Luetellaan tähän asioita, jotka on paremmin pienessä kunnassa kuin suuressa kaupungissa?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen kontrolli.
Miksi on hyvä elää normien mukaan? Oikeasti kysyn. Mikä on pelkona, jos ihminen ei eläkään normien mukaisesti?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta etkö keksi itse ainoatakaan sääntöä ja normia, josta on ihan hyväkin pitää kiinni?
Pienissä kaupungeissa mainittu kontrolli ylettyy niihinkin asioihin, joihin ei pitäisi. Jokainen fiksu taas osaa ihan itse pitää kiinni niistä säännöistä, joissa on järkeä.
- eri
Kokemuksella sanon, että nykypäivänä ei mikään. Eräässä pienemmässä kaupungissa olen kyllä syönyt elämäni parhaimman makuisen leivoksen ja se tietty leivos oli parempi. Huonompi oli isossa kaupungissa. Pitääkö tähän nyt vastata, että leivos?
Oma rauha, mutta silti kaikki peruspalvelut. Ja tonttien koot mitataan hehtaareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani pikku kunnassa kasvaneet kaikki sanoivat, että sinne ei voi jäädä, kun koulu ja lukio on ohi, niin pitää lähteä.
harvemmin niissä on töitä lukion tai korkeamman koulutuksen käyneille
Opettaja, lääkäri. hammaslääkäri. Tässäpä ne. Mutta etätöitä voi tehdä monella alalla.
Sairaanhoitaja, sosionomi, fysioterapeutti, insinööri, arkkitehti jne. Virkamieheksikään ei oikein ilman yliopistokoulutusta pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tunnet suurimman osan vastaantulijoista nimeltä
Ei kiinnosta.
Löytyy ehkä joskus rauhallista aikaa. Käveleksiä. Isossa on koko ajan massa ulkona tai joku kytiksessä, jokin jyrisee tai "pärisee" (ehkä mopo). Pienessä voi olla silti tiivis kaavoitus myös ja vaikea päästä "maalle" tai rantaan. Välimatkat. Ei ole stressi välttämättä niin suuri jos asioi keskustassa kaupassa, isossa tuntuu ihmiset vihaiselta ja äksyltä, ellei ole joku rento siellä. -Pienessä voi olla vielä joku liiketila vapaana tai voi pystyttää pienen puulaakin, vaikka kai se maksaa. Turvallisuus huomioitava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen kontrolli.
Miksi on hyvä elää normien mukaan? Oikeasti kysyn. Mikä on pelkona, jos ihminen ei eläkään normien mukaisesti?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta etkö keksi itse ainoatakaan sääntöä ja normia, josta on ihan hyväkin pitää kiinni?
Pienissä kaupungeissa mainittu kontrolli ylettyy niihinkin asioihin, joihin ei pitäisi. Jokainen fiksu taas osaa ihan itse pitää kiinni niistä säännöistä, joissa on järkeä.
- eri
Kyllä mä sanon, että sosiaalinen kontrolli löytyy sekä kaupungista että maalta. Ja just niitä ei-fiksuja varten se on hyvä olla olemassa.
Tennis 20 egee koko kesäkausi massakentällä.
Vierailija kirjoitti:
Vain yksi puoti, Sale, ei tarvise vertailla hintoja. Myös persut ja muutkin rikolliset vähälukuisia.
Persut on kyllä maaseutukunnissa iso puolue nykypäivänä. Täälläkin. Näkee nimenomaan niitä persuja ja niiden äänestäjiä. Työhaalareissa liikkuvat vapaa-aikanakin. Ilmapiiri on persulainen ja se persujen politiikka ulottuu kaikkeen ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä tahansa on aito mahdollisuus päästä kunnanvaltuustoon.
Mahdollisuus asua väljemmästi
Tunnet suurimman osan vastaantulijoista nimeltä
ei ainakaan muualta tulleella ole mahdollisuutta valtuustoon
Kyllä on, jos on sosiaalinen ja osallistuu yhteisön toimintaan. Ne muualta tulleet, jotka ei ole paljon yhteisön kanssa tekemisissä, eikä muutenkaan verkostoidu, eivät yleensä haluakaan vaikuttamaan edes suostuttelemalla. Mua introverttina kysyttiin mukaan toimintaan, koska väestä oli pulaa. Juu ei, en halua ehdokkaaksi!
Vierailija kirjoitti:
asunnot halvempia mutta risaisempia kun niistä ei pidetä juuri mitään huolta
Asuminen maalla ja pienissä kunnissa on kalliimpaa esim. sähkönsiirto, jopa moni kymmenkertainen, lisäksi nettiyhteydet, jätehuolto, vesi, julkinen liikenne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani pikku kunnassa kasvaneet kaikki sanoivat, että sinne ei voi jäädä, kun koulu ja lukio on ohi, niin pitää lähteä.
harvemmin niissä on töitä lukion tai korkeamman koulutuksen käyneille
Opettaja, lääkäri. hammaslääkäri. Tässäpä ne. Mutta etätöitä voi tehdä monella alalla.
Ja sitten työttömyys kortistot ja kelan tuet
Pikkukunnat ovat luokkayhteiskuntia
Joko olet kartanon perijättär, tai kuulut parempaan väkeen (lakimies, pankkiiri), tai olet osa luusereita, ruikuttajia jotka eivät edes omista metsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen kontrolli.
- eri
Kyllä mä sanon, että sosiaalinen kontrolli löytyy sekä kaupungista että maalta. Ja just niitä ei-fiksuja varten se on hyvä olla olemassa.
No ison kaupungin lähiössä se oli positiivista tyyliin " Oletko nähnyt Penaa, ettei vaan ole sattunut mitään." Ihmiset huolehti siitä, että muilla on asiat hyvin. Pienemmissä kunnissa ihmiset huolehtii siitä, että muilla on asiat huonosti. On siinä ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asunnot halvempia mutta risaisempia kun niistä ei pidetä juuri mitään huolta
Asuminen maalla ja pienissä kunnissa on kalliimpaa esim. sähkönsiirto, jopa moni kymmenkertainen, lisäksi nettiyhteydet, jätehuolto, vesi, julkinen liikenne jne.
Vielä saa odottaa, että nuo tulee täällä kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruuhka on neljä autoa, kaupassa käyt nopeasti ostamassa isotkin ostokset kun kaupat on pieniä ja parkkipaikka oven vieressä.
Mikä on aloituksen tarkoittaman pieni kunta? Käyn säännöllisesti eräässä noin 8000 asukkaan kunnassa ja siellä on aina kaupoissa jonoa. Viimeeksi odotin melkein 10 minuuttia, kun jokaisella asiakkaalla oli erityistarpeita ja kysyttävää tarjouksista ynnä muusta. Sama muissa kaupoissa. Kassapisteitä on, mutta vain yhdessä työntekijä.
"No ison kaupungin lähiössä se oli positiivista tyyliin " Oletko nähnyt Penaa, ettei vaan ole sattunut mitään." Ihmiset huolehti siitä, että muilla on asiat hyvin. Pienemmissä kunnissa ihmiset huolehtii siitä, että muilla on asiat huonosti. On siinä ero. "
Vielä on kokematta tuo, että joku huolehtis, että mun asiat olis huonosti. Mutta olenkin asunut täällä vasta 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Halvempaa asua, oma rauha, ei ruuhkaa, terveyskeskukseen/hoitoon pääsee nopeasti, ei näitä uusia tulokkaita, ei roadmaneja jne, ilmainen pysäköinti, luontoa ympärillä, vähemmän ruuhkaa uimarannoilla ja oikeastaan missä tahansa.. onhan tässä vaikka mitä hyviä puolia
Maalla ja pienissä paikkakunnissa on vaikeaa saada osaavia ja päteviä lääkäreitä, sh ja opettajia, koska urakehitystä ei juuri ole, eikä myöskään tukea esihenkilöiltä. Suurin osa opettajista tuntiopettajia, kun koulu pieni, eikä tarpeeksi oppilaita ja opetustunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä saa aika helposti ajan terveyskeskuksesta.
Asiointi niin virastoissa kuin vaikkapa kaupoissakin on helppo hoitaa, kun henkilökunnalla ei ole niin kiire.
Asuminen on halpaa.
Mutta erikoissairaanhoitoa ei ole, ei välttämättä edes päivystystä.
Virastoissa asioidaan nykyjään sähköisesti.
Asuminen voi olla halpaa mutta palvelut kaukana, jolloin perhe tarvitsee useamman auton, jolloin kuluja on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Koulut, päiväkodit jne on pienempiä, ei ole 1000 oppilaan laitoksia.
Terkkariin, hammaslääkäriin jne saa ajan nopeasti. Muutkin palvelut pelaa.
Vanhemmat ja lapset tuntevat toisensa, ei tarvitse miettiä uskaltaako lasta päästää Liisan luo yökylään.
Ja millä rahalla ne pyöritetään kun ovat pienempiä? Lapsiperheet ovat kunnalle menoerä.
Opiskelin toisella paikkakunnalla ja tulin takaisin, sain töitä ja rakensimme oman kodin. Pois en muuttaisi.