Kauanko kannattaa varata aikaa pakkaamiseen?
70-neliöinen asunto. Ja kuinka hyvin pätee se yksi muuttolaatikko per neliö -ohjeistus?
Kommentit (34)
Yksi laatikko per neliö? Häh? Viimeksi muutin 50 neliöstä pois eikä todellakaan ollut 50 laatikkoa.
Kaiken pehmeän pakkasin vaan mustiin jätesäkkeihin. Ei ole oikein laatikkotavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pehmeän pakkasin vaan mustiin jätesäkkeihin. Ei ole oikein laatikkotavaraa.
Ei astioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan aina noin kk ennen. Kaikki ylimääräinen laatikoihin. Valokuvat osa astioista, vaatteista, koriste-esineet, kirjat yms. Matot pois, verhot alas. Varaston kamat pakettiin myös. Pyyhin tyhjät hyllytkin sitä mukaa kun tyhjenee.
Minusta on outoa, että jollain on kodissaan valtavasti ylimääräistä tavaraa.
Tässä ylimääräinen viittaa niihin tavaroihin, joita tarvitaan harvemmin - joita ilman pärjää useamman viikon. Tuskinpa kukaan katselee valokuva-albumeja viikoittain tai lukee kaikki kirjat varsinkaan siinä tilanteessa, kun on muutto tulossa. Aika harvoin on koteja, joissa on vain kaikista välttämättömin kuten yksi lautanen, lasi ja muki per asukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan aina noin kk ennen. Kaikki ylimääräinen laatikoihin. Valokuvat osa astioista, vaatteista, koriste-esineet, kirjat yms. Matot pois, verhot alas. Varaston kamat pakettiin myös. Pyyhin tyhjät hyllytkin sitä mukaa kun tyhjenee.
Ei mulla valtavasti ole ylimääräistä tavaraa. Mutta en kyllä tarvitse kaikkea joka päivä. Tarvitsetko sinä?
Voisiko riippua pakkausnopeudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla valtavasti ole ylimääräistä tavaraa. Mutta en kyllä tarvitse kaikkea joka päivä. Tarvitsetko sinä?
Todella vähän on niitä tavaroita, joita en kuukauden sisällä käyttäisi.
Jos sinun täytyy kysyä, olet jo myöhästynyt aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Olet siis vielä minimalistisempi kuin minä. Valokuvat, pelit, käsityötarvikkeet, astioita, kausivaatteita, palapelejä yms löytyy. En noista ole valmis luopumaan, kun aina joskus inspiraatio iskee. Ja kesällä en käytä talvivaatteita tai toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat vaatteet ja kengät kesät ja talvet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiemmin aloitat, sitä tehokkaammin ehdit karsia ylimääräiset pois. Itse vein reilu kuukausi ennen muuttoa tavaraa ja vaatteita kirpputorille, siitä sai kivasti muuttorahaa uuteen kotiinkin sitten. Myös varastot on hyvä käydä läpi ja pakata hyvissä ajoin ennakkoon. Ihmisillä on yleensä aina liikaa tarpeetonta roinaa, jota on ihan turha säilyttää ja raahata mukana muutosta toiseen.
Laatikko/neliö lienee ihan hyvä yleisohje.
Muuten hyvä idea viedä tavaraa kirpparille muuton yhteydessä,mutta jos sitä lahjoitusrompetta/myyntiin menevää tavaraa on kertynyt kymmenen vuoden aikana täyden häkkivarastokopillisen verran,ei siihen yksi kirppispöytä tai kuukauden myyntiaika riitä-pitäisi sitä pakkaamistakin ehtiä tekemään.
Itse teen tällaisessa tapauksessa niin, että pakkaan kirpputorille menevät tavarat eri laatikoihin joihin kirjoitan päälle että kirpputori. Varaan pöydän pari kuukautta muuton jälkeen jotta kerkeää rauhassa muuttamaan. Eli selkeästi oma projektinsa se sitten jos en kerkeä sitä tekemään reilusti ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat vaatteet ja kengät kesät ja talvet?
Kahdet talvikengät, kaksi talvitakkia, pipo, käsineet ja kaulahuivi on sellaiset, jotka ei ole nyt hetkeen käytössä
Itse muutin kaksiosta kaksioon vuosi sitten 500km päähän kahdessa viikossa. Tähän sisältyi asunnon katsomiset ja loppusiivoukset. En suosittele. Paljon lähti mukaan tarpeetonta tavaraa mitä saa hävitellä jälkeenpäin. Mutta minkäs teki kun aikataulut tiukentui kesken kaiken.
Kyllä mä tän varmaan viikossa pakkaisin. Tuntui jo viime vuonna että olen muuttamassa (ufoa että sellainen tunne) - ja irrotin jopa juttuja seinistä enkä ole saanut=laittanut takaisin. On sellainen mielikuva että mulla oli jotain 40 laatikkoa kun viimeksi muutin samankokoisesta tähän - siis mulla just 70 m2. Ongelma on kaikkit taideharrastukseen liittyvä ja siihen liittyvää laatikkomäärää enkä ehkä edes hahmota ihan - kaikki kun ei edes ole pakattavissa laatikoihin ja siksi vie tilaa muuttokuormassa.
Mitä tehdä kasveille ja kukkaruukuille joita on parvekkeella paljon - jos niillekin tarttee laatikoita??? Ei niitä ainakaan päällekkäin voi ladata? Onneks parvekepöydästä saa jalat irti.
Se on vähän eri homma ladata kaikki suoraan laatikoihin kun ei ole mitään poisheitettävää kuin että elää 'muuttofiiliksissä' ja miettii mistä kamasta luopua ja miten yms. Kun siivosin kuolinpesän niin se oli aika hirveää hommaa kun joka tavaralle piti keksiä joku muu paikka kun se kämppä mistä piti päästä eroon ja sorteerata kaikki niin että niistä joistakin todella pääsee eroon. Nyt mulla on sieltä vielä yksi telkkari joka ei käynnisty tässä kämpässä (antenni) ja odottaa että toinen hakisi pois ja sitten yksi antiikkituoli jolla mä en tee mitään... ei siitä juuri mitään rahaa saa eikä mulla itselläni varsinaisesti ole mitään tunnesiteitä siihen... mutta siis en ole vielä päässyt eroon...