Muut keittiöt ovat tehneet ruskeasta kastikkeesta keittiönsä ylpeydenaiheen, suomessa sitä hävetään
Esimerkkinä Yhdysvaltain Cajunien roux(tiedän, tulee ranskasta) ja kanadalaisten poutine(tiedän, paljon ranskalaisia).
Kommentit (41)
Kerropa nyt mitä Suomessa EI havettäisi?
Ranskalaisilla viivoilla tuohon alle:
-
-
-
-
???????
Kuka muka häpeää? En minä ainakaan
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt mitä Suomessa EI havettäisi?
Ranskalaisilla viivoilla tuohon alle:
-
-
-
-
???????
Tässä sulle lisää kysymysmerkkejä: ?????????????????????????????????????
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ravintola, jossa tarjotaan ruskeaa kastiketta? Ihan sillä nimellä.
Niin kun suomalaiset on monetkin siinä luulossa että se on joku Suomessa kehitetty köyhäinruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintoloissa taitaa olla jotain valmisjuttua, aivan liian vaaleaa maistuakseen miltään. Kyllä sen pitää olla tumman ruskeaa, lähes tumman suklaan väristä. Ai hitto että on hyvää kun joku osaa kunnolla tehdä.
No ei siitä juntti-juntista kannata välittää, lämpimikseen huutelee.
Ruskea kastikehan on ihan oma taiteen lajinsa, mutta huonot kotikokit ei sitä ymmärrä ja siksi halveksuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kastikehan on ihan oma taiteen lajinsa, mutta huonot kotikokit ei sitä ymmärrä ja siksi halveksuvat.
Totta. Pitkiä taukoja kun tulee itsekään tehtyä, niin eka satsi menee usein plörinäksi kun mitään tarkkaa reseptiä ei ole tullut tehtyä.
Läskisoosi tehdään ruskeaan kastikkeeseen. On herkkua, ei kai kukaan siitä voi olla pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään. Mutta monen monituisissa ravintoloissa x-jotain "kermaisessa kastikkeessa" tarkoittaa valmisjauheesta tehtyä ruskeaa kastiketta, johon on lisätty valmistuksen loppuvaiheessa loraus kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään. Mutta monen monituisissa ravintoloissa x-jotain "kermaisessa kastikkeessa" tarkoittaa valmisjauheesta tehtyä ruskeaa kastiketta, johon on lisätty valmistuksen loppuvaiheessa loraus kermaa.
Ravintolat käyttää käsittääkseni kastikepohjana useimmiten valmis demi-glacea, jota sitten tosiaan jatketaan kermalla tai millä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolat käyttää käsittääkseni kastikepohjana useimmiten valmis demi-glacea, jota sitten tosiaan jatketaan kermalla tai millä milloinkin.
Kokkikoulussakaan ei varmaan opeteta ruskean kastikkeen tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Demi-glacehan on espagnole jatkettuna lihaliemellä. Sitten kun tähän jatkokseen täräytetään vielä kermaa sekaan saadaan sitä mautonta vauvaripulin näköistä ja makuista kastiketta mitä lounaspaikoissa on.
Mistä lähtien sitä on hävetty? Hyvin tehty ruskea kastike on usein parempaa kuin esim. punaviinikastike. Pippurikastike / ruskea kastike hyvin tehtynä on oikein hyvä monelle aterialle.
Kreikassa aivan ihanaa ruskeaa kastiketta!
Lisäksi paljon ihania lihakastikkeita ja -patoja.
Mä teen sitä edelleen. Ei hävetä.
Ruskea kastike on hyvää oikein tehtynä.
Sitä eivät vain monet hallitse, vaikka kurmeeruokia vääntävätkin.
Suomessa se mielletään köyhien ruoaksi.