Mikä meidän vauvaa vaivaa?
Meillä melkein 7 vko vanha tyttövauva ja olen ihmeissäni öiden kanssa. Päivällä tyttö on kuin itse aurinko, nukkuu ja syö hyvin, rauhallinen, tutkii ympäristöä ja seurusteleekin jo vähän. Illatkin menee kivasti, vaikka totta kai sellaista normaalia iltakitinää ja -levottomuutta on.
Yhdeksän, puoli kymmenen maissa laitetaan nukkumaan, nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn, mutta herää n. puolen tunnin, tunnin kuluttua, joskus kitisee, joskus itkee. Sitten itkua, kitinää, levottomuutta jatkuu 02-03 asti.
Ensin ajattelin, että lapsella on nälkä, mutta ilmeisesti ei, koska ei aina edes suostu syömään. Toki kun pari tuntiakin huutaa niin sitten jo syökin, mutta ei se rauhoita vielä nukkumaan.
Vauva siis kitisee, välillä itkee, välillä saattaa torkahtaa hetkeksi mutta herää taas. Ajoittain rauhoittuu esim. kanniskeluun, tutille, katselemaan vaikka värikkäitä jouluvaloja (juu tämän vuoksi meillä ei vieläkään ole otettu viimeisiä jouluvaloja pois...). Ja siis joka yö n. 22-02/03 välisenä aikana. Ja sitten kun kello tulee tuon 02/03 niin ihmeellisesti rauhoittuu ja köllöttää vähän aikaa omassa sängyssään kunnes nukahtaa. Lapsi siis ei huuda tauotta kurkku suorana niinkuin ilmeisesti koliikissa lapset tekee, toki välillä saattaa huudoksikin yltyä.
Mistähän tässä on kyse? Vatsavaivoja? Jotain koliikin tapaista? Vuorokausirytmi sekaisin ja ei haluakaan yöllä nukkua? Ja miten vauvaa voisi auttaa? (Vatsavaivoista en tiedä kun lapsi muuten on niin tyytyväinen, puksuja ja röyhyjä tulee siististi, kakkaa hyvin jne.)
Itse olen jo ihan puhki tämän tilanteen kanssa. Tämä on jatkunut jo n. 3-viikkoisesta asti, aluksi lievempänä valvoskeluna ja nyt siis jokaöisenä itkeskelynä. Aamuisin vauva kyllä nukkuisi pitkään, mutta kun kotona on myös 3,5 v. uhmakas esikoinen, jonka kanssa on pakko nousta ylös 8 aikaan ja puuhata päivä.
Kommentit (39)
tänään neiti nukahti ihan helposti. Tosin kello oli 23 jo, mutta ei haittaa kun ite oltais oltu vielä muutenkin hereillä. Voi kun näin ois joka ilta! :)
Kokeilen nyt vielä maidotonta dieettiä 5päivää, oisko sillä vaikutusta itkuisuuteen.. Tänään en juonut kahvia enkä syönyt suklaata, jonka uskon aiheuttavan masuvaivoja ainakin. Maidoton dieetti on rankkaa, mutta kokeilen mitän vaan että saadaan meidän neiti tyytyväiseksi.
Nyt nukkumaan ja toivottelen hyviä unia kaikille!
t.V ja Sofia
ps. Mites teillä muilla nyt yöt on sujuneet? Onko rytmi löytynyt vai vieläkö on yöt risaisia? ja sä uus kirjoittaja(en muista nimim. ) jolla oli eilen eka hieronta, miten menee?
kiva kuulla etteä muillakin auttaa,me saatiin kotiin hieromis ohjeet joten käytettiin meiän tyttöö vain kerran :) kyllä auttoi,just vähän aikaa sitten lopetin hieromisen tyttö siis 5kk ja risat.
joku laittoin että maksaa 15¿/10¿ sehän on halpa! täällä vantaalla maksoi 25¿/kerta!!! mutta oli hintansa arvoista.
k.h.p ja likka 5kk-->
Käytimme tyttöä eilen kolmatta kertaa vyöhyketerapiassa. Hän nukahti illalla klo 22 ja nukkui puoli 9:ään kahdella pikaisella syötöllä! Tuntuu aivan uskomattomalta. Pelkästään se, että saa itse laittaa nukkumaan, kun väsyttää, on aivan upeaa! Puhumattakaan siitä, ettei meillä ole karjuttu öisin tuntikausia reiluun viikkoon!
Mutta täytyy koputtaa puuta, voihan tilanne tästä muuttua. Toissayökin sujui hyvin. Eilen vauva " valvoikin" klo 8.30-16.30 siten, että nukahti pariin otteeseen yhteensä vaivaiseksi pariksi tunniksi. Ilmeisesti jos yöllä saa nukuttua hyvin, ei päiväksi jää unta. Taitaa tämäkin lapsemme olla vähillä unilla toimeen tuleva kuten esikoinenkin...
{b]Suuma[/b], olipa kurja lukea, että teillä päivät jatkuvat edelleen kitinän merkeissä. Tottakai se voittaa yölliset valvomiset ja masukipuitkut, mutta tokihan soisi, että lapsella olisi kaikki hyvin myös päivisin! Näin se taitaa olla, että nälkä kasvaa syödessä.
[b]Vaavaa,[/b] toivottavasti se toissaöinen (?) oli vain yksittäinen kerta. Koska toivo on herännyt, nyt olisi ihan kauheaa, jos tulisikin suuria takapakkeja, vai mitä?
[b]Ramada[/b], tulisitko kertomaan, miten teillä sujuu? :-)
[b]Elviiratar[/b], jos meilaat minulle iituli1970@suomi24.fi, voin kertoa meidän helsinkiläisen terapeuttimme nimen.
Iituli + tyttö kohta 2 kk
PS. Meidänkin lapsilukumme on täynnä. Tämä oli tiedossa jo raskausaikana, mutta eipä kyllä ole mieli muuttunut näiden parin kuukauden aikana, hah!
Meillä siis 14.2 oli eka vyöhyketerapia ja sen jälkeen 3 yötä menny mukavasti. Eka unipätkä on ollu n.5-6 tuntia ja sen jälkeen herää 3 tunnin välein ja nukahtaa hyvin uudelleen. Eli varovasti uskallan toivoa, et siitä vyöhyketerapiasta on ollut apua. Meidä tyttö siis valvotti ja ähkytteli lähinnä aamuyöt klo 4:stä eteenpäin. Päivät menee meillä ihan hyvin, tyttö on tyytyväinen, eikä pulauttele enää niin paljon, kuin aikaisemmin. Kakkaaminen on vähentynyt. Nyt tulee isot kakat vain 3 krt/päivä, ennen tuli joka syötön jälkeen.
Nyt pohdinkin, otetaanko toinen käyntikerta. Jätettiin vyöhyketerapeutin kans asia auki ja soitan hänelle maanantaina. Vaikka onkin menny hyvin, oisin vähän kallistumassa sille kannalle, et otettas toinenkin kerta. Muuten, se meidän hoitsu oli vahvasti sitä mieltä että myös itse pitää hieroa vauvan jalkapohjia, masua ja kämmeniä aktiivisesti. Meillä se vetos erityisesti mun mieheen, et hieroskelisi vauvaa vahvoilla käsillään. Tämä erityisesti siksi, että mä näytin hänestä kovin uupuneelta. No eipä ihme, ku sillon edellisen yön valvoin melki kokonaan. No meilläpä se on kuiteski ollu enempi minä, joka tyttöä on hieronu pitkin päivää ja kyllä näyttäsi typy siitä tykkäävän kovasti.
Kiva, että Iitulin vauvakin on löytänyt unirytmiä ja toivon kans kovasti että Suuman vauvan päivätkin alkavat sujua! Tässä on mukava vaihtaa kohtalotovereiden kanssa kuulumisia, joten tulkaapa edelleenki kertomaan miten menee, mä kans tulen .
Tyttö on mennyt yöunille jo klo 22 ja nukkunut siitä aamu kahdeksaan, kertaakaan syömättä (!!). Eli onkohan meillä jo yösyönnit historiaa... no ei sen väliä, jos muuten yöt menee hyvin.
Mutta eilinen päiväkin oli tosi hyvä. Ehkä kun tyttö oli saanut edellisen yön nukuttua niin hyvin ja oman rytminsä (uuden rytminsä?) mukaisesti niin oli sen takia niin onnellisen ja hyväntuulisen tuntuinen. Nukkui kahdet hyvät päikkärit vaunuissa ja illalla torkkui sylissä vielä vähäsen, siinä välissä jokelteli ja tutkaili leluja, vähän jo jumppasikin sellaisella puuhamatolla jne.
Mietinkin, että oliskos meidän tyttö jo hakemassa jotain rytmiä elämäänsä ja nämä viime päivien kitinät ja levottomuudet olis vähän siitäkin johtuvaa... Ainakin nämä kaksi edellistä iltaa on menneet niin, että tyttö on selvästi väsähtänyt siinä ennen klo 22 ja osoittanut haluavansa nukkumaan, ja sitten nukahtanutkin helposti, että selvästi hän on nyt löytänyt sopivan nukkumaanmenoajan itselleen. Aikaisemminhan nukkumaanmenoaika on vähän vaihdellut, joskus saatu yöunille jo ennen klo 22, joskus taas mennyt 02 asti. Päivät ovat vielä melko rytmittömiä, nukutaan kun nukuttaa ja syödään kun on nälkä, mutta tuo ilta ja aamu vois olla ehkä jo loksahtamassa paikoilleen.
mutta tässä vaiheessa ei kannata epäillä vielä sitä. Allergiaan liittyy yleensä myös muita oireita, kuten vihertävää ulostetta, jopa ripulia, ja usein jonkinlaisia iho-oireita, kuten punoitusta poskilla, näppyjä, ihottumaa jne. Meillä valvottiin allergioiden aiheuttamien vatsavaivojen vuoksi vuoden ajan:(
Jos muita oireita ei ole, kannattaa ajatella, että kyse on suoliston kypsymättömyydestä tai lievästä koliikista, joka kyllä loppuu aikanaan.
Omalla ruokavaliolla voi usein vaikuttaa jonkin verran vatsavaivoihin, esim. herneet, pavut, sipulit, valkosipuli ym. ruuat saattavat aiheuttaa rintamaidon välityksellä ilmavaivoja myös vauvalle. Kehdossa nukuttaminen on myös hyväksi havaittu keino ja monilla (myös meillä) on ihan hyviä kokemuksia vyöhyketerapiasta. TSEMPPIÄ!
kun vauva oli noin 4-8viikkoinen. Päivällä nukahti itsekseen ja nukkui tosi hyvin mutta yöllä valvoi. Ja myös samalla tavalla kuin teillä että ei itkenyt vaan saattoi vaan olla möllöttää tai kitisi ja haluaa olla sylissä. Oltiin jo miehen kanssa molemmat ihan loppu, hermoja raastoi myös se että joka ilta poika nukhati noin 21-22 aikoihin ja sitten tiesi että taas yöllä valvotaan. Meillä vielä valvottiin monta kertaa jonnekin 04-05 asti! Sitten vaan eräänä yönä yövalvomiset loppuivat ja siitä lähtien poika on nukkunut koko yön joka yö (koputtaa puuta).
En tiedä auttoivatko seuraavat toimenpiteet asiaa vai kääntyikö pojan vuorokausirytmi itsekseen mutta tässä jotain temppuja joita kokeiltiin:
- iltakylpy joka ilta, aika lämmintä vettä
-nukkumaanmenoaika myöhäisemmäksi niin että illansuussa tulee pitkä valveillaolo pätkä
-poika makuupussiin nukkumaan, makuupussin reunoista tehtiin " kourut" niin että vauva tuntee olevansa pienessä tilassa = turvallisuudentunne
-vauva äidin viereen nukkumaan
-päivällä kannettiin paljon kantoliinassa ja pidettiin paljon sylissä niin että vauva sai paljon läheisyyttä
- sopivasti virikkeitä päivällä: lauluja, jutustelua, jumppaa jne aktiiveja
Toivottavasti teilläkin vuorokausirytmi kääntyy ja saatte yöllä nukkua!
Voimia!
onna
Meidän vauvamme täyttää 7 viikkoa huomenna ja yöt ovat menneet koko ajan huonommiksi. Itse joudun nykyään pärjäämään sellaisilla 4,5-6 yöunilla, jotka nekin rikkoutuvat vähintään kerran. Joskus viikonloppuisin voi korjata univelkaa, sillä en oikein osaa nukkua päiväunia.
Meillä on ihan sama juttu kuin teillä päivien suhteen: vauva nukkuu todella hyvin, on hyväntuulinen ja seurusteleekin. Iltayöstä (klo 22-24)alkaa sitten varsinainen helvetti, jota kestää nykyään useimmiten klo 3.30-4.30 asti): esimerkiksi eilen vauva alkoi huutaa (ihan suoraa huutoa) masuvaivojaan (?) klo 22. Hän nukahti puoli 1:n tienoilla rinnalle. Hän nukkui puoli tuntia ja havahtui hereille. Taas alkoi itku ja hammastenkiristys, jota kesti reilun tunnin. Uusi nukahdus klo 2.30 ja jälleen puolen tunnin unien jälkeen hereille. Siitä meni vajaa tunti, että lopulta nukahti klo 3.30. Tätä on ollut nyt reilun viikon ajan useimpina iltoina.
En oikein tiedä, mitä syyttää tästä. Ehkä koliikki voisi olla yksi varteenottava syyllinen. Maitoallergiaakin olen miettinyt. Aloitan itse maidottoman dieetin ensi viikolla. Tosin meillä ei ole mitään iho- tai kakkaoireita, mutta epätoivo on sitä luokkaa, että kokeillaan nyt sitäkin.
Vyöhyketerapiaan meillä on aika perjantaina. Jotkut vauvathan saavat avun siitä.
Itse antaisin taivasosuuteni siitä, että pääsisin itse aiemmin nukkumaan ja että vauva nukkuisi edes pari 3-4 tunnin pätkää yössä. Ennen kaikkea toivon hartaasti, että vauvan masuvaivat hellittävät. On sydäntä särkevää katsella itkevää ja kipuilevaa lastaan!
No, jos tämä meillä on koliikkia, se loppunee ensi kuussa, kun vauva täyttää kolme kuukautta. Toisaalta esikoinen itki kaiket illat puolivuotiaaksi asti...
En tosiaan tiedä, [b]suuma[/b], mikä auttaisi. Viestistäni ei siis ole apua enkä osaa neuvoa vinkkejä tämän kummemmin. Osaan kyllä samaistua tilanteeseenne liiankin hyvin. Voi olla, että aika on ainut, joka auttaa, mutta itse aion tosiaan testata maidottoman dieetin ja vyöhyketerapian.
Meillä muuten käytettiin aiemmin Jekovitia ja sen huomasin koventavan vatsaa. Nyt Deetippoihin siirtymisen jälkeen on kakka tullut melkein joka päivä. Rela-tippojakin kokeilin, mutta en usko niistä olleen apua. Disflatylit jätin tänä päivänä pois. Ne kai joskus auttavat, mutta on poikkeuksiakin, jolloin vaikutus on päinvastainen.
Omasta ruokavaliosta voi tietenkin yrittää karsia kaikki " pahat aineet" pois.
Itse yritän alistua siihen, että tämä on vain vaihe, joka on käytävä läpi. Kateeksi käy hyvin nukkuvien vauvojen äitejä, mutta kateuden tunteilla tekee vain hallaa itselleen. Ei auta kuin toivoa, että vauvan rytmi alkaa iän kasvaessa muotoutua paremmaksi.
Tsemppiä kovasti teille!
Kyllä se kummasti piristää kun saa yhden yön nukkua... Vauvamme sai ensimmäisen vyöhyketerapiahoidon, päätimme kokeilla tätä kun eipä siitä mitään haittaakaan ole. Koko loppupäivän oli aika levoton ja kireänoloinen, ei oikein nukkunutkaan. Mutta kun ilta tuli niin hän rauhoittui, nukahti puoli kymmenen maissa ja nukkui aamuun puoli kahdeksaan, EI EDES HERÄNNYT SYÖMÄÄN.
Kyllä oli ihan ihmeissäni, kolmen maissa pyöriskelin itse vähän kun ei vauva edes syödä halunnut. Ja kyllä oli hyväntuulinen tyttö kun aamulla heräsi, jaksoi seurustellakin ihan erilailla. No, vyöhyketerapeutin kanssa oli puhetta, ettei yksi hoitokerta vielä välttämättä auta. Voi esim. hetkellisesti helpottaa jne., mutta toki ensi yö voi olla taas paluu entiseen. Nyt tuntuu siltä, että ei se haittaa, sainhan yhden yön nukkua, kyllä taas jaksaa.
Tule sitten huomenna kertomaan että jatkuiko hyvä linja. Mekin otettiin vyöhyketerapiaa kun vauva ähisteli pieruja ja itkeskeli niitä välillä, varsinkin 03-06 välin. Vyöhyketerapian, toisen kerran jälkeen, alkoi nukkumaan pitkiä päiväunia, jopa 4 h (sitä ennen 40-50 min pätkiä)! Yöähistely väheni (väheni jo jonkin verran Rela-tipalla) ja nyt ei ähistä enää yhtään, vyöhyketerapiasta jotain reilu 2 viikkoa. Yöt rauhoittuneet, mutta herää kyllä 2-5 kertaa syömään, mutta noita 5 kerran öitä vähenemässä määrin. Otettiin yhteensä sitä terapiaa 3 kertaa suurinpiirtein samassa iässä kuin tekin.
Oli aivan mahtavaa lukea, millainen vaikutus vyöhyketerapialla oli teidän lapseenne, suuma. Tule ihmeessä kertomaan, miten jatko sujuu! Toivottavasti yönne rauhoittuvat lopullisesti!
Meilläkin on aika terapiaan perjantaina. Saa nähdä, onko sillä mitään vaikutusta. Pessimistinä en jaksa uskoa, että meidän kohdallamme olisi.
Meillä on 3 kk. tyttö ja valvoskelee,ähkii, puhkii varsinkin aamuyöstä. Viime yö meni tosi huonosti, heräili tunnin välein. Ei ole nälkäisen oloinen, mutta tisu on ainoa, mikä rauhoittaa. Meidän 6.v. tyttö oli maito sekä ruoka-aine allergikko vauvana. Vuosi valvottiin tytön kanssa ja unikoulu lopulta opetti pienen nukkumaan. Nyt vielä vanhemmalla iällä haluisin säästää itseäni ja hakea apua aikaisemmin, jotta meidän perhekin saisi vihdoin nukuttua. Eli olisin kiinnostunu tietään, mitä vyöhyketerapia maksaa? Olemme aikeissa tarttua tähän mahdollisesti auttavaan keinoon. Me on kokeiltu valvottamista ilta-aikaan, kylpyä, läheisyyttä ja vauvan peittelemistä tiiviiseen, turvalliseen " pesään" , mutta ne konstit ei oo auttanu meidän vaavia. Neuvolas tänään vähän epäiltiin jo noita allergioita ja kehotettiin välttään mausteita, kahvia, herneitä ja papuja. Maidottomalle dietille en ala ihan vielä. Meidän vauvalla on kuitenki kaunis iho ja tällä nyt 6.v. tytöllä jolla oli allergiat oli vauvana jo kuiva, atooppinen iho. Allergia voi oireilla kuitenkin vain vatsavaivoinakin. Tää valvominen on kyllä uuvuttavaa ja oma iloisuuskin kärsii, toivottavasti saamme apua ja pääsemme nukkumaan pidempiä yöunia, me kaikki lyhyistä yöunista kärsivät!
t:Ramada ja Inkku 3kk.
Maidosta tykkääville (imettäville) äideille vinkki; vaihtakaapa maito luomumaitoon. Meidän neitiltä loppui pierut siihen!
Koko eilisen päivän vauva oli rauhallinen, hyväntuulinen ja nukkui paljon. Silti unta riitti yöhönkin. Meni yöunille 22.30, itse nukahti sänkyyn (melkeinpä siihen malliin, että mene pois siitä häiritsemästä...), ja nukkui 7.30 asti. Eikä taaskaan edes herännyt syömään. Olen ihan ihmeissäni, yksi pieni jalkahieronta ja tyttö on kuin toinen lapsi. Kertaakaan 7-viikkoisen elämänsä aikana ei ole ollut näin hyväntuulinen ja rauhallinen.
Kahden yön jälkeen siis uskallan jo vähän hehkuttaa. Jotain selvästi positiivista vaikutusta sillä vyöhyketerapialla siis tuntuu olleen. Vauva on hoidon jälkeen ollut selvästi rauhallisempi, kireä vääntelehtiminen ja kitinä ovat jääneet pois, eli ehkä se hoito on auttanut mahdollisia masuvaivoja poistumaan, saanut vauvan suoliston toimimaan itse paremmin tms. Hoitoa kyllä jatketaan ainakin toisen kerran vielä. Vyohyketerapeutti sanoikin, että joillain riittää yksi hoito (vaikkakin yleensä tarvitaan enemmän) ja joillain taas tarvitaan useita hoitokertoja. Hoito maksoi 30e/kerta.
Juttelin äitini kanssa asiasta ja hän oli myös samaa mieltä kuin Emilyn, että ihan tavallisia masuvaivoja, ilmavaivoja tms. nuo ovat. Menee ohi aikanaan jne. Varmaan niin onkin. Olen vaan ollut niin väsynyt näiden valvottujen öiden kanssa kun en päivälläkään voi nukkua (esikoisen kanssa on puuhailtava vaikka kuinka väsyttäisi), että olin valmis kokeilemaan mitä tahansa, jotta saataisiin edes jotain rauhaa öihin. Ja jos tämä hoito nyt auttaa vauvaa löytämään kunnon yö-päivärytmin ja rauhallisen unen niin kyllä se on sen väärti.
meillä auttoi vyöhyketerapia. Eli suosin sitä ja suosittelen muillekin!!!
Maidon vaihto ei välttämättä auta, kokeilla kyllä kannattaa, mutta itse en käytä maitotuotteitta ja meno oli välillä kamala.
Vyöhyketerapia on sen verran mahtava juttu, että päätin alkaa itsekin sitä opiskelemaan. Kallista kyllä mutta varmasri mielenkiintoista.
Meillä on tänään ensimmäinen vyöhyketerapia-aika. Kirjoittelin aiemmin, että meillä valvotaan puoli 5:een asti. No, tällä viikolla on valvottu kaksi yötä (siis kokonaan) 6:een! Vaivoja on joskus ihan kauheasti, joskus vähän vähemmän. Viime yönä vauva heräsi klo 2.30 ja nukahti lähempänä puolta 7:ää.
Emilyn sanoi, että vaikuttavat normaaleilta vatsavaivoilta. Voivat olla meilläkin normaaleja, mutta raskasta on... Itsellänikin on pelko, onko meillä kyse allergioista. Aion kokeilla ihan omatoimisesti maidotonta dieettiä. Tietenkin on mahdollista, että täysimetyksellä oleva vauva reagoi herkästi äidin syömiin erilaisiin ruoka-aineisiin. Mene ja tiedä!
Mutta olen seurannut suurella mielenkiinnolla keskustelua.
Jos vain satut huomaamaan, tulehan kertomaan, suuma, kuulumisianne. Mieluusti luen kyllä muidenkin kohtalontovereidenne kokemuksia. Voimia ja tsemppiä kaikille öitään valvoville äideille ja isille!
Nyt en ehdi kirjoitella enempää kuin että meillä sujuu oikein hyvin. Yksi pieni (?) ongelma vain on: vauva vain ähistelee välillä enemmän, välillä vähemmän, koska edellinen kakka tuli perjantaina. En oikein tiedä, miten voisi auttaa pientä. Paukkuja ja pahanhajuisia sellaisia kyllä tulee, mutta ei kakkaa.
Vyöhyketerapiassa kävimme viimeksi perjantaina eikä uutta aikaa ole ainakaan vielä varattuna. Toivottavasti ei ole tarvettakaan!
Iituli
Meidän tyttö oli tokan kerran eilen vyöhyketerapiassa. Aika oli 17-17.45. Nukkui n. tunnin käsittelyn jälkeen ja oli illan tosi nauravainen.Kävi yöunille 21.30.......mä toiveikkaana yön suhteen, mut......heräs 00.00, 01,02 jne. tunnin välein ja piti ahdistunutta kitinää koko yön aamuun asti. Söi kuitenki myös vähän väliä. No aamupäivä unet oli tunnin, ku normaalisti 3h. Sit lähdettiin kaupungille ja reissun nukku. Tarkotuksella olin n.3h. Että tämmöstä. Ei kauheen myönteistä kehitystä tokan kerran jälkeen siis. No tuun viel kertoon jatkoista. Kiva, et Iitulilla menny hyvin, toivon samaa meilleki. Aikas tehokasta on se hierominen, ku muuttaa noin radikaalisti vauvan rytmiä suuntaan jos toiseenkin. Nyt vaipan vaihdolle.
Mutta mielestäni kuitenkin paremmin kuin aikaisemmin. Eli öisiä itkukonsertteja ei ole enää ollut, päivät sitten ovat olleet hankalampia kuin ennen. Viime viikolla oli tosiaan se flunssa ja sitten ristiäiset, jotka sekoitti pienen pään myöskin. Ja nyt tämä viikko on mennyt ärtyneissä tunnelmissa, yöt nukkuu kyllä hyvin kunhan nukahtaa, mutta päivät on sellaista kitinää, tyytymättömyyttä ja aina silloin tällöin puhjetaan huutamaan. En oikein enää keksi mikä voi olla vialla, ei tunnu kuitenkaan vatsavaivoilta niinkuin aikaisemmin. Päivät menee aika pitkälti kanniskellessa ja syöttäessä/nukuttaessa jne. Kantoliinaa meilläkin on kokeiltu, mutta siinä tyttö huusi vieläkin enemmän.
Meillä myös melkein 4-v. esikoinen ja kyllä säälittää pikku mies kun ei minulta jää hänelle päivisin juurikaan aikaa. On siis kotona meidän kanssa, mutta kyllä olen monet kerrat miettinyt, että voi kun olis ymmärtänyt jättää hänet hoitoon tämän kevään ajaksi. Mutta näin on nyt pärjättävä. Ja kyllä itsellä alkaa olla sellaiset tunnelmat, että tämä on ehdottomasti meidän viimeinen lapsi, ei ikinä enää...