin, ekg, Holter ), neurologilla ( sillä hetkellä oireita ei ollut ollenkaan ), silmälääkärillä ( kuulemma ei johtuu silmistä ). 

2023/11 asti huimauskohtaukset olivat vähäisiä ja eivät häirinneet paljon arkea. Mutta sitten yhtäkkiä ruokakaupassa tunsin päässä paineen tunneta ja sellaista tasapainotonta oloa. Minun huimaus on enemmänkin sellainen tunne kuin pääni leijuisi ja tasapainoa ei olisi. Sen ruokakaupan kohtauksen jälkeen olen tuntenut outoa tunnetta päässäni myös autolla ajaessa. Jostain syystä erityisesti risteyksissä odotellessa. Myös ylä- ja alamäet aiheuttavat sitä tunnetta ( lapsesta asti ollut aika kova matkapahoinvointi ). Kävin syksyllä myös lääkärillä joka suositteli hierontaa, silmälääkärin tutkimuksia ja ohjasi minut fysioterapeutille. Fysion harjoitukset eivät ole auttaneet yhtään ja silmälääkäri sanoi että huimaus ei johtuu silmistäni. Niiden vuosien aikana kun olen kärsinyt huimauksesta niin 5-6x olen tuntenut myös surinaa päässäni ja sen tuntemuksen aikana huimaa myös. Yleensä se surina ja huimaus on tullut makoillessa tai juuri nukahtamisen hetkellä ja yleensä hätkähdän ja herään ja sitten se tunne häviää. 

Tänään oli sellainen tapaus että tiskasin ja yhtäkkiä oli tasapainoton tunne päässäni ja päässä myös surisi. Tunsin heti pelkoa ja adrenaliinisyöksyä ja nopeasti kävelin makkariin mutta se hävisi ennen kun edes ehdin makkariin. Viimeaikoina myös korvissa ajoittain sirisee. 

Sitä on kestänyt jo niin monta vuotta ja ei yksikään tk lääkäri ole lähettänyt minua eteenpäin ( kävin Virossa omalla kustannuksella erikoislääkäreillä ). Terveyskeskuksessa on joka kerta sanottu että joo asentohuimaus. Tehtiin jotain testejä mutta ei ollut silmävärettä, ei huimausta eikä muita ongelmia. 

Ei kukaan tarkalleen tiedä mitä minua vaivaa. Kaupassa käyntejä pelkään, autolla ajelu pelottaa, ulkoileminen pelottaa. Huimausta voi tulla missä tahansa asennossa.

37v nainen, ei perussairauksia eikä mitään lääkityksiä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla