Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tähän asioita, jotka on paremmin pienessä kunnassa kuin suuressa kaupungissa?

Vierailija
30.07.2024 |

Kiitos.

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä saa aika helposti ajan terveyskeskuksesta.

Asiointi niin virastoissa kuin vaikkapa kaupoissakin on helppo hoitaa, kun henkilökunnalla ei ole niin kiire.

Asuminen on halpaa.

Saa vielä hetken. Mutta sitten ei saa kun terveyskeskus lopetetaan. Kokemusta on. Kaikkia virastoja ei lopeteta, mutta aukioloaikoja supistetaan ja henkilöstöä vähennetään.

Vierailija
82/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani pikku kunnassa kasvaneet kaikki sanoivat, että sinne ei voi jäädä, kun koulu ja lukio on ohi, niin pitää lähteä.

harvemmin niissä on töitä lukion tai korkeamman koulutuksen käyneille

Opettaja, lääkäri. hammaslääkäri. Tässäpä ne. Mutta etätöitä voi tehdä monella alalla. 

Maalla on use in ihan teollisuuttakin, ei niissä peruskoulupohjalta olla johtotehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuhka on neljä autoa, kaupassa käyt nopeasti ostamassa isotkin ostokset kun kaupat on pieniä ja parkkipaikka oven vieressä. 

Ei liikennevaloja, joissa viettää aikaa. 

Tilaa ympärillä hengittää, hiljaista.

Ei ole hyviä tai huonoja asuinalueita. Korkeintaan kunnan rivitalossa voi olla meluisaa. 

Hädän hetkellä naapuri auttaa, vaikka muuten ei erityisesti vietettäisiin yhdessä aikaa.

Exäni asui pienessä kunnassa ja siellä kaupassa käynti oli oma operaationsa. Pelkästään matkoihin meni kolme varttia ja siihen päälle vielä ostostentekoaika. Kaikki piti suunnitella aina huolellisesti, jotta kaikki tarpeellinen tuli ostettua. Itse asun kaupungissa ja jos tästä lähden nyt kauppaan, olen viimeistään vartin päästä kotona.

Minä asun pikkuiaupungissa, lähimpään kauppaan minulla on 120 m.

Vierailija
84/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä tahansa on aito mahdollisuus päästä kunnanvaltuustoon.

Mahdollisuus asua väljemmästi

Tunnet suurimman osan vastaantulijoista nimeltä

ei ainakaan muualta tulleella ole mahdollisuutta valtuustoon

Kyllä on, jos on sosiaalinen ja osallistuu yhteisön toimintaan. Ne muualta tulleet, jotka ei ole paljon yhteisön kanssa tekemisissä, eikä muutenkaan verkostoidu, eivät yleensä haluakaan vaikuttamaan edes suostuttelemalla. Mua introverttina kysyttiin mukaan toimintaan, koska väestä oli pulaa. Juu ei, en halua ehdokkaaksi!

Milloin verkostoituminen on korvannut ystävystymisen?

Vierailija
85/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnilla ilmeisesti aina ostetaan koko kärryllinen tavaraa marketista ja siksi kaupassa hidasta. Suurissa kaupungeissa pistäydytään kaupassa useammin, joten ostoksia kerralla vähemmän ja jonot liikkuvat nopeammin. 

Kyllä täällä pk-seudulla näkee usein isoja ostoksia. Kärry on melkein täysi. Mä käytän itsepalvelukassaa koska mulla on aina ostoskori käytössä.

Vierailija
86/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiointi niin virastoissa kuin vaikkapa kaupoissakin on helppo hoitaa, kun henkilökunnalla ei ole niin kiire.

Asuminen on halpaa.

Saa vielä hetken. Mutta sitten ei saa kun terveyskeskus lopetetaan. Kokemusta on. Kaikkia virastoja ei lopeteta, mutta aukioloaikoja supistetaan ja henkilöstöä vähennetään.

Maalla on totuttu viimeiset 40 vuotta palveluiden huonontumiseen ja pärjäämään sen mukaan. Ambulanssin saa pahimmissa tapauksissa.

Vierailija
87/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkupaikkakunnilla ilmeisesti aina ostetaan koko kärryllinen tavaraa marketista ja siksi kaupassa hidasta. Suurissa kaupungeissa pistäydytään kaupassa useammin, joten ostoksia kerralla vähemmän ja jonot liikkuvat nopeammin. 

Voi luoja miten saatanantyperä kommentti, onneksi asut suuressa kaupungissa, ettei kaltaisesi ääl iö n tarvitse törmätä. Miten aikuinen viitsii tuommousta pas kaa kirjoittaa? Ihan oikeasti nyt järki käteen. 

Vierailija
88/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuhka on neljä autoa, kaupassa käyt nopeasti ostamassa isotkin ostokset kun kaupat on pieniä ja parkkipaikka oven vieressä. 

Ei ole hyviä tai huonoja asuinalueita. Korkeintaan kunnan rivitalossa voi olla meluisaa. 

Hädän hetkellä naapuri auttaa, vaikka muuten ei erityisesti vietettäisiin yhdessä aikaa.

Exäni asui pienessä kunnassa ja siellä kaupassa käynti oli oma operaationsa. Pelkästään matkoihin meni kolme varttia ja siihen päälle vielä ostostentekoaika. Kaikki piti suunnitella aina huolellisesti, jotta kaikki tarpeellinen tuli ostettua. Itse asun kaupungissa ja jos tästä lähden nyt kauppaan, olen viimeistään vartin päästä kotona.

Minä asun pikkuiaupungissa, lähimpään kauppaan minulla on 120 m.

Miksi vertaat pikkukaupunkia pieneen kuntaan? Sama kuin vertaisi pikkuautoa isoon autoon.

Vierailija
89/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän tai ei ollenkaan vihreitä

Vierailija
90/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tennis 20 egee koko kesäkausi massakentällä.

Täällä taas jalkapallon seuramaksu 10€ koko kaudelta, sisältäen pelipaidan, pelimatkat, treenit, kentän käyttömaksun jne.

Vierailija
91/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on halpaa.

Maalla on totuttu viimeiset 40 vuotta palveluiden huonontumiseen ja pärjäämään sen mukaan. Ambulanssin saa pahimmissa tapauksissa.

Jonka tulo kestää ja kestää. Kun lähdetään 100km päästä ajamaan niin itku tulee. Eikä tarvitse olla edes lapissa.

Vierailija
92/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on halpaa.

Asun alle 7000 asukkaan kaupungissa, lanssi saavuttaa laita-alueetkin 20 minuutissa. Minulle tuli lanssi viidessäbminuutssa, kun niitten talli on alle kilsan päässä, siellä on lähtövalmiina vähintään kolme lanssia. 

Vierailija
93/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu sen pikku kunnan keskustaajamassa niin yleensä kaikki tarpeellinen on lähellä. Asun tämmöisessä alle 10000 asukkaan pitäjässä aika lailla keskellä kylää. Jos piiirrän kotini ympäri 2 km ympyrän niin sen sisällä on oikeastaan kaikki palvelut mitä täällä on. Kaupat, Alko, apteekki, kunnan palvelut, terveyskeskus, sairaala, harrastuspaikat. Oikeastaan ainoa asia minkä takia pitää poistua tästä 2 km kuplasta on kesällä uimaranta ja talvella paremmat hiihtoladut.

Vierailija
94/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exäni asui pienessä kunnassa ja siellä kaupassa käynti oli oma operaationsa. Pelkästään matkoihin meni kolme varttia ja siihen päälle vielä ostostentekoaika. Kaikki piti suunnitella aina huolellisesti, jotta kaikki tarpeellinen tuli ostettua. Itse asun kaupungissa ja jos tästä lähden nyt kauppaan, olen viimeistään vartin pää

Siksi kun kaikki kaupungit ovat kuntia, etkö sitä tiennyt? On kuntia, joissa asuu enemmän asukkaita kuin joissakin pikkukaupungissa. Ei sillä nimellä ole mitään merkitystä enää. Ennen oli kauppala välissä, sitten liki kaikista pikkukunnista tuli kaupunkeja. 

Vierailija
95/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Poliisiasemalla on tuurilla vähemmän odottajia ja se on "lähempänä" kuin isossa kaupungissa, jos haet henkkarin. Voiko olla?

-Bussiasema voi olla tunnelmallisen pieni ja ulos pääsee helposti. Jos niitä enää on.

-Tori on keskustassa yleensä ja muutama kahvila.

-Jokunen kastautumispaikka on järvessä jopa lähellä keskustaa. Tosin on välimatkat.

-Jos löydät paikan jossa ei helota katuvalot, näkisi tähdet. Isossakin voi olla pari paikkaa jossa näkyy tähtiä, lähellä. -Katuvalot voivat olla riesa kun ei pääse missään karkuun, edes pienessä.

-Ehkä vähemmän infraa huoltavaa liikennettä, silti sitä voi olla.

-Jos löytyy muu kuin kerrostalo asunnoksi ja tien päästä. Hyvä tuuri.

-Ei huku massaan tuurilla, kuten kaupungissa usein tuntuu, toki pienessäkin voi tuntua että katoaa jonnekin. Mutta onko väki vieraan tuntuista vai tutun.

-Voi miettiä kädentaitoasioita tai tiloja. 

-Voi muuttaa vielä lähemmäs maaseutua jos on millä kulkea. Ja jos ei pelkää liukasta.

Vierailija
96/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä tahansa on aito mahdollisuus päästä kunnanvaltuustoon.

Mahdollisuus asua väljemmästi

Tunnet suurimman osan vastaantulijoista nimeltä

ei ainakaan muualta tulleella ole mahdollisuutta valtuustoon

Kyllä on, jos on sosiaalinen ja osallistuu yhteisön toimintaan. Ne muualta tulleet, jotka ei ole paljon yhteisön kanssa tekemisissä, eikä muutenkaan verkostoidu, eivät yleensä haluakaan vaikuttamaan edes suostuttelemalla. Mua introverttina kysyttiin mukaan toimintaan, koska väestä oli pulaa. Juu ei, en halua ehdokkaaksi!

Milloin verkostoituminen on korvannut ystävystymisen?

Ne ovat synonyymit. Urbaani verkostoituminen on täällä maalla ystävyyttä. 💓

Vierailija
97/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on halpaa.

Asun alle 7000 asukkaan kaupungissa, lanssi saavuttaa laita-alueetkin 20 minuutissa. Minulle tuli lanssi viidessäbminuutssa, kun niitten talli on alle kilsan päässä, siellä on lähtövalmiina vähintään kolme lanss

Aha.. Teillä on asiat sitten hyvin. Monella muulla paikkakunnalla ei ole.

Vierailija
98/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu sen pikku kunnan keskustaajamassa niin yleensä kaikki tarpeellinen on lähellä. Asun tämmöisessä alle 10000 asukkaan pitäjässä aika lailla keskellä kylää. Jos piiirrän kotini ympäri 2 km ympyrän niin sen sisällä on oikeastaan kaikki palvelut mitä täällä on. Kaupat, Alko, apteekki, kunnan palvelut, terveyskeskus, sairaala, harrastuspaikat. Oikeastaan ainoa asia minkä takia pitää poistua tästä 2 km kuplasta on kesällä uimaranta ja talvella paremmat hiihtoladut.

Minä asun järvirikkaassa pikkukaupungissa, uimarantoja alle kilsan matkalla on monia, ja sivukylillä ( lue kaupunginosa) on omansa, lisäksi puhdasvetinen joki, jossa monta uimapaikkas. 

Vierailija
99/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kyllä pätee omallakin kohdalla, vaikka ei ole pienen pieni paikkakunta. Epäsosiaalisessa ympäristössä alkaa itsekin vältellä väkijoukkoja. 

Vierailija
100/146 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kerrotaan esimerkkejä pienistä kaupungeista kun kysellään pienistä kunnista? Joku 10 000 ihmisen pieni kaupunki ei ole sama kuin pikku kunta jossa on 3000 asukasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä