Toimeentulotuki ja lääkkeet
Ostin tänään kalliit lääkkeet, kun mulla on nyt vielä tt-tukipäätös voimassa. Sain eilen kuntoutustukipäätöksen, mutta en saa sitä takautuvasti tämän kuun osalta lainkaan, koska olen saanut toimeentulotukea. Miten noiden lääkkeiden kanssa sitten on, niistetäänkö nekin tulevista eläkkeistä?
Kommentit (9)
Olen lähes varma, että eläkkeestä ei voida viedä mitään päältä pois, se kun on aivan erilainen etuus kuin toimeentulotuki.
No periaatteessa sinulle myönnetty toimeentulotuki apteekin maksusitoumuksineen voidaan laskea yhteen ja sitten sen verran vähemmän saat kuntoutustukea. Mutta jos koko kuntoutustuki on jo peritty, eikä sinulle makseta siitä mitään, eihän siinä ole ongelmaa? Et sinä takaisin joudu mitään maksamaan. Kun siis asia on kuukausikohtainen. Jos ostit lääkkeet heinäkuussa, voidaan niiden osuus vähentää vain heinäkuun kuntoutustuesta. Ei koske tulevia kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes varma, että eläkkeestä ei voida viedä mitään päältä pois, se kun on aivan erilainen etuus kuin toimeentulotuki.
Toimeentulotuki maksettiin odotettavissa olevaa tuloa vastaan, jolloin tämän kuun osalta en saa eläkettä, mutta kiinnostaa, että miten tämän lääkeoston kanssa nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa sinulle myönnetty toimeentulotuki apteekin maksusitoumuksineen voidaan laskea yhteen ja sitten sen verran vähemmän saat kuntoutustukea. Mutta jos koko kuntoutustuki on jo peritty, eikä sinulle makseta siitä mitään, eihän siinä ole ongelmaa? Et sinä takaisin joudu mitään maksamaan. Kun siis asia on kuukausikohtainen. Jos ostit lääkkeet heinäkuussa, voidaan niiden osuus vähentää vain heinäkuun kuntoutustuesta. Ei koske tulevia kuukausia.
Ok. Tämä selvensi asiaa.
Jos sait toimeentulotukea heinäkuulle 500e ja ostit 150e lääkkeet, voidaan heinäkuun ajalta maksettavasta kuntoutustuesta vähentää tuo 650e. Jos kuntoutustuki on enemmän, saat loput siitä itsellesi. Jos kuntoutustuki on vähemmän, se maksetaan kokonaan toimeentulotukeen etkä saa itsellesi mitään.
Syksyllä hallitus leikkaa köyhien tukia joten pian ei toimeentulotuen saajilla ole varaa ostaa lääkkeitä ja ruokaa vaan toisesta on luovuttava.
Vierailija kirjoitti:
Jos sait toimeentulotukea heinäkuulle 500e ja ostit 150e lääkkeet, voidaan heinäkuun ajalta maksettavasta kuntoutustuesta vähentää tuo 650e. Jos kuntoutustuki on enemmän, saat loput siitä itsellesi. Jos kuntoutustuki on vähemmän, se maksetaan kokonaan toimeentulotukeen etkä saa itsellesi mitään.
Kuntoutustuki on siis jo nollissa heinäkuun osalta, koska sain heinäkuussa ainoastaan toimeentulotukea, en mitään muuta tuloa.
Homma on sitten sillä selvä. Mitään enempää ei voi kela ottaa, koska heinäkuun kuntoutustuki on jo kokonaan peritty. Ihan rauhassa voit vielä huomenna asioida apteekissa tai viedä heinäkuussa erääntyviä laskuja, ne eivät vaikuta enää mihinkään. Se perintä on kuukausikohtainen eli tulevan kuukauden kuntoutustuesta ei voida heinäkuisia menoja periä.
Up