Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kokemuksia Steiner-koulusta! Erityisesti Elias-koulusta olen kiinnostunut,

Vierailija
05.02.2007 |

mutta kaikki tieto otetaan vastaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut molemmissa sijaistamassa, ja..?

Vierailija
2/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulussa tehtävät isommat projektit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeasti koulutettua ja fiksua Steiner-koululaista. Selviö on, että opetustyyli on erilainen kuin tavallisessa koulussa. Minusta parempi. Mikä sinusta 3 siinä pahiten on vikana?

Vierailija
4/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. :)

Vierailija
5/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ole ollut sijaistamassa etkä laittaisi lastasi sinne. Sepä onkin informatiivista. Voitko ystävällisesti kertoa, mikä siinä nyt sitten mättää, se valaisisi vähän enemmän tätä asiaa. Sinun syysi voivat olla eri kuin minun.

Vierailija
6/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

korkeasti koulutettua ja fiksua Steiner-koululaista. Selviö on, että opetustyyli on erilainen kuin tavallisessa koulussa. Minusta parempi.

En ole kolmonen, mutta muutama kommentti.

Steneriin tulee tyypillisesti porukkaa ylemmistä yhteiskuntaluokista. Ja tunnetusti näistä lapsilla on paremmat mahdollisuudet pärjätä. (Tämä on ihan tosiasia, vaikka tietenkään se ei tarkoita sitä, etteikö köyhemmistä oloista voi pärjätä ja toisinpäin. ). Siksi opppilaat pärjäävät, Steinerista huolimatta.

Minä en laittaisi lastani kouluun, jossa lapset esim. niputetaan muutamaan perustyyppiin ruumiiinrakenteen ja käyttäytymisen perusteella. Ryhmiä kohdellaan eri tavoin, toisia ymmarretään, kun käyttäytyvät huonosti, toisia ei.

Se, ettei lukemisata saa opettaan ennenkun hampaat ovat vaihtuneet on taikauskoista idiotismia. Samoin usko kehityskausiin, jolloin sieluruumiin kiinnittyneisyystila on erilainen ja lapsi ottaa vastan erityyppisiä asioita.

Steinerpedagogiikka perustuu Rudplf Steinerin antroposofiseen maailmankuvaan, jossa kaikenlaisella hörhöilyllä on tärkeä osa. Ei se eurytmiakaan mitään viatonta tanssiliikuntaa ole. Ottakaa selvää asioista.

Vierailija
7/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis ole ollut sijaistamassa etkä laittaisi lastasi sinne. Sepä onkin informatiivista. Voitko ystävällisesti kertoa, mikä siinä nyt sitten mättää, se valaisisi vähän enemmän tätä asiaa. Sinun syysi voivat olla eri kuin minun.

herne nenään.

Vierailija
8/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamat kirjoittajat ovat aivan oikeassa: koulu ei varmasti sovi kaikille. Olen vasta nyt aikuisiässä huomannut kaikenlaista hyvää joka on koulun ansiota. Postitiivisia asioita on monia. Minulla EI ollut hyvä opettaja joten muutamat oppimiseen liittyvät asiat ovat kyllä jääneet auki. En osaa matikkaa mutta olen verbaalisesti sekä kirjallisesti lahjakas.

Tietysti nämä asiat voivat olla perusluonteessanikin.

Mielelläni vastaisin lisäkysymyksiin jos haluat. Laita sähköpostiosoitteesi niin voin jutella asiasta lisää kanssasi jos tarve vaatii.

Vierailija
9/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...touhu oli ihan kammottavaa...

Opettajat tosiaan elivät jonkun kummallisen käsityksen vallassa. Vammaisista ajateltiin, että henkilöllä on terve sielu vankina sairaassa kuoressa.

Kaiken piti näyttää hyvältä ulospäin. Kuvallisessa ilmaisussa avustajat piirsivät lasten puolesta (lapsen kädellä) hienoja taiteellisia töitä opettajan taululle asettaman mallin mukaan. Opettaja saattoi hylätä avustajan tekemän työn ja käskeä tekemään " harmonisemman" . Lapsen kehitystasosta ei piitattu pätkän vertaa. Opettaja saattoi sanoa avustajalle välillä, että laitappa " Maurin" kauluri paremmin, ettei kuola valu teokselle. Sitten töitä esiteltiin vanhemmille lapsen tekeminä. Vanhemmat tippa linssissä katsoivat töitä ja päivittelivät syvästi kehitysvammaisen lapsensa hienopiirteisiä taiteellisia kykyjä. Ylistivät pedagogiikkaa ja opettajaa ihan ylivertaisiksi, koska ei lapsi " osannut" tehdä samanlaisia kotona.

Koulu halusi olla " avoin" ulkomaailmalle. Avoimien ovien päivänä vain fiksuimmat ja näppärimmät oppilaat saivat jäädä koululle ja muut vietiin bussilla " leirille" . Mainitsivat toki, että harmi kun juuri tänään on osa väestä leirikeskuksessamme. Aina ne olivat ne vaikeimmin vammaiset.

Eurytmia oli kanssa oma lukunsa. Pienet 6-8-vuotiaat lapset saapuivat eurytmiatunnille jumppa-asuissaan ja minä heidän mukanaan. Keskellä huonetta seisoi nainen jonkun soittimen (lyyran?) kanssa vaaleanpunaiseen kaapuun verhottuna. Vaikeasti vammaiset lapset nosteltiin piiriin hänen ympärilleen. Nainen alkoi soittaa kaunista rauhallista musiikkia ja hän lähti liikkumaan tilassa liihotellen. Sitten hän alkoi laulaa tai sellaista kummallista jolinaa se oli. Lapsia hän ei enää huomannut ollenkaan, pelkäsin hänen tallaavan heidät. Nainen uppoutui aivan täysin touhuunsa ja meno vain yltyi. Lyyrasta oli jo kielet katketa ja nainen vatkasi itseään keskellä huonetta ulisten samalla kammottavalla äänellä. Olin niin kankeana kauhusta, että minua alkoi oksettaa. Ajattelin naisen menettäneen järkensä ja tarvitsevan hoitoa mitä pikimiten. Erikoinen tuokio...kohteena siis pienet vaikeasti älyllisesti jälkeenjääneet lapset.

Koulussa jylläsi tuona talvena sitkeä angiina. Heikon vastustuskyvyn omaavat lapset olivat koko ajan sairaina. Myös opettajat ja avustajat sairastivat paljon. Sain itsekin angiinan. Menin lääkäriin ja sain kuurin ja paranin. Sitten minulle selvisi, etteivät nämä ihmiset syö antibiootteja. He hoitivat angiinaansa luontaislääkkeillä! Ei ihme, etteivät parantuneet. Sain kyllä niin halveksivia katseita kahvipöydässä, kun kerroin lääkekuuristani. Vilkuilivat toisiaan merkitsevästi...kurkut turvoksissa.

Ok. Kuulostaa ikävältä, eikö totta. Minulla ei ollut mitään ennakkokäsitystä koko paikasta tai edes kyseisestä pedagogiikasta. Havainnoin tilanteita sosiaalialan ohjaajaopiskelijan kriittisestä ja lapsilähtöisestä ja erittäin maanläheisestä näkökulmasta. Tuo kahden kuukauden jakso teki kyllä sen, etten edes halua kuulla mitään perus-Steinerista, saati omia lapsiani sinne laittaa.

Vierailija
10/10 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella tyytyväinen kaikkien kolmen kehitykseen ja menestykseen.

Opettajat kohtelevat lapsia yksilöinä ja todella paneutuvat jokaiseen. Luku- ja kirjoitustaito, tiedot historiasta ja matematiikasta jne. ovat vähintään samalla tasolla kuin saman ikäisten peruskoulun kasvattien, mitä olen tuttavien kanssa jutellut.

Arvostan kovasti kädentaitoja ja koen, että Steinerkoulussa niitä opetetaan syvällisemmin ja arvostetaan enemmän. Lisäksi sellaiset asiat, kuten luomuruoka vaikuttavat minun mielipiteeseeni positiivisesti.

Ihmettelen sitä, että vieläkin Steinerkouluilla on eliittimaine. Ainakaan meidän koulullamme ei erotu todellakaan mikään erityinen yhteiskuntaluokka. Ehkä tavallista enemmän on perheitä, joissa jompikumpi vanhemmista on taiteilija tai luontaishoitoalalla?

Koulu vaatii tavallista peruskoulua enemmän vanhempien osallistumista -vanhempainiltoja on useammin ja talkoita, mutta sekin kannattaa nähdä vain vahvuutena. Toisten vanhempien ja opettajien lähempi tunteminen on hyvä asia, silloin mahdolliset hankaluudetkin saadaan selvitettyä helpommin.

Suosittelen soittoa koululle ja kysy milloin on seuraava avoimien ovien päivä tai sovi muuten käynti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme