Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä alaa kannattaisi opiskella?

Vierailija
30.07.2024 |

Valmistuin viime vuonna lukiosta, toinen välivuosi alkamassa enkä edelleen tiedä mitä haluisin opiskella? Oon suht introvertti et mikään hirveän sosiaalinen ala ei kiinnosta. Myös työllistymisestä ois kiva vähän tietää ettei vuosia tulis opiskeltuu jotai alaa mis on lähes mahotonta löytää töitä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmointi, tietoturva-ala, tekoäly, näissä lienee tulevaisuus.

Vierailija
2/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sua kiinnostaa? Kannattaa lähteä siitä ajatuksesta. Työkkäristäkin saa neuvontaa ammatinvalintaan ja kannattaa kysyä saisiko muualta esimerkiksi kaupungiltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmointi, tietoturva-ala, tekoäly, näissä lienee tulevaisuus.

Ei kannata pitää itsestäänselvyytenä. IT-ala on jo aika ruuhkautunut ja töitä vähennetään, just oli lehdessä tästäkin. Kannattaa opiskella vain sellaista joka itseä kiinnostaa koska kaikilla aloilla nyt tapahtuu milloin mitäkin. 

Vierailija
4/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään.

Vierailija
5/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäätkö siis itsenäisestä työstä? Oletko nyt tehnyt jotakin töitä? Kerro jotakin lisää itsestäsi, aloja on paljon. Ammattikouluun vai ammattikorkeaan?

Vierailija
6/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään... Joka kerta kun olen opiskellut on valmistuessani tilanne jo muuttunut... Eli ei töitä.

Vierailija
7/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa opiskella avoimessa yliopistossa nyt alkavana lukuvuonna melkein "mitä vain" yleissivistävää, että et kadota opiskeluotettasi, ja että ajattelusi voisi edes avoimen yliopiston kontaktien  kautta kehittyä löytämään itsellesi sopivan tutkinnon, jota tavoitella. Riippuen kiinnostuksestasi voisit opiskella tietotekniikan, kauppatieteen, sosiaalialan tai luonnontieteellisten alojen peruskurssin.

Vierailija
8/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mitään... Joka kerta kun olen opiskellut on valmistuessani tilanne jo muuttunut... Eli ei töitä.

Herää kysymys, että mitähän sä sitten oikein olet opiskellut!

Itselleni on kolme tutkintoa ja jokaiselta löytyy/löytyisi töitä.

Vierailija
9/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausurakoitsija. Asiakkaita riittää ikuisesti.

Vierailija
10/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausurakoitsija. Asiakkaita riittää ikuisesti.

Näiden työt vähenee reippaasti, kun suuret ikäluokat kuolevat. 

Vierailija
11/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäätkö siis itsenäisestä työstä? Oletko nyt tehnyt jotakin töitä? Kerro jotakin lisää itsestäsi, aloja on paljon. Ammattikouluun vai ammattikorkeaan?

Tykkään kyl mahollisimman itsenäisest työst. Tähän asti oon ollu töis vaan eri kaupois mikä on suht itsenäistä mut ei semmost mitä haluisin tehä viel joskus 30v+. Koulus kiinnosti eniten filsa, psykologia ja kielet mut en sit tiiä minkälaist työllistyminen on niil aloil (suht keskiverto opiskelija niin en tiiä oisko ees mitään mahiksii päästä opiskelee psykaa). Ja tällee lisäyksenä oon tähän asti käyny koulut ruotsiks. Voisin kyl opiskella suomeks mut vois varmaa olla vähän hankalaa tietyil aloil jos pitäs opetella kaikki perusjutut kokonaa uudestaa. Ja täs kohtaa amk/yliopisto kiinnostas enemmän kun amis.

ap

Vierailija
12/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, että mitähän sä sitten oikein olet opiskellut!

Itselleni on kolme tutkintoa ja jokaiselta löytyy/löytyisi töitä.

Mitä aloja?

Vierailija
13/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit mikä kiinnostaa niin laitat oman firman pystyyn. Saat itse päättää haluatko olla ihmisten kanssa tekemisissä kasvokkain vai viestien välityksellä. Toki voit laittaa vaikka pitseriankin pystyyn ja pysyt vain siellä keittiössä.

Vierailija
14/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä sua kiinnostaa? Kannattaa lähteä siitä ajatuksesta. Työkkäristäkin saa neuvontaa ammatinvalintaan ja kannattaa kysyä saisiko muualta esimerkiksi kaupungiltasi.

Niin. Mikä SUA kiinnostaa eikä mikä MUITA kiinnostaa.

Vierailija
15/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan lähihoitajaksi, ei ole töitä vaikka näin väitetään. Toki voit pyrkiä suoraan lukiosta sh opintoihin, mutta ei sekään herkkua ole, jos sinne pääset.

Vierailija
16/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mikä SUA kiinnostaa eikä mikä MUITA kiinnostaa.

Ongelma onki se ettei oo mitään mikä kiinnostas. Pointti ei siis ollu et tulkaa tänne kirjottaa eri aloi nii haen ekaan ehdotukseen vaan enemmänki jos sais kuulla vähän muitten kokemuksii tai ideoita. 

ap

Vierailija
17/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee poliisikouluun. Ilmanen ruoka ja asuminen, melkein ainakin.

Vierailija
18/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä sovi introvertille, mutta varhaiskasvatuksen opettajista, luokanopettajista sekä erityisluokanopettajista on ainakin pääkaupunkiseudulla kova pula. 

Vierailija
19/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomien hallinta ja liike-elämän lakiasiat.

Vierailija
20/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kyl mahollisimman itsenäisest työst. Tähän asti oon ollu töis vaan eri kaupois mikä on suht itsenäistä mut ei semmost mitä haluisin tehä viel joskus 30v+. Koulus kiinnosti eniten filsa, psykologia ja kielet mut en sit tiiä minkälaist työllistyminen on niil aloil (suht keskiverto opiskelija niin en tiiä oisko ees mitään mahiksii päästä opiskelee psykaa). Ja tällee lisäyksenä oon tähän asti käyny koulut ruotsiks. Voisin kyl opiskella suomeks mut vois varmaa olla vähän hankalaa tietyil aloil jos pitäs opetella kaikki perusjutut kokonaa uudestaa. Ja täs kohtaa amk/yliopisto kiinnostas enemmän kun amis.

ap

Hirveetä lukee tollasta tekstiä.